Jonge/ruime occasion advies +- €20.000,-

Liv93

Net ingestapt
Beste leden,

Ik ben opzoek naar een ruime gezinsauto voor rond de €20.000.
Wij hebben 1 (grote) hond en een kind op komst, en willen met de auto op vakantie kunnen gaan.
op dit moment rij ik een Ford focus hatchback uit 2015.

ik zoek een jonge occasion met het liefste rond de 30-50k KM gereden en 3-4 jaar oud.
zelf heb ik al wat onderzoek gedaan en vind ik deze opties:
Ford Focus - Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Active X Business NAVIGATIE | 17''

Ford Focus - Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Active X Business NAVIGATIE | 17''
2021, 53.141 km
€20.550

Kia Xceed - 1.6 GDi PHEV DynamicLine Automaat / Trekgewicht 1300 Kg / EA

Kia Xceed - 1.6 GDi PHEV DynamicLine Automaat / Trekgewicht 1300 Kg / EA
2021, 38.801 km
€20.885

alleen twijfel ik of ik voor een stationwagen moet gaan of een wat hoger model, zeker rond de 22.000 zijn er erg veel keuzes in verschillende modellen. dan kan ik ook zoeken voor b.v.b. een nissan qashqai enc..

wat adviseren jullie op ruimte, fijn rijgedrag en betrouwbaarheid.

groetjes Bram

Met jou eisen kun je inderdaad 101 soorten uitkiezen. Een Xceed is overigens geen stationwagon. Daarvoor heeft via in de C'eed familie de C'eed stationwagon en de wat meer sportievere Pro-C'eed

Bedenk ook, een grotere hond vind een hoge instap van een SUV lang niet altijd fijn. daarnaast zitten de liters in de hoogte bij een SUV. kan zomaar zijn dat puur qua hond juist een stationwagon beter past.

Zowel de C'eed als focus zijn C-segement auto's, prima keuzes, maar zo zijn er tal van mogelijkheden

zomaar wat voorbeelden naast die je zelf had gevonden

C'eed stationwagon 2022
Opel Astra 2020
Renault Megane 1.3 stationwagon 2022
Hyundai i30 stationwagon 2022

Veel aanbod, dus in vele kleuren te krijgen, veel PK of weinig PK, automaat of handbak, luxe of niet. Alles is te krijgen.

Al deze merken bieden ook stationwagons aan uit het D-segment, die dus nog een slagje groter zijn

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie,

weet jij zo waar ik op moet letten bij een hyundai i30 qua motor en specificaties? dat vind ik naast de focus de 2 mooiste stations in mijn prijsklasse.

ik had de X ceed juist gekozen als ander hoger voorbeeld (cross-over). alleen weet dus idd niet goed of ik met een hogere wel goed doe.

groetjes Bram

ik had de X ceed juist gekozen als ander hoger voorbeeld (cross-over). alleen weet dus idd niet goed of ik met een hogere wel goed doe.

voor de hond hoef je zo'n X ceed in ieder geval niet te kiezen. Hogere instap (voor hond niet fijn) en minder kofferbak ruimte dan een Cee'd station.

weet jij zo waar ik op moet letten bij een hyundai i30 qua motor en specificaties? dat vind ik naast de focus de 2 mooiste stations in mijn prijsklasse.

i30 is onderhuids exact gelijk als de C'eed. KIA en Hyundai behoren ook tot het zelfde concern. Ken de aandachtspunten niet zo, maar ik weet wel dat het gewoon heel betrouwbare auto's zijn. en met wat geluk zit je nog een jaar of 2 in de fabrieksgarantie. (5 jaar vanaf datum deel 1).. Dus heb een exemplaar uit januari 2022, dan heb je nog tot januari 2027 fabrieks garantie (mits onderhoud volgens fabrieksvoorschrift)

Ford is ook gewoon een prima keuze en een fijne auto

Een hoge auto schijnt populair te zijn maar een stationwagon is veel fijner. Lichter, verbruikt minder, rijdt beter, is ruimer.

i30 is onderhuids exact gelijk als de C'eed. KIA en Hyundai behoren ook tot het zelfde concern. Ken de aandachtspunten niet zo, maar ik weet wel dat het gewoon heel betrouwbare auto's zijn. en met wat geluk zit je nog een jaar of 2 in de fabrieksgarantie. (5 jaar vanaf datum deel 1).. Dus heb een exemplaar uit januari 2022, dan heb je nog tot januari 2027 fabrieks garantie (mits onderhoud volgens fabrieksvoorschrift)

Kia heeft tegenwoordig 10 jaar garantie.

Een Ceed of Proceed staan als goed en betrouwbaar bekend, de i30 hetzelfde. Een Proceed loopt wel flink schuin af en heeft niet zoveel hoogte in de kofferbak vanwege een verhoogde vloer (met daaronder een hoop ruimte, maar niet voor een hond ;)). Dus ik denk dat die niet zo handig is voor je bevriende viervoeter. Geen noemenswaardige aandachtspunten voor zover ik weet bij bovengenoemde modellen.

Een Toyota Corolla valt ook binnen budget en staat ook als zeer betrouwbaar bekend. Die heeft wel een CVT, kan een breekpunt zijn.

Bedankt voor je reactie,

groetjes Bram
Qua ruimte ga je er met een Xceed sowieso vrijwel niets op vooruit. Dus op vakantie met kind, kinderspullen en hond gaat net zo goed of slecht als je je Focus hatchback.

off-topic: het blijft raar dat je eigenlijk aan het begin van je leven/carriere een grote auto nodig hebt voor allerlei grote kinderspullen als kinderwagens en zo, terwijl mensen eigenlijk pas het geld hebben voor de ruime auto als de kinderen het huis uit zijn.... Ik kan nu alles kopen waar ik vroeger geen geld voor had, maar nu hoef ik het niet meer.

Kia heeft tegenwoordig 10 jaar garantie.

Een Ceed of Proceed staan als goed en betrouwbaar bekend, de i30 hetzelfde. Een Proceed loopt wel flink schuin af en heeft niet zoveel hoogte in de kofferbak vanwege een verhoogde vloer (met daaronder een hoop ruimte, maar niet voor een hond ;)). Dus ik denk dat die niet zo handig is voor je bevriende viervoeter. Geen noemenswaardige aandachtspunten voor zover ik weet bij bovengenoemde modellen.

Een Toyota Corolla valt ook binnen budget en staat ook als zeer betrouwbaar bekend. Die heeft wel een CVT, kan een breekpunt zijn.
Ik ben vandaag eens gaan kijken bij verschillende modellen, waarbij inderdaad men zoektocht wat helderder is geworden.
Ik twijfel nog tussen de Kia ceed sportswagen, en de focus wagon.
Zijn er nog verschillen bekend bij de Kia in betrouwbaarheid van de motor ? Zelf ben ik met de kia's niet bekend. De focus weet ik dat nu betrouwbaar is in het modeljaar wat ik zoek

Ik zie dat je je zoektocht al verdiept hebt naar de station en ik kan deze keuze alleen maar beamen. Kinderwagens zijn opgevouwen nogal langwerpige dingen (frame en losse bak) Deze schuif ik in mijn Renault Megane station zo liggend op elkaar naar binnen, op vakantie gaan de koffers ernaast. Maar in de Audi Q3 van een familielid moeten deze opgevouwen recht op staan naast elkaar. Hierdoor is gelijk de rest van de achterbak onbruikbaar voor een koffer, krat o.i.d. terwijl het beide C segment auto’s zijn.

Zijn er nog verschillen bekend bij de Kia in betrouwbaarheid van de motor ? Zelf ben ik met de kia's niet bekend.
Ik heb bewust voor een 4-cilinder gekozen in mijn Proceed. Behalve dat de 3-cilinder te weinig vermogen heeft voor mij vind ik ze doorgaans minder mooi lopen en vraag ik me af of het net zo lang meegaat als een 4-cilinder.

Toen ik destijds onderzoek deed waren er weinig bijzonderheden bij de 4-cilinders te vinden. Wel wat klachten over de 3-cilinders te vinden (interne vervuiling).

Mocht je voor de Kia gaan, dan kan ik je de (DCT-7) automaat van harte aanbevelen. Dat rijdt wel erg soepel en makkelijk.. en bepaalde versies hebben een digitaal dashboard en anderen analoog. Evenals een iets kleiner of groter infotainmentscherm. Ik heb niet precies uitgezocht hoe dat zat, gewoon gekeken bij de foto's van de advertenties en alles weggeklikt waar geen digitaal dashboard in zat.

Al met al staan de Kia's al zeer betrouwbaar bekend, maar zoals bij elke auto kun je vast ook pech hebben.

Ik heb best wel horrorverhalen gelezen over de Ford 1.0 ecoboost. Maar wellicht voor een bepaald jaartal. Scheuren in de cilinderwand etc. Dat wil je niet overkomen..

Heb je al eens gekeken naar een Seat Leon of Octavia? Ik rij zelf een Seat Leon met de 1.5 automaat en ik ben zeer tevreden over de manier van rijden, rust, power en ruimte.

Terug
Bovenaan