Kapotte accu of iets anders?

Aaron 6445326

Startmotor
Graag jullie advies op dit vreemde probleem.

Nu het kouder weer is merkte ik een aantal dingen aan mijn auto (alfa mito) de afgelopen dagen.
Het begon dat de koelvloeistof temperatuur op het dashboard alle kanten heen schoot (van 45 naar 90 maar 45 naar 130 naar 90 enz). Terwijl 1. Er niks erg heet was en 2. Volume van koelvloeistof was identiek.
Volgende dag. Auto gaat in noodloop bij draaien naar alleen de accu met de sleutel. Allemaal storingslampjes gaan aan van bijvoorbeeld start stop, anti slip, hill hold enz, met de melding dat die zijn uitgeschakeld.

Auto start vervolgens niet (startmotor wel hoorbaar). Starthulp gegeven met noodaccu, auto slaat gelijk netjes aan en 0 storingslampjes.
Half uur gaan rijden, geen problemen te zien. Vervolgens ga ik weer parkeren en laat de auto even stationair staan, en de koelvloeistof temperatuur schiet weer alle kanten op. Auto uitgezet en paar uur later weer opgestart. Weer in noodloop, met storingslampjes anti slip, start stop enz uitgeschakeld.

Ik vind het apart dat wanneer starthulp was gegeven alle problemen verdwenen waren. Tijdens rijden ook niks maar vervolgens bij paar minuten stilstaan beginnen de problemen weer.
Kan dit een kapotte accu zijn? En hoe kan ik dit testen?
Of kan ik toch beter naar de garage toe gaan.
De accu is maar 3 jaar oud, ik rij echter wel veel korte stukjes, maar wel tenminste 1 keer per week een rit van minimaal 30 minuten.

Laatst bewerkt:
Een accu van 3 jaar oud is echt niet op, (tenzij het goedkope troep was !) Ik zou naar de garage gaan en het laten doormeten.
Kunnen meerdere dingen zijn. Dynamo enz.

Had even de voltages gemeten:
Vóór het starten: 12,4V
Tijdens het starten (kon het niet snel genoeg lezen): rond de 11,4V
Na het starten: 13,3V
na starten naar 2000 rpm: 14,1V

Zijn dit normale waardes?
Ik zal denk ik dan toch naar de garage gaan

12,4 volt is wel erg aan de ondergrens. Die mag je wel vervangen. Waarschijnlijk gaat daardoor bij het starten de spanning ook zover onderuit dat dat al die storingen geeft. Maar inderdaad, laat hem even doormeten.

Alle signalen wijzen in de richting van een slechte accu. Echter, tijdens het starten wordt een voltage van 11,4 volt gemeten, en dat is dan weer hoog. Bij dit voltage zou je geen problemen moeten ondervinden. Ook een accuspanning van 12,4 volt, bij niet draaiende motor is normaal.

Mijn gedachte is, dat de auto te weinig en te kort gebruikt wordt, om de accu voldoende op te laden. 1x per week een ritje van 30 minuten is niet voldoende, om korte ritjes te compenseren. 2 of 3x per week een rit van 45 minuten of meer zou het probleem kunnen oplossen. Anders adviseer ik een druppellader te gebruiken. Als dit alsnog geen verbetering oplevert, dan is de accu aan vervanging toe.

Ik ga dan maar even langs de garage het een en ander uit laten uitzoeken en doormeten. Het kan best zijn dat een andere oorzaak er voor zorgt dat de accu laag blijft.
Toen mijn vorige accu 'ongezond' werd, kreeg ik alleen een start/stop storing, voor de rest werkte alles naar behoren. Ik vind de storingen die ik krijg en voornamelijk de koelvloeistof temperatuur die alle kanten opspringt toch wel erg vreemd.

Vind het een beetje raar verhaal, dat je minimaal 1 keer per week een rit van een half uur (of langer) moet maken, om de accu (van slechts 3 jaar oud) in conditie moet houden. I.m.o onzin.
Accu moet minstens 7 jaar mee kunnen.
Denk eerder dat er een elektrische storing of lekstroom is.

Vind het een beetje raar verhaal, dat je minimaal 1 keer per week een rit van een half uur (of langer) moet maken, om de accu (van slechts 3 jaar oud) in conditie moet houden. I.m.o onzin.
Accu moet minstens 7 jaar mee kunnen.
Denk eerder dat er een elektrische storing of lekstroom is.
Dat ligt er ook aan hoe je korte ritjes er uit zien. Werk je bijvoorbeeld in de thuiszorg met 20 keer starten tijfens een dienst en dat je dan net 10 kiometer gemaakt hebt, fan is dat niet best voor je accu.

Dat ligt er ook aan hoe je korte ritjes er uit zien. Werk je bijvoorbeeld in de thuiszorg met 20 keer starten tijfens een dienst en dat je dan net 10 kiometer gemaakt hebt, fan is dat niet best voor je accu.
De huidige accu's en startmotoren zijn berekend op start/stop systemen. Dus zou niet uit mogen maken.

De huidige accu's en startmotoren zijn berekend op start/stop systemen. Dus zou niet uit mogen maken.
De auto van mijn vrouw heeft dat aan boord. Na nog geen 4 jaar is zo'n accu al zo ver versleten dat hij hij niet meer afslaat bij stadsgebruik, pas als je een flink stuk hebt gereden.

Terug
Bovenaan