Kenteken: Achterklep of bumper?

Fr1kandelbr00dje

Kilometervreter
Klein ideetje naar aanleiding van de Model Y facelift.

Voor mij persoonlijk vind ik automodellen mooier met de kenteken op het achterklep. Maar smaken verschillen en dit is wellicht een leuke voer voor discussie over een klein detail. ;)

Op de bumper of achterklep maakt voor mij niet zoveel uit, als het geheel maar klopt.

Inderdaad bij de nieuwe Tesla Model Y is het geen gezicht, maar als de plaat op de achterklep had gezeten zag dat er ook niet uit.
Dus de hele achterkant vindt ik niet mooi en de achterlichtbalk hoeft van mij ook niet.

Bumpers zijn vanaf de jaren 90 steeds groter geworden, waardoor de kans dat een kentekenplaat in de bumper in plaats van op de achterklep zit ook toegenomen is. De verschillende generaties Golf vind ik daarvan een goed voorbeeld.
Bij een SUV wordt de hoogte nog sterker benadrukt door een lege achterklep, die ook al vrij groot is (de raamlijn begint pas hoog), dus dan oogt een kentekenplaat in de bumper een beetje sullig.

Misschien aardig om te inventariseren bij welke auto's de kentekenplaat verhuisde met een facelift. Naast de Model Y kan ik de Rovers 200-400 bedenken toen die 25-45 werden.

Het ligt aan het model wat beter staat, maar er zijn inderdaad nogal wat auto's waarvan de achterkant er nogal kaal uitziet doordat de kentekenplaat op de bumper zit.
Vroeger (jaren 80) was het wel stoer om de kentekenplaat onder (toen nog niet op) de achterbumper te hebben (waarschijnlijk omdat dit een kenmerkend onderdeel was van stoere auto's als de Ford Taunus en Granada van begin jaren 70 en de BMW E21), en bij sommige auto's waarbij dat origineel niet zo was de oorspronkelijke locatie van de kentekenplaat op te vullen met een reflectorplaat.

Misschien aardig om te inventariseren bij welke auto's de kentekenplaat verhuisde met een facelift. Naast de Model Y kan ik de Rovers 200-400 bedenken toen die 25-45 werden.
Dat onderwerp is vrij recent al besproken in het topic "Onzinnige wetenswaardigheden".

Bij een SUV wordt de hoogte nog sterker benadrukt door een lege achterklep, die ook al vrij groot is (de raamlijn begint pas hoog), dus dan oogt een kentekenplaat in de bumper een beetje sullig.

Idd, ik denk dan aan de nieuwe X3, 3008/5008 en de EX90 als wat voorbeelden. Niet mooi naar mijn mening.

Een kentekenplaat op de bumper kan wel wat praktische bezwaren hebben. Bij sommige modellen dekt een trekhaak de kentekenplaat op de bumper af en ben je wel gedwongen een afneembare trekhaak te monteren.

Bumper of achterklep maakt mij weinig uit, maar altijd beter dan de nummerplaat voor op een Alfa die altijd aan de zijkant zit.

Als je had opgelet, had je kunnen weten dat dat tegenwoordig voorbij is. Kijk maar naar de Junior. Is tegenwoordig verboden namelijk…

Begrijpend lezen gaat verder dan letterlijk nemen wat er staat. Anders zou Frits ook bedoeld hebben dat de kentekenplaat al sinds de oprichting van het merk aan de zijkant zit. Ook Frits weet wel beter.

Ondanks dat ik een enorme Toyota (Corolla) fan ben, heb ik de kenteken positionering bij de Corolla E8 Hatchback altijd foeilelijk gevonden.

Wellicht omdat de plaat zich bóven de achterlichten bevind.

finycn2b8wnq_1200.jpg

Geen voorkeur, ligt gewoon aan het ontwerp van de auto. Bij de jaren 90 Supra staat het juist goed in de bumper, bij een 350/370Z zou het heel gek zijn in de achterklep. Ook bij de Elantra en Mazda3 sedan bv:

i30-sedan-n-line-revealed-rear.jpg

mazda-3-sedan-full-rear-view-659978.jpg

Bij het zien van de vraag vroeg ik me af of ik überhaupt auto's heb gehad met het kenteken in de bumper. Het antwoord is simpel: alle auto's die ik heb gehad (bezit of langdurig van de zaak) hadden het kenteken op de klep. Slechts één uitzondering: mijn huidige auto.

Ik denk dat ik dus een voorkeur heb voor auto's met het kenteken op de klep.

Terug
Bovenaan