Kenteken in autoruit graveren

Ben Zine

Startmotor
Ik laat altijd op mijn auto's het kenteken graveren. De laatste keer was in 2023 via Permanentmark.com in Utrecht.
Zondag weer een bestelling geplaatst en krijg helaas geen enkele reactie op mijn e-mails, voice mail, sms.
Ik lees ook alarmerende berichten op Trustpilot. De website lijkt ook sinds vandaag uit de lucht.
Nu was het maar 15,95 maar opgelicht worden voelt nooit fijn.

Heeft iemand een suggestie waar het wel betrouwbaar is?

Het is inderdaad graveren iets wat ze ook doen met spiegels in de vorm van bijvoorbeeld een Kever of een Ferrari.

Zondag weer een bestelling geplaatst... ... Nu was het maar 15,95 maar opgelicht worden voelt nooit fijn.

hoe bestel je dat?

Je laat dat toch gewoon doen en betaald zodra dit gedaan is? Toen kon je dit voor een paar euro laten doen bij ketens zoals autotaalglas of carglas. Maar ik zie dit ook nooit meer iemand doen dus mogelijk dat ze daar mee gestopt zijn.

De meerwaarde is dan ook erg beperkt. chassisnummer staat in de auto al dan niet bij de voorruit bij de meeste auto's. dus makkelijk te herkennen als deze 'koud' word gezet. En eenmaal gedemonteerd voor onderdelen of ergens als complete auto in een dubieus Afrikaans land heb je ook weinig aan gegrafeerde ruiten.

• Leuk
Waarderingen: EBL
Dat is heel lang geleden dat werd gedaan. (Jaren 80 en 90 van de vorige eeuw)
Werd toch van uit de verzekering gepromoot om te verkomen dat je ruiten werd gestolen.

Je krijgt een paar (8 meen ik) stickertjes met je kenteken erin opgestuurd en een potje met etsmiddel... stickertjes plakken, met kwastje etsmiddel er overheen smeren, 15 minuten ofzo laten inwerken en alles met veel water wegspoel. stickers verwijderen. Zeer populair in de jaren 80 van de vorige eeuw.

• Leuk
Waarderingen: EBL
Dat is heel lang geleden dat werd gedaan. (Jaren 80 en 90 van de vorige eeuw)
Werd toch van uit de verzekering gepromoot om te verkomen dat je ruiten werd gestolen.

ik dacht altijd dat ze dan snel konden zien bij welk kenteken de auto hoort. in geval van diefstal (en andere kentekenplaten er op ) kun je dan snel zien dat dit niet klopt en dat de auto andere platen hoort te hebben en tevens dus snel kunnen zien of die als gestolen staat geregistreerd. Maar met het chassisnummer in de voorruit bij de meeste auto's is dat denk ik verdwenen. ik ken het ook van heel lang geleden.

ik dacht altijd dat ze dan snel konden zien bij welk kenteken de auto hoort. in geval van diefstal (en andere kentekenplaten er op ) kun je dan snel zien dat dit niet klopt en dat de auto andere platen hoort te hebben en tevens dus snel kunnen zien of die als gestolen staat geregistreerd. Maar met het chassisnummer in de voorruit bij de meeste auto's is dat denk ik verdwenen. ik ken het ook van heel lang geleden.
Kan inderdaad ook daarom zijn

Toen kon je dit voor een paar euro laten doen bij ketens zoals autotaalglas of carglas. Maar ik zie dit ook nooit meer iemand doen dus mogelijk dat ze daar mee gestopt zijn.

Ja, die ruitketens doen het niet meer, las ik bij de ANWB.

Het zal ook niet veel meerwaarde meer hebben, denk ik. Met al die keyless dingetjes maakt het toch geen flaus aus of je gegraveerde ruiten hebt of niet. Maakt ze niet meer uit, die dieven, volgens mij.

Goed alarm en goede beveiliging en dan nog stript men zó de auto voor specifieke onderdelen.

Ik denk dat het 40 jaar geleden enigzins zin had, al was dat nooit bewezen lijkt me. Een auto binnen Nederland met 4 gegraveerde ruiten en een niet kloppend kenteken is nogal opvallend bij een parkeerboete, controle of APK.

De handel is nu zo internationaal geworden dat dit allemaal geen fluit meer uitmaakt. Met een buitenlands kenteken op de gestolen auto kan de auto netjes net zo goed gexporteerd of verhuisd zijn. Mogelijk is de buitenlandse politie of garage niet bekend met het fenomeen. Voor hen lijkt het misschien een vaag bedrijfswagennummer als ze er al op letten.

Vergeet ook niet dat de goed uitgeruste C/D-segmenter al veel oplevert door dure onderdelen zoals navi, airbags, wielen, stuur en lampen. Die ramen vervangen of gewoon weggooien is relatief veel minder kostbaar dan bij een Golf of Passat uit 1980.

Ik denk zelfs dat gegraveerde ruiten de waarde drukt. Een buitenlander wil geen auto met een NL kenteken in de ruiten vermoed ik zo.
Ik dacht dat die occasions uit Nederland juist zo'n goed imago hadden in het buitenland. Ik vind het bij naar België geëxporteerde youngtimers die ik soms op evenementen fotografeer nog weleens handig om het bouwjaar te bepalen.

Terug
Bovenaan