Keuze 'nieuwe' auto

jeroen 7265220

Startmotor
Beste,

Waarschijnlijk het zoveelste topic met een gelijk onderwerp. Ik zit in dubio wat te doen.

De situatie:
Op dit moment rij ik een Clio 3 diesel uit 2011, kilometerstand is nu 275.000km. Ik ben erg tevreden met de auto en is zeer betrouwbaar gebleken afgelopen jaren. Op dit moment komen er wat (onderhouds)kosten aan; 4 nieuwe banden en een distributieriem. Ook wordt de aircocondenser slecht, dit is een combineerde radiateur en condensor (en dus duur). Denk dat de totale kosten €2000,- voor deze punten, hoger dan de dagwaarde van de auto. De vraag die dan opkomst; gaat de auto nog betrouwbaar zijn komende 2 jaren met een snel oplopende kilometerstand. Dat geeft me het gevoel dat ik nu op een kantelpunt zit, inversteren of inruilen.

Ik rij ongeveer 45000-50000km per jaar, waarvan 30dkm woonwerkverkeer (dus snelweg a 100km/h). Ik werk dicht bij de Belgische grens dus ik kan door de week ook zonder veel omwegen in Belgie benzine tanken.

Opties:
1. Huidige auto laten onderhouden/repareren en nog een paar (lees: 2) jaar doorrijden en dan een zuinige benzine kopen;
2. Nog 1 keer een diesel kopen (€10k betalen). Bijvoorbeeld: Clio 4 Estate 1.5dci diesel, Astra K diesel
3. Nu de overstap maken naar benzine en tanken in België. (€10K bijbetalen): Bijvoorbeeld: Skoda Fabia 1.0TSI

Uitgangspunt bij aanschaf van iets anders is dat de kilometerstand rond de 100.000km zit, zodat het ongeveer 4 jaar duurt voor ik in dezelfde situatie als nu zit.
Ik vrees een beetje voor de betrouwbaarheid van benzine motoren. Ik begreep dat de 1.0TSI redelijk betrouwbaar is. De 0.9TCE van Renault ook, maar dat vind ik geen prettige motor om mee te rijden. Zijn er andere zuinige/betrouwbare alternatieven op benzine in een budget tot €10K? Verwachte inruil is €1000-1500 euro.

Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Met deze kilometers per jaar in ieder geval lekker nog dieselen voor een paar jaar.

Koop er eentje met een ton op de klok en rij hem in 4 jaar naar de 3 ton 'op'. Tegen die tijd wel weer zien hoe de vlag er dan voor staat. Rijd ook nog eens erg fijn zo'n diesel ipv een 3 cilinder benzine torretje.

Ik zou doorrijden tot vlak vóór de volgende beurt, en APK, en dan een kleine benzine auto overwegen. De 1,0 TSI is de meest probleemloze motor van VAG, dus een Skoda Fabia 1,0 TSI is zeker een goede keuze. Bij veel snelweg gebruik, zal die niet veel meer verbruiken dan de Clio diesel, maar je betaalt wel veel minder wegenbelasting. Als je dan ook nog in België tankt, zou de Skoda overall bekeken misschien ook nog eens voordeliger zijn.

Dank voor de reacties.
Ik ben inderdaad (ook) van mening dat een diesel beter rijdt dan een 3 cilinder benzine.

Joost, dank voor de tips, inderdaad zal het wel een euro6 diesel moeten zijn. Betrouwbaarheid is inderdaad erg belangrijk. Hoe zijn de ford 1.5 diesel motoren qua betrouwbaarheid?

Chef du PHEV, de volgende beurt voor de clio is over 5000km (met distributieriem), dus een ruime maand, de apk loopt nog tot januari 2025.
Qua totale kosten is een benzine denk ik wel goedkoper rijden dan diesel, als ik kan voor een groot deel kan tanken in Belgie uiteraard.
Liefst zou ik een polo (aw) of golf (7) 1.0tsi rijden maar met dit budget nauwelijks/nieuw te vinden.

Een selectie gemaakt op basis van jouw ruwe voorkeuren, er zitten zowaar een redelijk 'verse' Ford Fiesta 1.5 TDCI (of een Focus als je wat meer ruimte zou willen) en een Megane Estate tussen. Ik zou voor een jongere diesel gaan, dan heb je ook minder/geen last van milieuzones. Je zit met die kilometers ook niet te wachten op (onverwachte) reparaties.

Dat model Fiesta rijdt echt heel erg fijn!! Zeker met een lekkere diesel die zat koppel heeft. Een Focus biedt weinig meerwaarde m.i. als je niet met 3 of 4 mensen de auto in moet of de ruimte in de kofferbak nodig hebt.

Die paar tientjes die een benzine 'goedkoper' zou zijn is het niet waard om zoveel meer te betalen qua aanschaf voor een vergelijkbaar jaar/km auto (zie die fiesta..). En je kan lekker 800km op een tank doen.

Dank voor de reacties.
Ik ben inderdaad (ook) van mening dat een diesel beter rijdt dan een 3 cilinder benzine.

Joost, dank voor de tips, inderdaad zal het wel een euro6 diesel moeten zijn. Betrouwbaarheid is inderdaad erg belangrijk. Hoe zijn de ford 1.5 diesel motoren qua betrouwbaarheid?

Chef du PHEV, de volgende beurt voor de clio is over 5000km (met distributieriem), dus een ruime maand, de apk loopt nog tot januari 2025.
Qua totale kosten is een benzine denk ik wel goedkoper rijden dan diesel, als ik kan voor een groot deel kan tanken in Belgie uiteraard.
Liefst zou ik een polo (aw) of golf (7) 1.0tsi rijden maar met dit budget nauwelijks/nieuw te vinden.
Ok, dan heb je nog even tijd om er over te denken. Echter, uit ervaring kan ik melden, dat die 1,0 TSI een heel fijn, stil en zuinig en efficiënt motortje is. Zeer geschikt voor constante snelheden op de snelweg. Ook qua betrouwbaarheid een van de betere keuzes.

Lijkt mij dat bij dit aantal kilometers per jaar diesel nog steeds de beste optie is. Waarom niet gewoon doorkachelen met de huidige auto zonder het dure onderhoud uit te voeren? Kan ook gokje wagen, gewoon alleen hoognodige ( banden ) vervangen en riem en condensor laten zitten voor wat ze zijn, zo hoog is huidige waarde van de auto toch niet.

Met dit budget, en zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon weer een diesel aanraden.
Een Renault Clio 1.5 DCI is dan inderdaad een prima keus.
Voor iets meer kun je ook een Renault Clio V 1.0 TCe op lpg kiezen.

Dankjewel voor de input.
Ik ga aankomend weekend eens een proefrit maken in een clio en fabia. Kijken of het mij kan bekoren.

Lpg zie ik voorlopig niet zitten, als de wegenbelasting in 2026 naar het ‘diesel’ niveau gaat, rij ik liever diesel.

Een update; gisteren ben ik gaan kijken en rijden in een Clio diesel en een Fabia tsi.

De clio 4 viel erg tegen, ik vond het geen fijne werkplek. De auto is luidruchtig en minder comfortabel (sportiever) dan de clio 3 die ik nu rij. Stoelen vond ik ook minder. Qua auto zou ik er 170dkm en 6 jaar op vooruitgaan; maar dar voelde totaal niet zo. (Wellicht dat mijn huidige clio frisser is dan ik denk)
Als enige extra optie tov van de Clio 3 had de Clio 4 parkeersensoren.
Besloten dat de Clio is zijn geheel afvalt.

Ik was wel verrast door de 1.0tsi, erg soepel en op snelheid erg stil. Zeker met de vagfabrieks update (115pk en 200nm) is dit denk ik minstens net zo’n fijn blok als de diesel uit de Renault.
Qua auto vond ik het ook allemaal net niet (interieur, rijeigenschappen) en vind ik eigenlijk ook niet dat ik er genoeg op vooruitga tov de Clio. Dus dit gaat ‘m ook niet worden.
De 1.0tsi blijft wel op het lijstje staan, maar met een andere koets (Golf/Leon/Octavia) is die gewoon nog te duur.

Ik ga vandaag nog bij een V40 D2 kijken uit 2013. Die heeft iets meer gelopen en is iets goedkoper.
Mocht daar het juiste gevoel niet bij zijn, blijf ik voorlopig in de Clio 3 rijden totdat mijn budget iets ruimer wordt of de auto’s wat goedkoper.
Want wat zijn de auto’s duur geworden. Ik kocht mijn huidige auto 3 jaar geleden met 135.000km voor €5200,-… ondenkbaar tegenwoordig.

Ford Focus en Fiesta heb ik ook nog overwogen, maar Ford spreekt me eigenlijk gewoon niet zo aan.
De Opel 1.6cdti heeft last van kettingproblemen dus die laat ik ook staan.

Heel verstandig om nog even door te rijden. Auto's zijn inderdaad erg duur geworden.

Bij een iets hoger budget is de Renault Clio 5 vanaf 2019 een aanrader, die heb ik zelf. De Clio 5 rijdt eigenlijk als een klasse hoger, en is opvallend comfortabel, en stil.

Zelf heb ik een luxe 130 TCe RS Line met 1.3 4 cilindermotor.

De Clio is geleverd met een 1.0 TCe op benzine of LPG, een 1.3 TCe op benzine met automaat, een 1.5 DCI op diesel, en een 1.6 hybride.

De Clio 5 1.5 DCI (diesel) is in Nederland bijzonder zeldzaam.
Veel makkelijker vind je een Renault Megane 4 diesel vanaf 2016. Dit is een comfortabele en betrouwbare auto.

Laatst bewerkt:
De 1.0tsi blijft wel op het lijstje staan, maar met een andere koets (Golf/Leon/Octavia) is die gewoon nog te duur.

De Opel 1.6cdti heeft last van kettingproblemen dus die laat ik ook ststaan.
Rijd zelf de 1.0 tsi 115pk in een 2017 ibiza V. Fijne auto, fijne motor. Voelde voor mij een klasse hoger toen ik 'm kocht. Zeker t.o.v. een Ibiza IV, de vorige generatie. Goed uitgerust. Plastics in interieur netjes, maar wel van wat hard plastic. Ruim op de achterbank voor een b-segmenter. Ook de laatste generatie polo is er met deze motor. Maar weet niet of dat ook haalbaar is met je budget nu. De Ibiza V op zich wel.

Bij Opel zou je ook nog kunnen kijken voor de Astra K (vanaf 2015) met 1.0 benzinemotor. Heeft mijn broer nu al enkele jaren. Fijne auto. Veel value for money.

De proefrit met de V40 D2 (psa diesel) viel ook wat tegen.
Ik ben blij dat ik wat rond ben gaan kijken en tot de conclusie ben gekomen dat een 'goede' vervanger voor de huidige clio op dit moment niet in het budget past.

Binnenkort 4 nieuwe michelins laten monteren en de distributieriem laten vervangen. Airco doet het voor nu nog maar meer dan 'aangenaam' koelen in de auto gebeurt nu niet. Als dat tot het einde van de zomer zo blijft vind ik het prima - zien we volgend jaar wel weer verder.

Bedankt voor de adviezen en hulp :)

Was was er mis met de V40 D2 dan? Los van de motorisering (ik zou zelf eerder naar de D4 kijken) , vind ik het wel een hele fijne auto uit het C segment met als D4 een prima diesel en relatief modern.

Maar als een V40 het niet is dan kun je beter iets investeren en gewoon lekker doorrijden om écht een stap te maken naar iets moderns.

De V40 is wel een fijne auto. Goede stoelen, goed in te stellen, stil interieur, moderne klokkenwinkel en aardig wat opties.

De 1.6 psa diesel viel tegen, weinig power onderin. Het specifieke exemplaar waar ik ben gaan kijken uit 2013 had 185.000km gelopen, stond op 4 winterbanden, heel veel trillingen in het interieur + startte met een flinke dreun (2-massavliegwiel?). Auto moest wel nog 8500 euro kosten.

Voor dat geld rij ik nog steeds een euro5 diesel waar 4 nieuwe zomer banden op zouden moeten.

Een frisse(re) V40 met een 2.0 volvo diesel motoren (D2/D3/D4) zou mij heel zeker kunnen bekoren maar binnen het budget wordt het ook lastig.
Ik ben er achter gekomen dat ik wel een stapje wil maken naar een C-segmenter (comfort+ruimte) maar binnen het budget weinig echt veel frissers te vinden is als de Clio.

Misschien ben ik ook wel gewoon best wel kritisch/gierig haha :rolleyes::p

De 1.6 PSA diesel is ook flink geknepen volgens mij en zo te horen is dit exemplaar ook neit echt fris, lekker laten staan dus.

Niks mis met een beetje kritisch zijn, zeker als je relatief veel in de auto zit. Gewoon nog even door sparen dus (y)

Een update vanuit mijn kant: de clio staat inmiddels op 298dkm. Er is bij 277 nog een nieuwe distributieriem geplaatst.

Toch gisteren de knoop doorgehakt om een Renault Megane estate uit 2017 met 145dkm aan te schaffen. Zaterdag ga ik de auto ophalen - ik heb er zin in :)
Hopelijk gaat deze auto net zo betrouwbaar zijn als de clio.

Nogmaals dank voor de adviezen!

Een update vanuit mijn kant: de clio staat inmiddels op 298dkm. Er is bij 277 nog een nieuwe distributieriem geplaatst.

Toch gisteren de knoop doorgehakt om een Renault Megane estate uit 2017 met 145dkm aan te schaffen. Zaterdag ga ik de auto ophalen - ik heb er zin in :)
Hopelijk gaat deze auto net zo betrouwbaar zijn als de clio.

Nogmaals dank voor de adviezen!
Graag gedaan. En veel plezier gewenst met de Megane. Is het uiteindelijk een diesel geworden? Of toch al benzine?

Bedankt voor de update! Veel plezier en mooie, veilige kilometers gewenst. Ga je jouw belevenissen ook bijhouden onder 'Mijn Auto' of in de toekomst een review?

Dankjewel!

@Joost, hopelijk komen er niet zoveel ongeplande avonturen met de nieuwe auto waar iets over te schrijven gaat zijn. Maar ik zal het overwegen.

Ik vind het wel erg leuk om reviews te lezen en de topics in ‘mijn auto’. Vooral de wat specialere auto’s, waar ik de Megane niet onder schaar.

Helaas heb ik het geluk met de ‘nieuwe’ Megane nog niet helemaal.

Ik wil hier toch weer even wat advies inwinnen:
Afgelopen week zijn we naar Italie geweest met de auto en ik merkte bij heuvels en bergen dat de auto wat begon te stuiteren. Ook merkte ik dat er een lichte fluittoon ontstond bij leveren van vermogen (gasgeven of bergop met constante snelheid)

Gisteren ben ik naar de garage geweest: het stuiteren wordt veroorzaak door een of beide aandrijfassen. Hier zou teveel speling op zitten. Ik heb zelf ook gevoel en er zit inderdaad speling op (in alle richtingen)
Het fluiten wordt veroorzaak door een uitlaatgaslekkage in buurt van de turbo. Hier is roet te zien. Waar het precies vandaan komt is vanuit boven niet te zien. In het meest gunstige geval is dit een pakking in het slechtste geval de turbo/uitlaatspruitstuk of katalysator. Om hier iets aan te doen moet mogelijk het blok eruit.

De vaste garage waar ik al jaren kom (en het volste vertrouwen in heb) wilde geen bedragen noemen.

Ik heb contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat ik geen garantie meer heb; ik heb de auto 3 maanden en 1 week - ik had 3 maanden op motor en bak (wat dat ook in mag houden).
Na aangegeven heb toch wel erg snel vindt en het noemen van ‘non-conformiteit’ wil hij dat ik hem over 1 week bel voor het maken van een afspraak.

Mijn vraag; kan ik me daadwerkelijk beroepen op een stukje non-conformiteit? De auto is uit 2017, heeft nu iets meer dan 160dkm gelopen en is aangeschaft voor €10.000,-.

Edit: ik kan me herinneren dat een b-klasse in klokje rond (met hetzelfde blok) ook een vergelijkbare lekkage had: dus het komt wel eens voor..

Laatst bewerkt:
Helaas heb ik het geluk met de ‘nieuwe’ Megane nog niet helemaal. Binnen 24 uur van bezit had de buurman al tegen mijn auto aangezeten met als resultaat een flinke schaaf over de voorbumper. Hij ontkent alles; om de goede vrede te behouden heb ik het hier maar bij gelaten… ik was van plan om een keer te laten bijwerken icm met alle steenslag.
1 maand daarna een paar flinke kiezelstenen op de snelweg gekopt: 4-5 kleine deukjes (euromunt) aan de voorkant.

Gewoon pech en balen helaas.

Ondertussen zijn we 15k comfortabele kms onderweg samen. En heeft de auto ook zijn eerste grote beurt (tijdens mijn bezit) en 4 nieuwe banden gekregen.

Ik wil hier toch weer even wat advies inwinnen:
Afgelopen week zijn we naar Italie geweest met de auto en ik merkte bij heuvels en bergen dat de auto wat begon te stuiteren. Ook merkte ik dat er een lichte fluittoon ontstond bij leveren van vermogen (gasgeven of bergop met constante snelheid)

Gisteren ben ik naar de garage geweest: het stuiteren wordt veroorzaak door een of beide aandrijfassen. Hier zou teveel speling op zitten. Ik heb zelf ook gevoel en er zit inderdaad speling op (in alle richtingen)
Het fluiten wordt veroorzaak door een uitlaatgaslekkage in buurt van de turbo. Hier is roet te zien. Waar het precies vandaan komt is vanuit boven niet te zien. In het meest gunstige geval is dit een pakking in het slechtste geval de turbo/uitlaatspruitstuk of katalysator. Om hier iets aan te doen moet het blok eruit.

De vaste garage waar ik al jaren kom (en het volste vertrouwen in heb) wilde geen bedragen noemen.

Ik heb contact gehad met de verkoper en die geeft aan dat ik geen garantie meer heb; ik heb de auto 3 maanden en 1 week - ik had 3 maanden op motor en bak (wat dat ook in mag houden).
Na aangegeven heb toch wel erg snel vindt en het noemen van ‘non-conformiteit’ wil hij dat ik hem over 1 week bel voor het maken van een afspraak.

Mijn vraag; kan ik me daadwerkelijk beroepen op een stukje non-conformiteit? De auto is uit 2017, heeft nu iets meer dan 160dkm gelopen en is aangeschaft voor €10.000,-.

Edit: ik kan me herinneren dat een b-klasse in klokje rond (met hetzelfde blok) ook een vergelijkbare lekkage had: dus het komt wel eens voor..
Tegenwoordig is er 1 jaar garantie.

Thanks, ik zal de verkoper hier op wijzen.
Ben benieuwd hoe het afloopt. Vertrouwen in de auto moet in ieder geval opnieuw groeien.

Terug
Bovenaan