Keuzestress: hybride diesel of hybride benzine?

Djesse 8176695

Net ingestapt
Beste forumleden,

Sinds kort ben ik op zoek naar een andere auto. Op dit moment rijd ik in een Alfa Romeo 159 2.0 JTD TI, maar na krapweg 1 jaar is het tijd voor iets anders. Ik zou graag hybride willen rijden. Nu zit ik in dubio. Vorige week heb ik een proefrit gemaakt in een Volvo V60 D6. Deze vind ik erg mooi, rijdt ook erg prettig. Maar nu is mijn blik ook gevallen op een Audi A3 e-tron

Ik rijd zo’n 40 á 50 duizend kilometers per jaar. Grotendeels zakelijk, tegen 0,21c per k/m. Wat zou het meest voordelig zijn? En wat zijn evt bekende kwaaltjes bij deze auto’s (waarom wel/niet?).

Ik zoek iets sportiefs, maar na jaren lang Alfa te hebben gereden mag er wel iets meer comfort bij komen kijken. Mijn budget ligt tussen de 10 en 15 duizend euro. Ik zoek een ruime hatchback of een stationwagon. Geen fan van sedan.

Geen flauw idee wat met mijn kilometers de goedkopere keuze is. Hybride diesel of hybride benzine.

Hopelijk kan iemand mijn keuze iets makkelijker maken.

Laatst bewerkt:
Gezien het budget, wordt de spoeling erg dun. Een diesel-(full)hybride zonder stekker is niet te vinden, wel enkele als plug-in hybride, maar die vallen buiten het genoemde budget. Een Toyota Auris hybride zou een optie kunnen zijn.

Echter, gelet op budget én jaar kilometrage, lijkt me een standaard diesel auto ( dus geen hybride) de meest voor de hand liggende keuze. Op de snelweg biedt een hybride auto zonder stekker geen verbruiksvoordelen, ongeacht of het een diesel of benzine auto is. Als je consequent stekkert, kan een plug-in hybride ook een optie zijn.

Met dit budget en zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon een normale diesel kiezen, en geen complexe Audi e- Tron of Volvo V60 D6. Beide auto's scoren niet hoog op betrouwbaarheid.

Goede opties zijn bijvoorbeeld de Renault Clio, Megane en Talisman, Peugeot 208, 308 en 508, Citroën C3, DS3, DS4, DS5, Ford Fiesta, Focus en Mondeo, Opel Astra en Insignia.

Het budget is denk ik aan de lage kant voor een goede volledig elektrische auto.

Of kijk naar een auto met af fabriek lpg zoals de Renault Clio 1.0 TCe, of Dacia Sandero.

Succes.

Gezien het budget, wordt de spoeling erg dun. Een diesel-(full)hybride zonder stekker is niet te vinden, wel enkele als plug-in hybride, maar die vallen buiten het genoemde budget. Een Toyota Auris hybride zou een optie kunnen zijn.

Echter, gelet op budget én jaar kilometrage, lijkt me een standaard diesel auto ( dus geen hybride) de meest voor de hand liggende keuze. Op de snelweg biedt een hybride auto zonder stekker geen verbruiksvoordelen, ongeacht of het een diesel of benzine auto is. Als je consequent stekkert, kan een plug-in hybride ook een optie zijn.
Das nieuw voor mij dat binnen dit budget een full hybride niet is te krijgen. Maar of je een hybridediesel 508/ 3008/ ds5 wil das een ander verhaal

Vag en hybride is geen goede combinatie , die zijn (waren) daar niet zo goed in , van de v60 gaan ook verhalen rond. Toyota/ lexus beheren het hybride kunstje wel heel goed. Wellicht kun je ergens een lexus rx 2wd op de kop tikken, die is van 2025 youngtimer , dus dan ben je voor de grote meut aan, want dan wil iedereen hem.

Ik zou graag hybride willen rijden.
Waarom zou je graag hybride willen rijden? Vanwege een lager verwacht brandstofverbruik, goed doen voor het milieu of iets anders?
Ik rijd zo’n 40 á 50 duizend kilometers per jaar. Grotendeels zakelijk, tegen 0,21c per k/m. Wat zou het meest voordelig zijn? En wat zijn evt bekende kwaaltjes bij deze auto’s (waarom wel/niet?).
Dat is wel een flink jaarkilometrage en dan komt een diesel toch nog steeds (of weer) gunstig uit. Ik gok zo dat het dan vooral langere ritten zijn?

Zoals anderen ook al hebben gezegd: ga gewoon voor een gewone diesel. Een plug-in hybride is leuk als je vaak korte stukjes rijdt en thuis goedkoop kunt laden maar voor langere afstanden niet zo gunstig.

Ik zoek iets sportiefs, maar na jaren lang Alfa te hebben gereden mag er wel iets meer comfort bij komen kijken. Mijn budget ligt tussen de 10 en 15 duizend euro. Ik zoek een ruime hatchback of een stationwagon. Geen fan van sedan.
Een Mazda 6 behoort tot de fijner rijdende auto's van het D-segment en biedt ook voldoende comfort. Een beetje een softe Alfa.

Veel aanbod van diesels is er niet (meer) in Nederland dus kijk ook even over de grens. Je betaalt wel wat BPM maar met deze leeftijden en afschrijving valt dat wel mee.

Dit exemplaar heeft een nette kilometerstand, is best nieuw, valt binnen budget en lekker luxe:

Als je verder zoekt naar een Mazda 6, neem er dan vooral een van na de facelift (2014) waarbij het nieuwe dashboard kwam en aanzienlijke verbeteringen met betrekking tot het comfort.

Ik zou bij deze kilometrages ook voor een diesel gaan. Hybride rijden levert vooral wat op bij stadsverkeer, en een plug-in hybride geeft je natuurlijk een stukje extra voordeel als je elke nacht kunt laden.

Maar als je veel tijd op de autosnelweg doorbrengt (wat bij zulke kilometrages vaak het geval is), is er aanzienlijk minder toegevoegde waarde bij hybride, tenzij... je hybride auto nog een andere brandstofbesparende techniek aan boord heeft, zoals de Toyota's met Atkinsoncyclus-verbranding.

Daarnaast kun je nog LPG overwegen, als de nadelen daarvan niet te bezwaarlijk zijn in jouw situatie. Het vergroot in ieder geval de keuze.

Nou is een Volvo V40 geen verkeerde auto, maar het gaat om een ruime Hatchback en daar valt de V40 niet onder.
Is een Opel Astra hatchback of station een optie? voor 15 heb je een 3 jaar oude auto. Ford Focus is wat sportiever.

Terug
Bovenaan