keuzestress prius wagon kopen of doorrijden in C4

Welke keuze zou jij maken

• 1. Prius wel kopen en C4 particulier verkopen

• 2. Prius niet kopen en doorrijden in C4 en kijken voor iets anders

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

joram 9415831

Wegverkenner
Hallo autofanaten,

Ik loop momenteel tegen keuzestress aan en hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen door het delen van jullie inzichten en meningen. Keuzes maken is namelijk niet mijn sterkste eigenschap.

Ik heb een Prius Wagon b.j. 2016 met 95.000 km op de teller in een Dynamic Business uitvoering op het oog met een vraagprijs van ongeveer €20.500. De onderhoudshistorie is helemaal in orde en er is nog fabrieksgarantie en 1 jaar pechhulp. Daarnaast komt de auto met voldoende opties en accessoires, waaronder een extra bandenset (er zitten nu winterbanden op en ik krijg zomerbanden erbij).

De auto wordt verkocht door een particulier en mogelijk kan ik nog wat van de prijs afdingen. Echter blijft het veel geld voor een auto uit 2016.

Momenteel rijden we een Citroën C4 Grand Picasso uit 2016 met 133.000 km. Deze ziet er cosmetisch beter uit dan de Prius Wagon.

De eventuele keuze voor de Prius Wagon komt voort uit mijn voorkeur voor MPV-achtige auto's met veel been- en bagageruimte. Ik heb ook gekeken naar opties zoals de Corolla, maar die voelt voor mij krap aan qua binnenruimte. Met mijn bijna 2 meter staat mijn stoel altijd op de achterste stand, waardoor er voor passagiers weinig ruimte overblijft.

De Prius blijkt dan vaak een veilige keuze te zijn qua kwaliteit, verbruik (op verbruiksmonitor zo'n 5.5L/100km gemiddeld) en restwaarde.

Ik zal echter mijn eigen auto particulier moeten verkopen of aan een inkoopwebsite moeten aanbieden, maar daar krijg ik er erg weinig voor terug. Ik denk dat de twijfel hier vooral zit, want ik heb geen idee hoe snel ik de C4 kan verkopen en voor welke prijs. Het liefst zou ik eerst mijn eigen auto verkopen, zodat ik weet wat ik daarna te besteden heb. Bij inruil bij een garage geven ze er ongeveer €6.000 voor, wat ik erg weinig vind gezien de occasionprijzen van de C4.

Ter aanvulling nog even wat aanvullende informatie;
Aantal gereden kms per jaar; ongeveer 9.000 km
Gezinssamenstelling; 2 volwassenen en 2 kinderen (5 en 9 jaar)
Wat voor ritten; doorgaans is 80% van de ritten binnen bebouwde kom (veel stadsverkeer) en gemiddeld zo'n 7km per enkele rit denk ik.

Mijn eerste vraag is, waarom wil je van de Grand Picasso af? Ik heb zelf een Prius Wagon gereden als leaseauto en dat beviel best hoor, daar niet van. Maar een C4 Grand Picasso uit 2016 met 133.000km lijkt me niet echt op. Als ik dan lees wat je er voor terugkrijgt zou ik blijven rijden als de auto geen grote mankementen heeft.

Wel heel erg veel geld voor een 9 jaar oude auto van een particulier.
Je schiet er niet veel/ weinig/ niets mee op. Het kost alleen maar heel veel geld, om wat anders te kopen.

De Citroën C4 Picasso is ook ruimer, meer flexibel, en comfortabeler dan de Toyota Prius.

Als de Citroën het goed doet, dan zou ik gewoon verder rijden. Waarom de Citroen voor een habbekrats verkopen?

Onze Citroën ( een C3) heeft 244.000 kilometer gereden, en doet het nog steeds prima.

Mijn eerste vraag is, waarom wil je van de Grand Picasso af? Ik heb zelf een Prius Wagon gereden als leaseauto en dat beviel best hoor, daar niet van. Maar een C4 Grand Picasso uit 2016 met 133.000km lijkt me niet echt op. Als ik dan lees wat je er voor terugkrijgt zou ik blijven rijden als de auto geen grote mankementen heeft.
De C4GP hoeft ook niet persé weg. Maar zou wel graag automaat willen rijden, hybride en betere kwaliteit. De C4 is nu prima, maar heb er wel e.a. mee gehad en voor mijn gevoel is het altijd weer wachten op het volgende mankement.

Wel heel erg veel geld voor een 9 jaar oude auto van een particulier.
Je schiet er niet veel/ weinig/ niets mee op. Het kost alleen maar heel veel geld, om wat anders te kopen.

De Citroën C4 Picasso is ook ruimer, meer flexibel, en comfortabeler dan de Toyota Prius.

Als de Citroën het goed doet, dan zou ik gewoon verder rijden. Waarom de Citroen voor een habbekrats verkopen?

Onze Citroën ( een C3) heeft 244.000 kilometer gereden, en doet het nog steeds prima.
was de C3 ook met een 1.2 puretech motor?

Het is inderdaad veel geld, maar wel marktconform voor een prius wagon. Deze zijn nu erg duur omdat er weinig aanbod is. Toevallig heeft deze prius erg weinig kms. Veel van deze auto's rijden met 2 ton of hoger rond.

Het gaat inderdaad ook tegen mijn gevoel is om de Citroën zo goedkoop weg te doen.

Nee de C3 is een 1.6 e-HDI.
We hebben goede ervaringen met het merk, de 2 voorgaande Citroens hadden nog meer gelopen.

Ik weet van de mogelijke problemen van de1.2 Puretech,
maar bij jaarlijks olie verversen met de juiste olie,
en de distributieriem te laten controleren, en op tijd vervangen kun je er ook heel ver mee komen.

De Prius staat bekend als een goede auto maar om daar nu de hoofdprijs voor te betalen. En ook met een Toyota moet je een beetje geluk hebben, onze voor de Citroën C3 nieuw gekochte Toyota viel kwalitatief toch wel erg tegen.

En anders is reparatie van de Citroën goedkoper dan een andere auto te kopen. En als je toch wat anders wil kopen kijk dan ook eens naar de Renault ( grand) Scenic met 1330 CC motor en automaat. Die zit ook in mijn Renault Clio, in de 5 jaar die ik de auto nu heb geen enkele, storing, mankement of reparatie gehad.
De auto is nog als nieuw.

Laatst bewerkt:
Lang verhaal maar ik denk een heel makkelijk antwoord, gewoon doorrijden. Je moet wel een belachelijk bedrag bijleggen voor een zo goed als gelijke auto, zie nu niet echt in waar je op vooruit zou gaan. No brainer dit.

Ik zou geen 20k uitgeven voor een auto die net zo oud is en alleen zuiniger is.
Kijk eens naar een Renault (grand)Scenic heb je voor hetzelfde geld een 2020 auto die veel moderner is dan een Prius+/wagon.

Ik heb zelf 3 jaar lang genoten van onze Prius Wagon. Inmiddels wel een auto op leeftijd en de koppakkingen kunnen het ook begeven. Ik weet niet of je iets wil trekken maar dat mag een Prius Wagon niet. We rijden nu een Corolla TS, wel wat krapper maar ook niet zo'n ramp. Ze zijn tweedehands echt heel erg duur die Wagons. Bijna schandalig.
Ik zou gezien je extra investering die je wilt doen doorrijden met je Citroen, die heb je nu eenmaal.

Nee de C3 is een 1.6 e-HDI.
We hebben goede ervaringen met het merk, de 2 voorgaande Citroens hadden nog meer gelopen.

Ik weet van de mogelijke problemen van de1.2 Puretech,
maar bij jaarlijks olie verversen met de juiste olie,
en de distributieriem te laten controleren, en op tijd vervangen kun je er ook heel ver mee komen.

De Prius staat bekend als een goede auto maar om daar nu de hoofdprijs voor te betalen. En ook met een Toyota moet je een beetje geluk hebben, onze voor de Citroën C3 nieuw gekochte Toyota viel kwalitatief toch wel erg tegen.

En anders is reparatie van de Citroën goedkoper dan een andere auto te kopen. En als je toch wat anders wil kopen kijk dan ook eens naar de Renault ( grand) Scenic met 1330 CC motor en automaat. Die zit ook in mijn Renault Clio, in de 5 jaar die ik de auto nu heb geen enkele, storing, mankement of reparatie gehad.
De auto is nog als nieuw.
Denk dat die diesel wel wat meer aan kan dan de 1.2. PT.
Ik laat mijn onderhoud altijd goed uitvoeren, dus dat zal het probleem niet zijn.

De Prius uit 2016 voelt aan de binnenkant gedateerder dan mijn C4... Het is in dat opzicht een stapje terug.

Heb al eens gekeken naar de Scenic. Op de één of andere manier zit ik daar niet lekker in. Daarnaast vind ik hem aardig zwaar en dorstig als ik de reviews mag geloven. Vind hem overigens wel erg mooi.

Ik heb zelf 3 jaar lang genoten van onze Prius Wagon. Inmiddels wel een auto op leeftijd en de koppakkingen kunnen het ook begeven. Ik weet niet of je iets wil trekken maar dat mag een Prius Wagon niet. We rijden nu een Corolla TS, wel wat krapper maar ook niet zo'n ramp. Ze zijn tweedehands echt heel erg duur die Wagons. Bijna schandalig.
Ik zou gezien je extra investering die je wilt doen doorrijden met je Citroen, die heb je nu eenmaal.
Corolla vind ik ook echt een optie. Zij het niet dat ik de beenruimte achterin echt wel wat krap vind...

Even ter overweging. Met de hoeveelheid kilometers die je maakt is de brandstofbesparing niet zo heel groot, ongeveer €400 per jaar. Dat wordt vaak overschat.

Nog even wat mijn ervaring is met de Prius Wagon. Ik vond het zelf een behoorlijke auto,. De aandrijflijn is wel net aan genoeg voor zo'n grote zware auto. Een Prius heeft de neiging hoog in de toeren te gaan als je het gaspedaal flink intrapt, dat vond ik bij de wagon sterker het geval en storender dan bij de gewone Prius 3 die ik daarna had. De laatste heb ik van 168.000 tot 335.00km gereden, zonder gekke mankementen. Bij 335.000km ging de koppakking kapot en heb ik afscheid genomen.

Voor het bedrag dat je moet bijleggen bij de Prius kun je flink wat reparaties doen aan je Citroën. Ook een Prius heeft onderhoud nodig en wil je gebruik maken van de garantie moet dat om de 15.000km bij de dealer. Is ook niet gratis.

Even ter overweging. Met de hoeveelheid kilometers die je maakt is de brandstofbesparing niet zo heel groot, ongeveer €400 per jaar. Dat wordt vaak overschat.

Nog even wat mijn ervaring is met de Prius Wagon. Ik vond het zelf een behoorlijke auto,. De aandrijflijn is wel net aan genoeg voor zo'n grote zware auto. Een Prius heeft de neiging hoog in de toeren te gaan als je het gaspedaal flink intrapt, dat vond ik bij de wagon sterker het geval en storender dan bij de gewone Prius 3 die ik daarna had. De laatste heb ik van 168.000 tot 335.00km gereden, zonder gekke mankementen. Bij 335.000km ging de koppakking kapot en heb ik afscheid genomen.

Voor het bedrag dat je moet bijleggen bij de Prius kun je flink wat reparaties doen aan je Citroën. Ook een Prius heeft onderhoud nodig en wil je gebruik maken van de garantie moet dat om de 15.000km bij de dealer. Is ook niet gratis.
dat is inderdaad een goede overweging. Blijft lastige keuze. De reacties zorgen er wel voor dat ik dingen beter in perspectief kan zetten en vanuit andere kanten kan bekijken.

14k bijleggen voor een nagenoeg even oude auto met nagenoeg evenveel kilometers op de teller. Dan moet je wel heel graag iets anders willen. Voor 20,5k is er zoveel meer en zoveel jonger te koop. Ik zou die prius in ieder geval zelf lekker laten staan en met de C4 doorrijden.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Gevoelsmatig ga je er niet echt op vooruit

Financieel gezien is het verstandig om met de C4 door te rijden. Met jouw kilometrage maakt het verbruik niet veel uit. Kwaliteit moet je maar afwachten. De Prius is ook niet meer heel jong. De restwaarde van de Prius is beter voor de huidige eigenaar, omdat jij de hoofdprijs betaalt. Vergeet niet dat de C4 over 5 jaar vrijwel niets meer waard is. De Prius is dan iets meer waard, maar dat zou ook kunnen tegenvallen. Dus doorrijden.
Koop van de Prius is alleen dan te overwegen als je heel erg van de C4 baalt. Het is dan puur een gevoelskwestie.

Financieel gezien is het verstandig om met de C4 door te rijden. Met jouw kilometrage maakt het verbruik niet veel uit. Kwaliteit moet je maar afwachten. De Prius is ook niet meer heel jong. De restwaarde van de Prius is beter voor de huidige eigenaar, omdat jij de hoofdprijs betaalt. Vergeet niet dat de C4 over 5 jaar vrijwel niets meer waard is. De Prius is dan iets meer waard, maar dat zou ook kunnen tegenvallen. Dus doorrijden.
Koop van de Prius is alleen dan te overwegen als je heel erg van de C4 baalt. Het is dan puur een gevoelskwestie.

Vind het wel altijd een 'sport' om m'n maandelijkse kosten zo laag mogelijk te houden. De prius wagon komt in totaal qua maandelijkse- variabele kosten (benzine, verzekering, wegenbelasting) even duur uit als de c4. Echter is de prius denk ik betrouwbaarder en heeft hogere restwaarde. Dat zijn allemaal dingen die meespeelde in m'n overweging.
Door alle negatieve berichten over de distributieriem merk ik dat ik wat minder lekker rijdt. Vooral als ik van de zomer op vakantie ga met m'n gezin.
Het blijft een lastig verhaal, maar voor nu hebben m'n partner en ik ervoor gekozen om nog even verder te rijden.

We hebben wat meer tijd nodig om eventuele alternatieven te onderzoeken (corolla, grand scenic, ?).

@joram 9415831 Wat kan je mij vertellen over je ervaringen met de C4? Wij zijn hier juist aan het overwegen om een C4 te halen ergens eind dit jaar of in de loop van volgend jaar.

Heb je al veel problemen ondervonden van je puretech motor?

@joram 9415831 Wat kan je mij vertellen over je ervaringen met de C4? Wij zijn hier juist aan het overwegen om een C4 te halen ergens eind dit jaar of in de loop van volgend jaar.

@Ruben 2587885 ik heb er best een uitgebreide review over geschreven. Als je op mijn gebruikersnaam klikt/drukt dan kom je mijn review tegen denk ik.
Maar samengevat. Heerlijke gezinsauto want ontzettend veel ruimte! Daar wen je snel aan en is nu dus ook het probleem bij het zoeken naar een opvolger. Ik denk dat je bij de C4 de meeste interieur ruimte krijgt voor het geld.
Tevens goedkoop in maandelijkse lasten (licht in gewicht, redelijk zuinig).
Vind de auto ook best mee en in sommige gevallen veel opties etc.
Ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij 109.xxx km. Dit was in 2022. Uit mijn hoofd is de interval ongeveer 100.000 of om de 6 jaar.
Ik laat elk jaar onderhoudsbeurt doen bij erkende dealer en houdt daardoor ook recht op Citroën assistince.
De eerste modellen van de c4 (volgens mij vanaf 2015/2016) hebben soms krakende achteras.
Dat is een fabrieksfout.
Advies is om 98/E5 te tanken vanwege schonere verbranding. Zelf ondervonden want ik tankte voorheen vaak 95/E10 en uiteindelijk moest er bij mij een reparatie uitgevoerd worden (dacht EGR). Druk ventielen airco zijn stuk gegaan en vervangen. Beeldscherm (waarmee je alles bediend) doet het in koude/natte maanden niet altijd.
Wordt evengoed alweer een lang verhaal
Onze auto is echt onderdeel van het gezin.
Kwalitatief merk ik echter dat het gewoon allemaal net wat minder is.
Van de zomer gaan we op vakantie (Luxemburg, dus geen wereldafstand). Door alle negatieve verhalen over de puretech was mijn overweging om iets te kopen waar ik met een geruster gevoel mee op vakantie ga.
Maar gezien de reacties op dit topic besloten om toch nog maar door te rijden.
Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt bij jullie en welke opties jullie nog meer overwegen.

@Ruben 2587885 ik heb er best een uitgebreide review over geschreven. Als je op mijn gebruikersnaam klikt/drukt dan kom je mijn review tegen denk ik.
Maar samengevat. Heerlijke gezinsauto want ontzettend veel ruimte! Daar wen je snel aan en is nu dus ook het probleem bij het zoeken naar een opvolger. Ik denk dat je bij de C4 de meeste interieur ruimte krijgt voor het geld.
Tevens goedkoop in maandelijkse lasten (licht in gewicht, redelijk zuinig).
Vind de auto ook best mee en in sommige gevallen veel opties etc.
Ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij 109.xxx km. Dit was in 2022. Uit mijn hoofd is de interval ongeveer 100.000 of om de 6 jaar.
Ik laat elk jaar onderhoudsbeurt doen bij erkende dealer en houdt daardoor ook recht op Citroën assistince.
De eerste modellen van de c4 (volgens mij vanaf 2015/2016) hebben soms krakende achteras.
Dat is een fabrieksfout.
Advies is om 98/E5 te tanken vanwege schonere verbranding. Zelf ondervonden want ik tankte voorheen vaak 95/E10 en uiteindelijk moest er bij mij een reparatie uitgevoerd worden (dacht EGR). Druk ventielen airco zijn stuk gegaan en vervangen. Beeldscherm (waarmee je alles bediend) doet het in koude/natte maanden niet altijd.
Wordt evengoed alweer een lang verhaal
Onze auto is echt onderdeel van het gezin.
Kwalitatief merk ik echter dat het gewoon allemaal net wat minder is.
Van de zomer gaan we op vakantie (Luxemburg, dus geen wereldafstand). Door alle negatieve verhalen over de puretech was mijn overweging om iets te kopen waar ik met een geruster gevoel mee op vakantie ga.
Maar gezien de reacties op dit topic besloten om toch nog maar door te rijden.
Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt bij jullie en wat
De dacia lodgy is in zijn nadagen ook geleverd met de 1.3 tce https://www.gaspedaal.nl/dacia/lodgy?vmin=90&srt=pr-a
@Auto encyclopedie dat is wel een goede tip. Echter vind ik dit model niet zo fraai...

Idd de dacia lodgy is niet zo fraai, maar veel mensen weten niet dat die er met een 1.3 tce is dus kwaliteit prijs is interessant. Heeft ook kort in de dokker gezeten maar dis moet je al helemaal met een lampje zoeken, helaas niet in de jogger

Ik zou gewoon doorrijden. Allerlei 'gevoelens' over komende mankementen of kwaliteit zijn maar gevoelens en kosten niets. Een auto inruilen in die prijscategorie is zeker €2000-4000 op het moment dat je de aankoop doet. Je hebt het over particulier dus je hebt ook geen jaartje garantie en mogelijk nog wat overbruggingskosten. Veel kilometers maak je ook niet.
Over mankementen en kwaliteit: met elke auto kan altijd wat gebeuren, verspreid die kosten over al je auto bezit en het zal best meevallen. Ze zullen zeker lager zijn dan elke 3-5 jaar vanwege allerlei 'gevoelens' je auto maar weer inruilen.

Ik heb een C4 Picasso ingeruild voor een Toyota Verso. Maar onze Citroën had de 1.6THP, dus dat is een ander verhaal. Daarom geen spijt. Maar qua ruimte comfort opties en zowel binnen- als buitenkant zou ik wel terug willen.
De citroen zal naar verwachting iets vaker issues hebben, maar ook Toyota's kunnen kapot, zeker als ze wat ouder worden.
Dus zou ik doorgaan met goed onderhoud en dan genieten van je Citroën

Er wordt veel onzin over de pure tech motor geschreven
Inderdaad waren enkele bouwjaren een slechte kwaliteit D snaar gemonteerd
Zelf rij ik een C 4 picasso automaat nieuw gekocht na 6 jaar en 93.000 km een nieuwe snaar
Nu 9 jaar en 132.000 km
De motor is krachtig en loopt rustig
Niets mis mee

Er wordt veel onzin over de pure tech motor geschreven
Inderdaad waren enkele bouwjaren een slechte kwaliteit D snaar gemonteerd
Zelf rij ik een C 4 picasso automaat nieuw gekocht na 6 jaar en 93.000 km een nieuwe snaar
Nu 9 jaar en 132.000 km
De motor is krachtig en loopt rustig
Niets mis mee
Ik overweeg het ook nog steeds maar als ik er 1 tweedehands koop ga ik dat waarschijnlijk wel via spoticar doen. De 24 maanden garantie is toch wel prettig met die autos.

Verstandige keuze. Overigens zou ik met een jaarkilometrage van 9000 km een zo nieuw mogelijke auto met hogere kilometerstand aanschaffen die aantoonbaar goed is onderhouden. Zeker voor een hybride Toyota is 200.000 km + 90.000 eigen km over 10 jaar tijd nog steeds niet zoveel, dat moet met gemak gaan zelfs als je uiteindelijk wat meer zou gaan rijden. Het is zonde van het geld om dan een auto te kopen met een km-stand onder 100.000.

Terug
Bovenaan