Kia Ceed 1.0 T-GDI (2016) – juiste motorolie + koelvloeistof bijvullen (nu groen)?

Galanthus

Wegverkenner
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met wat kleine onderhoudsdingetjes aan mijn Kia Ceed 1.0 T-GDI uit 2016, maar ik ben er eerlijk gezegd geen expert in en wil het graag zeker goed doen voordat ik iets bestel.

Ik wil vanavond motorolie en koelvloeistof online bestellen en heb wat vragen: Motorolie Wat ik begrijp is dat ik een olie moet hebben die past bij deze motor. Ik lees regelmatig iets over 5W-30 met ACEA A5/B5, maar ik weet niet goed wat ik nu het beste kan kopen.

Namen die ik tegenkom zijn bijvoorbeeld: Castrol Magnatec 5W-30 A5 Castrol EDGE 5W-30 A5 Valvoline 5W-30 A5 Is dit de juiste olie voor mijn motor? En zo ja, welke van deze zou je zelf aanraden voor dagelijks rijden? Koelvloeistof Mijn koelvloeistof staat nu ongeveer 1 cm onder de min en de kleur is donkergroen/lichtgroen.

Ik wil alleen bijvullen zodat hij weer op peil is, geen ingewikkeld verversingswerk. Ik begrijp dat ik een universele, kant-en-klare koelvloeistof moet pakken die je veilig kunt mengen met wat er nu in zit. Zelf dacht ik aan iets als: Valvoline Multi-Vehicle Coolant Ready-To-Use Klopt dat, of is er iets beters/handigers wat ik vanavond online kan bestellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Omdat het hier om een kleine hoogbelaste motor gaat, zou ik toch olie gebruiken, die door de fabrikant voorgeschreven wordt.
Wat betreft koelvloeistof, luister het minder nauw. Meestal volstaat universele kant en klaar koelvloeistof, die in de handel te krijgen is. Wel even het peil in de gaten blijven houden. Als dat na bij vullen steeds onder het minimum zakt, kan er sprake zijn van (inwendige) lekkage.

Ik kijk vaak op de Kroon oil site, die adviseren een 5w30 die aan de A5/B5 specificaties voldoet

Voor koelvloeistof geldt wel dat je niet de kleuren (geel - groen - blauw etc) mag mengen. Sommige stoffen in de koelvloeistof kunnen reageren met de materialen in het koelsysteem en "troep" veroorzaken. Hyundai, de moeder van Kia, heeft die ervaringen wel gehad dat er in Tsjechië in de fabriek bij de dieseltjes een te agressieve koelvloeistof is gebruikt en er allemaal recalls op zijn geweest. Ook hier geeft de Kroon site een oplossing.

Ik kijk vaak op de Kroon oil site, die adviseren een 5w30 die aan de A5/B5 specificaties voldoet

Voor koelvloeistof geldt wel dat je niet de kleuren (geel - groen - blauw etc) mag mengen. Sommige stoffen in de koelvloeistof kunnen reageren met de materialen in het koelsysteem en "troep" veroorzaken. Hyundai, de moeder van Kia, heeft die ervaringen wel gehad dat er in Tsjechië in de fabriek bij de dieseltjes een te agressieve koelvloeistof is gebruikt en er allemaal recalls op zijn geweest. Ook hier geeft de Kroon site een oplossing.
Die heb ik 5W30 die aan de A5/B5 voldoet besteld, alleen van Castrol. Ik zie die maar zal wel goed zijn. Ik heb een groene koelvloeistof; ik begreep dat zolang het dezelfde kleur is, het geen kwaad kan. Kroon-vloeistof heb ik inderdaad in het groen besteld, alleen is het verwarrend met zoveel kleuren, dus ik dacht: groen = groen.

Mocht je niet al besteld hebben of nog een check willen doen. Gebruik de site van Kroonoil zelf, je kunt hier op kenteken zien welke motorolie en koelvloeistof (en andere vloeistoffen) jouw auto nodig heeft. Ik zou uitkijken met het mengen van diverse vloeistoffen. Kijk half litertje "verkeerde" olie zal de motor niet direct op stuklopen in geval van nood natuurlijk maar de diverse toevoegingen in de voorgeschreven olie kunnen op de lange termijn gevolgen hebben. Voor koelvloeistof geldt eigenlijk hetzelfde, zeker zomaar aanlengen met water zoals je lijkt te suggereren kan lang niet bij alle auto's.

EDIT: Zie dat die opmerking ook al geplaatst is.

Ik heb de auto nu 9 maanden en ±7000 km gereden. Pas sinds kort merk ik tijdens het rijden (na ±5 minuten) soms een lichte verbrande geur, daarna iets sokken/muf-achtigs, en dan verdwijnt het weer. Het gebeurt alleen rijdend, niet bij stilstand en niet als ik onder de motorkap kijk. Auto trekt goed op, geen rook, geen lampjes, geen foutmeldingen. Airco staat vaak uit, maar er komt dan soms warme lucht binnen via de ventilatie. Wat vreemd is: als ik muziek harder zet lijkt de geur soms terug te komen, zet ik alles uit ruik ik niks meer, dus ik twijfel of het niet gewoon lucht/ventilatie is. Koelvloeistof is in 7000 km ongeveer 2–3 cm gezakt, staat nu net onder MIN. Wegenwacht heeft onder de motorkap en onder de auto gekeken en zag geen lekkages. Oliepeil lijkt ook in orde (zie foto’s). Ik heb nieuwe koelvloeistof gekocht, maar door het reservoir is de kleur lastig te zien, wat me extra onrustig maakt. Ik ben eerlijk gezegd een paniekzaaier en ga snel 1000 scenario’s bedenken, terwijl de auto verder normaal rijdt. Als ik stil sta ruik ik niets. Motor uit: geur direct weg. Na ongeveer 5 minuten rijden begint het: eerst een paar seconden een lichte verbrande geur, daarna warme lucht, gevolgd door een sokkenachtige en licht zoete geur. Het is niet scherp, niet naar metaal of plastic, en verdwijnt daarna weer vanzelf.

Auto heeft in februari grote beurt gehad.

Screenshot-2025-12-17-at-20-29-11.png

Screenshot-2025-12-17-at-20-28-34.png

Screenshot-2025-12-17-at-20-28-39.png

Dat je het zelf wil doen, prima, doe ik ook. Maar uit je posts / vragen afleidend, zou ik het laten nakijken / doen om eerlijk te zijn. Je kan veel verpesten als je niet goed weet waarmee je bezig bent.

Die KVS is “ergens” naar toe, of hier of daar gelekt (haarscheurtje in het reservoir?); hopelijk niet richting de kachel van je interieur want dan ben je doorgaans aan het feest qua demontage van het dashboard. Of het is gelekt richting de verbrandingsruimte (koppakking etc) en dan ben je nog meer aan het feest.

Tsja laat er dan eens echt naar kijken ipv de Wegenwacht. KVS niveau kan ook sterk beïnvloed worden door kou en warmte. Slangen zetten uit en krimpen weer. De klachten die je omschrijft kunnen samenhangen, maar ook 2 of 3 totaal verschillende oorzaken kennen. Geen zinnig woord over te zeggen zo. Ik heb ook geen idee hoe een licht zoete sokkengeur moet ruiken, ga lekker langs een goed aangeschreven garage en rij samen even als de klachten er zijn en laat ze even onder de auto doorlopen. Heb je meer aan dan giswerk op een forum, no offense.

Terug
Bovenaan