Kia EV3

MCW 41

Petrolhead
KIA-5-.jpg

KIA-6.jpg

KIA-7.jpg

KIA-2-.jpg

KIA-1-.jpg

KIA-4-.jpg

KIA-9.jpg

KIA-8.jpg

KIA-10.jpg

KIA-11.jpg

De concept car:
kia-ev3-2-24-1600-002.jpg

kia-ev3-2-24-1600-001.jpg

Laatst bewerkt:
Bij de foto van de zijkant van het oranje exemplaar moest ik even aan de i3 denken!
Leuk model, gaat ongetwijfeld goed scoren.

Kia is een beetje door aan het slaan met zijn design. EV9, EV5 en nu weer deze EV3.
Teveel naar SF films gekeken daar. Allemaal veel te lomp hoekig.

Ik vond de concept car wel een leuk ding, productiemodel valt me tegen terwijl ie er ontzettend veel op lijkt. Het zijn toch de zeer subtiele veranderingen aan de dikte van achterlampbehuizing, de drukke raamstijlen en de motorkap die wat hoger is geworden. Ik vind het gelijk nu behoorlijk 'zwaar' ogen.

benieuwd of deze nou ook zuiniger is dan de Niro en of die een hoger trekgewicht heeft dan de Niro met 1000kg. Hij past wel mooi in de nieuwe line up van Kia

Een overtuigend product, zo te zien. De tweede generatie Niro is (vooral technisch) een flinke teleurstelling, maar dit maakt weer een hoop goed. Ben het ermee eens dat de Concept er beter uitzag, die 'snor' achterop en lompere achterlichten vind ik minder mooi. Verder ziet de EV3 er goed uit: hip, modern en onderscheidend, het interieur oogt ook prima. De laadtijden zijn doorsnee, maar met het grote accupakket is een actieradius mogelijk die nieuw is voor het segment. De prijzen lijken ook scherp te worden.

e29yydf06xeipv_1200.jpg

MotorAccuActieradiusUitvoeringPrijs
EV3 Standard Range58,3 kWh429 kilometerAir€36.995*
EV3 Standard Range58,3 kWh429 kilometerPlus€38.695*
EV3 Standard Range58,3 kWh408 kilometerPlus Advanced€41.195*
EV3 Long Range81,4 kWh600 kilometerAir€41.195*
EV3 Long Range81,4 kWh600 kilometerPlus€43.195*
EV3 Long Range81,4 kWh571 kilometerPlus Advanced€45.695*
EV3 Long Range81,4 kWh571 kilometerGT-Line€47.195
EV3 Long Range81,4 kWh571 kilometerGT-PlusLine€49.195
*= met SEPP-aanschafsubsidie

Op EV Experience in Zandvoort:

En Mondial de l'Auto in Parijs:

kia-ev3-mondial-auto-2024-mk-003.jpg

670d2ed343ef9.jpg

670d2ed33cb95.jpg

GT-Line

Kia-EV3-front-three-quarter.jpg

Kia-EV3-rear-three-quarter.jpg

Kia-EV3-interior-1.jpg

31781.webp

31788.webp

31782.webp

31787.webp

32277.webp

31780.webp

31785.webp

plus
  • Groot bereik
  • Onderscheidende vormgeving
  • Comfortabel en verfijnd als een grotere auto
min
  • Klein handschoenenkastje
  • Zicht schuin naar achteren verminderd door brede C-stijl
  • Harde achterkant voorstoelen hinderlijk voor achterpassagiers

De long-range lijkt mij de beste uitvoering met 600 km wltp maar de prijs gaat dan wel ruim over de 40 k.

Dat ligt eraan wat je definieert als 'beste'...
Ik vind een 60kWh accu prima voldoen in dit segment. Bijzonder interessante auto.
Dat kan zeker voldoen maar ik heb liever extra actieradius en dat kan alleen met een grotere accu. De EV3 kraak ik derhalve niet af alleen dat ik de longrange wil en die kost meer dan 40k.

Wat een lelijk interieur zeg, zo grijs en grauw.

En wat een geld, voor zo'n simpele Kia. Dan komt een leuke EX30 of Cooper (S!)E ook al aan bod...

Daarnaast ziet die achterkant van de voorstoelen er inderdaad vreselijk uit, alsof je plaats mag nemen achter de behandelstoel van de tandarts...

Video even gekeken. Weinig mis mee, de Elroq vind hij wel beter en meer opties zoals 4WD. Vind dashboard van de EV3 ook prima en stof vind ik altijd gaaf. Wel wat een grijs interieur. De EX30 vind ik dan buiten geslaagder (hoewel de EV3 op video ook goed overkomt, al mis ik het echte scherpe van de EV9) maar de Kia heeft tenminste echte knoppen. In beide gevallen ogen de portieren vrij goedkoop.

Ik heb liever die EV3 dan een EX30. EX30 ismleuk maar men is het dashboard vergeten dus dat ding is verre van gebruiksvriendelijk.

Die heeft tenminste hoogwaardige materialen en een modern design. Het interieur van deze Kia had zo 10 jaar geleden op de markt kunnen komen.

Vandaag eentje IRL gezien, niet anders dan de foto's op internet; ik vind het model tegenvallen. Vreemde verhoudingen, lijkt wel een soort maanwagentje of zo. Ik vind het niet mooi.
De EV9, hoewel erg groot voor Nederland, is m.i. wel geslaagd, maar dit design pakt bij een kleiner model niet goed uit, of het is gewoon niet goed uitgevoerd itt de EV9.

kia-ev3-vs-skoda-elroq-01.jpg

kia-ev3-vs-skoda-elroq-19.jpg

kia-ev3-vs-skoda-elroq-39.jpg

De laatste bel, alle rondes van deze boksmatch zitten erop. En er zijn enkele rake klappen uitgedeeld. De lagere prijs, de meer behaaglijke schokdemping en de (iets) grotere efficiëntie van de Kia EV3 landden als uppercuts op de kin van de Elroq. De Skoda antwoordde dan weer met welgemikte hoeken in de vorm van een snediger weggedrag, een (iets) ruimere achterbank en koffer en een hoger snellaadvermogen. Telkens wankelde de tegenstander, maar nooit ging hij tegen het canvas. Wat maakt dat op het einde de jury eraan te pas moest komen. En die kende de overwinning uiteindelijk toe aan de Elroq. Zij het met het allerkleinste verschil.

ScorebordInterieurTechnologieOnderwegBudgetTotaal
1. Skoda Elroq 85 Corporate18,4216,3018,5418,2017,96
2. KIA Ev3 BEV 81,4 kWH GT Line18,0816,4018,3818,4717,94

Je ziet de EV3 ineens overal rijden, zag er gisteren zo drie in het wild. Ben op de foto's niet erg overtuigd van het uiterlijk, maar in het echt valt alles wel aardig op zijn plek. Modern, onderscheidend/herkenbaar als Kia en echt een EV van nu.

In navolging van verschillende andere elektrische auto's (Kia Niro, Volvo EX30, Renault 4 bijvoorbeeld) geeft Kia ook de optie van een bedrijfsauto, dus zonder de achterbank. De aanpassing is omkeerbaar en kan zowel bij nieuwe auto's worden besteld als aanpassing achteraf worden uitgevoerd.
264779687

Terug
Bovenaan