Kia EV9

MCW 41

Petrolhead
S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749488.jpg

S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749490.jpg

S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749489.jpg

S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749487.jpg

S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749492.jpg

S0-nouveau-kia-ev9-2023-un-suv-electrique-a-sept-places-malin-749491.jpg

Dat ziet er goed uit. Oogt strak door de grote, kale vlakken, maar de auto oogt niet te simpel door het gebruik van diepte en geometrische vormen, zoals bij de uitgebouwde wielkasten. Door de strakke achterkant en achterlichten op de hoeken zal de auto wel erg dik ogen. Het dashboard oogt ook gewoon goed en bijdetijds. Ben benieuwd naar de prijzen. De XPeng G9 (vanaf € 57.990, 2WD) en de BYD Tang (vanaf € 73.300, 4WD) behoren tot de weinige concurrenten momenteel.

8nNSi6A.png
ksVrdNA.png
IToGN5Y.png
VP9q4C7.png

Als het dan toch groot en lomp moet zijn dan zo! Echt een strakke en moderne auto. Interieur oogt veel warmer dan andere Kia-interieurs die ik nogal kil/steriel vind.

Wat een gaaf ding!
Veel mooier geworden dan dat ik op basis van de concept had verwacht.
En de BYD Tang haalt het hier niet bij, hoor. Al is het een mooie auto, dat is een “gewone” 3-row SUF, met veel minder praktische indeling (lees: minder ruimte op 3de zitrij).

Deze komt op mijn shortlist.

Oh wow, wat een gave auto zeg, wat een bak! Ik vind de designtaal hier nog mooier op staan, zeker in vergelijking met de EV6.
Hij doet me een beetje denken aan de eerste(?) Suburban, niet sprekend maar meer qua model (lang , gevoelsmatig niet zo hoog, of niet hoog lijkend).
Ik ben heel erg benieuwd hoe deze er in het echt eruit ziet.

Ik heb nog wat moeite met het, in mijn ogen, Amerikaanse hoekige design, maar in het echt kon het wel eens een heel gaaf model zijn. De Niro vind ik op plaatjes niks, maar sinds ik er een geregeld hier in de wijk een zie smoelt het lang niet gek.

Dit model gaat je als een jas passen @Rembrandt ;-)

2024-kia-ev9-gt-line-exterior-front-three-quarter-view.jpg

2024-kia-ev9-gt-line-exterior-front-three-quarter-view.jpg

2024-kia-ev9-gt-line-exterior.jpg

2024-kia-ev9-gt-line-exterior-side-view.jpg

2024-kia-ev9-gt-line-exterior-rear-three-quarter-view.jpg

2023-kia-ev9-gt-line-interior.jpg

2023-kia-ev9-gt-line-interior.jpg

2024 Kia EV9 Offers Up To 336 Miles Of Range WLTP, 380 Horsepower​

Following a design preview two weeks ago, Kia has revealed more information about its all-new EV9 electric flagship SUV, including powertrain specifications, dimensions, and features.

Based on parent company Hyundai Motor Group's Electric Global Modular Platform (E-GMP), Kia's first three-row electric SUV features three powertrain configurations with fourth-generation battery tech.

The base model is the EV9 RWD Standard, which features a 76.1-kilowatt-hour battery that powers an electric motor delivering 160 kilowatts (215-horsepower) and 258 pound-feet (350 Newton-meters) of torque. In this configuration, the Kia EV9 RWD Standard does 0-62 mph in 8.2 seconds, according to preliminary data. Alle info: https://www.motor1.com/news/659511/2024-kia-ev9-specs-range/

Een Cw-waarde van 0,28, dat is indrukwekkend voor zo'n kolos. Wat andere interessante specificaties:

De SUV heeft een wielbasis van 3.100 mm en is verkrijgbaar met 21-inch, 20-inch of 19-inch grote wielen. De Kia EV9 heeft een totale lengte van 5.010 mm, een breedte van 1.980 mm en een hoogte van 1.755 mm.

Hierboven staat alleen een 76,1 kWh accupakket genoemd. Die komt niet naar Europa.

De EV9 biedt een brede keuze aan aandrijflijnconfiguraties op basis van het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en is voorzien van accutechnologie van de vierde generatie. Voor de Nederlandse markt is een Long Range variant leverbaar als RWD en AWD, beide uitgerust met een 99,8 kWh batterijpakket.

De RWD Long Range heeft een 150 kW / 350 Nm sterke elektromotor, waarmee de SUV in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren (voorlopig cijfer).

De AWD-variant is uitgerust met twee elektromotoren die samen een totaal vermogen van 283 kW en een gecombineerd koppel van 600 Nm genereren. Deze krachtige combinatie stelt de SUV in staat om in slechts 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren.

De holistische benadering van Kia bij het ontwikkelen van de elektrische aandrijflijn van de EV9 heeft ervoor gezorgd dat de hoge prestaties van de SUV worden gecombineerd met een grote actieradius. Dit stelt EV9-rijders in staat om zo veel mogelijk tijd op de weg door te brengen en zo min mogelijk bij laadstations. De RWD Long Range-versie met 19-inch heeft naar verwachting een bereik van meer dan 541 km volgens WLTP. Dankzij de ultrasnelle 800V-oplaadtechnologie kan in ongeveer 15 minuten6 zo’n 239 kilometer bereik worden bijgeladen.

die spiegelschermpjes aan de binnenkant zijn werkelijk geen gezicht, laat staan die blokjes op pootjes aan de buitenkant... Dan liever een paar gewone spiegels.

Opvallend lovende recensies uit het Verenigd Koninkrijk:

Kia%20EV9-9.jpg

Kia%20EV9-22.jpg

Kia%20EV9-11.jpg

Kia%20EV9-5.jpg

Kia%20EV9-7.jpg

Kia%20EV9-10.jpg

Kia%20EV9-17.jpg

Kia%20EV9-15.jpg

Kia%20EV9-13.jpg

Kia%20EV9-4.jpg

Kia%20EV9-2.jpg

Kia%20EV9-12.jpg

4,5/5 sterren

One thing’s for certain: the EV9 is going to be a smash hit. It’s a sensational car and does the job of moving Kia upmarket, allowing it to compete with the car world’s biggest names. A full five-star verdict is still possible if our slight concerns over ride comfort back in the UK come to nothing, but even so, this is a brilliant family car and a great EV. It’s the all-electric seven- seat SUV everyone else must beat.

4,5/5 sterren
Such is the smoothness and easy response of the EV9’s controls that you soon forget it’s an EV. Instead, it’s an easy-driving car with a very quiet motor and a range close to 300 miles, depending how you drive.
The braking is powerful and easy to modulate, the steering feels most normal in, aptly, Normal driving mode (the others are Sport and Eco) and the controls all have that frictionless panache of brands in the BMW and Porsche realm. Such things show you how relentless is Kia’s march to greatness.

Zojuist gespot op de weg, dus ze gaan nu zo'n beetje uitgeleverd worden.
Het was helaas een zwarte, daar wordt ie niet knapper van.

Vanochtend een zwarte, vanmiddag voor de deur van de dealer een blauwe. Helaas wel met zwarte wielkastomlijsting en velgen.

Maar wat een megagroot apparaat!

Zojuist gespot op de weg, dus ze gaan nu zo'n beetje uitgeleverd worden.
Het was helaas een zwarte, daar wordt ie niet knapper van.

1fYcp0I.jpg

Ik ook een zwarte dus nog lastig echt goed over te oordelen. Eerste induk is niet verkeerd, beetje XC90-achtig.

Zwart staat 'm prima (vind ik).
Alleen nog even de type-aanduiding eraf en die dealernaam van onder het kenteken........ :p

Na het inbouwen van een alarmsysteem voor de verzekering , weigerd de auto om via de afstandbediening uit de parkeerplaats te rijden, auto reageert wel maar wordt door systeem geblokkeerd. Iemand hier ervaring mee ?

Terug
Bovenaan