Kia Rio 2013 aandachtspunten

Jeroen 508

Kilometervreter
Mijn vriendin wil wellicht de Kia Rio overnemen van mijn ouders. De auto is een eenvoudige 5 deurs uitvoering met handbediende airco die het momenteel niet doet.
De auto is van 2013 en heeft net geen 70.000 op de teller.
Onderhoud altijd bij de Kia dealer gedaan.

We gaan zelf nog uitzoeken wat het kost om de airco weer te laten werken.

Wat ik zelf al gemerkt heb is dat de gasveren van de kofferbak wat zwak zijn, maar dat is goedkoop op te lossen.
De bestuurders deur gaat van buitenaf niet altijd meteen open. Soms moet je meerdere keren aan de handgreep trekken. Van binnenuit ontgrendelt die wel meteen, dus zal ook niet heel moeilijk te fixen zijn. Ga ik morgen even naar kijken.

Zijn er verder nog specifieke aandachtspunten van deze auto's?

Ik vermoed dat de condensor lek is, qua onderdelen valt het mee, maar arbeidsloon en hervullen van het systeem maakt de totaalprijs al gauw wat hoger. Ik heb een i20 gehad, zelfde auto, en die had wel twee vervelende zaken, olielekkage, die onder garantie verholpen zijn. 1x achterste oliekering (achter vliegwiel) en even later een lekke afdichtplug, ook achter het vliegwiel. Dus 2x de versnellingsbak uit- en inbouwen. Verder 3x de standaard radio vervangen, ook garantie. (Ik had de auto nieuw gekocht en na 48 maanden en 145k km weer ingeruild). Heerlijke auto, goede dealer, dus de totale beleving was prima!

Oké, voor de airco gokte ik al op zoiets.

De deur heb ik inmiddels kunnen repareren.
Ik laat de auto deze week wel even nakijken door een bedrijf zodat we beter weten waar we aan toe zijn als we hem besluiten te kopen.

Naar mijn idee goede en vooral mooie wagens.
Vaak bladeren de lichtmetalen wielen wat af doordat er vocht door beschadiging onder de blanke lak komt.

Er zijn ook nogal wat rio's zonder cruise controle, is echter wel makkelijk in te bouwen.

verder heeft hij boven de 120km/u best veel toeren, hoewel hij best zuinig is.

Deze heeft wieldoppen die er best goed uitzien.
Dat van de cruise control heb ik ook gelezen. Zou een leuke upgrade zijn ja als het alleen een kwestie is van de juiste knoppen plaatsten

Boven de 120 wordt het inderdaad erg rumoerig, maar dat is hij eigenlijk al vanaf 80.
Nu zitten er nog de originele banden onder. Die zien er nog goed uit, maar kan me voorstellen dat die na 12 jaar wat harder zijn geworden door veranderingen in het rubber.
Die zouden we sowieso vervangen

Deze heeft wieldoppen die er best goed uitzien.
Dat van de cruise control heb ik ook gelezen. Zou een leuke upgrade zijn ja als het alleen een kwestie is van de juiste knoppen plaatsten

Boven de 120 wordt het inderdaad erg rumoerig, maar dat is hij eigenlijk al vanaf 80.
Nu zitten er nog de originele banden onder. Die zien er nog goed uit, maar kan me voorstellen dat die na 12 jaar wat harder zijn geworden door veranderingen in het rubber.
Die zouden we sowieso vervangen
12 jaar oude banden hadden eigenlijk allang vervangen moeten zijn. Dit is onveilig! Kapotte airco kan overigens echt in de papieren lopen.

Voor de rest zijn dit betrouwbare autootjes.

Bij deze Koreanen is, om een lekker laag gewicht en bijbehorend verbruik te kunnen handhaven, wat minder aan deugdelijke geluidsisolatie (= zwaar) gedaan. Een paar stille banden doet heel veel! (Mijn i20 had ik op Michelins gezet)

Gisteren laten controleren.
Garage had uiteraard ook een opmerking over de banden. Die gaan er zsm af en komen all season banden op.
Veerpoot lagers kraken, maar kan hij oud mee worden.
Verder geen bijzonderheden.
Airco reparatie is bij de Kia dealer niet te betalen, maar bij deze garage honderden euro's goedkoper.

Geluidsisolatie is inderdaad wel een dingetje.
De oudere Aygo van mijn vriendin maakt ongeveer net zoveel lawaai binnen.
Het klinkt ook allemaal heel goedkoop als je een deur dichtslaat.

Maar verder

Voor geluidsisolatie kan je een hoop zelf doen.

Terug
Bovenaan