Kia rio 2014 144.350 km aanschaf, airbagmelding

elise 1987580

Net ingestapt
Goedenavond,

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. 22 november een proefrit gereden bij een kia dealer, in een kia rio uit 2014 met 144.350 op de teller.

Helaas mijn vorige auto totall los gereden bij een auto ongeluk 2 weken terug. Dit was een kia rio uit 2012, bij dezelfde dealer gekocht.

Na de proefrit merkten wij op dat de banden versleten waren en dat de airbag lamp constant aanstaat bij het rijden.

Vervolgens in gesprek gegaan met de verkoper, hij gaf aan dat dit geregeld ging worden. Nieuwe all seasonbanden voor 250,- in plaats van pakketkorting( had geen auto meer om in te leveren) tevens een leenauto gekregen.

Vandaag kwam ik langs voor het afronden van de koop, had al wel een overeenkomst getekend. Echter airbag lamp was niet gerepareerd, er is dus een storing maar door afwezigheid personeel die hiervoor vakbekwaam is, is dit niet gecheckt. Verder grote beurt gedaan, en er zijn voor 1700,- kosten gemaakt aan remschijven remblokken en nog wat andere dingen. Deze kosten betaald de dealer.

Het zit me niet lekker dat er een storing is met het airbag systeem. Verkoper gaf aan een aparte afspraak te willen maken, ik ging niet akkoord en zei dat ik de auto niet ga kopen( betalen) als dat niet gerepareerd is. Hij dacht dat ik de auto al zou meenemen…

Hij zei dat de medewerker die vakbekwaam is er deze week weer is en dit gaat fixen.

Het blijft knagen. Apk verloopt januari 2026, dit is sowieso een afkeurpunt.
Heb wel een pakket erbij gekocht met bovag nieuwe apk etc.

Ik vind veiligheid nogal een ding zeker airbags.

Blijft knagen en twijfelen. Kan ik er gewoon op vertrouwen dat het goedkomt? Ik snap niet dat je als dealer een auto verkoopt met een foutmelding airbag, en hoe de vorige eigenaar hier mee rond gereden heeft. Misschien een optelsom van reparaties incl versleten banden dat dit de reden was van inruilen.

Hebben jullie advies?

Het airbaglampje kan om diverse redenen gaan branden. Vaak is het een draadverbinding/stekker die niet goed is of een soldeerpunt wat na 13 jaar losgelaten heeft. Maar meten is weten! En daarna zoeken... En daarvoor heb je wel een soort monteur nodig die dat gemotiveerd wil en kan. En de meeste mensen die denken om hun auto in te ruilen laten vaak het onderhoud wat versloffen of "Dat komt wel met de APK"..... Niets bijzonders, zolang de garage het maar netjes oplost en ook monteurs moet je af en toe vakantiedagen laten opmaken....

Jij koopt een andere auto omdat je de vorige met een auto ongeluk total los hebt gereden. Dan is het niet zo raar dat je een auto laat staan als de airbag niet werkt. Dat zou de dealer ook moeten begrijpen lijkt me...

Misschien hebben ze een andere radio gemonteerd en de stekker van het airbag lampje los gehad om het paneel te verwijderen?
Mijn vriendin heeft een 2013 Rio. Daarbij las ik meermaals dat het voor foutmeldingen zou zorgen als je dat stekkertje losmaakt.
Het vervangen van de radio is wel goed te doen zonder dat los te koppelen, maar is minder handig.

Als het een officiële dealer is zal het wel goed komen, maar snap dat je hem niet meeneemt voor het opgelost is

Er is waarschijnlijk eens sensor of airbag die niet meer is (goed) is aangesloten. Het kan een los stekkertje zijn onder een stoel of ergens waar wat is gesleuteld of is schoongemaakt.
Airbagsystemen zitten echt wel goed in elkaar. Als het lampje straks uitgaat kan je erop vertrouwen dat het gewoon allemaal weer prima werkt.

Apk verloopt januari 2026,

Heb je het niet over de APK gehad, die je bij aflevering voor een jaar nieuw zou krijgen?

Als ik lees wat de dealer er allemaal aan verbouwt dan zijn dat ook slijtage / APK delen.

Overigens, jouw "nieuwe" auto is te oud om op de airbag fout indicatie APK afgekeurd te worden. Dat mag slechts een reparatieadvies zijn:

• n de APK Actuele regelgeving Bescherming inzittenden Artikel 5.2.47 staat hierover het volgende;
    De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
  • Wanneer de auto in gebruik is genomen vóór 1 januari 2018 en de waarschuwingsinrichting (optisch of akoestisch) een defect aangeeft dat het airbagsysteem, gordelspansysteem of gordelkrachtbegrenzingssysteem niet functioneert, moet u dit als reparatieadviespunt aangeven. Er zal dan RA1 worden genoteerd.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.

(..)​

Ik denk niet dat je (gratis?) in de leenauto mag blijven rijden omdat je de Kia niet wil afnemen vanwege dat defect waarvoor een oplossing komt. Ik zou wel een duidelijke afspraak maken, dus nu al een datum voor herstel inplannen en dat je graag binnen X aantal werkdagen weer geholpen wenst te worden indien de reparatie aan het airbag systeem niet deugdelijk was en de storing (brandend lampje, al kan het een andere oorzaak zijn) weer optreed.

Verders zou ik vragen of ze de Kia wél even kunnen uitlezen om te weten in welk deel / airbagmodule, de storing bevindt. Zit het in je stuur of is het een zij-airbag van de passagiersstoel. Als je veel solo rijdt met de Kia is dat laatste al een minder risico dan het eerste. Volgens mij moet een beetje monteur die een OBD stekker kan inpluggen en een touchscreen kan bedienen dergelijke info toch wel op een scherm toveren?

Er staan er meer te koop. Bij twijfel niet oversteken.
Even wat betalen voor die leenauto en op zoek naar een ander exemplaar.

ik begrijp dat je snel wil rijden omdat je nu zonder vervoer zit, (en de dealer graag de leenauto terug wil).

als het een KIA dealer is (is dat het?) en ze al zoveel kosten hebben gemaakt om de auto weer tiptop te krijgen zou ik mij er geen zorgen om maken dat dit goed komt. Dat komt het echt wel, zal wel geen grote KIA dealer zijn. auto keer terug brengen als de monteur terug is om deze te laten repareren en gelijk nieuwe APK er op en daarna weer vele veilige kilometers maken.

en idd wat durashift zegt; misschien de dealer even laten uitlezen om uit te sluiten waar het probleem zich bevind.

Heb ook wel eens een melding gehad, toen bleek de stekker onder de bijrijdersstoel een tik te hebben gehad. was zo hersteld.

Hey! Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad bij een KIA dealer. Het blijkt nu dat de storing is uitgelezen, en een probleem met de airbagring en airbag module. Nu hebben zij deze vanuit een andere kia rio uit 2013 eruit gehaald en in mijn ( mogelijk toekomstige) auto geplaatst. Werd net gebeld, lampje zou uit zijn. Wel bijzonder, dat chat GTP aangeeft dat dit niet zomaar kan. :

Hebben jullie advies? Kan ik ervanuit gaan dat een dealer het gewoon goed doet?

Zie tekst

Airbagonderdelen zijn géén simpele wisselonderdelen.

De airbagmodule is gekoppeld aan:

• chassisnummer
  • crashdata
  • sensorconfiguratie
  • soms immobilizer
  • voertuiguitrusting (wel/geen gordelspanners, side airbags etc.)

Een module uit een andere auto:

• mag vaak niet zomaar
  • moet meestal geprogrammeerd/gecodeerd/reset worden
  • moet vaak exact hetzelfde onderdeelnummer hebben
  • en moet officieel nieuwe zijn, niet gebruikt
  • anders kun je opnieuw klachten krijgen, óf erger: airbags die niet goed afgaan

ik begrijp dat je snel wil rijden omdat je nu zonder vervoer zit, (en de dealer graag de leenauto terug wil).

als het een KIA dealer is (is dat het?) en ze al zoveel kosten hebben gemaakt om de auto weer tiptop te krijgen zou ik mij er geen zorgen om maken dat dit goed komt. Dat komt het echt wel, zal wel geen grote KIA dealer zijn. auto keer terug brengen als de monteur terug is om deze te laten repareren en gelijk nieuwe APK er op en daarna weer vele veilige kilometers maken.

en idd wat durashift zegt; misschien de dealer even laten uitlezen om uit te sluiten waar het probleem zich bevind.

Heb ook wel eens een melding gehad, toen bleek de stekker onder de bijrijdersstoel een tik te hebben gehad. was zo hersteld.
Ja het blijkt nu om de airbagring en module te gaan. Deze hebben ze vanuit een andere kia occasion uit 2013 gehaald en in de auto gestopt..

Kan dit zomaar?

Op zich netjes dat ze die module uit een andere auto halen zodat jou nieuwe Kia veilig kan rijden. Als dat inclusief beurt, remmerij en banden is, kun je weer heel wat veilige kilometers maken.

De dealer doet dat op zich netjes. Enige minpunt vind ik dat ze niet opgepikt hebben dat jij na een flink ongeluk de veiligheid van je nieuwe auto (heel begrijpelijk) extreem belangrijk vindt.

Ik zou meer vertrouwen hebben in de KIA dealer dan in ChatGPT. Bovendien hun je op internet talloze airbagmodules, nieuw en gebruikt kopen, maar dat zou ik zelf nooit doen. Maar via de KIA dealer zou voor mij geen enkel probleem zijn.

Ik sluit me aan bij voorgaande reacties. Het lijkt me een prima oplossing en de dealer voldoet aan zijn plicht om het gebrek te herstellen.

Terug
Bovenaan