Kia XCeed facelift 2026

Flipje1977

Net ingestapt
Spionage: nieuwe Kia C'eed gesnapt
5g8yixkb580z_800.jpg

Zowel Hyundai als Kia lijken in rap tempo hun modellengamma te vernieuwen. Onze spionagefotograaf heeft de nieuwe C'eed op de foto weten te zetten.

Kijken we naar Kia's modellenaanbod, dan komen we daar de Rio als meest recente inzending tegen. De huidige C'eed is met zijn introductiejaar 2012 absoluut nog niet oud te noemen, maar een nieuwe generatie staat afgaande op deze spionageplaten al in de startblokken.

De Koreaanse C-segmenter is nog fanatiek volgehangen met plakkers, al lijken we te kunnen ontcijferen dat de derde generatie C'eed in grote lijnen de nieuwe i30 van concerngenoot Hyundai achterna gaat. Een toegenomen wielbasis zal voor meer interieurruimte zorgen en op de motorenlijst zullen we geblazen benzine- en dieselmotoren tegenkomen. De geruchtenmolen blaast overigens ook geluiden rond over de komst van een plug-in hybride.

0c7yhz0ba90r_800.jpg

9dwyd2pb6cso_800.jpg

x9kynosbpnu6_800.jpg

niuy0u6bgesd_800.jpg

vkqysxdbll9q_800.jpg

Eind volgend jaar verwachten we een onthulling van de nieuwe C'eed. Uiteraard blijft het niet bij een vijfdeurshatchback, de driedeurs Pro_Ceed en de stationversie zullen wederkeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, ik wist niet dat men ook de naam gaat wijzigen. Ik vond Cee'd alleszins toch een stuk mooier.

Als het de kant op gaat van de nieuwe Rio, word ik er niet meer zo warm van. Knopjes op het dash is wel een grote pre trouwens. Dat is ten minste te bedienen zonder 10 minuten de blik van de weg te hoeven halen. Onvoorstelbaar dat dat mag, alle functionaliteit van een auto bedienen via een touchscreen. Is geen steek beter dan een mobiel in de hand.

Ik vrees dat de nieuwe Cee'd niet meer zo scherp getekend is als de huidige. De diepe neus van het huidige model maakt het model zo sterk.
Bij de foto van het interieur valt mij de vormgeving van de stoelzitting in positieve zin op. Lekker lange zitting. Ook de indeling van het dashboard is voorbeeldig. Scherm op de goede hoogte, klimaatregeling met knoppen en ook op de juiste hoogte. Ook de versnellingspook is hoog gemonteerd. Ergonomisch lijkt het een top interieur. Het lijkt erop dat Kia goed geluisterd heeft naar de kritiekpunten bij de concurrerende modellen zoals korte stoelzittingen, knoppen te laag en slecht bedienbare infotainment systemen en het bij de Cee'd in één keer goed wil doen.
Ik ben heel benieuwd.

2018-k14.jpg

Bron: https://www.autoevolution.com/news/2018-kia-ceed-rendered-looks-just-about-right-114846.html

pkw_ki10.jpg

pkw_ki11.jpg

pkw_ki14.jpg

pkw_ki13.jpg

Bron: https://www.hadel.net/autos/html/d_pkw_kia_ceed_erlk2017_01.html

Dit gaat zó geen verbetering worden :(

kia-ce32.jpg

kia-ce33.jpg

kia-ce34.jpg

kia-ce36.jpg

kia-ce39.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2017/07/scoop-new-2018-kia-ceed-starting-to-act.html

Nou, die wordt dus ook een stuk saaier.

Net zoals de Rio dus. Ontzettend jammer. Kia was net zo goed bezig

De achterkant, met de positie van de kentekenplaat, doet me denken aan de Optima SportTourer. Best leuk!

Laten we het hopen. Bij de Rio hebben ze het model totaal vern**kt..

Mooie auto zeg! Mooie scherpe vouwen en toch een redelijk rustig en tijdloos model. Zo schuin van achteren lijk ik er ook wel wat Mercedes invloeden in te zien. Kan ook op het lijstje voor mijn volgende auto.

Ik prefereer de oude vooralsnog, net als bij de Rio en Optima. Lijkt ook veel teveel op de Hyundai i30, terwijl er bij de vorige generatie wel duidelijk onderscheid was tussen beide modellen. Wat dat betreft is het een stap terug in de tijd: de eerste generaties cee'd en i30 leken sterker op elkaar.

Sluit me bij DC aan, die voormalig Audi designer die er nu verantwoordelijk is bij deze club weet er wel een standaardeenheidsworst 13 in een dozijn van te maken. En de Zuid Koreanen zijn toch best wel een vrolijk volk.....

Rio, Optima en Sportage zijn er niet mooier op geworden. Deze spy shots zijn op zich duidelijk maar ook vanuit een moeilijke hoek. Nog even afwachten dus..

ps: horizontale 'lamellen' bij de mistlampen vind ik iets enorm gedateerds en lelijks vinden. Ik kan niet zo goed zeggen waarom. Ik vind het ook bij VW en Mercedes (AMG Line) erg storend

Dat de Ceed aan de buitenkant op de I30 lijkt vind ik niet erg. Dat vind ik juist een mooie auto. Alleen de grille niet. Maar die verschilt toch bij Kia.
Maar de huidige Ceed vind ik ook mooi. Datzelfde heb ik met de Rio. Mooi dash en een strak uiterlijk. Daar houd ik wel van.

De voorkant ziet er wel redelijk goed uit maar de zijkant wordt volledig verpest door die extreem gedateerde raamlijn die een op een is overgenomen van de lelijke i30. Het maakt de auto gewoon erg lomp en totaal niet sportief. En dan heb ik het nog niet over dat dakkappelletje op de achterklep. Doodzonde, de huidige is nog steeds een mooie auto.

Maar verkopen zal hij vast beter dan de i30, waar er nog maar een klein handje vol van zijn verkocht dit jaar in Nederland. Onbegrijpelijk en sneu.

Ik mag toch hopen dat dide Aziatische versie is en niet de in Europa gebouwde Europese versie. Anders ben ik snel klaar met mijn conclusie. Dan vind ik deze nieuwe qua uiterlijk een enorme achteruitgang. De huidige vind ik veel mooier, moderner en scherper vormgegeven. Maar datzelfde heb ik met de Rio. De huidige vind ik best een mooie auto, maar niet zo fraai en onderscheidend vormgegeven als de vorige.
Technisch gezien zal de nieuwe wel verbeterd zijn met de invoering van de 1.4T motor.

Ik mag toch hopen dat dide Aziatische versie is en niet de in Europa gebouwde Europese versie. Anders ben ik snel klaar met mijn conclusie. Dan vind ik deze nieuwe qua uiterlijk een enorme achteruitgang. De huidige vind ik veel mooier, moderner en scherper vormgegeven. Maar datzelfde heb ik met de Rio. De huidige vind ik best een mooie auto, maar niet zo fraai en onderscheidend vormgegeven als de vorige.
Technisch gezien zal de nieuwe wel verbeterd zijn met de invoering van de 1.4T motor.
O ja, kijk eens naar de raam- en daklijn aan de zijkant. Komt toch aardig overeen met de Rio van twee generaties terug.

Die raamlijn haalt de kracht uit het ontwerp, maar toch is het een mooie auto! Het blijft jammer dat Hyundai en KIA hier in Europa niet meer gewaardeerd worden. Waarom stapt iedereen nog steeds in een VW? Zeker met de nieuwe bijtellingsregels is zo'n KIA of Hyundai ook in de lease heel niet gek.

Inderdaad. De raamlijn is vreselijk en verkracht het hele ontwerp. De Hyundai i30 vind ik persoonlijk een van de lelijkste auto's in z'n segment, vooral door die raamlijn. Bij de hatchback valt het wel mee maar de station is echt niet om aan te zien (oke beetje overdreven). Ik zie er regelmatig een voorbij rijden vanaf mijn werkplek (om de hoek zit een Hyundai-dealer).

Hopelijk zal de stationversie van de Cee'd beter ogen. De Cee'd heb ik altijd de mooiere van de twee gevonden.

Kwalitatief zal het best prima zijn maar ik vind Kia/Hyundai dashboards vaak nog een afknapper. Roosters hebben imo vaak wat gedateerds (beetje zoals Kia/Hyundai roosters rond 2000) en hun middenconsoles vind ik niet om aan te gluren. Ik trek die aparte modules erg slecht, zoals ook bij de Sorento: https://cars.usnews.com/static/images/Auto/izmo/i30355005/2018_kia_sorento_dashboard.jpg

Het hele dashboard is mij wat te 2000 rond maar dan met mooiere knoppen en infotainment

Ik denk dat het uiteindelijke resultaat fraai zal zijn. In tegenstelling tot Bird Nerd vind ik het interieur wel fraai.

Het uiterlijk vind ik wel minder uitgesproken dan de vorige generatie. Deze lijkt wel heel erg veel op de succesvolle Niro maar dan in een soort platgeslagen versie.

De nieuwe Kia's zijn (Picanto, Rio en nu de komende Cee'd) allemaal voorzichtiger dan het eerdere model. Ze zijn toch bij Kia niet geschrokken van het succes dat ze hebben geboekt?

Ik vind het jammer dat vooral de lage scherp getekende neus van de huidige Cee'd niet meer terug komt in het nieuwe model. Die neus maakt de Cee'd zo'n mooie auto. Hetzelfde hebben ze gedaan met de Rio. De huidige Rio ziet er best goed uit, maar de vorige vind ik veel mooier gelijnd. Heeft ook meer een eigen gezicht.
Kia houdt gelukkig wel vast aan hun grilleontwerp in tegenstelling tot familielid Hyundai. Bij de nieuwe Kona en de in een ander topic al voorgestelde nieuwe i20 is de grille alweer anders getekend dan de vorig jaar op de markt gebrachte i30.

Barri zei:
Die raamlijn haalt de kracht uit het ontwerp, maar toch is het een mooie auto! Het blijft jammer dat Hyundai en KIA hier in Europa niet meer gewaardeerd worden. Waarom stapt iedereen nog steeds in een VW? Zeker met de nieuwe bijtellingsregels is zo'n KIA of Hyundai ook in de lease heel niet gek.
Volgens mij valt de waardering van Kia wel mee. Alleen wordt de Ceed wat minder verkocht. Grootste verkoopsuccessen zijn de Picanto en de Niro.
Dat zijn beiden toppers in hun segment. De Rio blijft daar wat bij achter. De Hyundai Tuscon is in België ook echt een verkooptopper. De I30 verkoopt hier echt heel slecht. Zelfs de Ceed, in huidige vorm, doet het nog een stuk beter.

kiaceed-3814.jpg

kiaceed-3819.jpg

kiaceed-3818.jpg

kiaceed-3815.jpg

kiaceed-3816.jpg

kiaceed-3817.jpg

The old cee’d didn’t drive badly, but this one’s seriously good. The body-in-white is both stiffer and 25kg lighter, and although extra kit has put most of that weight back on, having rigidity where it matters surely helps, while the steering ratio is quicker than a VW Golf’s.

Kia wants its cars to feel dynamic, and the Ceed does. It’s responsive – more so than a Golf or Astra, less than a Focus – has sound control of its body, but rides well and rolls a little too. It’s good, honest, surprising fun, while the engine’s quiet and gearbox light and easy.

All of the above is less true of the diesel, which makes a fair degree of top end noise, and much flatter of foot while not noticeably riding any better. There are still tweaks to do so I suspect they’ll sort the noise, though I doubt too many of the dynamics, before it goes on sale late this summer. The lighter engine and gearbox combo, then, is the way to go.

(...)

Private buyers are keen on Ceeds for all of the above reasons. What’s good, though, is that if you get the right version –and I don’t say this lightly – then I think it’ll be one of the nicest-driving cars in the class too.

Bron: https://www.autocar.co.uk/car-review/kia/ceed/first-drives/kia-ceed-14-tgdi-2018-prototype-review

Ziet er mooi uit van binnen. En kwalitatief is Kia behoorlijk goed. Mooie plaats voor de navigatie. Ik ben benieuwd hoe de buitenkant opdroogt.

Wat een mooi interieur. En gelukkig gewoon analoge klokken. Nog altijd onovertroffen qua afleesbaarheid. Na de introductie van de nieuwe Mercedes A, VW Golf en diverse Audi's was ik al bang dat wij straks tegen die vlakke schermen met geprojecteerde "klokken en wijzers" moeten aankijken.
Ik vrees alleen dat ik de buitenkant minder mooi vind dan die van de huidige Cee'd.

Ja, Kia is lekker bezig. Het interieur vind ik ook erg mooi. Het straalt klasse uit. Hiermee wil ik wel een lange rit mee maken bijvoorbeeld naar Zweden om daar een stuk van het natuurschoon te zien.

Doe dan maar meteen met die al geroemde 1,4 T-gdi wat een fijn en goed blok moet zijn.

Tsja, zo met de camou erop en die forsere velgen eronder lijkt 'ie een stuk mooier dan op de ongecamoufleerde platen...Interieur oogt niet verkeerd, zo te zien heeft Kia ook nog een gezonde hoeveelheid ouderwetse fijne draai- en drukknoppen op voorraad (y)

Lijkt een hele nette auto te worden. Zou t.z.t. mijn Mazda wel op kunnen volgen. Interieur is ook echt heel netjes. Hopelijk zijn de stoelen wat steviger qua vulling als in de nieuwe I30.

Mooi interieur! En, als ik door die zebra vermomming heen kijk, dan wordt de nieuwe Ceed een prachtige auto! Misschien dat de raamlijn iets lager had mogen komen liggen.

kia-ceed-fastback-spied-first-time-8.jpg

kia-ceed-fastback-spied-first-time-1.jpg

kia-ceed-fastback-spied-first-time-2.jpg

kia-ceed-fastback-spied-first-time-4.jpg

kia-ceed-fastback-spied-first-time-5.jpg

kia-ceed-fastback-spied-first-time-6.jpg

Kia's i30 Fastback. Lang niet zo spannend als de Proceed concept. Verhoudingen zijn compleet anders en bv spatborden voor zorgen al voor een compleet andere look

2017-kia-proceed-concept-2.jpg

@Bird Nerd: Het heeft de verhoudingen aan de voorkant van een achterwielaandrijver. Voorwielen die zo ver naar voren staan zie je nooit bij een voorwielaandrijver. Ik had wel de hoop dat de achterkant meer station achtig zou zijn, zoals de concept. Maar wellicht komt er nog een versie?

Belofte maakt schuld. Dat zou Kia moeten begrijpen, maar als het productiemodel niets meer wordt dan een Cee'd SW met wat lagere daklijn, dan moet het voortaan overwegen om geen veelbelovende studiemodellen en zogenaamde voorbodes van productiemodellen te tonen. De Kia Proceed Concept was niets meer dan een voorbode van een dooie mus.

Terug
Bovenaan