Kilomterstand teruggedraaid

Jeroen 6874072

Net ingestapt
Dag allen,

Ik heb vandaag een C4 Cactus gekocht bij een autodealer en mijn vorige Lancia Ypsilon ingeruild. Nu kwamen we er achter dat de kilometerstand van de Ypsilon niet deugd en dus de melding onlogisch bij het RWD aangaf. Ik lees een aantal topics op het forum van verschillende mensen die ook hetzelfde hebben meegemaakt, maar ik vroeg mij af wat hier mee te doen is? Het lijkt er op dat de km stand terug is gedraaid tijdens dat hij in het bezig was van een erkent bedrijf. Ik heb hem 4 jaar geleden gekocht van een particulier maar die was wel monteur bij het bedrijf waar hij eerst op stond.

Wie heeft er voor mij tips hoe ik er precies achter kan komen wanneer welke eigenaar de auto heeft gehad? Of kan je dat niet achterhalen? Dan zou ik wel eens een gesprek met de vorige verkoper aan willen gaan maar dan met bewijs...

Dank voor jullie reacties!

En dan? Je hebt t over een oudere auto met een lage waarde neem ik aan. Je hebt er 4 jaar mee gereden. Wat wil je bereiken? En laat je niet gek maken door de garage waar je m inruilt, zo proberen zij jouw inruil omlaag te praten.

Over wat voor standen hebben we het?

Ooit van 30.000 naar 10.000 maakt nu met 2 ton erop geen moer meer uit. Ik zou het lekker laten zitten..

Zou me er niet druk om maken, had je 4 jaar geleden kunnen doen, nu niet meer.
Zonde van de tijd en moeite, hier valt niets te halen, tel tot tien en weer door!

Dan zou ik wel eens een gesprek met de vorige verkoper aan willen gaan maar dan met bewijs...

Na vier jaar? Hier kun je, zeker na al deze tijd, maar weinig mee. Enige noemenswaardige effect nu nog is dat de inruilwaarde waarschijnlijk wat lager zal liggen in vergelijking met een "kloppende" Yp. Het zij zo, zou ik denken...

Edit: en is dit echt aantoonbaar een kwestie van "aantoonbaar met kwade opzet tienduizenden kilometers teruggedraaid" of is nu puur het issue dat de NAP onlogisch is? Dat laatste kan natuurlijk ook komen door iets relatiefs onschuldigs als een invoerfout.

De dealer heeft nu minder inruil gegeven voor mijn Lancia omdat hij achter de km stand was gekomen. Scheelde meer dan 50.000km en ik voel me toch best genaaid door de vorige verkoper...

Jeroen 6874072 zei:
De dealer heeft nu minder inruil gegeven voor mijn Lancia omdat hij achter de km stand was gekomen. Scheelde meer dan 50.000km en ik voel me toch best genaaid door de vorige verkoper...

Is de boel al overgeschreven? Anders zet je hem zelf particulier te koop.

Een Lancia Ypsilon is niet bepaald een auto waar de kilometers ongemerkt aan voorbij gaan. Dus terugdraaien is niet heel logisch bij deze auto. Over welk bedrag aan inruil hebben we het?

De dealer checkt de NAP, logisch. Het is aan jou om de deal wel of niet te accepteren.
Teruggaan naar de vorige eigenaar had je 4 jaar geleden moeten doen.

Jeroen 6874072 zei:

Vervelend, maar daar kun je vier jaar na aanschaf eigenlijk niets meer mee. Wel een goede les om bij aanschaf van een tweedehandsje de voorgeschiedenis serieus door te nemen.

Wel toevallig overigens dat uitgerekend zo'n qua historie "dubieuze" auto van het garagebedrijf wordt doorgeschoven naar een medewerker die hem particulier verkoopt, vermoedelijk dus zonder garantie enzo.:T

^^^^ dealer had ook vooraf een NAP check kunnen doen, bij het bepalen van het inruilbod, toch?

Ik zou eerst duidelijk willen hebben hoe de afwijking geconstateerd is. In welke periode is het verschil ontstaan?
Als dat buiten de 4 jaar is gebeurd dan dat jij 'm in bezit hebt, kan jou weinig verweten worden lijkt mij.
Is er een onderhoudsboekje aanwezig in de auto?

Afwijkende tellerstand zou ook nog kunnen komen door het niet goed registreren / monteren van een nieuw tellerdisplay/snelheidsdisplay?

D Elzinga zei:
Dan zou ik wel eens een gesprek met de vorige verkoper aan willen gaan maar dan met bewijs...

Na vier jaar? Hier kun je, zeker na al deze tijd, maar weinig mee. Enige noemenswaardige effect nu nog is dat de inruilwaarde waarschijnlijk wat lager zal liggen in vergelijking met een "kloppende" Yp. Het zij zo, zou ik denken...

Edit: en is dit echt aantoonbaar een kwestie van "aantoonbaar met kwade opzet tienduizenden kilometers teruggedraaid" of is nu puur het issue dat de NAP onlogisch is? Dat laatste kan natuurlijk ook komen door iets relatiefs onschuldigs als een invoerfout.

Als ik alles bij elkaar zet en de bedrijven en de particulieren vergelijk wanneer wie de auto heeft gehad dan moet het probleem zitten bij bedrijf C en bedrijf D...

23-03-19 132.199
25-04-18 102.773
06-07-17 82.531
15-07-16 57.448
03-09-15 35.292
06-10-14 28.547
12-02-14 41.000
07-01-13 52.609
09-10-12 49.380
21-09-11 38.429

Parcticulier C 04-09-15 29-03-19
Particulier B 21-06-14 04-09-15
Bedrijf D 12-02-14 21-06-14
Bedrijf C 07-01-13 12-02-14
Particulier A 11-02-08 07-01-13
Bedrijf B 30-01-08 11-02-08
Bedrijf A 01-10-07 30-01-08

Die van 12-02-14 is dusdanig afgerond dat het me een invoerfout lijkt. Die daarna is wel een gekke, maar waarom zou je een auto van 52k (of 41k, als hij toen werkelijk al eens qua stand "naar voren" is gehaald) naar 28k terugdraaien? Zoveel win je daar qua waarde niet mee, bij een Yp...

Hoe vervelend ook, maar dit is een kansloos traject. Iedereen ontkent en/of werkt er niet meer. Besteed je energie aan dingen die wel wat opleveren zou mijn advies zijn.

Verschil in stand is ook geen 50 duizend kilometer. Grof gerekend is er 2x 12 duizend kilometer 'verdampt'

2014 is wel een raar jaar in dat lijstje inderdaad. Nét voordat jij 'm kocht, denk ik?

"Andere boordcomputer geplaatst meneer, heb ik toen 100% in het boekje gezet. Iemand anders heeft het boekje vervalst"

Terug
Bovenaan