Klein, met hoge instap 2de hands [budget 5k]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heidshalve

Wegverkenner
Voor mijn zus (60jr) die voor haar werk bij de bloedafneemdienst bij ouderen en minder mobiele patienten thuis komt afnemen.
Ze rijd dus "rondjes rond de kerk" en gebruikt de auto ook voor boodschappen en kleinkinderen ophalen.

Momenteel bezit ze een Suzuki Swift uit 2009 maar ze wil graag:
- Hogere instap
- Mag kleiner, zeker niet groter
- Staat open voor een automatische versnellingsbak (heb ik haar geadviseerd)
[Budget rond de €5k]

Mijn persoonlijke ervaringen zijn positief met Japanse / Aziatische dus hier zou mijn / haar voorkeur naartoe gaan.

Wie vult aan:
Suzuki Splash / Opel Agila
Hyundai i30 i20 ix20

Dat is toch best wel een uitdaging, zeker met het budget in het achterhoofd. Even rondgesnuffeld en daarbij vind ik zowaar een aantal Daihatsu Teriossen maar die zijn ouder dan haar huidige auto ;-) Trouwens, met dit budget zijn de meeste auto's niet echt veel nieuwer dan de auto die ze nu heeft, zeker in combinatie met een automaat. Maar zijn deze (handgeschakelde) Nissan Note of Kia Venga iets om naar te kijken? Ze zou ook nog naar een Honda Jazz kunnen kijken, maar qua leeftijd is die ook van 2009.

De splash / agila moest ik ook gelijk aan denken , de opvolgers hiervan kregen een semi automaa. Een i30 is een stuk groter dan een swift.
Een daihatsu cuore generatie 2007-2013 is ook een aanrader techniek deelt die met de aygo, c1 en 107, carrosserie, onderstel en automaat zijn totaal anders

Laatst bewerkt:
i20 en i30 hebben niet echt een hoge instap. een i30 is ook fors groter dan een swift

De IX20 heeft dat wel, net als zijn techische broertje de KIA Venga, eventueel KIA Soul

Iemand in mijn omgeving met de zelfde wensen, eisen en ongeveer zelfde leeftijd rijd al zeker 10 jaar rond ik een exact de zelfde als deze. 10 jaar geen gekke dingen , zuinig, goedkoop om te rijden, hoge zit en toch compact , ze is er super blij mee.

renault-modus-1-6-16v-initiale-automaat-met-leer-en-cruise-en-climate-control.jpg

Laatst bewerkt:
Agila lijkt me een prima optie. Idee van een automaat meteen laten varen, zeker voor dit budget. Onnodig duur, zwaar en bij gebruik zoals vermeld ook ontzettend onzuinig ( heel veel korte stukjes/herstarten ) bovendien veel minder aanbod.

Een Peugeot 1007? Bizar hoe goedkoop die geworden zijn.
Maar geen flauw idee of en hoe goed ze zijn...
Modus of Grand Modus van AsconaGT zijn post is ook een goed suggestie.

Een Verso-S is duur, het is verder wel een prettige auto. Ik lees dat de auto kleiner mag zijn dan een Swift, dan zou ik eerder denken aan een Hyundai i10 of Kia Picanto. Een Fiat Panda zou ook nog een goede optie kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Zie dat een Opel Karl ook al richting die 5k gaat, denk een iets minder hoge zit/instap vergeleken met een Agila maar zal wel weer wat hoger zijn dan de huidige Swift.

Je hebt dan wel meteen een veel recentere auto, voorbeeld is zelfs uit 2017 ( Karl is er vanaf 2015 )

Zie dat een Opel Karl ook al richting die 5k gaat, denk een iets minder hoge zit/instap vergeleken met een Agila maar zal wel weer wat hoger zijn dan de huidige Swift.

Je hebt dan wel meteen een veel recentere auto, voorbeeld is zelfs uit 2017 ( Karl is er vanaf 2015 )
Wellicht biedt de rocks uitvoering uitkomst, maar dat wordt dan wel een zoekplaatje binnen dit budget

Wellicht biedt de rocks uitvoering uitkomst, maar dat wordt dan wel een zoekplaatje binnen dit budget

Wordt wat budget betreft idd te krap.
Hieronder de goedkoopste Rocks die ik kon vinden ( 6.450 ) Nog even nagekeken, Rocks heeft idd een 18 mm hogere bodemvrijheid vergeleken met de normale Karl.

Kan niet in andermans portemonnee kijken en de afwegingen uiteindelijk maken, maar als ikzelf iets anders koop dan wil ik er toch liefst wel in bouwjaar een aantal jaar op VOORUIT gaan en niet achteruit. Vind de beide Karl's daarmee wel goede suggesties. De Rocks is wat duurder, maar die is gelijk wel nog lekker vlot. En wat hoger nog.

Volkswagen Up en Renault Twingo zitten ook vrij hoog. Ik heb dit nagemeten met mijn opa en oma die per se captur wilde tot dat ze ervoor het eerst in zaten, het scheelt amper (de instap hoogte van de stoel ten opzichte van de straat).

In mijn omgeving, zie ik ook best wel veel bejaarden in up’jes of Twingo’s rijden. Fiat 500 zit ook vrij hoog.

En nog niet genoemd de Fiat panda, relatief goedkoop in aanschaf, 1.2 is een solide motor en die zit hoog :).

De huidige auto is een Swift. Je zus weet dus wat ze aan een Suzuki heeft. Betrouwbaar en no-nonsense vervoer. Dan breek ik een lans voor de Suzuki Splash. Wij hebben er eentje gekocht in 2019 van het bouwjaar 2008. De auto was ingeruild op een Kia Venga. Kilometerstand was pas 38.000. Nu zes jaar verder staat de klok op 177.000. Het is een automaat die veel kilometers maakt op het traject Almere-Amsterdam. Gemiddeld altijd tussen 1 op 15,5 en 1 op 16,5. Dus zuinig? Niet echt maar onzuinig is die ook niet. Verder comfortabel genoeg en buiten de beertjes gaat er wel eens een dimlicht stuk maar dat is echt alles. Normaal onderhoud en verder niets. Automaten zijn duur. Bij het budget van 5 mille zit je aan een 2008 of 2009 exemplaar met een flinke kilometerstand. Een handgeschakelde voor 6 mille zit je op een bouwjaar 2014.
Belangrijk: de 2009 Swift zal een 1300 of misschien zelfs 1500 4 cilinder zijn. Als het een Splash of Agila wordt zou ik de 1 liter 3 cilinder overslaan in de zoektocht.

• Leuk
Waarderingen: ak2
De huidige auto is een Swift. Je zus weet dus wat ze aan een Suzuki heeft. Betrouwbaar en no-nonsense vervoer. Dan breek ik een lans voor de Suzuki Splash. Wij hebben er eentje gekocht in 2019 van het bouwjaar 2008. De auto was ingeruild op een Kia Venga. Kilometerstand was pas 38.000. Nu zes jaar verder staat de klok op 177.000. Het is een automaat die veel kilometers maakt op het traject Almere-Amsterdam. Gemiddeld altijd tussen 1 op 15,5 en 1 op 16,5. Dus zuinig? Niet echt maar onzuinig is die ook niet. Verder comfortabel genoeg en buiten de beertjes gaat er wel eens een dimlicht stuk maar dat is echt alles. Normaal onderhoud en verder niets. Automaten zijn duur. Bij het budget van 5 mille zit je aan een 2008 of 2009 exemplaar met een flinke kilometerstand. Een handgeschakelde voor 6 mille zit je op een bouwjaar 2014.
Belangrijk: de 2009 Swift zal een 1300 of misschien zelfs 1500 4 cilinder zijn. Als het een Splash of Agila wordt zou ik de 1 liter 3 cilinder overslaan in de zoektocht.
De venga kreeg bij de facelift een nieuwe automaat, zal die een gunstig invloed hebben qua verbruik

Hier dacht ik ook aan, ideaal met weinig onderhoud en voor korte ritten, een EV. Zoe zit best hoog, heb er zelf een. Even gekeken, zijn er wel voor 5.000. Zou ze dat zien zitten, elektrisch?

Kan het voorstellen zou een optie kunnen zijn daar ze thuis de mogelijkheid heeft iets van een laadpaal te fabriceren (Lees: eigen inrit)

Opm: De Swift die ze nu heeft is inderdaad een 1500 4 cyl.

Mijn ouders rijden ook in een Captur maar dat is geen kleine auto hoor (als de Swift het uitgangspunt is). Ik vind het zelf een vrij onoverzichtelijke auto qua zicht naar buiten. Dan is de Modus een veel betere keuze. En zoals al genoemd: de Fiat Panda. Met daarbij even de vraag: hoe hard is die 'hoge instap'? Die vraag zie je vaker maar niet zelden zijn mensen op zoek naar een auto waar ze vrij rechtop in (kunnen) zitten. Lijkt hetzelfde maar is het zeker niet.

Wat krijgt ze eigenlijk voor inruil terug voor de Swift, Want een 1.5 en automaat is nog best waardevast. Ook een 1.5 handbak is best nog wat waard, en het zijn populaire auto,s als occasions. Dan kan je het budget opschroeven naar 10.000 bijv. En bij de genoemde opties een Captur is niet even probleemloos als een Swift.

Ik zou naar zoiets kijken:
Kia Picanto 1.2 wat kleiner dan de Swift en makkelijk wendbaar zit is normaal
Toyota Yaris 1.3 Staat ook bekend om een wat hogere zit, ook hetzelfde formaat als de Swift
Hyundai I10 1.25 Hogere zit en wat kleiner dan Swift
Hyundai I10 1.25 lage kilomterstand
Hyundai I10 1.25 Zilver

De i10 met 1.25 motor hebben ook een distributieketting i.p.v. riem.

Laatst bewerkt:
Wat krijgt ze eigenlijk voor inruil terug voor de Swift, Want een 1.5 en automaat is nog best waardevast. Ook een 1.5 handbak is best nog wat waard, en het zijn populaire auto,s als occasions. Dan kan je het budget opschroeven naar 10.000 bijv. En bij de genoemde opties een Captur is niet even probleemloos als een Swift.

Ik zou naar zoiets kijken:
Kia Picanto 1.2 wat kleiner dan de Swift en makkelijk wendbaar zit is normaal
Toyota Yaris 1.3 Staat ook bekend om een wat hogere zit, ook hetzelfde formaat als de Swift
Hyundai I10 1.25 Hogere zit en wat kleiner dan Swift
Hyundai I10 1.25 lage kilomterstand
Hyundai I10 1.25 Zilver

De i10 met 1.25 motor hebben ook een distributieketting i.p.v. riem.

De Swift is een 1.5 met handbak.
Ik heb het idee dat ze daarvoor ongeveer 2800 tot 3500 voor zou moeten kunnen vangen.

Denk dat er zelfs meer mogelijk is als de staat goed is. As de kilometerstand nog onder de 2 ton is, en de auto ziet er nog net uit. Een 1.5 heeft meestal ook een goede uitrusting, zoals ik al eerder zei zijn dit gewilde auto,s en de handelaren weten dit ook.

Op Autouncle.nl (kende ik niet) staan er ook wat Yaris Verso's met automaat te koop ruim binnen budget. En niet enkel dat, maar ook ruim van binnen & compact van buiten. Prima, betrouwbaar vervoer. Wel voor de Sol-uitvoering gaan, niet de Luna of Terra (airco).

Denk dat er zelfs meer mogelijk is als de staat goed is. As de kilometerstand nog onder de 2 ton is, en de auto ziet er nog net uit. Een 1.5 heeft meestal ook een goede uitrusting, zoals ik al eerder zei zijn dit gewilde auto,s en de handelaren weten dit ook.

Ja, de staat is goed en de teller geeft 140k aan.

Ik denk dat Minimaal 3 max 4 mogelijk is als de auto in goede staat bevindt.
Heeft je zus al rondgekeken en proefgereden in diverse modellen ?
In een Suzuki SX4 en een Agila proef gereden.
Bevielen haar allebei goed (qua zit en rij beleving) maar ik voed ze er beide erg uitgeleeft uitzien en ook betreffende bouwjaar en kilometerstand ging ze er niet / nauwelijks op voorruit.

We zoeken nog rustig verder. Hebben geen acute druk

Bevielen haar allebei goed (qua zit en rij beleving) maar ik voed ze er beide erg uitgeleeft uitzien en ook betreffende bouwjaar en kilometerstand ging ze er niet / nauwelijks op voorruit.

Ik zou het budget verhogen ik neem aan dat 5k het is budget is zonder inruil van de Swift, zoniet dan adviseer ik maar beter door te sparen. Want voor 5k met inruil van de Swift is er weinig nets hedendaags te vinden. Voornamelijk afgetrapte exemplaren of erg geleefde exemplaren tot en onder 5k vooral als het een automaat moet zijn. En ik denk dat je advies voor een automaat niet zomaar zal zijn.

Ik zou ook gaan proefzitten/rijden in het hieronder soortgelijke aangeboden modellen;
Kia Picanto 1.2
Mitsubishi Space Star 1.2 Intense
Toyota Yaris 1.3

Laatst bewerkt:

De fiat sedici staan vaker gunstiger te koop dan dezelfde suzuki sx4, mensen weten de sedici niet zo goed te vinden, past ook totaal niet in het fiat dna uit die tijd. Doe je voordeel er mee.

Laatst bewerkt:
Ps @L Adriaansen hoe is het met de captur met opvallende kleur afgelopen?

Bij aanvraag proefrit bleek de kleur oranje te zijn.
Dat vond mijn zus toch te opvallend, en omdat de auto op een uur van onze woonplaats stond hebben we er ook maar voor bedankt om een test rit te maken.

Wellicht een keer een Captur die dichter bij huis staat. (Al is het alleen maar om "de zit" en "de feel" te ervaren.

Een Suzuki Splash is identiek aan een Opel Agila.

Mod: Hier kan een slotje op

[Besloten de Swift van 4 nieuwe banden en nog wat extra vervangend materiaal te voorzien, en dan over een jaar of 2 over te gaan op de koop van een hoge instap + automatische versnelling. Wellicht iets meer keuze dan in het beoogde financiële vak]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan