Kleine 'gezins' EV gezocht

Bobslee

Wegverkenner
Zoals waarschijnlijk half Nederland inmiddels wil ik over naar een EV. De hoge benzineprijzen spelen een belangrijke rol maar ook het feit dat ik een dak vol zonnepanelen heb liggen waar binnenkort minder/niet meer over gesaldeerd kan gaan worden.

We willen de tuinen (voor en achter) opnieuw in gaan richten dus dit is het moment om een oprit te gaan realiseren en daar zit meteen het 'probleem' wat dit niet een makkelijke keuze maakt.

Voordat ik mijn huidige woning kocht lag er een riante oprit. De vorige bewoners hebben de garage om- en uitgebouwd en de oprit vervangen voor een tuin. Wil ik nu weer een oprit realiseren dan ben ik beperkt in de ruimte vanwege die uitbouw, deze oprit kan namelijk maar 430cm lang worden.

Daarom willen we onze grote gezinswagen op benzine behouden en juist onze 2e auto gaan vervangen door een EV, omdat er binnen deze lengtebeperking geen volwaardige grote gezinswagen te krijgen is (voor vakanties). Deze 'grote gezinswagen' betreft nu een Kia Ceed SW. De ruimte op de achterbank is ietwat beperkt met 1 (en hopelijk 2 in de toekomst) kind(eren) maar de achterbak is lekker ruim en daar kunnen we genoeg in kwijt.

Onze 2e auto nu is een Renault Clio en deze is eigenlijk te krap. De kinderwagen kan er achterin, maar wel op 1 specifieke manier en hij moet half gedemonteerd worden. Onze zoon zit met zijn kinderstoel op de bijrijdersstoel (gelukkig zit daar Isofix), als hij op de achterbank zit is de bijrijdersstoel niet meer bruikbaar door de beperkte ruimte. Deze wagen gebruiken we nu niet met z'n 3en vanwege de beperkte ruimte. Het is allemaal nét te doen, maar als er (hopelijk) een broertje of zusje bij komt zie ik mezelf deze auto niet meer gebruiken omdat er simpelweg geen kinderstoel achter de bestuurdersstoel past met mijn lengte (1.90m).

We rijden nu niet veel met deze auto, zo'n 10/15k km per jaar, maar de verwachting is als er een grotere vervanger komt op elektriciteit we er toch wel zo'n 20k km per jaar mee gaan rijden (en dan gaat de Kia wat minder gebruikt worden).

Dus de Clio moet vervangen gaan worden en dan uiteraard door een auto die groter is. En dat met de lengtebeperking van 4.3m.

De Clio levert ongeveer nog 10k op bij inruil weet ik inmiddels en we willen datzelfde bedrag ongeveer weer bijleggen dus het budget is 20k. Komt niet erg nauw, maar meer dan 23k moet het niet gaan worden eigenlijk (en voor dat bedrag moet dan alles kloppen).

De eisen:
- Groter dan de Clio
- Maximaal 430cm lang
- Stoelverwarming, achteruitrijcamera en luxe zaken die tegenwoordig basis zijn in mijn ogen (maar waar niet elk merk hetzelfde over denkt) zoals licht/regensensor, parkeersensoren, in hoogte verstelbare stoelen, Android Auto, dimmende binnenspiegel en middenarmsteun.
- Qua range toch wel minimaal 300km WLTP. Ik werk soms nachtdiensten en mijn vrouw stapt dan meteen weer in de auto als ik thuis kom en zodoende moet de auto toch wel 200km kunnen rijden zonder tussendoor geladen te worden, ook 's winters.
- 3 fase laden is een must. Snelladen idealiter rond de 100kw maar dat is geen harde eis.
- Voorverwarmen via app

Wensen:
- Leuk kleurtje, geen zilvergrijs of wit
- Stuurverwarming
- Goed audiosysteem
- Isofix op bijrijdersstoel

Uiteraard ben ik zelf al een flinke poos aan het rondkijken en kom ik tot de volgende modellen (met de reden waarom ik twijfel over het model);

- Renault Megane E-tech - Qua looks (interieur en exterieur) is dit de favoriet, maar een goede uitvoering met de gewenste luxe blijkt al snel boven budget. EV40 valt af ivm de range, EV60 zou dan de gewenste uitvoering zijn maar in Equilibre uitvoering mist vaak de armsteun, stoelverwarming en zit er geen Google infotainment systeem in. Eigenlijk zitten de belangrijkste opties pas bij de Techno uitvoering erop maar deze zijn nauwelijks te krijgen met mijn budget, of ik moet er ver (>150km) voor reizen omdat ze ver weg aangeboden worden. Deze auto hebben we ooit als leenauto meegehad tijdens een weekendje weg en qua ruimte bleek deze verder prima te voldoen.
- VW ID.3 - Ik lees dat de eerste bouwjaren kwalitatief slecht(er) zijn en pas na 2022 is dit een goede auto. Helaas is een achteruitrijcamera een zeldzame optie vanaf 2022 bleek toen ik ging zoeken en een leuk kleurtje is ook lastig te vinden. Het overgrote deel is (zilver)grijs of wit. Daarnaast is het wel een auto die je op iedere straathoek ziet staan. Maar qua ruimte en EV specs lijkt het me wel een goede kandidaat
- Citroën ë-C3 - Interieurruimte lijkt genoeg maar de kofferbak is wellicht te klein? Is verder niet verkrijgbaar met stoelverwarming en motorvermogen is ok, maar niet indrukwekkend (voor een EV). Verder twijfel ik over de kwaliteit van Stellantis daar ze in het verleden nogal tekort schoten? Ook veel plastic in het interieur.
- MG 4 - Vind het niet echt een mooie auto, het interieur komt (op foto/film dan) erg simpel en cheap over. EV specs en value for money zijn wel dik in orde bij deze auto, maar ik twijfel of de kwaliteit van deze auto wel voldoet.
- Peugeot e-2008 - Stellantis kwaliteit (met defecte boordladers), matig multimedia systeem in de eerste bouwjaren, wel een mooi design
- Hyundai Kona electric - Vind ik niet mooi, kofferbak is klein?, geen 3 fase laden?
- Hyundai Inster - Vind ik echt niet mooi, wordt geprezen om zijn slimme interieur maar lijkt me alsnog te klein
- Renault 5/Zoë - Te klein (kleiner dan de Clio denk ik?), te beperkte range
- Kia E-Soul - Heb er onnoemelijk veel kilometers mee gemaakt omdat ik deze auto op het werk jaren lang heb gereden. Hele fijne auto, maar tja, het oog wil ook wat...
- BYD/Dongfeng - Ik heb een lichte afkeer tegen Chinees, waarschijnlijk ongegrond, maar ik vind ze simpelweg ook niet mooi.

Dusja, ik kom er dus niet helemaal uit. Misschien moet ik meer vertrouwen hebben in de kwaliteit van sommige merken. Misschien moet ik wat extra budget uittreken voor wél de juiste uitvoering (in het geval van de Megane en ID.3), misschien moet ik niet te moeilijk doen en gewoon genoegen nemen met een iets minder perfecte auto en dan mist ie maar een optie die ik wel graag wil.
Misschien zie ik een merk/model volledig over het hoofd.
Ik kan jullie hulp en inzichten wel gebruiken!

Alvast bedankt

Een Kia EV3 is precies 430 cm, deze zou toch ook als compacte gezinsauto kunnen voldoen! De Renault 4 is als tweede auto misschien een mogelijkheid als ze nog wat goedkoper worden!

Als de oprit 4,30 is, dan moet de auto wel korter zijn dan dat. Je wil niet op de centimeter straks parkeren.
Sla ook de Cupra Born niet over.
Of financier een heel klein stukje voor een nieuwe ID.3. Ook niet gek.
Overigens zijn ze allemaal best wel goed, na alle software updates.

Een nieuwe ID3 kan je inderdaad gunstig kopen.. 5 jaar garantie erbij en je hebt geen hoofdpijn voor een hele lange periode. Stuk fijner om te rijden dan een cee’d dus verwacht dat die veel minder km’s gaat maken dan.

Je eisen lezend dacht ik vooral aan mijn Megane Electric, inderdaad in Techno-uitvoering en met wat opties. Er zijn nu business uitvoeringen die op basis van de Techno zijn, maar je budget laat nieuw niet toe denk ik.

Mocht je inderdaad gaan zoeken, de Techno is aardig compleet, maar opties waren onder andere de adaptieve CC, 360* camera incl. digitale binnenspiegel (aanrader/must). En Google Build-in wil je sowieso.

De facelift van de Electric zit eraan te komen, wat wellicht nog wat interessante occasions kan opleveren.

Een Kia EV3 is precies 430 cm, deze zou toch ook als compacte gezinsauto kunnen voldoen! De Renault 4 is als tweede auto misschien een mogelijkheid als ze nog wat goedkoper worden!
Die zijn allebei nog wel flink buiten budget, anders waren het allebei inderdaad serieuze kanshebbers. Vooral de 4 vind ik een mooi ding om te zien.

Als de oprit 4,30 is, dan moet de auto wel korter zijn dan dat. Je wil niet op de centimeter straks parkeren.
Klopt. Gelukkig is de stoep wel breed, maar ik ga dan liever richting de 420cm dan over de 430cm heen.

Gek genoeg is de Cupra Born 10 centimeter langer dan de ID3. Dat was ook mijn eerste idee omdat het aanbod ID3 ietsjes tegenviel. 'Waarom dan geen Born? Die is mooier ook'. Tot ik de lengte zag.

Je eisen lezend dacht ik vooral aan mijn Megane Electric, inderdaad in Techno-uitvoering en met wat opties. Er zijn nu business uitvoeringen die op basis van de Techno zijn, maar je budget laat nieuw niet toe denk ik.

Mocht je inderdaad gaan zoeken, de Techno is aardig compleet, maar opties waren onder andere de adaptieve CC, 360* camera incl. digitale binnenspiegel (aanrader/must). En Google Build-in wil je sowieso.

De facelift van de Electric zit eraan te komen, wat wellicht nog wat interessante occasions kan opleveren.
De digitale binnenspiegel is helaas een optie die niet veel kopers hebben gekozen.
Waarom is het voor jou een must?

Ik heb in het verleden veel in VW Caddy-achtige wagens gereden, dus een binnenspiegel waarin weinig te zien is zou voor mij niet perse een no-go zijn. Alleen met inparkeren, maar daar is de achteruitrijcamera voor.

Jeep Avenger overwogen?
Vind ik zelf wel een stoer ding om te zien.
Wel voor een 1st edition of een summit gaan, als je een beetje uitrusting wil.
Zit wellicht met deze uitrustingniveaus aan bovenkant budget, maar dan heb je er wel eentje van 2024 of 2023.

Is wel meer formaat Clio, maar test eens of het past (of niet).

Heb paar maanden terug met een Cupra Born en een Jeep Avenger proef gereden. De Born is wel beduidend ruimer op de achterbank en heel volwassen als auto. Alleen die sliders op het stuur, daar had ik continu 'ruzie' mee (lees: die deden niet wat ik wilde dat ze moesten doen). Een Megane E-tech staat hier ook op de radar, maar nog niet in gezeten of mee gereden. Dus die kan ik qua binnenruimte niet beoordelen.

Gezien beperkt aantal kilometers momenteel rij ik nog even door met de huidige 2017 Ibiza op benzine.

De id5 is een beetje een vergeten kindje , misschien kun je daar je voordeel mee doen. Wel checken of de kinderwagen goed past.
De electrische megane en de e-soul moest ik ook gelijk aan denken.
De electrische auto's van stelantis zijn een keer voorbij gekomen bij radar of kassa, weet niet of dit opgelost is.
Mg is ook chinees

Ik heb zelf de Kona gereden en die heeft vanaf 2020 gewoon 3 fase laden. Deze heb ik ingeruild voor een Inster en dat is echt een openbaring. Wat je mist is breedte maar in de lengte ruimer dan de Kona, is stiller rijdt beter en bleek(tot mijn verbazing) met vakantiebagage net zo ruim als de Kona(met 4 mensen aan boord) ik ben 1.90 meter en pas prima achter mijzelf. Ik had in eerste instantie niets met deze auto, maar door de goede reviews had ik besloten er toch mee te gaan rijden(zonder aanhang want het zou toch niets worden) maar tot mijn verbazing rijdt ik al een jaar met genoegen in deze auto. En ik ging eigenlijk voor de EV3. De Inster is ruim genoeg voor 4 personen. Met een wagen heb ik geen ervaring. Die heb ik nooit mee genomen(kind is nu 4)

^^ Heb je de Inster met dakrailing?

Een collega van mij rijdt er ook één. Is er heel tevreden over inderdaad, hij heeft 'de pech' dat ie ook voor zijn werk (drie dagen in de week) elektrisch moet rijden en dat is vaak een crime. Maar dat komt dus door het beschikbaar gestelde materiaal, niet omdat diegene negatief staat ten opzichte van elektrisch rijden.

Ik reed zelf van de week achter een witte Inster, zonder dakrailing en met hoogglans zwarte achterbumper. Dán vind ik het best een ogelijke wagen. Een Inster is,voor mij, nu juist een auto die baat heeft bij het tegenwoordig zo populaire ontchromen (ont'alu' en). Want die 'aluminium' frame in de voorbumper bij de Inster vind ik geen porum. In dezelfde kleur als de bumper lijkt mij dat veel beter ogen.
Citroën ë-C3 - Interieurruimte lijkt genoeg maar de kofferbak is wellicht te klein? Is verder niet verkrijgbaar met stoelverwarming en motorvermogen is ok, maar niet indrukwekkend (voor een EV). Verder twijfel ik over de kwaliteit van Stellantis daar ze in het verleden nogal tekort schoten?

Is de ë-C4 te lang voor je oprit?

De problemen met de Stellantis (de Mahle drie fasen lader/omvormer) boordlader worden aangepakt onder garantie, als ie defect blijkt te zijn, d8 ik. Je zou naar exemplaren kunnen zoeken die een andere lader hebben of een gerepareerde via een derde partij (AC Tronics).

VW ID.3 - Ik lees dat de eerste bouwjaren kwalitatief slecht(er) zijn en pas na 2022 is dit een goede auto. Helaas is een achteruitrijcamera een zeldzame optie vanaf 2022 bleek toen ik ging zoeken

Nu is een VW ID serie softwarematig wel wat anders dan de fossiel aangedreven VW's, volgens mij. Maar bij, bijvoorbeeld, een Golf 8 is het mogelijk om op niet al te moeilijke wijze een achteruitrijcamera te installeren en werkend te krijgen in het brein van de auto. (en dus zichtbaar in het infotainment scherm).

Je komt dan toch gauw uit op de Stellantis stal, Inster, Megane of ID3. Voor jou is mijn favoriet de Fiat 600e,echt wel een ruime wagen die niet te lang is! Wordt ook altijd aangeboden met de 54kwh accu, dus dat is een plus tov andere Stellantis producten (nieuwe versie boordlader!)

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Kilometerstand: 12.545 km
Bouwjaar: 11/2023
Verkoopprijs*: € 23.449

Ik zat eens te kijken naar een nieuwe ID.3 maar de uitvoering die bijv stoelverwarming, 3 fase laden en een achteruitrijcamera heeft kost al meteen 38k. De instapper mist die zaken.

Zijn de 2020 modellen kwalitatief wel goed dan? Ik begreep dat die op afwerkingsniveau ook flink verschillen met het facelift model, waaronder de hoeveelheid plastic, de grootte/snelheid van het multimedia systeem en de 'sliders' op het stuur/onder het scherm.

Jeep Avenger overwogen?
Vind ik zelf wel een stoer ding om te zien.
Wel voor een 1st edition of een summit gaan, als je een beetje uitrusting wil.
Zit wellicht met deze uitrustingniveaus aan bovenkant budget, maar dan heb je er wel eentje van 2024 of 2023.

Is wel meer formaat Clio, maar test eens of het past (of niet).

Heb paar maanden terug met een Cupra Born en een Jeep Avenger proef gereden. De Born is wel beduidend ruimer op de achterbank en heel volwassen als auto. Alleen die sliders op het stuur, daar had ik continu 'ruzie' mee (lees: die deden niet wat ik wilde dat ze moesten doen). Een Megane E-tech staat hier ook op de radar, maar nog niet in gezeten of mee gereden. Dus die kan ik qua binnenruimte niet beoordelen.

Gezien beperkt aantal kilometers momenteel rij ik nog even door met de huidige 2017 Ibiza op benzine.
De Avenger is zeker een mooi ding om te zien!
Die wil ik eens in het echt bekijken. Zo online bekeken lijkt ie me wel aan de kleine kant dus die moet even proef gezeten worden.

De Born heeft toch dezelfde sliders als de ID.3? Daar lees ik inderdaad niets positiefs over.

Ik heb zelf de Kona gereden en die heeft vanaf 2020 gewoon 3 fase laden. Deze heb ik ingeruild voor een Inster en dat is echt een openbaring. Wat je mist is breedte maar in de lengte ruimer dan de Kona, is stiller rijdt beter en bleek(tot mijn verbazing) met vakantiebagage net zo ruim als de Kona(met 4 mensen aan boord) ik ben 1.90 meter en pas prima achter mijzelf. Ik had in eerste instantie niets met deze auto, maar door de goede reviews had ik besloten er toch mee te gaan rijden(zonder aanhang want het zou toch niets worden) maar tot mijn verbazing rijdt ik al een jaar met genoegen in deze auto. En ik ging eigenlijk voor de EV3. De Inster is ruim genoeg voor 4 personen. Met een wagen heb ik geen ervaring. Die heb ik nooit mee genomen(kind is nu 4)
Ah ok, dan klik ik misschien de verkeerde occasions aan of de advertentieteksten kloppen niet.
Van de E-soul weet ik namelijk ook dat de eerste bouwjaren geen 3 fase laden hadden, dat is pas vanaf 2021/2022 gekomen.

En ja, het is best een vernuftig wagentje met een uniek uiterlijk en een slim interieur, maar ik vind het qua exterieur echt geen mooie auto helaas. Dat vind ik van de MG4 ook bijv en dat is voor mij al reden genoeg om 'm niet te kopen :LOL:

Is de ë-C4 te lang voor je oprit?

De problemen met de Stellantis (de Mahle drie fasen lader/omvormer) boordlader worden aangepakt onder garantie, als ie defect blijkt te zijn, d8 ik. Je zou naar exemplaren kunnen zoeken die een andere lader hebben of een gerepareerde via een derde partij (AC Tronics).

Nu is een VW ID serie softwarematig wel wat anders dan de fossiel aangedreven VW's, volgens mij. Maar bij, bijvoorbeeld, een Golf 8 is het mogelijk om op niet al te moeilijke wijze een achteruitrijcamera te installeren en werkend te krijgen in het brein van de auto. (en dus zichtbaar in het infotainment scherm).

De ë-C4 is inderdaad net te lang. Hoewel ik best fan ben van Citroën (past mooi bij mijn klassieke 2CV!) vind ik de ë-C4 juist een mislukt ontwerp.
De nieuwe ë-C3 (aircross) en ë-C5 (aircross) vind ik prachtige wagens.

Vanaf welk jaar hebben ze verbeterde boordladers, weet jij dat?

Ik heb al eens online gezocht naar het inbouwen van een achteruitrijcamera bij een VW ID.3 maar ik kan er niet veel over vinden. Dat is meestal het teken dat het niet veel gedaan wordt.
En wat ik helemaal niet wil is dat het een aftermarket look krijgt. Het moet er dan wel zo uit zien zoals origineel (zowel fysiek als in het scherm).
Juist omdat ik moet parkeren op een korte oprit vind ik de camera heel belangrijk, ik wil elke CM maximaal benutten.

Je komt dan toch gauw uit op de Stellantis stal, Inster, Megane of ID3. Voor jou is mijn favoriet de Fiat 600e,echt wel een ruime wagen die niet te lang is! Wordt ook altijd aangeboden met de 54kwh accu, dus dat is een plus tov andere Stellantis producten (nieuwe versie boordlader!)

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Kilometerstand: 12.545 km
Bouwjaar: 11/2023
Verkoopprijs*: € 23.449
Oh dat model was nou nog niet bij me opgekomen. Eigenlijk best een mooi ding!
Ik ga er eens (in het echt) naar kijken.
Ik heb in het verleden ooit een Fiat Tipo als huurauto gehad op een vakantiebestemming, ik weet nog dat die auto kwalitatief nou niet echt een goede indruk achter heeft gelaten. Ik ben benieuwd of de nieuwere Fiats beter zijn.

Bmw i3: 4 meter lang, weegt slechts 1245 kilo, dus goedkoop in belasting en verzekering. Verder blijft het een onderscheidend model dat niet verveelt.
Onderscheidend; ja. Mooi (persoonlijke smaak); nee

Het is inmiddels ook al best een oude auto. Ze zullen vast goed zijn, maar ik ben toch wel op zoek naar iets 'moderners'. Het kleine multimediascherm leent zich ook niet voor Android auto, enkel Carplay (toch?)

Inbouwen achteruitrijcamera kan in Breda, bij Mark. Volgens mij online te vinden o.a. als Tuningcenter Lowering.

Die 600e is ook een goede. Leuke auto is dat.

Bij Stellantis gebruiken ze vanaf 2023 of vanaf 2024 afhankelijk van het model nieuwe boordladers van een andere fabrikant.

Bij de 54 kWh batterij en aandrijving is altijd de nieuwe boordlader, een Fiat 600e is vind ik een heel goed idee.

We kijken zelf o.a. naar het faceliftmodel van de e 208 die is voor je wensen te klein,
het faceliftmodel van de grotere e2008 is dan ook een goed idee. Of kijk eens naar de Opel Mokka E.

De al genoemde Renault Megane en Renault 4 zijn ook hele goede opties.

Een Kia e-Niro Executive Line is heel luxe met stoelverwarming, achteruitrijcamera en zelfs een schuifdak. Met 64kWh accu ook een range van 400+ km. 3 fasen laden. Snelladen slechts 77kW, maar is weer behoud van de accu (tegen degradatie). Kan je echt wel met 4 volwassenen in zitten. Nadeel is ook de beurten om de 15dkm. Wel 10 jaar garantie (of 150.000km), mits die gewoon onderhouden is bij de Kia dealer. Toch net wat anders dan de e-Soul.

Juist omdat ik moet parkeren op een korte oprit vind ik de camera heel belangrijk, ik wil elke CM maximaal benutten.
parkeerstop-park-aid-1800-x-150-x-100-mm-zwart-gee.jpg

Ik lees een lichte afkeer tegen Chinees, maar ik gooi hem er toch even in: BYD atto 3 of een Firefly. Mijn firefly kocht ik in een black friday deal voor 25k. Tikt eigenlijk al je boxjes aan: isofix, goed geluid, voldoende bereik, 3 fasen laden, voorverwarmen, stoel- stuurverwarming, leuke kleurtjes, etc. Maar goed, je moet het wel aandurven natuurlijk. Voor dat geld zijn er weinig betere opties. De Chinese merken hebben de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt, waar veel Europesche merken toch achterbleven. Als je 2e hands stellantis koopt, of bijvoorbeeld de eerste lichtingen ID3, dan zie je dat ze toen echt nog hun zaakjes niet op orde hadden. Tegenwoordig een stuk beter, maar dat gaat boven je budget. Ik zou dan als je geen Chinese auto wilt eens kijken bij Hyundai of Kia.

Ik lees een lichte afkeer tegen Chinees, maar ik gooi hem er toch even in: BYD atto 3 of een Firefly. Mijn firefly kocht ik in een black friday deal voor 25k. Tikt eigenlijk al je boxjes aan: isofix, goed geluid, voldoende bereik, 3 fasen laden, voorverwarmen, stoel- stuurverwarming, leuke kleurtjes, etc. Maar goed, je moet het wel aandurven natuurlijk. Voor dat geld zijn er weinig betere opties. De Chinese merken hebben de afgelopen jaren enorme sprongen gemaakt, waar veel Europesche merken toch achterbleven. Als je 2e hands stellantis koopt, of bijvoorbeeld de eerste lichtingen ID3, dan zie je dat ze toen echt nog hun zaakjes niet op orde hadden. Tegenwoordig een stuk beter, maar dat gaat boven je budget. Ik zou dan als je geen Chinese auto wilt eens kijken bij Hyundai of Kia.
De atto 3 werd al eerder voorgesteld maar die is te groot en te duur voor mij.
De Firefly is dan weer veel te klein als ik er zo over lees wat de afmetingen zijn. Kleiner dan mijn Clio nu.

De Kia Niro die @Robert 69 noemt is ook weer te groot.

Dat maakt deze zoektocht zo lastig. Ik zit met een maximale lengte, maar wil binnen deze lengte zoveel mogelijk interieur ruimte.

De Mégane valt buiten budget als ik er een zoek met alle opties die ik belangrijk vind. De ID3 past wel binnen budget maar een faceliftmodel valt buiten budget en dan blijft alleen over:
-Een 1st Plus of Max uit 2020 met nog krap 2 jaar garantie op het accupakket
-Een 2022 instapmodel met nog 4 jaar garantie maar die is niet perse rijk uitgerust en dan moet er nog een aftermarket camera in.
-Een MG4 die het net niet helemaal is maar wel value for money biedt

Ik twijfel wat dan de beste optie is.

De firefly is op papier misschien kleiner, maar je zou hem eens moeten gaan bekijken. De bruikbare ruimte is namelijk wel een stuk beter, en de bagageruimte is ook wel een stukje groter (zeker met de frunk erbij). Mijn kinderen (pubers) kunnen prima achterin zitten.
Succes met je zoektocht! Ik zou je sowieso adviseren om langere proefritten te gaan maken en niet te snel te beslissen. Het aanbod groeit ondertussen alleen maar op de 2e hands markt dus dat kan nog wel eens gunstig voor je uitpakken.

Misschien nog de Opel Ampera-E,die is meen ik 4,17m lang.
Jammer dat een Tesla model 3 te lang is.
Aan een Chinees zou ik,om politieke redenen alleen al,niet aan beginnen.

De firefly is op papier misschien kleiner, maar je zou hem eens moeten gaan bekijken. De bruikbare ruimte is namelijk wel een stuk beter, en de bagageruimte is ook wel een stukje groter (zeker met de frunk erbij). Mijn kinderen (pubers) kunnen prima achterin zitten.
Succes met je zoektocht! Ik zou je sowieso adviseren om langere proefritten te gaan maken en niet te snel te beslissen. Het aanbod groeit ondertussen alleen maar op de 2e hands markt dus dat kan nog wel eens gunstig voor je uitpakken.
Maar dit is een auto die 2e hands nog niet aangeboden wordt en nieuw 30k kost? Ik zie niet in hoe dat in mijn eisen lijstje past

Maar dit is een auto die 2e hands nog niet aangeboden wordt en nieuw 30k kost? Ik zie niet in hoe dat in mijn eisen lijstje past
Je hebt gelijk, maar stel dat je hem net als ik voor 25k kan krijgen....

Maar ik zat nog eens te denken. Is het in jouw geval niet veel slimmer om een mooie hybride Toyota te kopen? Geen gedoe met range, zuinig, en meer auto voor je geld.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/t...levance_adjustment=boost&boosting_product=mia (bij een Renault dealer, dus misschien handig voor de inruil van je Clio)

Grappig, ik heb ongeveer dezelfde zoektocht gemaakt en ook een aantal auto’s uit jouw lijstje op mijn lijstje gehad. Alleen had ik de beperking van de 4.30 meter niet. Misschien heb je nog iets aan mijn topic: https://www.autoweek.nl/forum/threads/kleine-suv-ev.15013/

Wij hebben als gezinsauto de Volvo cx40 (elektrisch), maar die is met 4.40 meter net te groot. Het is verder wel een fijne auto en ook geschikt als gezinsauto. Hij is tweedehands ook goed betaalbaar.

Wij hebben ook recent een proefrit gedaan met een BYD seal, maar ik vond het geen fijne auto. Zowel mijn man als ik kwamen er ongeveer misselijk uit. Het was net alsof we in België waren met de vering (?) van die auto. Ik weet niet of elke BYD zo rijdt overigens.

Je hebt gelijk, maar stel dat je hem net als ik voor 25k kan krijgen....

Maar ik zat nog eens te denken. Is het in jouw geval niet veel slimmer om een mooie hybride Toyota te kopen? Geen gedoe met range, zuinig, en meer auto voor je geld.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/t...levance_adjustment=boost&boosting_product=mia (bij een Renault dealer, dus misschien handig voor de inruil van je Clio)
Nee, ik wil juist een EV. Ik heb 7000kwh overschot aan zonne energie per jaar.
Omdat we er een brandstof auto naast houden is een beperkte range van 250/300km ook geen probleem.

Bobslee vindt um niet mooi en 2022 te oud.
Hij moet z'n budget oprekken of concessies doen aan het eisenpakket...en dat is even slikken...
Het oorspronkelijke model komt niet uit 2022 natuurlijk.
Feit blijft dat er geen Android Auto in zit en dat vind ik toch wel erg ouderwets. En het is niet dat je voor 20k een knap exemplaar uit 2022 koopt.

Oja en eerder drukte ik het netjes uit maar laat ik het maar recht voor zn raap zeggen: ik vind het een spuuglelijke auto :censored: en ik lees dat de winter/snelweg range 165km is? Dat is mij te weinig.

Concessies zal ik inderdaad moeten doen! En dat is vervelend maar daar is mee te leven.

Dan maar geen stoelverwarming of achteruitrijcamera

Ik zou het budget iets oprekken of stevig onderhandelen ipv een auto kopen die het nét niet is. En een zoekopdracht plaatsen op marktplaats, soms komt er een particulier langs die dramatisch weinig krijgt bij inruil en het dan maar via MP probeert.
Als je geen inruil hebt, dan valt goed te onderhandelen in de 2e hands markt.
Dus de Clio lekker op marktplaats zetten, krijg je sowieso meer voor. Bij ANWB kun je opvragen wat de particuliere verkoopprijs is, 10% erbij doen = vraagprijs. Al 6x gedaan, naar alle tevredenheid.

Terug
Bovenaan