Kleine hoge instap auto max 4000

snowryder

Net ingestapt
Beste medeforummers,
Ben voor een familielid (schoonzus met minder valide man) op zoek naar een kleine (lees betaalbare) en toch redelijk betrouwbare auto met hoge instap.
Is voor vervoer van iemand zeer slecht ter been die toch makkelijk in de bijrijders stoel moet kunnen komen.
Ruim toegankelijke kofferbak voor (electriche rolstoel) en dus met een budget van 4000.
Overwegingen : distr riem/ketting , niet te hoge km stand , redelijk zuinig met benzine, gunstig in wegenbelasting. Misschien is zelfs 3-deurs een optie, ruimere instap voor , maar denk weinig hoge instap modellen.
Zelf heb ik gedacht aan bv
Panda (oude model) laag gewicht
Panda nieuw model twinair, wel bedenkingen bij 2 cylinder
Suzuki Ignis (oude model) lijk een van de hogere modellen te zijn.
Yaris , wellicht te duur
Honda Jazz, denk ook duur
Opel Agila/Suzuki Splash,

Vast dank voor jullie meedenken en ideeen

Ik had hetzelfde 'probleem' toen mijn vader mindervalide werd, ik zijn chauffeur werd en op zoek moest naar een andere auto, het is een iets grotere auto geworden dan ik eigenlijk wenste.
Ik ben toen na lang zoeken uiteindelijk uitgekomen bij een Volkswagen Golf Plus omdat ook de passagiersstoel in alle mogelijke standen en hoogtes is te verstellen en deze auto standaard uiteraard al een hoge instap heeft (vooral het uitstappen was een probleem voor mijn vader).
Toen mijn vader echt niet meer kon lopen en in een rolstoel terecht kwam heb ik afscheid genomen van mijn Plusje omdat het niet echt 'mijn type auto' was.
Deze autootjes kosten tegenwoordig niet zo heel veel meer en zijn vooral met mindervalide passagiers erg praktisch.
Let er wel op dat de kofferruimte (voor dit segment auto) een beetje krap is en met een rollator meenemen moet de achterbank al plat.
Mijn overbuurman rijdt al sinds 2009 zijn Golf Plus (1.6 FSI met handbak) en heeft er na bijna 3 ton mee gereden te hebben nog geen enkel probleem mee gehad, alleen de laatste jaren na de +/- 5000 km een litertje olie erbij.
Dat is ook gelijk de veiligste keuze aangezien je met de eerste generatie TSI blokken en DSG automaten best wel eens een probleempje kunt krijgen.

De Yaris Verso die al vermeld werd, echt een enorm praktische auto met die achterDEUR. Voor zijn kleine buitenafmetingen is een Ignis ook heel erg praktisch, maar ruim is die niet (mijn vriendin heeft er 1), vooral qua koffer. Wel handig om te parkeren.
En in beide gevallen Verso / Ignis moet je met de looks kunnen leven.
Honda Jazz beste keuze uit dit lijstje, maar past niet in het budget vrees ik.

Suzuki had ook nog de SX4. Ook verkocht als Fiat Sedici. Beide zijn wat vergeten modellen. Wat groter dan de Panda. Bij Lancia ook nog de Musa.

Kangoo of Berlingo?
De instap moet overigens niet te hoog zijn maar je wil een zit rechtop in combinatie met een lage vloer en lage dorpel.

Kangoo of Berlingo?
De instap moet overigens niet te hoog zijn maar je wil een zit rechtop in combinatie met een lage vloer en lage dorpel.

eerste waar ik ook aan dacht. geen idee hoe groot die elektrische rolstoel is die ook mee gaat, maar je hebt hier een enorme kofferruimte. daarnaast zijn het relatief lichte auto's, super praktisch, vaak goede intap.

Budget is wel erg krap om echt iets goeds te vinden, maar enkele voorbeelden van de zogenoemde ludospace modellen;

Kangoo

Berlingo

Partner

Met 1.5 motor niet?
Zeker wel, ik rij in de 1.5 en is zeker ook bulletproof. Maar de 1,5 is er alleen hand geschakeld.

Kan de YV dan ook zeker aanraden, alleen goedkoop zijn ze niet.
Automaat YV staan met lage km vaak te koop voor meer dan 4k, ondanks dat ze dan al minmaal 20 jaar oud zijn.
Verder kan ik wel zeggen dat het over het algemeen zeer betrouwbare auto's zijn.

Ik moest eigenlijk meteen aan de Opel Meriva denken
Door z'n tegengesteld openende achterportieren biedt deze misschien voordelen voor iemand slecht ter been

Voorbeeld:

Mitsubishi Colt van rond 2010? Aanbod genoeg van en ook vrij probleemloos, dacht ik. En is er ook als driedeurs.

Mitsubishi Colt 5-deurs vanaf 2004.

Daihatsu Sirion vanaf 2005 of Materia.

Hyundai Matrix (voor 4K kan je er een paar kopen). Volgens mij heeft deze wel een riem ipv ketting.

Nissan Almera Tino

Wel tamelijk oud spul allemaal (zeker bij de Suzuki kan roest om de hoek kijken) en de Peugeot is meer iets voor wat avontuurlijke liefhebbers van het model dan voor wie gewoon een zorgeloze auto nodig heeft.
Deze Wagon R roesten veel minder hard dan het eerste type, en voor het budget is het moeilijk om een jongere bouwjaar te krijgen.

Laatst bewerkt:
Fiat panda twinair is een prima motor. Je moet alleen het geluid kunnen waarderen. Rij al 6 jaar met deze panda, vrij probleemloos eigenlijk.

Zeker wel, ik rij in de 1.5 en is zeker ook bulletproof. Maar de 1,5 is er alleen hand geschakeld.

Kan de YV dan ook zeker aanraden, alleen goedkoop zijn ze niet.
Automaat YV staan met lage km vaak te koop voor meer dan 4k, ondanks dat ze dan al minmaal 20 jaar oud zijn.
Verder kan ik wel zeggen dat het over het algemeen zeer betrouwbare auto's zijn.
Zelfde automaat zit ook in diverse daihatsu motoren dan vaak zowel de 1.0 ,1.3 en 1.5 in combinatie met deze automaat

Beste medeforummers,
Ben voor een familielid (schoonzus met minder valide man) op zoek naar een kleine (lees betaalbare) en toch redelijk betrouwbare auto met hoge instap.
Is voor vervoer van iemand zeer slecht ter been die toch makkelijk in de bijrijders stoel moet kunnen komen.
Ruim toegankelijke kofferbak voor (electriche rolstoel) en dus met een budget van 4000.
Overwegingen : distr riem/ketting , niet te hoge km stand , redelijk zuinig met benzine, gunstig in wegenbelasting. Misschien is zelfs 3-deurs een optie, ruimere instap voor , maar denk weinig hoge instap modellen.
Yaris , wellicht te duur

Audi a2 1.4 in Duitsland en België vind je ze regelmatig met 100.000 tot 150.000 km dan heb je nog genoeg over om hem te importeren.

Verbruik is afhankelijk van je rechtervoet tussen de één op 15 en één op 17

Hartelijk dank voor de tips.
gewicht (wegenbelasting) is wel een ding, liefst wel onder de 950 of max 1050. Import is geen optie.
Opel Agila/Suzuki Splash ook een idee maar klopt het dat de motoren(Twin port 1.0 en 1.2) minder betrouwbaar zijn ? Kettingproblemen heb ik wat over gelezen.
Auto moet een betrouwbare motor hebben. De 1.2 Fire motor van Panda is wel weer betrouw baar maar iedere 5 jaar een riem moeten vervangen is dan wel weer een behoorlijke kostenpost.
Blijft lastig allemaal. Wil absoluut wel een een miskoop vermijden, het is niet voor mijzelf.

gewicht (wegenbelasting) is wel een ding, liefst wel onder de 950 of max 1050. Import is geen optie.
Opel Agila/Suzuki Splash ook een idee maar klopt het dat de motoren(Twin port 1.0 en 1.2) minder betrouwbaar zijn ? Kettingproblemen heb ik wat over gelezen.
Auto moet een betrouwbare motor hebben. De 1.2 Fire motor van Panda is wel weer betrouw baar maar iedere 5 jaar een riem moeten vervangen is dan wel weer een behoorlijke kostenpost.
Blijft lastig allemaal. Wil absoluut wel een een miskoop vermijden, het is niet voor mijzelf.
Zal me niet teveel aantrekken van gewicht. verbruik en garage rekeningen en idd dus geen miskoop lijken me meer prioriteiten, ga voor een garage in de buurt

Elke auto in deze prijsklasse kost je 500+ euro per jaar aan onderhoud.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 3.995
Kilometerstand: 162.284 km
Bouwjaar: 01/2004

Dit is best bet denk ik.

Zo’n Suzuki Splash vind ik niet echt fijn om te rijden. Ik zou voor iets anders gaan.

Beste medeforummers,
Yaris , wellicht te duur

Als je nul sociale schaamte voelt en een oudere auto oke is zou een Mercedes A-klasse / Mercedes Vaneo van beide jaar 1998 ideaal zijn, toch?

Als betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat (zoals bij mij) dan bekijk ik het zo:

Degelijke Japanner. In ieder geval een goed gebouwde auto die in zn glorietijd al bekend stond als betrouwbaar. Dan maar saai. Mag dan ook best ouder zijn en met hogere kmstand. Geen import, nap correct, onderhoudsboekjes erbij. En de staat van de auto moet voor zich spreken. En als het een degelijke oudere low tech Japanner is dan zijn het onderhoud en eventuele reparaties goed behapbaar.

Eerder suggereerde ik een Colt vanaf 2004. We hebben er 2 gehad met semi-automaat. Eén uit 2004 en één uit 2011, allebei dik 2 ton op de teller. Bij die uit 2011 is de aircopomp een keer vervangen voor een gebruikte, dat was jammer, maar verder geheel probleemloos.

is niet voor mezelf, dus wil ook een beetje naar wensen van koper richten. Vandaar ook de vraag naar jullie mening betreffende een Agila. Wens is een wat nieuwere (2010-2012) auto , iig niet te zwaar en toch wel redelijk betrouwbaar.
Overweeg ook nog te kijken naar een i10 of Picanto.

Collega van me heeft een Agila uit ik meen 2010 nu als zijn eerste autotje gekocht. Is er ook prima tevreden mee. Splash is technisch identiek. Zou ik zeker naar kijken. Denk dat ze volwassener zijn dan een i10 of Picanto als je ermee gaat rijden. Maar dat is wellicht iets wat je zelf moet ervaren (kan iedereen anders ervaren).

is niet voor mezelf, dus wil ook een beetje naar wensen van koper richten. Vandaar ook de vraag naar jullie mening betreffende een Agila. Wens is een wat nieuwere (2010-2012) auto , iig niet te zwaar en toch wel redelijk betrouwbaar.
Overweeg ook nog te kijken naar een i10 of Picanto.
Idd uitstekende keuzes, maar de veel getipte colt is qua wegenbelasting net zo zwaar als de i10 en volgens mij zijn de splash / agila nog zwaarder.

Suzuki Celerio 1.0 Exclusive (bj 2015)
€ 3.950,00

Suzuki Splash 1.2 Comfort 1ste eigenaar 83.000 km N.A.P , Ai
€ 3.999,00

Kan mij nog goed herinneren dat je voor 4k een hele prima auto kon kopen. Tegenwoordig zit dat op de grens van slopen.
De automarkt is gek tegenwoordig. Auto's kosten een vermogen. En dat zal nog wel even blijven met de belasting- en milieumaatregelen de komende jaren.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Daihatsu:

Ik heb jouw vraag ook even ingevuld op jouwautoadviseur.nl, die kwam met een Suzuki SX4. Inderdaad ook een goede optie:

goedemorgen ,

wilde nog even laten weten hoe het afgelopen is.
We zijn afgelopen zaterdag geslaagd voor een knappe Panda 2010, meest luxe uitvoering met climate control zelfs, 95 dkm en nieuwe distributieriem, van 2e eigenaar. Was zoveel beter dan de eerste die we bekeken hadden, en zelfs nog 500 euro lager geprijsd. Gevonden in Barneveld bij een klein eenmansbedrijfje waar we heel fijn zijn geholpen. werden. Was zeker de moeite waard om een rit voor te maken.
Panda had ook wel voorkeur ivm prettige laadmogelijkheid ingeklapte rolstoel.
Prettige bijkomstigheid is de lage kosten wegenbelasting.
Schoonzus is er heel blij mee.
Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Terug
Bovenaan