Kleine SUV voor ~20k met veel opties

DaanW

Startmotor
Ik ben oriënterend voor een vervanger van mijn onzuinige Cooper S. Fantastisch wagentje maar voor woonwerk (50km enkele reis) onpraktisch door het verbruik. Daarnaast wil ik ook wel wat meer comfort dus zodoende de wens om een (kleine) SUV aan te schaffen. Na wat intern beraad heb ik besloten dat elektrisch geen optie is want ik kan alleen om de hoek van mijn huis laden en niet op het werk dus onpraktisch. Hybride zou top zijn en als Lynk & Co er als full hybrid zou zijn had ik die direct gekocht, maar ook plug-in is door de genoemde reden helaas geen optie. Kom ik op een eisen/wensenlijstje als volgt:

• Budget: 20.000 euro (maar enige uitloop naar 22/23 is geen probleem voor de juiste auto, mijn Mini brengt nog zo'n 12k op dus ik wil rond de 10k bijleggen dan)
  • Automaat
  • Zuinigheid is een grote plus
  • Opties: zoveel mogelijk en dan denk ik vooral aan cruise, climate control, apple car play, stoelverwarming, parkeercamera/assistent en groot scherm zou ook top zijn (maar knopjes zijn ook fijn :) )
  • Rond de 5 jaar oud
Op mijn lijstje heb ik tot nu toe staan:
  1. Ford Puma ST Line X (bomvol opties en volgens mij redelijk zuinig)
  2. Kia Xceed MHEV (ik twijfel over de zuinigheid)
  3. Peugeot 2008 (1.2 Puretech.... dus valt gelijk af?)
  4. Renault Captur (ook niet de meest zuinige als 1.3 vrees ik)
  5. Renault Arkana (slag groter en meer mrb dus niet direct mijn voorkeur)
  6. Nissan Juke (vind ik 1 v/d mooiste maar ook die zijn verre van zuinig volgens mij)
Heeft iemand nog tips of aanvullingen? De Puma vinkt eigenlijk alle vakjes aan maar wellicht zie ik dingen over het hoofd of zijn er betere kandidaten.

Dank en mooie Zondag nog!

Als je zuinig wilt kan je beter een lage auto kopen dan een kleine SUV.
Maar met hoeveel mensen zit je er gemiddeld in en heb je de bagageruimte nu of in de toekomst nodig?
Dat klopt, maar vind de SUVs waar ik tot nu toe in heb gereden wel het fijnst qua comfort. Overigens is ruimte achterin niet zo belangrijk aangezien er voornamelijk 2 personen in zullen zitten, maar vaak ik alleen.

En klopt Wouter alleen moet ik meer meters maken dan eerst en dan is een 2.0 blok toch wel pittig (het is een Cooper S JCW geworden namelijk). Zuinigheid is dus vrij relatief, een auto die 1 op 16/17 doet is al zuinig wat mij betreft maar alles is meegenomen.

Dus onderaan de streep gaat het je vooral om meer comfort.

Want een klein beetje zuiniger ga je niet terugverdienen na 7000 euro bijbetalen.

Dat klopt, heb je ook een antwoord op mijn primaire vraag?

Ik wist niet dat je boos werd. Lijkt me toch even belangrijk om te beseffen aangezien je het wel aanhaalt als belangrijk argument om naar een andere auto te kijken.

Mini heeft trouwens ook een SUV in het gamma toch? Misschien is dat iets? Het beste van 2 werelden?

Ga vooral eens proefrijden.
Een Mazda CX-3 of CX-30
Ik dacht het eerder al, jij schrijft het.
@TS : ik heb een uitgebreide review geschreven over beide bij "Mijn Auto's" - in een notedop :
* CX-30 zit vooral veel beter, mooier binnen en buiten - da's uiteraard persoonlijk - , veel meer luxe (volledig ipv halfleer, open dak, electrische koffer, 12 speaker Bose, Carplay) in de duurdere varianten & een stuk moderner;
* CX-3 is gebaseerd op een Mazda 2 (en de lijn & het wat bedaagde imago @bejaardenauto moet je mee kunnen leven...), in de GT-M variant heb je wel alles wat jij wil incl. Adaptive CC, full LED, basis Bose en stuurverwarming;

Echter, de Mazda 6 traps automaat past perfect bij mijn dagelijkse rijstijl maar niet bepaald iedereen is er fan van!! Ik wissel heel vaak af met mijn MX-5 ND uiteraard met handbak & da's gans anders, maar ik vind de Mazda autobox echt niet teleurstellen.

Ja idd, CX-30, helemaal mee eens. Zou voor mij de nummer één zijn met jouw budget. Voelt in alles een klasse hoger dan je eigen lijstje (en zeker dan een Juke!).

Hier ook een Mazda automaat en om eerlijk te zijn mis ik niks. Ja het is een minder snelle automaat dan de DSG's van VAG en vergelijkbaren maar lekker belangrijk, het is allemaal prima en blijft sowieso heel.

Ik wist niet dat je boos werd. Lijkt me toch even belangrijk om te beseffen aangezien je het wel aanhaalt als belangrijk argument om naar een andere auto te kijken.

Mini heeft trouwens ook een SUV in het gamma toch? Misschien is dat iets? Het beste van 2 werelden?
Ben helemaal niet boos, was simpelweg geïnteresseerd in je mening over mijn lijstje.. Maar de Countryman is ook een leuke auto inderdaad alleen wel vrij prijzig in vergelijking met de andere auto's op mijn lijstje.

En de Mazda's die genoemd worden zijn ook wel interessant, vind de CX-30 ook wel heel erg mooi moet ik zeggen. Maar eens verder in verdiepen!

Eigenlijk is je lijstje prima.

In de Renault Captur heb ik verschillende keren gereden, en is gewoon een comfortabele, zeer betrouwbare en stille auto,
De 1.3 motor ken ik goed, zit ook in mijn auto. De motor en automaat zijn gewoon erg fijn, en soepel.
In mijn Clio haal ik gemakkelijk 1 op 18 of beter, het verbruik in de Captur zal iets hoger zijn. De Captur is ook geleverd als hybride.

De Peugeot 2008 is ook een comfortabele auto, de auto kwam in 2019 op de markt, een goed onderhouden en late Puretech zou ik zeker wel aandurven.

Net als de zeer comfortabele Citroën C4 zijn ze zeker te overwegen, en (veel) beter dan veel mensen denken.
Voordeel is ook de scherpe prijs.

De Nissan Juke deelt veel met de Renault Captur, maar is stugger afgesteld.

De Arkana is ook prima.

De andere auto’s heb ik geen ervaringen mee.

Eigenlijk de belangrijkste tip, ga proefritten maken.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Scenic 2018 gehad met de 163pk 1.3 TCe in combi met een automaat. Op ritten van 50km scoor je daar fluitend 1 op 16 of zuiniger mee. In een Kadjar ook

Ik zou een Countryman ook zeker eens bekijken, en ook uitrekenen of een diesel niet uit kan. Mijn vrouw rijdt zonder problemen ruim 1:20 met haar Countryman diesel.

Zuinigheid is dus vrij relatief, een auto die 1 op 16/17 doet is al zuinig wat mij betreft maar alles is meegenomen.
Realiseer je dat dit met een SUV al best een uitdaging is.
Daarnaast staan SUV's niet direct bekend om hun enorme comfort. Vanwege de hoge koets en vaak relatief hoge gewicht moeten ze vrij stevig gedempt worden.

Als je zuinig en comfort wil zou ik een fijne grote sedan (of station) aanraden. Ook beter qua verbruik gezien een normale koets.

Nu vermoed ik dat je je zinnen al echt op een SUV hebt gezet dus je kunt mij verder negeren ;)

Interessant, mijn pa zoekt precies een soortgelijke auto als beschreven in de OP.

Hier zijn de Yaris Cross en Suzuki Vitara ook mogelijke kanshebbers.
Ik weet niet of je pa al in de Yaris Cross heeft gereden maar die auto staat helaas bekend om een nogal slechte geluidsisolatie. Zou mijn keuze daarom zeker niet zijn.

Als ik een selectie maak is het aanbod best groot, maar ik zie er bijvoorbeeld ook Kia Niro's / Hyunda Kona's tussenzitten, zowel hybride als plug-in. Ik zag dat je de Kia Xceed als optie hebt staan, de Ceed Stationwagon is wellicht wat ruimer. Die staat op een vervolgpagina. Alles bij elkaar wordt de keuze wel ruimer maar speel ook gerust met de opties/instellingen om een beeld te krijgen.

Terug
Bovenaan