Koelvloeistof verdwijnt....

Honda75

Wegverkenner
Beste leden,

Nog niet zo heel lang geleden had ik hier een ander topic gestart: namelijk dat ik zo stom was geweest om te dunne olie in de motor te doen, waardoor er olie in het roetfilter (DPF) is gekomen. (De auto betreft een Volvo XC 90 uit 2007 met een D5 motor.)

Ondertussen zit nu de juiste olie in de motor en is de motor handmatig geregenereerd bij de garage. Helaas was dat niet voldoende en moet de roetfilter vervangen worden volgens de garage. (Pas over een maand kan ik daarvoor terecht, maar dit terzijde.)

Toen ik wegreed van de garage (na het mislukte regenereren) hoorde ik na ongeveer 1 kilometer dat de koelvin op maximale toeren draaide. Toen ik een paar kilometer later moest tanken, bleef de koelvin hard loeien, terwijl de motor zelf uitstond. (De garage ging net dicht, anders had ik nog even terug gereden. Dus ben ik door naar huis gereden.)

Thuis gekomen, zagen we dat het reservoir van de koelvloeistof volledig leeg was. Ik had 2 liter nodig om weer tussen de streepjes (min/max) te kunnen komen. (Weet niet hoeveel liter er in totaal ingaat) Het peil lijkt niet te zakken (ongeveer een half uur geleden gevuld), maar weet nog niet wat er gebeurt als ik ga rijden. (Ik weet overigens zeker dat de koelvloeistof een paar weken geleden nog netjes tussen de streepjes van min/max stond.)

Ik zie het echter niet lekken onder de auto.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Is er iets fout gegaan tijdens het regenereren door de garage (ik zou zo gauw niet weten wat, maar het is erg toevallig dat het fout ging vlak na het garage-bezoek) of kan dit ook te maken hebben met de te dunne olie wat in de motor zat?

Laatst bewerkt:
Zal weinig van doen hebben met de te dunne olie en normaliter heeft een regeneratieproces hier ook geen enkele invloed op. Ik denk eerder dat het een probleem is wat misschien al maanden sluimert en waar je nu pas achter komt. Of er is ergens een lekkage ontstaan in de afgelopen periode.

Koelvloeistoflekkage moet je eigenlijk lokaliseren op het moment dat de motor warm gedraaid is (ventilator slaat aan) en tijdens dat deze loopt kijk je of er ergens op/rond het blok lekkage plaatsvind.
Hou sowieso ook het oliepeil in de gaten, want als er een oliekoeler aanwezig is die op het koelsysteem is aangesloten, kan deze ook intern lekken.

Op zich is het niet raar dat een koelventilator blijft loeien als de auto stil staat en er zijn geen lekkages.
Deze werkt onafhankelijk van de rest van de electronica rechtstreeks op de accu.
Er is geen koelvloeistof circulatie meer als de motor stil staat en het koelwater moet nog wel afgekoeld worden omdat anders de druk te hoog op zal lopen. Dus wordt de radiateur gekoeld waardoor er een klein beetje natuurlijke stroming zal ontstaan (koud water daalt, warm water stijgt) en het koelsysteem wel nog af kan koelen.

Jammer dat het roetfilter al te erg vol blijkt te zitten. Dan heb je toch al best wat olie verstookt in de loop der tijd.

Probesh! Wederom hartelijk dank voor je hulp en kundig advies.

Je denkt dus dat dit een onafhankelijk en op zichzelf staand probleem is.(wat niets met het andere te maken heeft)

Een paar weken geleden had ik een heel klein beetje bijgevuld, terwijl dit niet eens hard nodig was. Zodoende weet ik dat het in ieder geval sinds twee weken tijd 2 liter is verloren.

De tip om het te checken met een warme motor daar ik kan ik wat mee, dank je!

Je schreef het volgende:
'Hou sowieso ook het oliepeil in de gaten, want als er een oliekoeler aanwezig is die op het koelsysteem is aangesloten, kan deze ook intern lekken.'
Kun je iets meer uitleg geven hierover (ik vat hem nog niet helemaal) Het oliepeil zakt overigens nog steeds (ik moet ondertussen weer een half litertje vullen na een paar weken tijd), ondanks dat er nu de juiste olie in zit.

Het is op zich niet raar dat de koelvin ging draaien, maar normaal gesproken gaat ie pas loeien als ik meer kilometers heb gemaakt en/of als het erg warm is. Naar mijn geheugen heb ik hem niet eerder zo hard en lang horen loeien, nadat ik de motor uit had gezet.

Ja, die roetfilter is een dingetje. De Volvo dealer vroeg er (omgerekend) 2.300 euro voor - wat mij op zich nog meeviel. (Ik dacht dat het zeker 3.000 zou gaan kosten hier in Noorwegen). Ook hadden ze pas tijd voor deze reparatie ergens eind mei. (monteurs ziek en veel feestdagen hier in mei) Vervolgens rondgebeld en nu hebben we een garage gevonden waar we 8 mei terecht konden en bovendien vragen ze maar 1.500 euro voor deze reparatie. Dat scheelt nogal wat!

Ach een maand wachttijd voor een reparatie valt nog mee. Hier zijn er garagebedrijven die 3 weken wachttijd voor een simpele APK hanteren vanwege de drukte en het personeelsgebrek.

Wat betreft de oliekoeler:
Sommige auto's hebben een oliekoeler die gekoeld wordt door het koelwater. Deze kan intern lek gaan waardoor er olie naar het koelwater stroomt of koelwater naar de olie (afhankelijk van welke de meeste druk heeft, is het meestal olie dat in het koelwater terecht komt, maar het kan ook andersom zijn)

Enige wat ik nog niet mee genomen heb: Het KAN je koppakking zijn die defect is... Dan kan er olie en water de verbrandingskamers in lopen waardoor het me wordt verbrand tijdens het rijden.
Dan hebben de 2 problemen dus wel verband met elkaar.
Een koppakking gaat echter over het algemeen niet snel kapot. Maar als alle andere oorzaken zijn uitgesloten (externe lekkage) zou het dat wel kunnen zijn.

Ik onthield van je vorige topic echter dat je wel uitwenidige olielekkage had. Heb je dat inmiddels al weten te localiseren?

Aha nu is mij het verhaal van de oliekoeler een stuk duidelijker. Dank voor de uitleg. Als de koelvloeistof naar de olie had gelekt, dan had ik volgens mij (kleur?)verandering moeten zien in de olie. (olie op peilstok heeft normale kleur). Maar andersom (oliepeil zakt geleidelijk) zou natuurlijk een optie kunnen zijn.

Of ik wel of niet een uitwendige lekkage heb vind ik nog steeds een lastig verhaal.Ik vond in eerste instantie geen olie onder de auto (had in het vorige topic nog geschreven dat ik er een stuk karton onder had gelegd, waar geen olie op gevallen was. Echter, toen ik de plastic beschermkap eronder vandaan haalde om de te dunne olie af te tappen, zag ik dat het schuimrubber in de plastic kap flink volgezogen was met olie. Maar toen dacht ik dat dit lekken misschien te maken kan hebben met te dunne olie. Maar gezien er nog steeds olie verdwijnt met de dikkere olie (hoewel naar mijn idee een stuk minder dan eerst), zal ik die test met dat karton nog eens uitvoeren. De plastic beschermkap is er immers nog steeds onderuit.

Ik heb de onderkant van de motor (die ook met olie was besmeurt) ook nog niet schoongemaakt, zodat ik beter kon zien waar de lekkage vandaan komt. Maar dat is geen luiheid, maar puur mijn huidige gezondheid waar ik al eerder over verteld had. (Langdurig medicatie-leed - lang leve de farma-industrie...)

Ik ken de perikelen ;)

Hulpmiddeltjes zoals een rolbedje en een paar oprijblokken kunnen het werk al een stuk makkelijker maken. En neem de tijd.

Olieverbruik zal ergens vandaan komen, en als het schuimrubber vol zat, lekt het al langere tijd. Dat hoeft niet alleen door de dunne olie te komen.
Maar ook koelvloeistof kan in die mat hebben gezeten.

Koelvloeistof in de olie zie je niet, meestal stijgt het oliepeil daardoor maar het kan ook gewoon mee verbrand worden en als witte rook uit je uitlaat komen. Gezien de snelle verdwijning denk ik eerder aan een externe lekkage.

Afgelopen paar dagen heb ik niet gereden met de auto. Ik heb deze dagen een stuk karton onder de auto gelegd. Er is in de afgelopen 2 dagen géén olie of koelvloeistof op het karton gevallen. Ook is het peil van de koelvloeistof en de olie gelijk gebleven. Dus er lekt niets op het moment dat de auto niet rijdt. .

Vandaag voor het eerst weer gereden met de auto. In totaal 1,5 uur gereden met stops ertussendoor (boodschappen bij verschillende winkels). Bij de verschillende stops heb ik (met draaiende motor) onder de auto gekeken, maar zag niets lekken. Ook heb ik geen witte rook uit de uitlaat zien komen. (de rook was zo goed als kleurloos/doorzichtig)

Bij aankomst thuis (dus na 1,5 uur rijden) was het oliepeil ongeveer een kwart liter gezakt en bij de koelvloeistof kon ik ongeveer driekwart liter bijvullen tot hij weer op niveau was. (er zat niets meer in het wit/doorzichtige reservoir)

Ook heb ik bij aankomst weer een kartonnen doos onder de auto gelegd. Nu, ondertussen een uur of 5 verder liggen er geen druppels op.

Kortom, de auto verliest olie en koelwater, maar alleen intern en alleen tijdens het rijden.

Hoop dat uit deze informatie conclusies te trekken zijn, over waar het probleem dan eventueel kan zitten.

Ik zou bij een garage laten checken of er erbrandigsresten in je koelvloeistof zitten. Masr ik vermoed toch wel de koppakking.

Goed rondgekeken in de motorruimte? Motor laten draaien een kwartier lang met karton eronder?

Dit begint inderdaad te lijken op een koppakking als alles zo snel wegloopt... maar check alles heel goed. Dat is een hele dure reparatie...

Die olie in de schuimmat moet ook ergens vandaan gekomen zijn. Waterpomp kan ook lekken bij distributieriem.

Koelsysteem inderdaad laten checken op uitlaatgassen en indien dat niet het geval is, kun je het systeem ook afpersen om te kijken of er dan wat lekt aan de buitenkant.

Ik hoop dat het niet de koppakking is maar 2 afzonderlijke problemen...

Beetje late reactie, maar hartelijk dank voor jullie reacties. (Janneman & Pobresh)

Een kleine update...

Ik heb de auto op jouw (Pobresh) aanraden laten draaien op een stuk karton. Zelfs bijna een uur in plaats van een kwartier (ik was vergeten dat de auto nog stond te draaien...), maar geen drupje vloeistof aangetroffen op het karton.

Ik heb de 8e een afspraak staan bij de garage. Ze gaan eerst kijken naar het koelwater- en olie-probleem. Daarna overleggen we wat er aan de hand is en hoeveel het gaat kosten. Als dat binnen de grenzen valt (want anders nieuwe auto), dan wordt de nieuwe roetfilter geïnstalleerd.

Beetje late reactie, maar hartelijk dank voor jullie reacties. (Janneman & Pobresh)

Een kleine update...

Ik heb de auto op jouw (Pobresh) aanraden laten draaien op een stuk karton. Zelfs bijna een uur in plaats van een kwartier (ik was vergeten dat de auto nog stond te draaien...), maar geen drupje vloeistof aangetroffen op het karton.

Ik heb de 8e een afspraak staan bij de garage. Ze gaan eerst kijken naar het koelwater- en olie-probleem. Daarna overleggen we wat er aan de hand is en hoeveel het gaat kosten. Als dat binnen de grenzen valt (want anders nieuwe auto), dan wordt de nieuwe roetfilter geïnstalleerd.
Ik denk dat dat wel de beste strategie is. Want een roetfilter vervangen met problemen die mogelijk wijzen naar een koppakking is natuurlijk weggegooid geld. Ik hoop dat het echter toch om uitwendige lekkage gaat.
Heb je voor en na het stationair draaien nog gekeken of er weer een hoeveelheid vloeistof was verdwenen? Als het niet lekt onder de auto en relatief schoon blijft in de motorruimte is de kans wel groot dat de koppakking klaar is. Maar een uur stationair lopen zou dan wel al kunnen resulteren in een warmloper dus dat had je vast ook wel gezien als dat zo was.

Update: eergisteren met de auto naar de garage. Van tevoren verteld dat de koppakking misschien lek is, maar zij zeiden dat dit niet het geval was. Na drie uur zoek kwamen ze erachter dat er een slang van de koelvloeistof lekt. Ze hadden geen tijd meer om het DPF te vervangen en de auto moest daar blijven. Hemelvaartsdag zit ertussen en ze hadden geen leenauto, dus voor een paar dagen een auto moeten huren.

Vandaag terug gekomen en het DPF is vervangen. Hij rijdt iets(!) beter, maar nog steeds geen kracht in de motor en heuvel op haal je maximaal 50 kg per uur en hangt er een lange rij achter de auto. (80 km weg)

Gebeld naar de garage en zij vonden dat het probleem niet aan de DPF lag. Waar het wél aan ligt weten ze niet, want daar hebben ze nog niet genoeg tijd voor gehad. Ondertussen ben ik een paar duizend euro verder en de auto is nog niet in orde. Het verlies van koelvloeistof is als het goed is opgelost...

Het tekentje van de motormanagement brandt niet meer. Ook geeft de boordcomputer niet meer aan de de roetfilter vol is. Maar er is wél een nieuwe melding in de boordcomputer: motorsysteem onderhoud dringend - een rode driehoek licht elders op in het dashboard.

Hopelijk hebben jullie een idee wat er aan de hand is.....

Pobresh: de auto verliest alleen koelvloeistof en olie als ermee gereden wordt. Tijdens stationair draaien lekt er niets onder de auto. (Na een stuk gereden te hebben met de auto heeft de auto geen koelvloeistof meer verloren. Maar dus nog geen kracht in de motor.)

Laatst bewerkt:
Gelukkig was het een uitwendige lekkage van koelvloeistof! Hebben ze de olielekkage niet gevonden?

Gebrek aan kracht in de motor kan ik ook niet 123 verklaren.
Daar heb je nog niet eerder iets over verteld volgens mij.

In welke versnelling wil je de berg op rijden? Toch niet in de 5 hoop ik? Dat vind geen enkele auto leuk...
Een diesel die te weinig vermogen heeft duid eigenlijk altijd op een brandstofprobleem of te weinig compressie. En dat laatste wijst dan toch weer richting de koppakking... Hebben ze wel onderzocht of er geen uitlaatgassen uit de koelvloeistof dampte of hebben ze dat verzuimd?

Dank je wederom, Pobresh - voor je reactie.

Ze hebben denk ik niet gekeken nog naar de oorzaak van de olie lekkage.
We hebben aangegeven dat het aan de koppakking kan liggen, maar toen we dat zeiden, trok de monteur dit in twijfel. Het is onbekend of ze er naar gekeken hebben ja of nee. Daar zullen we maandag over moeten bellen.
Ik weet sowieso niet veel over waar ze wel of niet naar gekeken hebben. De communicatie en informatie van hun kant is erg mager. Maar die ervaring heb ik wel vaker bij garages - ook in NL.

Ik heb geen verstand van autotechniek, maar ik weet prima hoe ik een berg op moet rijden. Twintig jaar internationaal beroepschauffeur geweest en per jaar + 100.000 kg gereden. Dus daar (verkeerd gebruik van de versnelling) ligt het echt niet aan.

Dank je wederom, Pobresh - voor je reactie.

Ze hebben denk ik niet gekeken nog naar de oorzaak van de olie lekkage.
We hebben aangegeven dat het aan de koppakking kan liggen, maar toen we dat zeiden, trok de monteur dit in twijfel. Het is onbekend of ze er naar gekeken hebben ja of nee. Daar zullen we maandag over moeten bellen.
Ik weet sowieso niet veel over waar ze wel of niet naar gekeken hebben. De communicatie en informatie van hun kant is erg mager. Maar die ervaring heb ik wel vaker bij garages - ook in NL.

Ik heb geen verstand van autotechniek, maar ik weet prima hoe ik een berg op moet rijden. Twintig jaar internationaal beroepschauffeur geweest en per jaar + 100.000 kg gereden. Dus daar (verkeerd gebruik van de versnelling) ligt het echt niet aan.
Ik kan het maar beter vragen toch? ;)

Communicatieproblemen hebben niet alleen garages last van. Dat is bedrijf/instantie eigen lijkt het wel... Transparantie is ver te zoeken.

Maargoed dat lost je probleem niet op.
Heb je zelf toevallig een uitleestooltje? Dan zou je misschien al wat sensorwaarden kunnen bekijken.
Bij een diesel wil er nog wel eens lekkage zijn rondom de verstuivers. Heb je al eens gekeken of je in die regio vettige residu ziet? Tijdens het rijden kan er geur van uitlaatgassen in de passagiersruimte komen daardoor.

Ik kan het maar beter vragen toch? ;)

Communicatieproblemen hebben niet alleen garages last van. Dat is bedrijf/instantie eigen lijkt het wel... Transparantie is ver te zoeken.

Maargoed dat lost je probleem niet op.
Heb je zelf toevallig een uitleestooltje? Dan zou je misschien al wat sensorwaarden kunnen bekijken.
Bij een diesel wil er nog wel eens lekkage zijn rondom de verstuivers. Heb je al eens gekeken of je in die regio vettige residu ziet? Tijdens het rijden kan er geur van uitlaatgassen in de passagiersruimte komen daardoor.
Je begreep vast wel dat de + 100.000 kg - km had moeten zijn..

Dat van dat communiceren heb je inderdaad gelijk in en is heel herkenbaar. Het lijkt een soort van gemeenschappelijke ziekte, die steeds hardnekkiger lijkt te worden in de hedendaagse maatschappij. Ik loop er regelmatig tegenaan en dat kan best frustrerend zijn.

Ik heb zelf helaas geen uitleestool. En als ik er eentje zou hebben, dan heb ik waarschijnlijk geen flauw idee hoe het werkt en hoe ik de afleesbare dingen moet interpreteren, want dan mist kennis van techniek.

Verstuivers.....ik heb de verstuivers wel eens eerder verdacht. In het verleden viel de auto soms geheel uit tijdens het rijden. (3 x gebeurt in totaal - steeds na ongeveer 5 minuten gereden te hebben.) Ook leek het alsof ie soms op 3 cilinders reed (minder kracht), maar dit was vaak maar tijdelijk. Voor hooguit een uurtje. Deze problemen zijn ondertussen alweer van een paar jaar geleden en hebben zichzelf opgelost.

Kijken of er vettige residu rond de verstuivers aanwezig is....ik keek net onder de motorkap en mijn hele motor is weer helemaal schoon. Zelfs de plastic beschermkap die op de motor ligt ziet eruit als nieuw. Dat moeten ze bij de garage gedaan hebben. Maar het wordt nu dus des te makkelijker om nieuwe residu te ontdekken. Ik ga het in de gaten houden. We hebben laatste tijd geen vreemde geurtjes geroken in de auto, maar vorige zomer (als de ramen openstonden) kwamen er wel eens vreemde verbrandings-geurtjes naar binnen - vooral wanneer je de heuvels/bergen opreed, maar ik ging ervan uit dat dit gewoon de motor was die dan meer werk moet verrichten.

Toch nog een vraagje, wat erg belangrijk is:

Stel, het is een lekke koppakking....hoe erg is het als je daar mee door blijft rijden?
Voordat de auto weer bij de garage staat, duurt nog wel even (veel vakantiedagen hier in de maand mei) en ik zal toch echt af en toe ergens naartoe moeten.

Toch nog een vraagje, wat erg belangrijk is:

Stel, het is een lekke koppakking....hoe erg is het als je daar mee door blijft rijden?
Voordat de auto weer bij de garage staat, duurt nog wel even (veel vakantiedagen hier in de maand mei) en ik zal toch echt af en toe ergens naartoe moeten.

Op een gegeven moment loopt de boel een keer heet en zo heet dat de motor vastslaat. En dan is het klaar.
Als er koelvloeistof in de olie komt of te weinig olie in het blok zit slaat het op een gegeven moment ook vast door gebrek aan smering, maar dat hoor je eerder al doordat big end lagers gaan rammelen...

Kan lang goed gaan, kan ook morgen gebeurt zijn, of vandaag nog.

H
Op een gegeven moment loopt de boel een keer heet en zo heet dat de motor vastslaat. En dan is het klaar.
Als er koelvloeistof in de olie komt of te weinig olie in het blok zit slaat het op een gegeven moment ook vast door gebrek aan smering, maar dat hoor je eerder al doordat big end lagers gaan rammelen...

Kan lang goed gaan, kan ook morgen gebeurt zijn, of vandaag nog.
Hartelijk dank wederom voor je advies. Ik ga er zo weinig mogelijk mee rijden, terwijl ik de temperatuur en de olie in de gaten houd. (koelvloeistof blijft op niveau)

Wederom een vraagje: kun je met behulp van een uitleestool (iemand gevonden die zo'n apparaat heeft) zien of de koppakking lek is. Of is dit lekke koppakking sowieso heel makkelijk te herkennen?

Het punt is namelijk dat ik de 31e pas een afspraak heb. Dan gaan ze eerst kijken wat er aan de hand is. Vervolgens gaan ze het onderdeel bestellen en moet er opnieuw een afspraak gemaakt worden, waar waarschijnlijk ook weer een lange tijd overheen gaat....

Dus misschien kan ik wat tijd besparen als van tevoren al weet dat het de koppakking is.

Nee dat is niet met uitlezing te beoordelen. Dat kan alleen doormiddel van fysieke controle.
Ik ben vooral benieuwd waar het gebrek aan vermogen vandaan komt en wanneer dat is ontstaan.
Dit kan door een defecte koppakking worden veroorzaakt (te weinig compressie of te hoge carterdruk) maar kan ook een probleem op zichzelf zijn. Net zoals de koelvloeistof en de olie lekkage kan ook extern zijn. Het Lijkt allemaal richting een koppakking te gaan, maar dat hoeft allemaal niet het geval te zijn...

Ik denk dat je toch echt even iemand met voldoende kennis van zaken er naar moet laten kijken. Ik kan wel uit gaan leggen welke procedures je kunt toepassen om het probleem te vinden, maar als je er zelf niet al te veel kennis van hebt is het zoeken naar iets waarvan je zelf niet weet wat het eigenlijk is.

De werking van de brandstofpomp (voldoende druk e.d.) zou je moeten nagaan. en daar heb je dan weer speciaal gereedschap voor nodig.
Het kan ook zijn dat de distributieriem versprongen is bijvoorbeeld. Dat soort problemen ga jij niet zelf herkennen maar iemand met voldoende kennis in huis, plukt zoiets er wel uit (al zou de garage dat ook wel gemerkt moeten hebben).

Maar om je alvast op weg te helpen: Controleer of er geen belletjes in je koelvloeistof komen. Uitlaatgassen kun je soms ruiken als het erg genoeg is.
Kijk of er bij koudstart witte of zwarte rook uit de uitlaat komt.
Kijk of er vuiligheid rondom de verstuivers zit (motor schoongemaakt of niet, als daar iets aan de hand is, zie je dat na 1 rit wel)

Korte resumé::vorig week de roetfilter laten vervangen. Melding roetfilter vol was verdwenen, maar alsnog geen kracht in de motor, hoewel iets meer dan eerst. Nieuwe afspraak garage pas op 31 mei.

Vandaag boodschappen gaan doen met de auto: opnieuw melding 'roetfilter vol'!!!
Vorige week nog 2.000 euro uitgegeven aan dit onderdeel!
Er zit nu al weken OW-40 in. (de te dunne olie is dus vervangen)

Enig idee hoe dit kan gebeuren?

Dan verstookt de motor toch een hoop olie... Of er is een flink brandstofprobleem waardoor die veel te veel uitstoot. Zwarte rook zie je niet in eerste instantie, want dat roetfilter haalt dat er grotendeels uit.
Hoeveel kilometer is er gereden ondertussen?

Hoeveel is het verbruik momenteel? Ik neem aan ook meer dan voorheen?

Dan verstookt de motor toch een hoop olie... Of er is een flink brandstofprobleem waardoor die veel te veel uitstoot. Zwarte rook zie je niet in eerste instantie, want dat roetfilter haalt dat er grotendeels uit.
Hoeveel kilometer is er gereden ondertussen?

Hoeveel is het verbruik momenteel? Ik neem aan ook meer dan voorheen?
Als er sinds de vervanging van het roetfilter 100 km mee gereden is, dan is het veel. Geen zwarte of witte rook. Mooi doorzichtig juist eigenlijk, maar dat was ook al voor de vervanging. Dieselverbruik heb ik zo gauw geen overzicht op. Steeds kleine stukjes naar de winkel. Maar het is niet opgevallen dat ie meer diesel gebruikt dan normaal.

Ja met 100km moet ie wel heel veel verbruiken wil het roetfilter zo snel weer vol zitten dattie een melding geeft.
Of het is een vals-positieve melding nu. Maar gezien je motorprestatie problemen, lijkt het me iets wat het roetfilter vol zet. Ik ben erg benieuwd hoe de oude er uit heeft gezien...

Ik hoop dat er hier iemand op het forum wat meer diesel-kennis heeft want mijn pet begint het een beetje te boven te gaan...

Koppakking of Turbo... Die kan ook dezelfde symptomen geven.
Hoog brandstofverbruik kan nog, maar dat verklaard het hoge olieverbruik niet.
Al zou bij het vervangen van het roetfilter ook zicht moeten zijn op de turbo en eventuele olielekkage vanuit daar is dab direct zichtbaar. Ik denk dat de garage dat wel gemeld had als dat zo was...

We zijn weer een stap verder.....

Vandaag eindelijk (veel feestdagen en ziek personeel hier) bij de garage laten uitzoeken wat er aan de hand is met de auto. Volgens de garage zit er een klein lek in de inzuigmanifold. (Dit is een letterlijke Noorse vertaling.) Volgens mij moet dit de inlaatspruitstuk zijn, waar een klein lek in zit. Ik neem aan dat dit te maken heeft met de verloren kracht in de motor? Hij waarschuwde me wel om er zo min mogelijk mee te rijden.

Wat het gaat kosten weet ik nog niet. Hij heeft namelijk nogal moeite om hier een niet-origineel (Volvo) onderdeel voor te vinden. Iemand een idee of dit een dure reparatie is?

Er moet ook een nieuwe druksensor komen voor de DPF. Ik begin me af te vragen of dit niet al aan de hand was, vóórdat er een nieuwe DPF werd aangebracht...? (Voor niets de DPF laten vervangen?)

ze zullen de DPF vast ook wel hebben bekeken bij het demonteren. een volzittend filter zie je wel.

Wat betreft het inlaatspruitstuk: Ja als daar een lek in zit krijg je last van valse lucht, waardoor het motorvermogen afneemt. Maar dat verklaard je olieverbruik niet.
Daarnaast zitten er in die D5 motoren ook wervelkleppen. Die kunnen ook invloed hebben op je motorvermogen. Er bestaan zelfs kits voor om die dingen te verwijderen.
Linkje naar wervelkleppen-delete-kit

Wellicht kunnen ze je op het Volvo forum aan een goed gebruikt spruitstuk helpen?: https://www.volvo-forum.nl/ Of een plek waar ze nieuw verkrijgbaar zijn natuurlijk.
Al zijn die dingen verrektes Duur...Of Duurder ... (als dit de juiste is) omdat het kleppendeksel 1 geheel is. (al is dat niet bij alle versies zo)

Ik vraag me ook af wat er lek aan is... Want die spruitstukken hebben een hoop pakkingen die lek kunnen raken en dan heb je het over een paar tientjes om de pakkingen te vervangen ipv honderden euro's.

Laatst bewerkt:
Het is wat verwarrend met het DPF. Ik ben eerst bij een Volvo dealer geweest. Zij probeerden om handmatig te regenereren, wat niet lukte. Vervolgens zeiden ze dat ik een nieuw DPF nodig had. Omdat het zo lang duurde voor een volgende afspraak, heb ik deze (andere) garage gebeld. Deze huidige garage vertelde vanmiddag dat het vreemd was dat de Volvo dealer niet het inlaatspruitstuk had ontdekt, voordat zij over het DPF begonnen. Gezien deze woorden vermoed ik dat er ergens iets fout is gegaan....Vandaag bleek ook dat er een DPF sensor vervangen moest worden.

Misschien dat de Volvo dealer er vanuit ging dat de waarden van de sensoren correct waren, terwijl het misschien aan de sensor zelf lag. Maar ik verloor toen wel degelijk veel olie, maar onbekend is via welke weg.

Wat er precies lek is aan de inlaatspruitstuk werd niet verteld.

Er is geen koelvloeistof meer verloren gegaan, na de reparatie van vorige keer. (kapotte slang)
Ik ben er niet zeker van of er nog olieverlies is, omdat ik zo weinig mogelijk rijd. Het lijkt erop dat het olieverbruik een stuk minder is dan voorheen.

Wederom hartelijk dank, Pobresh!

Laatst bewerkt:
Misschien dat de Volvo dealer er vanuit ging dat de waarden van de sensoren correct waren, terwijl het misschien aan de sensor zelf lag. Maar ik verloor toen wel degelijk veel olie, maar onbekend is via welke weg.

als de sensor incorrecte waardes af geeft (stuk) dan meld de computer dat wel doorgaans en krijg je een storingscode

Ben wel benieuwd of jou filter ook echt vol zit of dat je alleen de melding hebt doordat de sensoren een te groot verschil meten. Heel complex is het system van een roetfilter nu ook niet. Waardes van verschildruksensoren kun je uit lezen en roetfilter kun je eventueel bekijken. Vanuit daar kun je vrij snel uitsluiten of een sensor stuk of het filter. zijn beide oke dan zul je eerder in het traject moeten zoeken.

Inlaatspruitstuk zou ik vragen waar het lekt, maar neem aan als het een pakking is dat de garage niet naar een heel spruitstuk zoekt. Een defecte inlaatspruikstuk kan wel degelijk invloed hebben op het DPF.

Kan het niet zo zijn dat de auto gewoon veel olie verbruikt, zaken verstopt raken (zit hier een EGR op?) en daardoor de druksensoren door van slag raken en daardoor de DPF verstopt raakt? zomaar een theorie. Maar diagnose zal bij de garage gesteld moeten worden. Meten = weten

Ze hadden het na de vervanging van het filter over een nieuwe druksensor, dus ik neem aan dat het filter (na vervanging) nog gewoon schoon is en dat die melding die terug kwam na de vervanging van het filter (roetfilter vol) door die druksensor kwam.

Ik zat zelf ook al te denken of ik beter kon vragen waar de inlaatspruitstuk lekt (een pakking is veel goedkoper), maar gezien ze op zoek gaan naar een nieuwe, ga ik ervan uit dat ze dit zelf ook al hadden bedacht. Ze zijn overigens nog steeds op zoek naar een geschikt onderdeel. Bij Volvo zelf kost het (omgerekend) 1.600 euro, dus zodoende zoekt hij verder naar een goedkoper alternatief. Alles bij elkaar ben ik nu zeker een paar maanden bezig en is het probleem nog steeds niet opgelost.

Verder kan ik er niet zoveel over zeggen. Of ie nog olie verbruikt weet ik niet, omdat ik er zo min mogelijk mee rijdt. Het is aan de garage om het op te lossen. Benieuwd naar de prijs in totaal (er werden ook nog andere, maar kleinere dingen gevonden), anders moet ik gaan denken aan een andere auto.

zou de garage dan gewoon eens vragen naar een totale staat van de auto om zo goed een overweging te maken. Niet dat als dit straks achter de rug is je weer bij een volgend probleem beland. Je hebt er nu ook al fors wat geld in zitten. als de auto verder bevalt en de rest van de auto is in goede (technische) staat kun je er voor kiezen om door te rijden.
Maar echt goedkoop word een 17 jaar oude XC90 natuurlijk nooit, blijven dure jongens om technisch in redelijke staat op de weg te houden. Als je weer zoiets vergelijkbaars weer koopt (grote zware SUV diesel op leeftijd) kun je zomaar weer het zelfde treffen

zou de garage dan gewoon eens vragen naar een totale staat van de auto om zo goed een overweging te maken. Niet dat als dit straks achter de rug is je weer bij een volgend probleem beland. Je hebt er nu ook al fors wat geld in zitten. als de auto verder bevalt en de rest van de auto is in goede (technische) staat kun je er voor kiezen om door te rijden.
Maar echt goedkoop word een 17 jaar oude XC90 natuurlijk nooit, blijven dure jongens om technisch in redelijke staat op de weg te houden. Als je weer zoiets vergelijkbaars weer koopt (grote zware SUV diesel op leeftijd) kun je zomaar weer het zelfde treffen
Dank voor de tip. Ik had zelf al een soortgelijk iets overdacht...

Update:

Ondertussen is het inlaatspruitstuk besteld. De garage kon het onderdeel alleen maar bij Volvo zelf krijgen (1.600 euro), maar vervolgens via de mail de link van Pobresh doorgestuurd van een autodelenhandel in Duitsland (600 euro). De garage vroeg mij of ik wilde uitzoeken of dit onderdeel op mijn auto past. Door het nummer van het onderstel in te voeren, zou het volgens de site moeten passen. Bij deze wil ik Pobresh dus hartelijk danken voor de link!!! Vreemd genoeg moest ik het onderdeel zelf bestellen. Is dat normaal?

Bekruipt me ook nog het volgende gevoel....stel het onderdeel (inlaatspruitstuk) zit erop en het motorprobleem (geen kracht in de motor) is nog steeds niet opgelost...
...Hierbij vraag ik mij af hoe een garage werkt: kijken zij (nadat een oorzaak van het probleem gevonden is) ook nog of er ook nog iets anders aan de hand kan zijn wat het probleem veroorzaakt?
Ik heb daarbij duidelijk vermeld dat ik wil weten wat er aan de hand is, zodat ik kan overwegen of ik de reparatie laat uitvoeren (bij te hoge kosten overweging andere auto) - afhankelijk van de totale kosten van de reparatie.

.Hierbij vraag ik mij af hoe een garage werkt: kijken zij (nadat een oorzaak van het probleem gevonden is) ook nog of er ook nog iets anders aan de hand kan zijn wat het probleem veroorzaakt?

zeker word daar (als het goed is) naar gekeken. Bij wat moeilijkere problemen waarbij de boosdoener niet gelijk gevonden kan worden zal er gekeken worden naar mogelijke oorzaken. Met een goede diagnose kun je al het e.e.a. uitsluiten vaak maar ook dan blijft het soms een gokje. Uiteraard zullen ze wel redelijk zeker zijn van hun zaak voordat je zo'n duur onderdeel gaat vervangen, maar 100% is dat vaak niet bij zulke problemen. Wat ook nog altijd kan is dat meerdere delen defect zijn (oorzaak / gevolg) en dat dit eerst hersteld moet worden om verder te zoeken. Maar dit zijn eigenlijk vragen die je aan deze specifieke garage moet vragen.

Vreemd genoeg moest ik het onderdeel zelf bestellen. Is dat normaal?

Ik denk dat de garage niet wil branden aan een onderdeel die ergens uit het buitenland moet komen omdat de klant iets ergens heeft gevonden. Door te zeggen 'regel het maar lekker zelf' is alles (inclusief financiële kosten) geheel jou verantwoordelijkheid. Ook als er straks ergens een keer een discussie zou komen zullen ze gelijk zeggen; jij hebt dit onderdeel aangeleverd. Garages gaan doorgaans liever voor OEM/nieuw om hun reparaties te garanderen of bij gebruikt hadden wij destijds ook wel goede adresjes waar je gewoon zeker weet dat het goed is met goede prijsafspraken en garantieafspraken. Niet de goedkoopste, maar nog steeds prima alternatief als nieuw exorbitant prijzig is of delen niet leverbaar zijn.

Ik heb daarbij duidelijk vermeld dat ik wil weten wat er aan de hand is, zodat ik kan overwegen of ik de reparatie laat uitvoeren (bij te hoge kosten overweging andere auto) - afhankelijk van de totale kosten van de reparatie.

jij regelt het onderdeel, de garage monteert het. Je weet dus wat het kost. Maar zoals gezegd zou ik door de garage een algehele staat keuring laten uitvoeren. Een 18 jaar oude XC90 zijn dure auto's om op de weg te houden, voordat je straks weer in een andere reparatie beland.

AsconaGT: dank voor je antwoord en de link (opgeslagen en bewaard voor een eventuele volgende reparatie.)

Dus ze kijken doorgaans ook naar eventuele andere oorzaken. Maar het blijft dus soms een gokje, dus je kunt ze sowieso niet aansprakelijk stellen voor als er toch ook nog iets anders stuk blijkt te zijn. Voor dit probleem was het ook het DPF vervangen, maar er was nog steeds geen kracht in de motor en bovendien ging het lampje van 'roetfilter vol' gewoon weer vrolijk branden. (Er komt een nieuwe sensor op de roetfilter.)

De garage had (naast de nieuwe sensor en het inlaatspruitstuk) ook nog wat andere dingen gevonden:
- Remmen voor en achter (er werd niet bij gezegd of dit remblokken of remschijven betreft)
- Stabilisatorstang voor. (beide kanten)
- Pakkingen voor het inlaatspruitstuk (vreemd genoeg liet de garage weten deze zelf te regelen)
- Kogellager wiel achter/linkerkant en kogellager wiel vooraan linkerkant + ABS-sensor.
- Handrem (2 jaar geleden nog gerepareerd, maar volledig verkeerd.)

Exclusief(!) de eigen betaalde inlaatspruitstuk komt het neer op een totaalprijs van tussen de (omgerekend van Noorse Kronen naar Euro) 2.500 en 3.000 euro, volgens de garage. (De DPF kostte 1.800, maar die zit er dus al op.)

Naast het hoofdprobleem (Het gedoe met de roetfilter-melding, motormanagement-melding en het krachtverlies in de motor - ik kom amper de bult op hier: soms maar met 20 km p uur.) zijn het eigenlijk allemaal standaard slijtage onderdelen. Toch (ook door het type auto) een flinke kostenpost. Maar een andere auto aanschaffen is zeker drie keer zo duur.

Misschien (als ie in orde is) inruilen voor een wat meer voordelige auto. Maar deze auto fungeert voor ons ook als een vakantie-auto, waar we voordelig (overnachten achter in de auto) in eigen land op vakantie gaan. In de zomer doen we dan geregeld een mini-vakantie om te genieten van de mooie natuur alhier. Dus we gaan er hard over na denken wat wijsheid is.

Communicatie is een ergernis met de garage: bij bellen wordt er gezegd dat je terug gebeld wordt, wat dan in 50% van de gevallen daadwerkelijk gebeurt. Een mail wordt vaak niet gelezen, waardoor je moet bellen dat je een mail had gestuurd. Een mail met drie vragen = maar één antwoord terug. Aan de balie aldaar moet je dezelfde vraag 3 keer stellen, voordat je een soort van antwoord krijgt. Het probleem is: dit nonchalante gedrag is niet zeldzaam hier bij de auto-garages. Bovendien is het overal druk: veel ziek personeel en vakantie. Je moet veel geduld hebben...

Laatst bewerkt:
Dus ze kijken doorgaans ook naar eventuele andere oorzaken. Maar het blijft dus soms een gokje, dus je kunt ze sowieso niet aansprakelijk stellen voor als er toch ook nog iets anders stuk blijkt te zijn.

is gewoon heel situatie afhankelijk. soms is de oorzaak glashelder. De andere keren zijn ze redelijk zeker van hun zaak maar niet 100% maar met een goede diagnose moet het wel een 'aangrenzende zekerheid' zijn. Aansprakelijk stellen gaat hem niet worden als er ook nog wat anders stuk blijkt te zijn.

En qua kosten; ja dat een rekensom die je zelf kunt maken. Om te overnachten in je auto als vakantieauto zijn er genoeg mensen die auto's zoals een bijvoorbeeld VW Caddy (maxi) kiezen daarvoor. Net zo ruim, maar een stuk goedkoper dan zo'n grote zware lobbes als een XC90.

Een bijkomend feitje qua autokeuze is dat ik 2.04 ben bij 150 kg en pas daarom niet in iedere auto. Niet alleen mijn benen die dan geen ruimte hebben, maar vaak zit ik ook met mijn schouder tegen de deurstijl. Het grappige is wel dat ik bijvoorbeeld wel in een oude Honda Civic paste, maar niet in een relatief nieuwe Toyota Landcruiser. Het is dus ook maar net hoeveel ruimte ze voor de chauffeur hebben ingebouwd. Zo'n Caddy of gelijksoortige busjes hebben volgens mij niet zoveel ruimte voorin. (Stoel moet ook erg ver naar achteren kunnen.)

Update:

Kort nog even de voorgeschiedenis: Onze Volvo XC 90 (bouwjaar 2007 - 5D motor) had plots geen kracht meer. Dit euvel begon al in maart, maar door verkeerde diagnose(?), ziek personeel, vakantiedagen en drukte zou onze auto deze week pas gemaakt worden hier in Noorwegen. Al eerder werd het Diesel Partikel Filter (DPF) vervangen. Eenmaal vervangen, was er nog steeds geen kracht in de motor. Toen zou het inlaatspruitstuk de reden zijn. Deze heb ik zelf moeten bestellen uit Duitsland, want de garage kon het onderdeel zelf niet vinden. (Pobresh wél; nogmaals dank hiervoor!) Ook moest er een DPF sensor vervangen worden. Vandaag belde de garage: het inlaatspruitstuk en de sensor zitten erop. Alle lampjes en teksten op het dashboard zijn verdwenen volgens deze man. Maar(!) de motor heeft nog steeds geen kracht! Hij begrijpt er niets van en gaat vandaag zoeken naar een (andere) oplossing.

Hier vanuit volgen 2 vragen:

Heeft iemand enig idee wat het euvel (van krachtverlies in de motor) dan wél(!) kan zijn?

En zou er sprake zijn van twee keer een verkeerde diagnose of zou het zo kunnen zijn dat zowel het DPF, alswel het inlaatspruitstuk, alswel de nieuwe DPF sensor, alswel het nog onbekende mankement het probleem is?
(En mocht hier duidelijk sprake zijn van meermaals een verkeerde diagnose: in hoeverre kun je de garage daar voor aansprakelijk stellen: we zijn nu vierduizend euro verder!)

De auto lekt overigens geen olie meer, nu er dikkere olie in zit.
Ook de koelvloeistof lekkage werd verholpen: het ging hier om een lekke slang die eenvoudig gerepareerd kon worden.

Diagnose Dan had laatst een vergelijkbaar iets. Altijd mooi op te volgen hoe systematisch hij diagnose stelt (en veel garages nog van kunnen leren). Uiteindelijk was het hier een luchtlekkage, maar geeft je mogelijk wat meer inzichten die van jou van toepassing kunnen zijn.

Een defecte DPF is nooit een probleem, maar een gevolg van een ander probleem. een nieuwe DPF in steken is leuk, maar als het probleem niet word opgelost zit je zo weer. Of er verder foute diagnose is gesteld is van afstand niet te bepalen, daar zul je tot in detail met de garage moeten bespreken wat ze precies hebben gediagnostiseerd.

Hoe zit het met de turbodruk?
Dank voor het meedenken.

Ik zelf geen idee hoe je dit kan zien of meten, maar laat ik hopen dat de garage dit meeneemt in zijn onderzoek.
Wat ik wél weet, is dat de auto bij het optrekken moeilijk op gang komt, maar dat wanneer de turbo inkickt, dat het wat vlotter gaat. Dus de turbo doet het nog wel, maar in hoeverre durf ik niet te zeggen. Maar hij trekt dus ook al heel traag op, voordat de turbo zijn werk gaat doen.

Diagnose Dan had laatst een vergelijkbaar iets. Altijd mooi op te volgen hoe systematisch hij diagnose stelt (en veel garages nog van kunnen leren). Uiteindelijk was het hier een luchtlekkage, maar geeft je mogelijk wat meer inzichten die van jou van toepassing kunnen zijn.

Een defecte DPF is nooit een probleem, maar een gevolg van een ander probleem. een nieuwe DPF in steken is leuk, maar als het probleem niet word opgelost zit je zo weer. Of er verder foute diagnose is gesteld is van afstand niet te bepalen, daar zul je tot in detail met de garage moeten bespreken wat ze precies hebben gediagnostiseerd.
Ik ga het filmpje bekijken - dank!

Het inlaatspruitstuk betrof (als ik het goed begrepen heb) dus ook een luchtlekkage. Misschien dat er nog ergens anders een lek zit...zou dit dan veroorzaakt kunnen zijn door te dunne olie in het motorblok?

Fijn dat het spruitstuk de juiste was!
Jammer dat dat niet de oplossing is geweest. Ik ben trouwens wel erg benieuwd wat er met dat oude aan de hand was.

Is er ooit een verstuivertest gedaan om te kijken of er wel voldoende (en niet te veel of te weinig) brandstof wordt ingespoten? Bij teveel brandstof raakt het DPF ook veel sneller verzadigd en wordt de olie dunner doordat er brandstof in de olie terecht komt (al zou je dat aan het oliepeil moeten zien dat dan stijgt). Daarnaast kan het ook het slechte motorvermogen verklaren.

wat betreft het aansprakelijk stellen van de garage: Vaak geprobeerd, met lage succesfactor helaas. Je kunt het altijd proberen.
Het is wel zonde van alle centen als de oorzaak compleet anders ligt, anderzijds bepaalde onderdelen zijn gewoon duur en hadden sowieso vervangen moeten worden, ongeacht de oorzaak. Daar kun je een garage niet aansprakelijk voor stellen.

Fijn dat het spruitstuk de juiste was!
Jammer dat dat niet de oplossing is geweest. Ik ben trouwens wel erg benieuwd wat er met dat oude aan de hand was.

Is er ooit een verstuivertest gedaan om te kijken of er wel voldoende (en niet te veel of te weinig) brandstof wordt ingespoten? Bij teveel brandstof raakt het DPF ook veel sneller verzadigd en wordt de olie dunner doordat er brandstof in de olie terecht komt (al zou je dat aan het oliepeil moeten zien dat dan stijgt). Daarnaast kan het ook het slechte motorvermogen verklaren.

wat betreft het aansprakelijk stellen van de garage: Vaak geprobeerd, met lage succesfactor helaas. Je kunt het altijd proberen.
Het is wel zonde van alle centen als de oorzaak compleet anders ligt, anderzijds bepaalde onderdelen zijn gewoon duur en hadden sowieso vervangen moeten worden, ongeacht de oorzaak. Daar kun je een garage niet aansprakelijk voor stellen.
Dat klinkt heel aannemelijk. Ik had al eerder de verstuivers verdacht, maar dit was alweer een paar jaar geleden: toen had ik zo nu en dan krachtverlies voor ongeveer een uur lang, maar uiteindelijk ging dit vanzelf weer over.

Ondertussen gebeld naar de garage, om hetgeen te vertellen wat jij zojuist opperde als mogelijk probleem zijnde. Ik zou volgens deze man terug gebeld worden door de juiste persoon, maar vooralsnog nog niets gehoord. Ze zijn nu dicht, dus ik denk dat het maandag wordt...

Laatst bewerkt:
Update: vandaag contact gehad met de garage. Het zou gaan om een temperatuursensor die de verkeerde temperatuur aan de motor doorgeeft. Iemand een idee of dit zou kunnen kloppen met de problemen van krachtverlies in de motor en eventueel gelinkt met de DPF melding?

Ik had nog een mailtje gestuurd met de opties van de verstuivers en een scheur in de turboslang (Dank Pobresh en dank Ascona GT!), maar dit had hij al gechecked.

Ik vroeg hem of hij zeker wist of dit de oorzaak was of dat er nog(!) een andere oorzaak kon zijn, waarop hij antwoordde dat hij de auto dusdanig heeft onderzocht dat dit het enige nog kon zijn wat het probleem veroorzaakt. Alle andere opties heeft hij uitgesloten middels het uitgebreide onderzoek.

De sensor kost 80 euro en komt vrijdag pas binnen. Het bedrag valt mee, maar ben benieuwd wat hij aan zoekuren gaat berekenen....

Kan best, bij modernere diesels zal die het mengsel mee bepalen zoals bij benzinemotoren ook gebeurt. Zolang de waarde normaal is voor de sensor (-30 bijvoorbeeld) ,geeft dat ook geen foutmeldingen.
Maar mijn kennis mbt diesels is wat dat betreft te beperkt, zoals ik al eens eerder aangaf.
Ik denk dat die dpf melding gewoon klopt, maar dat de motor een verkeerde hoeveelheid brandstof krijgt. Zwarte rook die dat normaal indiceert, blaast gewoon het dpf in no time vol ipv dat het uit de uitlaat komt. Al zou dat met een verstuivertest ook al op moeten vallen.

Update:

Vandaag kreeg ik via instagram een berichtje van de garage. (en dat op zaterdag)
De temperatuur-sensor zit erop en de motor heeft (volgens de garage) zijn kracht weer terug!
Ik mag hem maandag ophalen.

Nu blijft bij mij toch een beetje de vraag in hoeverre het DPF filter, de DPF-sensor en het inlaatspruitstuk voor niets vervangen zijn, nu het oorspronkelijke probleem (krachtverlies motor) opgelost is door een vervanging van de temperatuur sensor.

Wat mij eerder opviel (maar weet niet of het daarmee te maken heeft) is dat wanneer ik van huis weg reed met een koude motor, dat na 100 meter de motor plots terugviel alsof de automatische choke te vroeg/te abrupt werd gestopt.
Het was dan een kwestie van een iets meer gas geven om vooruit te komen en had er verder geen hinder van. Dit ogenschijnlijk kleine probleempje speelt al vanaf het begin dat ik deze auto had. (nu ongeveer 3 jaar geleden)

Nu de temperatuursensor vervangen is (en de motor weer kracht heeft) hoop ik niet dat ik binnenkort alsnog weer een vol DPF heb, gezien het verhaal van Pobresh hierboven? (Verkeerde hoeveelheid brandstof, waardoor DPF vol wordt geblazen) Want tussen het moment van vervanging DPF en vervanging temperatuursensor is nog geregeld gereden, omdat de garages alhier (vakantie/ziekte personeel) geen tijd hadden.

Ook spannend hoeveel de rekening wordt maandag...Opmerkelijk is dat je bij deze garage de auto niet eerder meekrijgt dan dat de reparatie betaald is. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, wordt wel eens gezegd.

Dat hikje kan zomaar eens verdwenen zijn, temperatuursensoren die mede bepalen wat de mengselvorming (hoeveelheid lucht/brandstof) bedienen ook de "automatische choke" functionaliteit.

DPF zal momenteel wat vol kunnen zitten met roet door de verkeerde mengsels, maar met een regeneratie-actie zou dat opgelost moeten zijn.
Wel zal dat filter mogelijk wat eerder vervangen moeten worden in de toekomst. Maar hoe lang heb je met het oude filter gedaan?, tel daar een paar duizend vanaf en zolang de motor nou goed loopt gaat het verder net zo lang mee als het oude. Je oude filter is ook eerder te vol geraakt door dit probleem verwacht ik.

De DPF melding komt omdat het filter "te snel" vol raakt en het automatisch regenereren niet voldoende helpt.
Het kan zijn dat het oude DPF misschien nog niet aan het einde van zijn leven was, maar als de auto bijvoorbeeld al 200.000km had gereden met hetzelfde filter, had dat ook niet gigantisch veel gescheeld.

Het inlaatspruitstuk zal niet voor niets vervangen zijn. Misschien is dat ook al jaren kapot geweest (trekt valse lucht) waardoor de mengselvorming ook al niet goed was voor je problemen kreeg. Tel daar een defecte temperatuursensor bovenop en je krijgt helemaal een onjuist mengsel.

Ik vind het geen rare combinatie van problemen, al was dat koelvloeistof probleem natuurlijk ook wel weer een extra scheut in de emmer, de temperatuursensor meet de temperatuur van de koelvloeistof, dus als er te weinig of te veel in zit meet die slecht. Ook een lekke sensor kan zowel lekkage als een onjuiste sensorwaarde geven tegelijkertijd.

Dusja... Ergens is het allemaal wel gerelateerd aan elkaar. Maar ook weer zeer lastig om zo'n probleem terug te vinden.

Ik hoop echt dat het nu allemaal eindelijk opgelost is!

Het lijkt me trouwens vrij logisch dat men een auto niet mee geeft als de rekening nog niet betaald is.
Het bedrijf maakt ook kosten en bij hoge rekeningen zijn er vast klanten die ineens niet meer terugkomen... Of niet meer terugkwamen nadat de auto meegenomen was zonder te betalen.

Dus het heeft weinig te maken met vertrouwen, meer te maken met zekerheid van inkomen. Als je een nieuwe klant bent zullen ze het standaard doen. Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan logisch.
Dat hoeft niet te betekenen dat jou rekening hoog is. Ik hoop dat ze rekening houden met de enorme kosten die al gemaakt zijn.

Opvallend: M'n buurman zijn V70 D4 heeft ook een lek inlaatspruitstuk.... lange levertijden! op dat onderdeel!

Laatst bewerkt:
Dat hikje kan zomaar eens verdwenen zijn, temperatuursensoren die mede bepalen wat de mengselvorming (hoeveelheid lucht/brandstof) bedienen ook de "automatische choke" functionaliteit.

DPF zal momenteel wat vol kunnen zitten met roet door de verkeerde mengsels, maar met een regeneratie-actie zou dat opgelost moeten zijn.
Wel zal dat filter mogelijk wat eerder vervangen moeten worden in de toekomst. Maar hoe lang heb je met het oude filter gedaan?, tel daar een paar duizend vanaf en zolang de motor nou goed loopt gaat het verder net zo lang mee als het oude. Je oude filter is ook eerder te vol geraakt door dit probleem verwacht ik.

De DPF melding komt omdat het filter "te snel" vol raakt en het automatisch regenereren niet voldoende helpt.
Het kan zijn dat het oude DPF misschien nog niet aan het einde van zijn leven was, maar als de auto bijvoorbeeld al 200.000km had gereden met hetzelfde filter, had dat ook niet gigantisch veel gescheeld.

Het inlaatspruitstuk zal niet voor niets vervangen zijn. Misschien is dat ook al jaren kapot geweest (trekt valse lucht) waardoor de mengselvorming ook al niet goed was voor je problemen kreeg. Tel daar een defecte temperatuursensor bovenop en je krijgt helemaal een onjuist mengsel.

Ik vind het geen rare combinatie van problemen, al was dat koelvloeistof probleem natuurlijk ook wel weer een extra scheut in de emmer, de temperatuursensor meet de temperatuur van de koelvloeistof, dus als er te weinig of te veel in zit meet die slecht. Ook een lekke sensor kan zowel lekkage als een onjuiste sensorwaarde geven tegelijkertijd.

Dusja... Ergens is het allemaal wel gerelateerd aan elkaar. Maar ook weer zeer lastig om zo'n probleem terug te vinden.

Ik hoop echt dat het nu allemaal eindelijk opgelost is!

Het lijkt me trouwens vrij logisch dat men een auto niet mee geeft als de rekening nog niet betaald is.
Het bedrijf maakt ook kosten en bij hoge rekeningen zijn er vast klanten die ineens niet meer terugkomen... Of niet meer terugkwamen nadat de auto meegenomen was zonder te betalen.

Dus het heeft weinig te maken met vertrouwen, meer te maken met zekerheid van inkomen. Als je een nieuwe klant bent zullen ze het standaard doen. Ik vind het eigenlijk ook niet meer dan logisch.
Dat hoeft niet te betekenen dat jou rekening hoog is. Ik hoop dat ze rekening houden met de enorme kosten die al gemaakt zijn.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het klinkt als een goede verklaring van alles wat gepasseerd is. Het stelt mij ook wat gerust. Ben benieuwd hoe ie rijdt maandag!

Ik wil je bij deze hartelijk danken dat je gedurende het afgelopen half jaar steeds weer hebt willen meedenken!

Terug
Bovenaan