Komt er een ev tarief tabel in de MRB

Jesse 5464590

Startmotor
Wat denken jullie? Zou er nog een mrb tabel komen voor de ev of gaan ze een andere oplossing vinden?

Er zijn al andere opties genoemd zoals km heffing, oppervlakte van de auto of inhoud (m3) van de auto. Dit alles om toch een verschil te maken tussen een Renault 5 en een BMW X5 (geen idee of die al elektrisch is).

Vandaar deze discussie, laat weten wat je denkt.

Ik denk het niet meer. De benzineauto wordt via de brandstof steeds zwaarder belast en zal daarom minder voor gaan komen. Een hoger mrb tarief voor benzine zie ik dus niet gebeuren. Een lager tarief voor EV’s ook niet.

@Barri 1 voordeel van gescheiden tabellen is dat je meer flexibiliteit hebt als overheid. Daardoor kun je de kleine en lichtere ev lager belasten. De grote ev kan je dan zwaar belasten. Daarnaast kun je als overheid ook de benzine auto verder ontmoedigen zonder de ev daar last van heeft (bij een gecombineerde tabel)

Wat mij betreft prima idee! Veel overzichtelijker en makkelijker dan kilometer heffing.

Hybride en plug in hybride gewoon belasten als benzine.

Men is al aan het nadenken over het belasten van auto's op basis van de oppervlakte in plaats van het gewicht. Geen gekke gedachte. Toch lijkt het alsof niemand zich druk maakt om het gewicht bij het uitzoeken van een auto.
Ik heb altijd een auto van rond de 1200kg, maar als ik naar een EV ga dan moet ik echt accepteren dat er behoorlijk wat kilo's bij komen. Het belangrijkste is: per saldo wil ik niet onwijs veel meer kosten hebben. Omdat de brandstof zo duur is, merk je het verschil in wegenbelasting minder op. Zo lang niet iedereen alle auto's boven de 1500kg laat staan en op de barricades springt, zal de overheid totaal geen aanleiding zien een EV anders te belasten dan een benzineauto.

Ik ben voorstander van eenvoud en daarom alle auto's op dezelfde manier belasten. Dat kan via gewicht, oppervlakte, vermogen, cilinderhoud (moeilijk bij EV) of wat dan ook. Belastingen zijn al ingewikkeld genoeg, maak het niet gecompliceerder als nodig is. Naar gewicht is nog niet zo slecht, weliswaar een nadeel bij een EV, maar die hebben weer andere voordelen.

Het lijkt me vrij logisch om dat te doen. We doen het immers ook al voor andere energiebronnen. Het zou vreemd zijn als we tabellen hebben voor benzine, diesel en LPG, maar elektrisch bij een bestaande tabel voegen.

Je zou dan voor iedere tabel nog de factor uitstoot mee kunnen nemen. Dus misschien een combinatie van massa, afmetingen of vermogen en uitstoot. Door slechts 1 parameter te gebruiken benadeel je bepaalde auto's. Dan betaal je voor een diesel SUV net zoveel als voor een BEV terwijl de overlast van die eerst veel groter is. Idem zou een kleine benzineauto dan aantrekkelijk zijn dan een grote BEV SUV. Gewoon zoeken naar het optimum van belastinginkomsten en maatschappelijke waarde.

Terug
Bovenaan