Koopadvies plugin Hybride of volledig elektrisch.

Teun 2082151

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Binnenkort ben ik van plan om mijn ford Fiesta in te ruilen voor een andere en iets grotere familie occasion. Maar ik twijfel dus enorm of het een plug in hybride moet worden of toch volledig elektrisch. Ik hoop dat jullie wat advies/ervaringen kunnen delen. Hieronder eerst wat informatie over mijn rijgedrag en waaraan de auto moet voldoen.

Ik rij ongeveer 12.000km per jaar. Vooral woon-werk ongeveer 40km per dag. Voor de rest veel in de stad en af en toe langere afstanden 100km+. heel soms gaan we met de auto op vakantie naar bijv italië maar dit zal max 1 keer per jaar zijn en ook zeker niet elk jaar. Ik heb de mogelijkheid om aan huis te laden en op werk zijn ook laadpalen aanwezig. We hebben thuis ook voldoende zonnepanelen om hier een groot deel uit terug te halen.

- Budget max 35k ongeveer.
- occasion max 60k-70k op de teller liefst minder
- bouwjaar vanaf 2020
- ik hou wel van wat sportief rijden/ sportieve uitstraling.
- handige/leuke opties zijn altijd welkom.
- betrouwbare auto

We willen misschien in de toekomst een caravan maar dat maak een volledig elektrische auto al bijna niet mogelijk ivm trekcapaciteit en accu die dan snel leeg gaat. Dit willen we dan ook niet te zwaar laten meewegen, aangezien we deze dan ook maar heel af en toe zouden gebruiken. Maar ik noem hem wel even want misschien heeft iemand hier ervaringen mee.

Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken en een paar opties gezien die me wel aan spraken.
EV:
tesla model 3/Y
Hyundai kona electric/ ioniq 5
Volvo XC 40
Kia EV6

Plugin hybride:
Cupra leon Sportstourer
Volvo

Maar de grootste twijfel is pugin hybride of toch volledig electrisch. Ik neig toch meer naar volledig elektrisch ondanks dat dit met een eventuele caravan in de toekomst misschien niet handig is. Ik hoor graag jullie mening en ook als jullie een idee hebben welke auto goed in dit profiel past.

Eerlijk gezegd zou ik voor volledig elektrisch gaan en daarbij kijken welke auto een caravan kan trekken. Kijkend naar de situatie volstaat elektrisch en is het goedkoper omdat jullie thuis kunnen laden met zonnepanelen. Zeker met het oog op het vervallen van het salderen sla je dan twee vliegen in een klap.
Enig idee welke caravan, vooral qua gewicht? Dan kan je daarop vergelijken.
Ik dacht nog aan de Enyaq 80, geen idee of die je ook aanspreekt. Dit is wel een echte familiewagen in mijn ogen. Qua binnenruimte lopen je eigen opties wel wat uiteen, hoeveel ruimte heb je nodig/wil je?

Ik zat in dezelfde situatie en heb gekozen voor een plug in hybride.

Het voordeel is dat je met veel laden de prijs van kilometers redelijk kan drukken, alleen de bulk van je KM (vakantie) zal alsnog op benzine zijn.

In Nederland kom je weliswaar prima uit met laadpalen maar je bent heel vaak aan het laden. De prijzen aan publieke laadpalen zijn meestal ook niet mals.
Vakantie hangt het wel af van hoe je reist en/of waar je naartoe gaat. Soms staat er 1 of 2 laadpalen op een camping maar voor hetzelfde geld staat er maar 1 ergens bij een verdwaalde supermarkt.

Je kunt redelijk sportief rijden met een PHEV, maar in de praktijk gebruik je meestal maar 1 van de 2 motoren. Dan klinkt 250 pk veel, maar vermoedelijk is dan dan voornamelijk rijden op of de 100 pk van je elektromotor of de 150 pk van je benzinemotor.

Als ik alles onderaan de streep optelt is het prijstechnisch voordeliger om een benzine auto te kopen ipv een PHEV ivm de wegenbelasting.

Huur je voor de paar weken vakantie een busje mét trekhaak..... Kan je alles en alle fietsen, surfboard, mud aardappelen etc meenemen. Ik rij nu 1.5 jaar volledig elektrisch en heb nog geen laadstress gehad. Klein beetje omdenken en op lange ritten gewoon iedere +/- 250-350 km even relaxed laden tijdens een korte pauze/lunch etc.

Wellicht een gepasseerd station, maar ik gooi 'm er toch maar in: moet het perse een stekkerauto zijn? Voor dat budget heb je een zo goed als nieuwe Focus wagon met alles er op en er aan. En door de hybride techniek rijdt'ie (in mijn geval tenminste) zuiniger dan een benzine Fiesta.

Ik zou voor een Kia EV6 gaan of een Hyundai Ioniq 5 en dan met het grote accupakket. Je kan dan snelladen en normaal heb je ook nog een goede range. Persoonlijk vind ik ze ook mooier dan de genoemde Tesla's.

Aanvullend op mijn post hierboven: ik heb mijn zoekopdracht in gaspedaal.nl nog bewaard zie ik. Kom ik hier op: https://www.gaspedaal.nl/ford/focus...=10000&opt=420,83&pmax=35000&trns=AUTOMATISCH.
Edit: er is 'iets' wat 'm bijzonder maakt, daarom slechts 3 stuks, ik weet alleen zo even niet wat. Even spelen met de filters als je meer aanbod wil. Maar je zit nu al mooi binnen budget en ruim binnen de eisen qua leeftijd en kilometerstand dus wat dat betreft... ;)

Laatst bewerkt:
Ik zou voor een Kia EV6 gaan of een Hyundai Ioniq 5 en dan met het grote accupakket. Je kan dan snelladen en normaal heb je ook nog een goede range. Persoonlijk vind ik ze ook mooier dan de genoemde Tesla's.
Zelf geen ervaring met elektrisch rijden, toevallig onlangs wel een 'discussie' aangehoord hierover van mensen die dat wel doen. Daar schijnt Tesla toch wel goed uit de bus te komen qua techniek en gebruiksgemak. O.a. het feit dat'ie zelf rekening houdt met laadpunten als je een reist uitstippelt in de navigatie. Klinkt simpel maar schijnt een ding te zijn.

Dat zijn dingen die voor mij minder belangrijk zijn.(ben niet opzoek). Heb liever een mooie auto met goede stoelen en een fatsoenlijke afwerking, geen idioot groot scherm waarop je alles moet bedienen.

Ik zou even goed rekenen:

12000km/jaar. 40 km per werkdag dat zijn 10.000 km voor je werk ongeveer. Als je dat lekker wil bijladen met PV kan dat alleen van april tot oktober en dan alleen in het weekend? Of ben je zelfs dan ook al weg?

Vervolgens gaat een EV niet heel voordelig rijden met die weinig kilometers maar toch door leeftijd wel weer flink afschrijven én je moet in de vakanties vreemde toeren uithalen om met caravan op pad te kunnen.

Op youtube staat een filmpje van een EV6 met caravan naar Saint Tropez

Ik zou wel een gebruikte nemen ivm afschrijving. Je hebt toch 10 jaar garantie. De Ioniq 5 is trouwens wat praktischer als gezinsauto.

Als je in 1 dag naar Spanje wil rijden 130km/u met caravan, dan kun je beter een hybride en PHEV nemen.

Een vouwwagen ipv een caravan maakt voor het verbruik ook al veel uit.
Met je dagelijkse verbruik hoef je maar 1x per week te laden, dat moet toch wel een keer kunnen in een week. Met je budget en je gebruik lijkt me dat je een mooie ev kan uitzoeken waar je vrijwel altijd goed mee uit de voeten kunt als je kan accepteren dat je voor de enkele vakantie iets meer rust neemt tijdens het rijden.
Zou lekker paar testritten maken en kijken wat je aanstaat. Was groot fan op papier van de ioniq 5 maar toen ik laatst in zat vond ik dat het accupakket wel wat in de weg zat met hoe je zit en hogere drempel dan verwacht in de kofferbak. De Kona bevalt me wel meer dan ik vooraf verwacht had. De XC40 heeft wat meer verbruik maar is een prettige en ruime auto, ook achterin. Heb een tijdje de plug-in gehad. Plug-in zou ik niet zo snel doen, dan ben je de hele tijd aan het laden.

Ligt er een beetje aan waar de vakantiebestemming is... mijn dochter woont in Bulgarije en eens per jaar gaan we daar met de auto naartoe naast ook enkele keren met het vliegtuig. Ik mis soms mijn PHEV die ik hiervoor had... met volle accu en volle tank kon ik heel ver komen zonder na een paar uur te stoppen. Sinds half 2024 een zuinige EV waarmee ik ook best ver kom voor ik op moet laden , je stopt toch voor de sanitaire stop , koffie en even de hond te laten luchten. Ging prima tot voorbij Budapest...daarna wordt het moeilijk , snelladers zijn zeldzaam en in Roemenië was het helemaal een ramp ! Uiteindelijk met toch best wel laadstress en fikse vertraging aangekomen op onze bestemming , in Bulgarije laad ik thuis en daar is laden weer wel sterk aan het verbeteren - terug idemdito .
Daarom denk ik er toch over om terug te gaan naar een PHEV .

Caravan bouwers houden steeds meer rekening met elektrische auto’s.
Er zijn al best veel caravans op de markt met een leeg gewicht onder de 850 kg.

Een caravan vangt veel wind, dat is zeer ongunstig voor het verbruik, kijk dus ook naar een vouwwagen.

Er zijn al veel elektrische auto’s genoemd, kijk dan ook naar bijvoorbeeld de Nissan Ariya, en Renault Scenic.

Ik zou zelf niet snel een plug in hybride kiezen vanwege de dure en complexe techniek, en hoge gewicht t.ov. een gewone brandstof auto.

Bedankt voor de reacties met jullie ervaringen en ideeën! Geeft weer stof tot nadenken en dingen om verder uit te zoeken. De reacties bevestigen wel een beetje mijn gevoel om voor een EV te gaan. PHEV lijkt minder gunstig door het toch wel vaker laden en de complexe techniek/gewicht van de auto. Voor een eventuele caravan zou dit wel weer gunstiger zijn maar deze is er voorlopig nog niet. Daarnaast wil ik het hier ook niet te zwaar vanaf laten hangen omdat hier ook nog wel andere opties voor te bedenken zijn. Daarnaast heb ik er op vakantie geen problemen mee als we (nog zonder caravan) wat vaker moeten stoppen om even bij te laden en ondertussen een kleine pauze te houden. Richting de wat meer populaire bestemmingen ga ik er vanuit de laadmogelijkheden al redelijk goed zijn en waarschijnlijk steeds beter worden.

Mischien ietwat biased, anyway

Bij thuis laden loont het zoiezo allebij, full EV zal waarschijnlijk iets goedkoper zijn, niet veel ivm hoge BPM de komende jaren. Dus dan kom je uit bij voorkeur, zeker met caranvan zou mijn voorkeur uit gaan naar mijn huidige auto, namelijk de cupra leon sportstourer (facelift).

mocht de facelift niet in het budget passen zou ik mischien toch gaan kijken voor een full EV aangezien de EV range van de pre facelift ronduit matig is.

Aangezien je een sportieve auto zoekt die ook voor de caravan kan wellicht een Mercedes CLA 250e? Ik heb zelf de shootingbrake. Rijdt 20.000 km per jaar, geen laadpas van werk of dergelijken, rijdt auto gewoon privé maar heb maar €1800 euro kosten aan benzine en elektra. Laadt thuis via stopcontact en zonnepanelen. 225 pk dus voldoende vermogen en mag 1600 kg trekken. Met caravan rijdt ik 1:8,5/9. Over hele jaar ongeveer 1:27 inclusief caravan km’s.

Hoi allemaal,

Binnenkort ben ik van plan om mijn ford Fiesta in te ruilen voor een andere en iets grotere familie occasion. Maar ik twijfel dus enorm of het een plug in hybride moet worden of toch volledig elektrisch. Ik hoop dat jullie wat advies/ervaringen kunnen delen. Hieronder eerst wat informatie over mijn rijgedrag en waaraan de auto moet voldoen.

Ik rij ongeveer 12.000km per jaar. Vooral woon-werk ongeveer 40km per dag. Voor de rest veel in de stad en af en toe langere afstanden 100km+. heel soms gaan we met de auto op vakantie naar bijv italië maar dit zal max 1 keer per jaar zijn en ook zeker niet elk jaar. Ik heb de mogelijkheid om aan huis te laden en op werk zijn ook laadpalen aanwezig. We hebben thuis ook voldoende zonnepanelen om hier een groot deel uit terug te halen.

- Budget max 35k ongeveer.
- occasion max 60k-70k op de teller liefst minder
- bouwjaar vanaf 2020
- ik hou wel van wat sportief rijden/ sportieve uitstraling.
- handige/leuke opties zijn altijd welkom.
- betrouwbare auto

We willen misschien in de toekomst een caravan maar dat maak een volledig elektrische auto al bijna niet mogelijk ivm trekcapaciteit en accu die dan snel leeg gaat. Dit willen we dan ook niet te zwaar laten meewegen, aangezien we deze dan ook maar heel af en toe zouden gebruiken. Maar ik noem hem wel even want misschien heeft iemand hier ervaringen mee.

Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken en een paar opties gezien die me wel aan spraken.
EV:
tesla model 3/Y
Hyundai kona electric/ ioniq 5
Volvo XC 40
Kia EV6

Plugin hybride:
Cupra leon Sportstourer
Volvo

Maar de grootste twijfel is pugin hybride of toch volledig electrisch. Ik neig toch meer naar volledig elektrisch ondanks dat dit met een eventuele caravan in de toekomst misschien niet handig is. Ik hoor graag jullie mening en ook als jullie een idee hebben welke auto goed in dit profiel past.
Ik zou nooit elektrische gaan doen ik zou gaan voor de hybride. Ikrij zelf cupra formentor

Als rijden met de caravan nu nog geen issue is zou ik zeker voor een EV gaan. Dit jaar kun je nog mooi salderen en vanaf volgend jaar mooi je zonnestroom gebruiken om op te laden (mits je auto natuurlijk ook eens thuis staat als de zon schijnt :)).

Vanwege de caravan en fietsvakanties in Zuid Frankrijk hebben wij gekozen voor een PHEV. Thuis rij ik bijna alles op stroom en vakanties op benzine. Qua gebruik zit ik na 12000km met 2x Zuid Frankrijk (1x caravan, 1x 4 racefietsen) op 1 op 33 ongeveer. Voor nu voor ons nog de beste oplossing, maar we willen in de toekomst wel naar 2 auto's toe, dus dan is de kans groot dat we voor een kleine EV (stadsverkeer) en grotere benzine (vakanties, familiebezoek, Ikea etc) kiezen.

Ook nog evt een aandachtspuntje met caravan, de MTM's van Plugins en EV's zijn wat hoger, zeker bij een EV kom je dan al snel op een B+/BE rijbewijs. Geen idee of je die hebt.

Terug
Bovenaan