Koopadvies (sportieve) automaat tot 25k

Hoi allemaal,

Op dit moment rij ik een Peugeot e208, maar mijn lease is door het teruglopen van de korting op wegenbelasting 50 euro per maand duurder geworden. Dus ik heb de som gemaakt, en het afkopen van mijn leasecontract is toch al snel voordeliger dan deze afmaken (boete van 1000 euro).

Ik ben altijd erg tevreden geweest over het rijgedrag van de peugeot. Hij ligt lekker op de weg door het accupakket wat eronder zit. Nu wil ik alleen niet meer volledig elektrisch rijden, ivm vakanties.

Na een uitgebreide zoektocht kwam ik zelf op een Seat Leon fr phev uit. En afgelopen zaterdag heb ik daar ook een proefrit ingemaakt, in een model uit 2021 met 50k op de teller. Het rijdt lekker maar twijfel of het echt "mijn" auto is.

Andere opties voor mij zijn: Volkswagen Taigo, BMW 118i (stiekem vind ik dit heel vet, maar twijfel over hoge onderhoudskosten), en Peugeot 308 (maar twijfel over de puretech motor).

De Mazda 3 zie ik regelmatig voorbij komen, maar die vind ik toch wat minder qua uiterlijk...

Verders hoor ik ook graag andere suggesties:

Mijn eisen:

• budget 20-25k, liever iets meer richting de 20k
  • max 100k op de teller
  • bouwjaar 2021 of nieuwer
  • automaat
  • keyless start
  • (adaptive) cruise control
  • android auto
  • achteruitrijcamera (mag ook te retrofitten zijn)
  • mag PHEV moet niet, wel mogelijkheid tot laden via stopcontact thuis.
  • het liefst een c-segment of crossover suv
Gebruik: Ik rij 2 a 3x per week 53km (26km enkele reis) voor werk, vooral snelweg. Daarnaast maken we regelmatig ritten van 60 a 100km enkele reis. Zelf kwam ik op ongeveer 10-12.000km per jaar.

Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met de Leon, wat jullie van de taigo, bmw of 308 vinden, of nog een andere suggestie hebben!

BMW 118i (stiekem vind ik dit heel vet, maar twijfel over hoge onderhoudskosten) Een 118i vind je stiekem vet? Nou, stiekem doen dan, onderhoud zal niet veel verschillen met de rest uit rijtje? Weet verder niet waarom die 'vet' is, dat is de underpowered voorwielaangedreven, lelijke 1 serie toch?

BMW 118i (stiekem vind ik dit heel vet, maar twijfel over hoge onderhoudskosten) Een 118i vind je stiekem vet? Nou, stiekem doen dan, onderhoud zal niet veel verschillen met de rest uit rijtje? Weet verder niet waarom die 'vet' is, dat is de underpowered voorwielaangedreven, lelijke 1 serie toch?
Tja...ik vind het ook een mooie auto. Met dit budget ga je gewoon richting de 2.0 qua motorisering en dan is er helemaal niks underpowered aan.

Hoogwaardig interieur, itt toch kermis A klasse.

En laten we eerlijk wezen, het voelt kwalitatiever allemaal hoogwaardiger aan dan de meest genoemde opties hier met top stoelen in de juiste uitvoering.

Rij zelf een moderne Mazda en dat is qua interieur (design en kwaliteit) ook een klasse beter dan de meeste opties hier.

Met 25K te besteden zou ik nooit voor de zoveelste saaie Toyota, Skoda, Ford of Kia gaan.

Maar goed, misschien ben ik hierin uniek. Voor de topicstarter: koop waar je gelukkig van wordt, 25k is veel geld. Voor mij zou dat uit jouw lijstje ook een 1 serie zijn (kosten zijn geloof ik echt te overzien) of Mazda 3 ;-)

Ik had de 118i ook in gedachten, maar vond het tijdens de proefrit erg tegenvallen.
Misschien is het voor jou wel een fantastische auto, maar voor mij was het motorisch, qua rijden en qua afwerking niet wat ik verwacht had van een BMW

• Leuk
Waarderingen: rw54
Sportief, automaat en de mooiste uit de straat:

Ze staan er ook met onder de 100k op de teller, maar met een iets minder sexy kleur voor deze prijs. Voldoet net niet aan alle eisen, maar wie mooi wil zijn..
En je moet er stiekem nog een paar duizend euro aflullen.

Tja...ik vind het ook een mooie auto. Met dit budget ga je gewoon richting de 2.0 qua motorisering en dan is er helemaal niks underpowered aan.

Een 118i van deze generatie is volgens mij altijd een 1.5cc 3-cilinder met 140PK. je komt daarmee prima in het verkeer mee, maar meer ook niet.

Ik vind de vorige 1 serie wel heel erg mooi met achterwielaandrijving, fijne ZF automaat en een 'echte' BMW, maar die is voor jou te oud.

maar de voorwiel aangedreven generatie vanaf 2019 vind ik echt helemaal niks, niet qua rijden en ook niet om te zien en ook niet qua materialen. je ziet bij deze generatie 1 serie duidelijk dat dit de instapper van BMW is.

Als jij die wel 'vet' vind dan ga je daar gewoon voor. zou niet weten waarom die duurder is in onderhoud dan menig andere auto in dit segment. technisch is er niets anders dan menig ander C-segment hatchback.

Laatst bewerkt:
Een 118i van deze generatie is volgens mij altijd een 1.5cc 3-cilinder met 140PK. je komt daarmee prima in het verkeer mee, maar meer ook niet.

Ik vind de vorige 1 serie wel heel erg mooi met achterwielaandrijving, fijne ZF automaat en een 'echte' BMW, maar die is voor jou te oud.

maar de voorwiel aangedreven generatie vanaf 2019 vind ik echt helemaal niks, niet qua rijden en ook niet om te zien en ook niet qua materialen. je ziet bij deze generatie 1 serie duidelijk dat dit de instapper van BMW is.

Als jij die wel 'vet' vind dan ga je daar gewoon voor. zou niet weten waarom die duurder is in onderhoud dan menig andere auto in dit segment. technisch is er niets anders dan menig ander C-segment hatchback.
Daarom voor 25K dus ook gewoon voor de 120 gaan ipv de 118, zat te vinden neem ik aan.

De A-klasse rijdt echt geweldig in het segment (voelt en is ook een beetje groter dan andere hatchbacks) maar het is niet de meest sportieve (tenzij je een echte AMG hebt natuurlijk). Het is eerder een comfortabele auto.
Goed punt van je, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat ts onder sportiviteit ziet

Dat vraag ik mij ook af. Ik zie "ligt lekker op de weg" bij de Peugeot. Wellicht dat dat het is.

Deze voldoet aan alle gestelde eisen uit de startpost:

Ik rij er zelf één (nou ja, vooral mijn vrouw eigenlijk) en het is een prettig bakkie.

Ik dacht aan een Kia C’eed 1,5 t-gdi met 160pk, door de chiptuner aan 195pk en 300nM te helpen…

Corolla 2.0 hybride met 180pk heb ik zelf. Best snel, zuinig en betrouwbaar maar het gaat me te ver om ‘m sportief te noemen.

In deze prijsklasse vind ik de premium merken een beetje tricky. Om de kans op premium garagerekeningen te verkleinen zou ik dan toch het budget oprekken en een hele verse met een goede garantie zoeken.

Terug
Bovenaan