Koppeling na 15000km kapot

Carracio 9468791

Startmotor
Hoi allemaal.

Vorig jaar is door onze, toen vaste, garage de koppeling, vliegwiel en een tweedehands versnellingsbak vervangen.

Na slechts een paar weken hoorde ik het typische geluid van de druklager. Deze bleek vanuit de fabriek niet goed te zijn en is toen vervangen onder garantie. Nu, na driekwart jaar en 15000km, sta ik langs de weg en stelt de wegenwacht dat de koppeling eruit ligt. Stevige lucht komt eruit. Ik gaf gas en opeens sloeg de toerenteller de lucht in en wilde de auto geen gas meer geven.

Ik rijd niet agressief en heb met de vorige koppeling 125000 gereden (plus 115000 die al op de teller stond toen ik de auto kocht).

Wegenwacht vermoedde een slechte kwaliteit koppeling. Eigenlijk is mijn vraag niet zozeer technisch. Maar blijkbaar gebruiken garages inferieure kwaliteit. Hoe kom je daarachter als leek? Moet je elke keer naar het merk vragen?

Inmiddels hebben we vorig jaar afscheid genomen van deze garage en hebben we een andere gevonden. Het geeft wel te denken hoe je als leek een goede garage vindt. Deze had veel reviews en een 4.7/5.

Om welk merk/type auto gaat het hier en wat is de leeftijd en de totale kilometerstand? Ik heb de indruk dat het een gebruikte auto is?

Niemand weet wat die garage gebruikt heeft, maar mijn ervaring is dat de meeste garages gewoon een van de vele bekende aftermarket merken gebruiken voor zulke delen. De een misschien wat beter dan de ander. Maar allemaal zouden ze meer dan 15.000 km moeten lopen.

Ik heb ook eens een jaar of 15 geleden een gelijk probleem gezien, deze oudere meneer was furieus. Totdat we een rondje gingen rijden en zagen meneer uit gewoonte heel lichtjes met de voet op de koppeling reed zonder dat hij het door had... Niet dat ik wil zeggen dat dat hier het geval is, maar de oorzaak kan vele redenen hebben.

^^ Als er met de voet op de koppeling gereden wordt, dan had die vorige koppeling het toch geen 125 duizend kilometer bij de deze bestuurder uitgehouden (plus de kilometers die al op de teller stonden)?

^^ is deze vorig jaar nieuw gemonteerd of ook gebruikt, nét als de versnellingsbak.

Als het een gebruikt vliegwiel is geweest.. dan zou ik denken aan dat het vliegwiel misschien ergens ook beschadigd is, een braam heeft, dat inwerkt op de koppelingsplaat.

^^ Als er met de voet op de koppeling gereden wordt, dan had die vorige koppeling het toch geen 125 duizend kilometer bij de deze bestuurder uitgehouden (plus de kilometers die al op de teller stonden)?

^^ is deze vorig jaar nieuw gemonteerd of ook gebruikt, nét als de versnellingsbak.

Als het een gebruikt vliegwiel is geweest.. dan zou ik denken aan dat het vliegwiel misschien ergens ook beschadigd is, een braam heeft, dat inwerkt op de koppelingsplaat.
Ik rij niet met de voet op de koppeling. Ik heb nog nooit een koppeling hoeven vervangen bij vorige autos en deze was inderdaad pas op bij 240000. Rijstijl is uitgesloten. Voor zo ver ik weet was het vliegwiel nieuw.

Kan er nog sprake zijn dat er in de kern iets anders defect is wat ervoor zorgt dat de koppeling de vorige keer en deze keer kapot is gegaan?

Dat kan dan nog van alles zijn. Je schrijft dat onder garantie het druklager is vervangen. Als dat vast is geslagen kan het de veren van de drukgroep beschadigd hebben. Is die drukgroep destijds sowieso vervangen?

Waarschijnlijkste wat er aan de hand is, is domme pech.

Dat kan dan nog van alles zijn. Je schrijft dat onder garantie het druklager is vervangen. Als dat vast is geslagen kan het de veren van de drukgroep beschadigd hebben. Is die drukgroep destijds sowieso vervangen?

Waarschijnlijkste wat er aan de hand is, is domme pech.
Toen vorig jaar de koppeling en al werd vervangen was dat inclusief druklager. Maar dat lager bleek na een aantal weken niet goed te zijn. Die is toen onder garantie weer vervangen.

Laat dezelfde garage gewoon zelf diagnose stellen. Aangezien het druklager ook al defect bleek kan dit A: gevolgen hebben gehad voor de koppeling of B: ook een "maandagochtend" model zijn. Vraag ze eens welk merk spullen ze gemonteerd hebben, dan weet je al of ze naar jouw mening inferieur spul gemonteerd hebben.

Twijfel je aan de diagnose, vraag om foto's, kijk zelf mee en schakel dan een externe partij in om een onafhankelijke keuring te doen. Zoals Dekra of CED Bergweg dat heeft echt een hogere waarde dan het nu vrijwel zinloze gegok op de oorzaak en gevolg.

Laat dezelfde garage gewoon zelf diagnose stellen. Aangezien het druklager ook al defect bleek kan dit A: gevolgen hebben gehad voor de koppeling of B: ook een "maandagochtend" model zijn. Vraag ze eens welk merk spullen ze gemonteerd hebben, dan weet je al of ze naar jouw mening inferieur spul gemonteerd hebben.

Twijfel je aan de diagnose, vraag om foto's, kijk zelf mee en schakel dan een externe partij in om een onafhankelijke keuring te doen. Zoals Dekra of CED Bergweg dat heeft echt een hogere waarde dan het nu vrijwel zinloze gegok op de oorzaak en gevolg.

De reden dat ik niet meer bij deze garage zit, is omdat ik een vermoeden had dat men wat als werd. Dit is ook duidelijk geworden na recent onderhoud bij nieuwe garage: paar bouten van de versnellingsbak niet vast, luchtfilter overdwars erin gepropt, losse delen onder de motorkap. Ik heb weinig zin om terug te gaan. Ben gewoon benieuwd hoe het kan dat een koppeling zo snel kapot is, maar misschien inderdaad gewoon pech.

Laatste tijd voelde ik wel eens een trilling wanneer ik terugschakelde van drie naar twee en remde op de motor. Misschien was dat een teken?

Als je er geen vertrouwen meer in hebt kan dat, maar dan wel zelf de kosten van het vervangen. Vervang het hele pakket aan druklager, drukgroep, koppelingplaten en vliegwiel (2-massa vliegwielen kunnen goed trillen als ze stuk zijn en geven een extra zetje aan de koppeling als die niet helemaal fris is)
En dan ook goed controleren of er geen olielekkage is.

De reden dat ik niet meer bij deze garage zit, is omdat ik een vermoeden had dat men wat als werd. Dit is ook duidelijk geworden na recent onderhoud bij nieuwe garage: paar bouten van de versnellingsbak niet vast, luchtfilter overdwars erin gepropt, losse delen onder de motorkap. Ik heb weinig zin om terug te gaan. Ben gewoon benieuwd hoe het kan dat een koppeling zo snel kapot is, maar misschien inderdaad gewoon pech.

Laatste tijd voelde ik wel eens een trilling wanneer ik terugschakelde van drie naar twee en remde op de motor. Misschien was dat een teken?
Ai dat is echt balen. Tsja naast slechte onderdelen is slechte of foutieve montage zeker een mogelijke oorzaak voor (vroegtijdige) slijtage. Zeker als er complete bouten ontbreken op de bak kan er ruimte of speling zijn op onderdelen die er niet hoort te zijn. Heel naar dat het zo loopt. Je zou de "nieuwe" garagist nog kunnen vragen om hun oordeel op papier te zetten, als zij van mening zijn dat er foutief gemonteerd is (dat heeft er nu alle schijn naar) dan kun je nog rechtsbijstand inschakelen maar dat zijn wel vrij lange vermoeiende processen over het algemeen.

Zou sowieso vragen om e.e.a. te documenteren en fotos te maken mocht dit nog mogelijk zijn. Of je er dan wat mee doet is een 2e, maar anders kom je misschien in zo'n "had ik maar" verhaal terecht.

Bij het monteren van de bak zelf moet je ook altijd even opletten of dat goed gaat.
Even de prises niet goed hebben. Teveel druk zetten en je eerste levensduur is al op zeg maar.

Maar goed het beginsel moet altijd zijn dat je de garage ruimte geeft voor het bieden van een oplossing. Als die meewerkt en een materiaal fout het resultaat is dan geeft een dekra rapport voor de verzekering of fabrikant vaak goed resultaat. Maar dat zijn wel lange trajecten.

Kan het misschien zo zijn dat men geen vrije slag heeft ingesteld? Dat heeft hetzelfde effect als met de voet op de koppeling rijden waardoor als eerste het druklager stuk gaat en daarna door het slippen van de koppeling de voering slijt

Of de koppeling zelf was gewoon niet goed. Kennissen van me zijn ook al eens na 3.000km gestrand met een nieuwe koppeling. Daar bleek uiteindelijk een productiefout in te zitten.

Inmiddels is er wat meer duidelijk. De versnellingsbak is eraf. Er bleek een kabel tussenin geklemd te zitten waardoor bouten niet goed vast zaten. Dat was het eerste. Daarnaast waren bepaalde onderdelen van het vliegwiel niet aanwezig, monteur noemde het 'het hart'. Daardoor teveel speling. De boel was ook nog scheef gemonteerd, ik geloof door de kabel tussen de versnellingsbak. Ik heb diverse fotos gekregen. Al met al belabberd gemonteerd. Ik laat deze garage alles maken, maar ik ga me nog wel melden bij de vorige garage. Niet per se om het geld maar omdat ik het ze toch wel even kenbaar wil maken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan