Kosten EV laden Nederland - België

Kees Essen Belgie

Net ingestapt
Vandaag Woensdag 2 September is er weer een prijs verhoging aan de benzine pomp,
die op een abnormale hoge prijs zit voor de mensen die in Nederland tanken.
Uiteraard is het verschil van tanken in België en Nederland enorm, vandaag Euro 0,75 per liter goedkoper in België.

Er rijden steeds meer nieuwe EV auto's in Nederland zoals de Bovag deze maand in zijn verslag presenteerde.
Is het voor de Nederlanders nu ook interessant om hun auto op te laden in België ?

Meeste EV's zijn zakelijk, betaalt de baas de stroom. De particuliere EV's kunnen veelal op eigen locatie laden tegen iets van € 0.30 per kW (Afhankelijk van je contract) en onderweg betaal ik bij de Superchargers van Tesla rond de € 0.35 per kW in Nederland. Verwaarloosbaar verschil dus. Volgens Google is de stroomprijs in Belgie bij de superchargers iets hoger.....

De particuliere EV's kunnen veelal op eigen locatie laden tegen iets van € 0.30 per kW (Afhankelijk van je contract) en onderweg betaal ik bij de Superchargers van Tesla rond de € 0.35 per kW in Nederland.
De aanname qua prijs klopt ongeveer.
De aanname qua “veelal eigen locatie” zit er compleet naast: in grote steden als Gent en A’pen zal dit bijlange geen 10% zijn, in centrumsteden (Brugge, Sint-Niklaas, Mechelen, Hasselt etc. ) zal dat wat hoger zijn, maar zeker geen 20%.

Meeste EV's zijn zakelijk, betaalt de baas de stroom. De particuliere EV's kunnen veelal op eigen locatie laden tegen iets van € 0.30 per kW (Afhankelijk van je contract) en onderweg betaal ik bij de Superchargers van Tesla rond de € 0.35 per kW in Nederland. Verwaarloosbaar verschil dus. Volgens Google is de stroomprijs in Belgie bij de superchargers iets hoger.....
De verhouding zakelijk/particulier begint al te kantelen. Bij mij in het appartementencomplex is de meerderheid van de EV's particulier. Weliswaar zijn de mensen die hier wonen welvarender dan gemiddeld maar zo gaat het met alle veranderingen. De eerste PC's waren ook niet voor Jan Modaal.

Precies. Een EV is practisch als hij betaalbaar is én je makkelijk kan laden... De wijken/buurten waar 2 openbare laders staan tussen 300 appartementen lijkt mij niet de EV buurten te worden op korte termijn.

De laadtarieven in kleinere dorpen/steden liggen in België een stuk hoger dan in Nederland, al is er de laatste maanden veel concurrentie aan het bijkomen, wat de prijs normaal gunstig gaat beïnvloeden.

Maar momenteel is elektrisch rijden als je publiek moet laden soms even duur of duurder dan dieselen.

De duurste staat op een klein bedrijvenpark, een 22kW lader en daar vragen ze 1,025€/kWh - kwestie van te profiteren van mensen die op dat terrein moeten zijn en gestrand geraken met een lege accu vermoed ik.

Recent is er op het industrieterrein 5km verderop een snellader van 342kW bijgekomen en die vragen 0,653€/kWh. De Total snelladers aan de oprit van de snelweg vragen 0,924€/kWh, de 22kW laders op het terrein dat van een overheidsinstantie is ernaast vragen slechts 0,44€/kWh maar dat is enkel publiek toegankelijk tussen 9 en 12 op werkdagen. De 22kW laders op de parking naast het stadscentrum? 0,54€/kWh.

Ga je naar grotere steden waar er meer palen staan is de prijs vaak scherper.

*Prijzen komen van Chargemap*

Precies. Een EV is practisch als hij betaalbaar is én je makkelijk kan laden... De wijken/buurten waar 2 openbare laders staan tussen 300 appartementen lijkt mij niet de EV buurten te worden op korte termijn.
Maar extra laadpalen zijn relatief snel te plaatsen. Ik heb in Engeland laadstations gezien die geïntegreerd zijn in lantarenpalen. Dan hoef je niet te gaan graven viir extra leidingen. En verdeling van beschikbare energie is ook geen rocket science. Wil je direct en redelijk snel: hoog tarief. Kan het ergen gedurende de nacht: lager tarief. Alle technologie die nodig is bestaat al.

Maar zo ver is het hier nog lang niet in Nederland, dat je bij een lantarenpaal je auto kan opladen.... en tot die tijd....

Maar extra laadpalen zijn relatief snel te plaatsen. Ik heb in Engeland laadstations gezien die geïntegreerd zijn in lantarenpalen. Dan hoef je niet te gaan graven viir extra leidingen. En verdeling van beschikbare energie is ook geen rocket science. Wil je direct en redelijk snel: hoog tarief. Kan het ergen gedurende de nacht: lager tarief. Alle technologie die nodig is bestaat al.
Alle technologie is er inderdaad al. Alleen worden op sommige plaatsen omvormers van 10kW uit het net gegooid omdat ze op zonnige dagen meer stroom op het net zetten dan dat het net aankan.

Dusja dan weet je al wat er gaat gebeuren als je in die straat een auto wil opladen aan elke lantaarnpaal. De toekomst is al hier, enkel is de infrastructuur er nog niet voor klaar.

Kleine nuance in dit verhaal: diezelfde mensen die van het net gegooid worden omdat hun zonnepanelen teveel stroom opwekken hebben er alle baat bij om op dat moment een EV te laden. Een 2dehands Model Y is per kWh goedkoper dan een thuisbatterij dus haal je rekenmachines maar boven ;)

Alle technologie is er inderdaad al. Alleen worden op sommige plaatsen omvormers van 10kW uit het net gegooid omdat ze op zonnige dagen meer stroom op het net zetten dan dat het net aankan.

Dusja dan weet je al wat er gaat gebeuren als je in die straat een auto wil opladen aan elke lantaarnpaal. De toekomst is al hier, enkel is de infrastructuur er nog niet voor klaar.
Ik heb begrepen dat het probleem is dat er teveel het net op gaat, maar vrijwel geen afname is op dat moment. De spanning loopt te hoog op en dan zit je snel aan 253+V. Als je overdag auto's gaat laden in de wijk, kan je ook meer op het net "gooien" met je zonnepanelen. Dat is vooral het probleem van de netcongestie; vraag en aanbod. Overdag teveel aanbod, in de late middag/avond teveel vraag. Maar nogmaals, zo heb ik het begrepen, ik kan het ook mis hebben :)

Ik heb begrepen dat het probleem is dat er teveel het net op gaat, maar vrijwel geen afname is op dat moment. De spanning loopt te hoog op en dan zit je snel aan 253+V. Als je overdag auto's gaat laden in de wijk, kan je ook meer op het net "gooien" met je zonnepanelen. Dat is vooral het probleem van de netcongestie; vraag en aanbod. Overdag teveel aanbod, in de late middag/avond teveel vraag. Maar nogmaals, zo heb ik het begrepen, ik kan het ook mis hebben :)
Klinkt juist wat je zegt.

Alleen moeten er dik genoege kabels van die zonnepanelen naar de laadpalen lopen. Met stokoude elektriciteitsinfrastructuur is dat al wel eens een probleem.

Uiteraard had die infrastructuur ten laatste eind vorige eeuw al vernieuwd moeten zijn maarja België zal België blijven, dus we zitten er vandaag de dag mee...

Terug
Bovenaan