Kraakjes in onderstel Verso

Mechanix

Kilometervreter
Helaas heeft mijn pas aangeschafte Toyota Verso-S soms wat kraakjes in het onderstel. Vooral als ik een van een verkeersdrempel afrij of bij lastwissels.

Ik laat de auto binnenkort binnen de garantie nakijken. Wat zou het euvel kunnen zijn (ik denk zelf stabilisatorstangrubbers)? Ik lees her en der dat de makkelijke optie dan invetten is, waarna het geluid na verloop van tijd weer terugkomt...

Krakende wagens lopen het langst. Zal idd iets van een rubber zijn o.i.d .Kan me wel voorstellen dat het je irriteert. Motorsteun zou ook kunnen.

Ja, die zullen het zijn. Maar ik weet niet of ze meteen tot vervanging overgaan. Maar ff bespreken als ik hem langsbreng.

M'n Fiesta had er trouwens ook een beetje last van bedenk ik me nu.

Invetten van rubbers is nooit een oplossing. Dat kun je hooguit doen om het probleem te localiseren. Na een 100km (of zelfs eerder) is het geluid weer terug.
Er zal vast iets versleten zijn in het onderstel, eerste verdachten zijn draagarmrubbers, achterasrubbers en inderdaad de stabilisatorstang rubbers.
De genoemde motorsteunrubbers kunnen inderdaad bij lastwissel geluid geven, maar dan veranderd de positie van het onderstel ook dus die verdenk ik niet.
Meestal geeft dat eerder een bonk bij lastwissel of extra trillingen in de auto.

Weggedrag van de auto is goed, dus ik verwacht geen groot issue. Auto heeft ook pas 103k gereden.

Invetten van rubbers is nooit een oplossing. Dat kun je hooguit doen om het probleem te localiseren. Na een 100km (of zelfs eerder) is het geluid weer terug.
Er zal vast iets versleten zijn in het onderstel, eerste verdachten zijn draagarmrubbers, achterasrubbers en inderdaad de stabilisatorstang rubbers.
De genoemde motorsteunrubbers kunnen inderdaad bij lastwissel geluid geven, maar dan veranderd de positie van het onderstel ook dus die verdenk ik niet.
Meestal geeft dat eerder een bonk bij lastwissel of extra trillingen in de auto.
Oneens, smeren en het blijft meestal jaren weg. Moet daar wel voor uit elkaar gehaald worden, maar dan goede ervaring mee.

Heel veel auto’s kraken, zeker na een fijne Nederlandse verkeersdrempel! Ik had ook een Toyota die aan 1 kant kraakte na drempels, behalve als het erg nat was… niks aan te doen of je kunt wel blijven vervangen of vet smeren (zeer tijdelijke oplossing). Sommige service adviseurs zeggen ‘producteigenschap’ een goede service adviseur zal het je wat breder kunnen uitleggen. Ik had ook een krakende Skoda (VAG is berucht om kraken) en een rammelende Volvo… mijn oude trouwe Hondaatje (bijna 14 jaar) kraakt of rammelt niet, mijn relatief nieuwe BMW ook niet.

Probleem met smeren is dat het rubber of kunststof aangetast kan worden door het smeermiddel. Rubber zwelt op en wordt slapper.... Rubber vervangen door polyurethaan bussen kan vaak ook, die zijn wat steviger.

De auto gaat in september terug naar de dealer en dan hoor ik wel wat ze zullen aandragen. Ik verwacht in eerste instantie invetten, want dat is natuurlijk het goedkoopste.

Op andere fora werd vaker gemeld dat de Yaris (waarop de Verso-S is gebaseerd) last kan hebben van krakende rubbers. Wel een beetje jammer, had ik niet direct verwacht van een Toyota.

Auto is bij de dealer geweest, alle rubbers van de ophanging zijn inderdaad ingespoten. De rubbers waren nog wel goed, dus vervangen zou kapitaalvernietiging zijn.

Serviceadviseur was wel eerlijk dat het na verloop van tijd weer terug zal komen, maar dan spuiten ze het weer opnieuw in.

Kraakjes zijn nu weg, ben benieuwd hoe lang het wegblijft.

Inspuiten werkt veel minder goed dan uit elkaar halen en invetten, maar ik hoop dat het lang weg blijft.

Zoals verwacht heeft het inspuiten der rubbers maar heel kort geholpen.

Mag ik nou eigenlijk verwachten dat de garage dit onder garantie oplost? De rubbers zijn wel in goede staat en de auto is al 11 jaar oud... auto rijdt verder gewoon goed.

Het lijkt wel een Volkswagen :)
Bij Volkswagens zijn het vaak de achterste rubbers van de voorste draagarmen die kraken. Mijn Golf heeft daar ook behoorlijk last van. Producteigenschap :)

Ja, veel Toyota's blijken last te hebben van een krakend onderstel. Hele fora zijn er over volgeschreven... Het is dus geen uniek VAG-probleem. :LOL:

Zo'n polyurethaan set is wel interessant, maar inclusief montage geen hele goedkope oplossing. En wordt de auto daar niet erg stug van? Als het erger wordt zal ik het wel in overweging nemen. Accepteren is ook nog een optie, het gekraak beperkt zich vooral tot de woonwijk waar veel drempels zijn en gelukkig hoef ik daar niet altijd te rijden.

Als je er gewoon dezelfde rubbers, maar dan nieuw, onder gooit, denk ik dat ie ook wel een jaar of 4 vrij blijft van kraakjes. Polyurethaan is leuk maar lijkt me inderdaad net iets te hard.

Poly bussen is inderdaad inleveren op comfort, maar de kans dat er nog steeds kraakjes aanwezig zijn (of zelfs meer) is groot. Aangezien alles meer solide aan elkaar zit, gaat het volgende punt wat enigszins kan bewegen of torderen juist die beweging opvangen. Rubbers zijn daar een stuk beter in.

Je kunt het oplossen door inderdaad zoals barri zegt, alles te vervangen.
Maar je kunt er ook voor kiezen om het gewoon elke paar maanden in te vetten...
Dat zal de staat van de rubbers niet verbeteren, eerder verslechteren omdat er extra zooi aan blijft hangen wat zich er ook weer tussen werkt. Maar je kunt wel even doorsparen om alles te vervangen.

Maar bij een auto van pakweg 10 jaar oud, is een set nieuwe rubbers echt geen overbodige luxe. Banden zijn na 10 jaar ook aan vervanging toe door ouderdom, ookal zien ze er nog als nieuw uit.
Waarom ophangingsrubbers dan niet?

Bij de Action een bus siliconenspray gekocht, auto opgekrikt en de draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers goed ingespoten. Helpt weer even.

Terug
Bovenaan