Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Dat wordt dus een CX-30 :). En ik denk dat het voor jou ook de betere keus is. Ik weet zeker dat het een dramaverhaal gaat worden als je wat aan die BMW krijgt dus doe je zelf een plezier en koop die CX-30.

Ik vind het hier wel een lekker contrast. Steekt mooi af t.o.v. de lak terwijl het zwarte ook wel terug komt in het vele kunststof. Ten opzichte van de standaard 16 inch wat mij betreft wel een stuk lekkerder. Maar inderdaad, heel persoonlijk. Net als zwarte nieren, busjesuitstraling etc.
Mijn vrouw is het meest enthousiast over de Mazda. Nieuw, goede ervaringen, flink goedkoper in maandelijkse kosten, waardevast....
Wil absoluut nog wel in een 3-serie gaan rijden.

Is een CX-30 niet leverbaar met dat prachtige rode leer zoals in de nieuwe 3? Zowieso vind ik de huidige Mazda interieurs veel fraaier dan dat van BMW. Materiaalgebruik kan ik niet over oordelen maar een stukje hard plastic meer of minder boeit mij persoonlijk niet zo. Er wordt in vergelijkende tests vaak wel heel overdreven over gedaan en men komt superlatieven te kort om alles wat Duits is op een voetstuk te zetten. Als ik de luxe had om zoveel geld stuk te slaan op een nieuwe auto dan werd het vrijwel zeker een Mazda. Als de 3 hatchback te krap is dan eventueel de 3 sedan (met langere wielbasis) of de CX-30, inderdaad een nieuw model. Degelijk dynamisch, sympathiek én waardevast!

Die nieuwe 3 is wel echt heel fraai ja! CX-30 twijfel ik over....maar goed then again....the Mazda 6 is en blijft ook gewoon een zeer fijne auto.

Ik snap je gedachtengang erg goed Kristian.

De 318i zal denk ik toch op de lange duur een net niet of had ik maar gevoel kunnen geven.

De CX30 is een nieuwe auto met prachtig interieur, buitenkant moet ik eerlijk gezegd wat aan wennen.
Betrouwbare bewezen techniek en lage lasten.

En een mooie Mazda 3? Of is die echt te krap?

Is de CX-30 niet aan de kleine kant?
Je levert echt flink in wat ruimte betreft vergeleken met je huidige auto.
Zelfs de door mij vaak aangedragen 4-serie GC is aan alle kanten veel groter en ook praktischer. ;):}

SVF zei:
Is een CX-30 niet leverbaar met dat prachtige rode leer zoals in de nieuwe 3?

Nee zwart leer (met bruin kunstlederdetails) of wit leer (alleen op SkyActiv-X). Dacht dat blauw altijd op dashboard zat zoals op deze foto https://www.netcarshow.com/Mazda-CX-30-2020-1024-a4.jpg maar dat zie ik niet direct terug op de interieurfoto's van die CX-30 die hem is aangeboden

Doe ik ook nog even een duit in het zakje mocht de Focus nog niet van de radar zijn verdwenen. Marc Klaver, een van mijn favoriete AW testers, vergeleek de Focus 1.5 met de nieuwe Corolla. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-corolla-vs-ford-focus-dubbeltest/
Hij roemde de 3 cilinder 1.5. Liep volgens hem mooier dan de 3 cilinder BMW. Zuinig, snel en krachtig.

Blauw leer op dashboard is in combinatie met stoffen bekleding. Zwart/bruin is met het lederpakket.

Focus 1.5 Wagon ST-Line is nog niet van de radar af. RIjdt uitstekend, ruim en ziet er ook goed uit. Mocht ik zoiets voor 25k kunnen krijgen dan vind ik hem interessant. Qua interieur en zitten vind ik het niet vergelijkbaar met de BMW of een CX-30. Zeker omdat ik rijplezier heel belangrijk vindt is die Focus wel een alternatief.

HarrieD zei:
Doe ik ook nog even een duit in het zakje mocht de Focus nog niet van de radar zijn verdwenen. Marc Klaver, een van mijn favoriete AW testers, vergeleek de Focus 1.5 met de nieuwe Corolla. https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/toyota-corolla-vs-ford-focus-dubbeltest/
Hij roemde de 3 cilinder 1.5. Liep volgens hem mooier dan de 3 cilinder BMW. Zuinig, snel en krachtig.

En dat voor een BMW-rijder als Marc :)

En tja, blijft lastig kiezen. Ik moet wel zeggen, dat meer vermogen écht prettig is, maar als je het niet mist en geen sportieve rijstijl hebt, dan is het omkijken naar een lekkere dikke auto die je net geparkeerd hebt ook wat waard. Dat gold natuurlijk ook al voor de 6.

Ik rij een Focus mk4 in de lease, met alle destijds leverbare pakketten erop en nog wat spulletjes. Inmiddels richting de 35k op de teller. Diesel weliswaar maar ik denk dat ik je desondanks wel wat zinnigs erover kan vertellen. Laat maar weten als je vragen hebt.

De BMW is toch ook gewoon nagenoeg nieuw, vooral omdat hij een tijdje staat al. Ik denk dat de 3 en CX-30 elkaar qua afschrijving niet erg gaan ontlopen. Beiden ook 2 jaar garantie, dus daar zit ook geen verschil in. Onderhoudskosten zal ook niet superveel schelen, de Mazda moet ieder jaar (en Mazda is ook geen prijsknaller qua onderhoud), de BMW wat duurder maar langer interval.

Lastige keuze hoor. Met beide gaan rijden en dan kiezen. Het rijden zal wel heel anders zijn, ook omdat de BMW een automaat is en de Mazda een handbak.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden! Dit zijn beiden in ieder geval wel erg mooie auto's als het tussen de 3 en CX-30 gaat.

Tip van mij: neem de tip van Blue Knightrider op de vorige pagina serieus. Je Mazda voelde misschien niet heel vlot aan, hoger in toeren en bij hogere snelheden zet 'ie weldegelijk grotere stappen. Het zou jammer zijn als je je laat verblinden door een driepits BMW die waanzinnig aanvoelt tijdens de proefrit, maar die je op de middellange termijn al gaat tegenstaan. Zelf ben ik ook niet zo'n vermogen-georiënteerde automobilist, maar die driepitters in grotere auto's doen het toch minder prettig als je nét iets meer vraagt.

En als je een CX-30 koopt: neem dan toch de Skyactiv-X. Weinig reden om er bang voor te zijn, want de hardware is weinig gecompliceerder dan de Skyactiv-G. En je hebt fabrieksgarantie...

Ik vind toch apart dat je genoegen neemt met 122pk (CX-30) en 136pk uit een 3-cilinder (318i). Je hebt een caravan, dan ga je toch voor net wat meer power?

Leuke zoektocht, mijn geld niet, maar ik zou voor een iets oudere 4GC gaan, een van de weinige écht mooie BMW's van de laatste jaren naar mijn mening:

7VPORSr.png

https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/4-serie-gran-coupe/46744270

Waarom was de 3 geen optie ipv de CX30? Vele malen mooie, vind ik:

VwvS3gk.jpg

https://www.autowereld.nl/mazda/3/3-2-0-skyactiv-g-122-6at-hb-comfort-18-inch-nw-model-32141026/details.html

Niet echt een fijne auto als je jong nageslacht hebt.. kunnen amper naar buiten kijken en weinig ruimte en licht

Kijken die nog naar buiten tegenwoordig? Als er maar een oplaadpunt voor de ipad is toch? Nee geintje, daar heb je wel een punt, mijn kinderen vinden veel licht door het panoramadak ook erg fijn. Dan toch de 4GC :-D

Berdt zei:
Kijken die nog naar buiten tegenwoordig? Als er maar een oplaadpunt voor de ipad is toch? Nee geintje, daar heb je wel een punt, mijn kinderen vinden veel licht door het panoramadak ook erg fijn. Dan toch de 4GC :-D

Ik werd door de oudste dochter (5) vriendelijk verzocht om de zonneschermpjes uit de auto te halen, zodat ze beter naar buiten kon kijken door het toch al getinte glas.
En inderdaad, het glazen schuifdak (pech voor ze, die loopt niet meer tot op de achterbank) blijven ze ook leuk vinden.

Wat betreft de 3-pitter. Onder de 100 gaat dat meestal prima, maar op hogere snelheid komen ze toch sneller in ademnood. Ondanks de turbo.

Een 3 is inderdaad (nog) mooier maar de CX-30 is al een absolute droomauto voor ons. De motor is gelijk aan de motor in de 6. Zelfde koppel alleen bovenin wat geknepen. Eenvoudig aan te passen zodat deze ook 165pk levert. Mijn ouders rijden een Focus met 125pk met caravan en dat gaat ook prima. De CX-30 moet het dus ook goed kunnen.
Voor die paar weken per jaar hoef ik geen veel sterkere auto. Caravannetje is beladen ook slechts 1200 kg.

Ouder GC is leuk maar ik wil absoluut een LCI i.v.m. de diverse technische verbeteringen. Bovendien 10k of meer bijleggen op een auto van een jaartje nieuwer met meer km's ga ik niet doen, hoe mooi ook. Wordt me gewoon te duur.

adinsx zei:
Berdt zei:

Ik werd door de oudste dochter (5) vriendelijk verzocht om de zonneschermpjes uit de auto te halen, zodat ze beter naar buiten kon kijken door het toch al getinte glas.
En inderdaad, het glazen schuifdak (pech voor ze, die loopt niet meer tot op de achterbank) blijven ze ook leuk vinden.

Wat betreft de 3-pitter. Onder de 100 gaat dat meestal prima, maar op hogere snelheid komen ze toch sneller in ademnood. Ondanks de turbo.

Herkenbaar. Mijn zoontje van 2,5 wist ook al heel snel duidelijk te maken dat de zonneschermpjes eruit moesten bij mij. Die heb ik er paar weken in gehad en liggen sindsdien onder de mat in de achterbak. Gelukkig heeft de 3 donker privacy glas (jaja, de bestelbus look die ik veel gaver vind dan doorzonwoning stijl).

Ik denk dat de post van Blue Knightrider een goede is (thanks voor onderbouwing van je post btw!), zeker ook even gas geven met de 3 om te ondervinden hoe de motor presteert als je alles vraagt.

Hoe laat ga je vandaag rijden Kristian? Eigenlijk zou je back to back met de 3 serie en CX-30 moeten rijden.

Ga de blauwe demo 3-serie rijden. Neemt mijn kameraad mee, vandaag of later in de week. Scheelt me ruim 100 km rijden en dezelfde auto. Leek me wat praktischer ook gezien drukke agenda.

Nee, het is geen pakje boter hoor. Mijn kameraad probeert me natuurlijk in zo'n BMW te krijgen, vind die Mazda maar een stomme botsauto :D
Ondanks het prima aanbod voor de rode CX-30 wil ik de boel nog even rustig naast elkaar zetten.

Auto die NieckVB postte nog even achteraan gemaild m.b.t de behobene Karrosserieschaden.
Hele mooie uitvoering namelijk. Kleine achterschade gehad, totale reparatiekosten bedroegen 2.700 euro.
Verkoper meldde dat een nieuwe bumper met sensoren etc. al snel richting de 2k gaat dus het zou zeker niet ernstig zijn geweest. Gaat me nog wat info sturen.
Als het echt een kleine schade is geweest wellicht nog wel interessant. Prijs en uitvoering zijn top namelijk!

320i Luxury

$_20.jpg

Al bericht van de verkoper, heeft me netjes de factuur gestuurd. Is ook bij deze dealer gerepareerd.
Lijkt op een kleine schade (achterklep en achterbumper). Wat vinden jullie, reden om te laten staan of interessant om te gaan kijken?
Incl. BPM zou deze op een dikke 28k komen.

1.jpg

2.jpg

Keurig gerepareerd, gedocumenteerd en bij de dealer. Ik zou me daar niet door laten weerhouden. En een 320!!!

Wijn 8578185 zei:
Keurig gerepareerd, gedocumenteerd en bij de dealer. Ik zou me daar niet door laten weerhouden. En een 320!!!

+1

Lijkt erop alsof ze alleen de achterklep en bumper opnieuw gespoten hebben, niks structureels/onderhuids. Ik zou nog om wat detailfoto's van de achterkant vragen, en als daar niks geks op te zien is, absoluut een kijkje gaan nemen. Perfect uitvoering, prijs is zeer scherp na de prijsverlaging, en Dusseldorf is niet ver. (tu)

Was mijn eerste gedachte ook. Een mooie chique 320i met een beetje importvoordeel. Panoramadak ook wel leuk extra nog.

Verkoper gevraagd om aanvullende informatie en gedetailleerde foto's. Scheelt dat mijn Duits prima is dus weerhoudt me er niet van om over de grens te gaan shoppen.

Keurige reactie ook van de dealer, zou er niet zo'n probleem mee hebben. Bij andere auto's blijft het toch altijd de vraag of ze in het verleden geen schade hebben gehad.

Kristian zei:
Prijs biedt weinig onderhandelingsruimte maar wordt me verzekerd dat het een mooie auto is....

Voor die 318 ben je meer kwijt,
en deze 320 lijkt me zoveel meer auto (tu)

Maar ja... de vraag blijft of je in hart en nieren wel een BMW-rijder bent ;)

Kristian zei:
Prijs biedt weinig onderhandelingsruimte maar wordt me verzekerd dat het een mooie auto is....

Ze zijn al 2.300 euro in prijs gezakt dus dat verbaast me niks.

Dat is de vraag. De keren dat ik mee heb gereden in een BMW was ik wel zeer onder de indruk. Ik vond mezelf ook altijd een echte Honda-man. Inmiddels heb ik veel meer met Mazda. En er staat tegenwoordig zelfs een Volkswagen op de oprit. Ben niet zo erg merkvast dus.

Vind de bescheidenheid van Mazda wel leuk. Je loopt er niet zo mee te koop. Zo'n grijze Luxury line heeft een wat vriendelijkere uitstraling dan een M-Sport, dat bevalt me wel.

Dan zou ik na 10 jaar twijfelen zeggen: genoeg getalmd, verstand op nul en die 320 halen! (tu)

Edit:
Ik dacht ook dat ik een Honda-man was.
Dat duurde exact 5 minuten, tot ik op de oprit van de snelweg het gaspedaal indrukte van mijn 255 pk-tellende monster.
Thans staan er tot algehele tevredenheid 2 Volvo's op de oprit.
het enige wat ik mis is de persoonlijke service van een zeer nabije Honda-dealer (al mag ik van de persoonlijke benadering in de grote en ver gelegen Volvo-garage zeker niet klagen)

Dat ziet er inderdaad erg goed uit. Keurig gedocumenteerd en ze zijn zo te zijn transparant over hoe alles is geregeld.

Klinkt als een hele goed optie, en inderdaad, zo zonder M-pakket is hij een stuk minder opvallend en schreeuwerig. Wat vindt de vrouw ervan?

Mooi kleurtje, zeer prettig uitgerust, klantvriendelijke verkoper en netjes geprijsd: ik zou sowieso gaan kijken/rijden, misschien ben je dan wel gelijk verkocht ;)

Auto heeft een jaar Europlus garantie, een extra jaar voor 351 euro bij te kopen.
Ik meende op een foto te zien dat de naadjes van de achterklep links en rechts niet helemaal even breed zijn maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn. Nog wel iets om van te voren gechecked te hebben.

Er schiet me maar een woord te binnen: Buitenkans! Ik zou er inderdaad zo snel mogelijk gaan kijken. Op de prijs na is dit echt geen vergelijking met een cx30, zo'n 320 is zoveel meer auto(tu)

Mooie auto die 320i! Eens met Damian. Die uitvoering, kleur, wielen staat hier om de hoek, hij had hem 1 weekje eerder dan ik, erg stijlvolle combi.

Ik zou me over die schade niet te druk maken, als het zo netjes gedocumenteerd is..

Mooie auto, maar ik vind die grijze persoonlijk mooier (wielen, M stuur, lijsten) en die staat bij een BMW dealer.

Hij heeft wel het digitale dashboard, dat is wel mooi!

Wel mooi dat jullie met me meezoeken!
Sportstoelen is absoluut een must. Standaard stoelen vind ik niet mooi en zitten ook niet fijn. Heel vlak. M-stuur oogt ook stuk moderner/sportiever.

Of zaterdagochtend vroeg uit de veren en in de auto naar Dusseldorf, of de proefrit in de blauwe demo 318i doen bij dealer van kameraad.
Gisteren nog gezocht naar ervaringen van 318i rijders. Eigenlijk allemaal heel positief, heel soepel, klinkt leuker als de vierpitter etc.
Maar ja voor hetzelfde geld een 320i uit Duitsland halen, dan lijkt dat wel de betere keuze.

En de 4-serie GC is echt geen mogelijkheid meer en is dat dan puur omdat je buren er ook 1 hebben?
Want dan heb je echt wel wat meer keuze, aardig wat opties voor een origineel Nederlandse 2015/2016 420i Automaat voor die 30k die de ingevoerde 320i ook ongeveer zou moeten gaan kosten. Juist omdat je zelf al aangeeft de grote auto soms een week niet te gebruiken en niet veel kilometers te rijden snap ik die wens voor heel erg weinig kilometers op de teller niet echt. Juist die exemplaren gaan puur op leeftijd ook nog flink afschrijven, ook als je er niet mee rijd. In de range zeg 2015 met 80k op de teller heb je echt heel erg veel keus binnen jouw wensen en budget.

Allemaal dikke uitvoeringen met de gewenste opties, allemaal origineel Nederlands bij dealers en/of leasemaatschappijen en/of 1e eigenaar.
Hierbij de wat mij betreft meest interessante opties.
Zeker zonder inruil lijkt mij dat er bij allemaal nog wel wat van de prijs af moet kunnen.

420i High Executive - 2015 - 87k - 27.875 Euro

420i High Executive -M-Pakket - 2015 - 45k - 29.900 Euro

420i M-Pakket - 2015 - 40k - 29.995 Euro

420i - High Executive - 2016 - 46k - 29.945 Euro

Wauw, TL. Die eerste is top, die witte is ook gaaf. De zwarte exemplaren vind ik minder. Bij die laatste is de rode strip icm beige interieur echt misplaatst. Maar die eerste en die witte, wauw zeg. Toch wel iets bijzonderder dan een 3-touring! Al is dat ook zeker niet verkeerd (tu)

Terug
Bovenaan