Kunstmatige intelligentie AI fotowedstrijd #6 - een beetje gezelligheid. GULLWING

Marleen

Asfaltkampioen
Laten we van dit plekje op AW een vredevol en gezellig hoekje maken. En wie gezelligheid zegt, zegt onderandere kerstboom. Vandaar deze opdracht: omdat de kerstman niet in zijn eentje alle mensen kan voorzien van een kerstboom, vraag ik jullie hem een handje te helpen. Concreet: ontwerp een voertuig waarmee je kerstbomen kan rondbrengen.

De prompt:
- kerstboom
- gezelligheid

red-vintage-car-truck-carries-decorated-christmas-tree-home-back-funny-snowman-standing-side-road-be.jpg

Hoe werkt het?
De wedstrijdleiding stelt een aantal prompts voor.
Deelnemers genereren op basis van die prompt een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool.
Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de prompt is geïnterpreteerd.
De winnaar mag een nieuwe prompt bedenken voor de volgende ronde.
Doelgroep: De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
- De wedstrijdleiding bepaalt de opdracht; diegene geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht
- De deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- Na afloop moet de wedstrijdleiding een OER plaatsen, waarna er gestemd kan worden.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 de volgende opdracht mag doen.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host. Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- Een inzending mag net zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels ( rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Een mogelijke AI tool = Google Gemini (zie hier voor wat meer uitleg)
Andere suggesties mbt tools zijn steeds welkom.

Deze opdracht duurt tot woensdag 4 december 2024, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 6 december 20.00 uur.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen

Uitendelijke inzending via Gemini, ik kreeg geen beter resultaat via ChatGPT. Ik vind deze de beste vanwege de sierlijke rendieren.

unnamed.png

Eerdere resultaten:
Gemini-Generated-Image-r1ebmvr1ebmvr1eb.jpg

Gemini-Generated-Image-w5ma90w5ma90w5ma.jpg

Laatst bewerkt:
Wat mij heel erg opvalt aan deze prachtige inzendingen, is dat ze heel veel overeenkomsten hebben. Ze hebben in ieder dezelfde tekenstijl.

Ik heb het geprobeerd om in de stijl van Anton Pieck te doen, maar daar wilde ChatGPT niet aan mee doen. Iets met copyright.

06.jpg

Ook eens een poging wagen. Bovenstaand het uiteindelijke resultaat. Maar het proces is moeizaam hoor, pfoe! Echt slim zijn die tools niet...

Eerst ChatGPT gebruikt, maar die weigerde om een afbeelding te maken, verwees me naar DALL-E daarvoor. Daar stond dan weer 'try in ChatGPT', en die vertikte het wederom. Ik heb ze op haar donder gegeven... ze zei 'sorry' :mad::ROFLMAO:

Toen Gemini geprobeerd. Wat mij opviel is dat die, als je een aanpassing wil aan een gegenereerd plaatje, met iets helemaal anders komt. Ik begon met een hele mooie DAF-achtige vrachtwagen vol kerstbomen in een feestelijk verlichte straat:
01.jpg

Ik vond het plaatje was wat doods verder, omdat er geen mensen in stonden. Toen ik vroeg om mensen toe te voegen kreeg ik ineens een heel ander voertuig, vanuit een andere hoek en met onrealistisch lelijke kerstbomen in de laadbak, het leken meer hele lange takken:
02.jpg

Vervolgens vraag ik om de eerste afbeelding (met die DAF-achtige) intact te laten, maar daar mensen aan toe te voegen. Is de setting weer gelijk, maar de DAF is geen DAF meer en boven de laadbak hangt een halve laadarm in het luchtledige. Waarom?! Daar vroeg ik toch niet om?
03.jpg

Dus, ik vraag om die laadarm weg te halen. Krijg ik dit, weer compleet andere plaatje, zonder kerstbomen. De combi tussen Golf en Transporter is dan wel weer grappig trouwens:
04.jpg

Na mijn opmerking dat ik nu dus de kerstbomen mis, volgt dit:
05.jpg

Dat begint ergens op te lijken, maar ik vond de vleug van de boom op het dak niet kloppen. De top van de boom verwacht je achter, de afgezaagde stam boven de voorruit. Na die opmerking rolde er uiteindelijk de foto uit die dan ook als inzending voor deze wedstrijd moet dienen:
06.jpg

DENNIS heeft enkele weken geleden hier ook zo een hilarische gepost - in zijn prompt stond “ in action” of iets dgl en toen stond de vrachtwagen uit zijn afbeelding tussen de rekken in een magazijn van De Action ;)

Ik blijf ook worstelen met dat hele Gemini. Kleine aanpassingen waar je om vraagt, worden compleet nieuwe afbeeldingen. Maar na een aantal pogingen, leverde dit uiteindelijk in eerste instantie dit plaatje op (klik). Een plaatje waarmee ik al behoorlijk tevreden was, want in ieder geval de kerstman en de paashaas IN de auto.

Tijdje later nog eens (ongeveer) hetzelfde script ingegeven, met een paar extra opdrachten (mensen, vrijstaande huizen). En nu is dit het resultaat. Dit plaatje gaat de inzending worden, omdat ik het zelf vooral tof vind dat het plaatje qua uitstraling van de huizen wat realistischer is, minder getekend. Het zou een foto kunnen zijn.

Gemini-Generated-Image-h1i6m1h1i6m1h1i6.jpg

Laatst bewerkt:
11-E756-B7-5-F3-E-4761-8362-036-B96-C6-C9-D1.png

Kleine knipoog naar een ander forum topic.

Mooie is dat ik in de prompt alleen ‘auto’ had gezet. Niet BMW. Denk dat chat zelflerende is t.a.v. z’n gebruiker ;)

Eenvoudige prompt met de woorden uit de opdracht en verder wat aangevuld met bvb groene Lambo Revuelto (ja, is Hurracan, maar de Hurracan Sterrato lukte niet), sneeuw etc

Laatst bewerkt:
De inzendingen.
Stemmen kan tot vrijdag 6 december 20u.

1. Gullwing

9K4rNEj.jpeg

2. Magnifieke malloot

unnamed.png

3. Zadelsnuiver

file-A7-JYDvrt-SQAWKRu-W5-QFc8j.webp

4. D.E.N.N.I.S

DALL-E-2024-11-30-11-14-44-A-nostalgic-and-classic-winter-night-scene-in-a-countryside-setting-fe.webp

5. Zonder BMW met Skoda

OIG3.5g34TIsL_uNFDvacIPCZ

6. JL86

6-B4-BFF7-D-C6-D0-4-ED3-9818-499578-E4-F767.png

7. 2CV Lover

1732983736822.jpg

8. Marleen

1732987105910.jpg

9. J.ko

06.jpg

10. Rudyke

Gemini-Generated-Image-h1i6m1h1i6m1h1i6.jpg

11. De Dude

11-E756-B7-5-F3-E-4761-8362-036-B96-C6-C9-D1.png

12. niseko

Gemini-Generated-Image-8xkchh8xkchh8xkc.jpg

Laatst bewerkt:
Toffe, creatieve en gevarieerde inzendingen weer -

(1) Gullwing - feeëriek plaatje en alles klopt met "de tijd van toen", de auto, kledij, hoeden, huizen en dan die giga boom.

(2) JL86 - knappe compositie; in dat gezellige AI dorpje zou ik mijn Kerstvakantie wel willen doorbrengen!

(3) DENNIS - je zat te foeteren dat je geen personen in de auto ge-AI-d kreeg; welnu die zijn helaas zonder naft gevallen met hun 8.3 V8 slurper en overal gaan aanbellen voor een paar gallons benzine zodat ze weer een handvol miles verder kunnen rijden ;)

1. Gullwing, ademt gewoon een ontzettend prettige sfeer uit.

2. Niseko, fijn plaatje, lekker dynamisch en een dikke Lambo!

3. 2CV lover, schattig gezicht zo, zou zomaar op een postkaart kunnen.

1 Gullwing (mooi beeld, kan zo op een kerstkaart)
2 Marleen (niet het beste plaatje, maar gewoon geinig, omdat het kan)
3 JL86 (ook een goed beeld, knap voor elkaar gekregen)

Lol , deze variant van Piet hebben we al tijdje niet meer in Nederland hoor :oops:
Blijkbaar is AI nog niet slim genoeg :)
Eerlijk gezegd niet nagedacht over gevoeligheden. K ben zo opgegroeid en leg de link niet met wat anderen aanstootgevend vinden.... Sorry mocht dat wel zo overkomen

1. Marleen; De rendier is verbaasd over de aanwezigheid van Sint en Piet. Sint en Piet kijken nogal vermoeid uit hun ogen. Daar hebben ze een reden voor.
2. Rudyke, leuke sfeervolle plaat
3.2CV Lover, happy puppy.

De rest zijn ook heel goed, maar je moet keuzes maken.

1. Gullwing, heeft dat uitleg nodig ;)
  2. J.ko
  3. Rudyke
Ik heb vooral gekeken naar het praktische deel, kan je echt een aantal bomen bezorgen, of enkel je eigen/ één exemplaar. Daarnaast naast de sfeer.

1. DENNIS - Amerikaans hoort er wel bij...
2. j.ko - zeker met de uitleg over hoe het plaatje tot stand is gekomen
3. 2 CV Lover - Tja, die hond erbij doet 't 'm! Precies een border collie zoals we vroeger hadden...

Zeker terecht, gefeliciteerd. Na de 1ste paar inzendingen van deze editie dacht ik echt, deze skippen we, want hier zitten de winnaars al. Ook al is deelnemen uiteraard belangrijker dan winnen!
Maar als ik na 15’ Gemini-en niks leuk heb gevonden, stopt het qua tijdsbeslag voor mij ;)

Terug
Bovenaan