KwikFit te veel olie bijgevuld? (foto's)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
Heb een Corsa C 1.2. 2005 met 220k op de teller. Ik ververs de olie elk jaar volledig. Er gaat ongeveer 4 liter in. Ik doe er zelf altijd 3.5+ in, dus niet helemaal vol. Heb gehoord dat dit beter is zodat de oliedruk geleidelijker omhoog gaat, staat ook in Haynes 3.5L (beter voor ketting oid - correct me if Im wrong)

Maar....elke keer als ik bij de KwikFit ben geweest voor een winter of zomercheck smijten ze er altijd olie bij. De motor zal vast wel wat olie verbruiken, maar ik weet zeker dat dit nihil is, ik check het oliepeil geregeld.

Van de week weer wintercheck....en ja hoor...weer olie bij gegooid....wel 1.5L. Ik vragen: weet je zeker wel dat dit klopt? Is wel erg veel (7 maanden geleden de volledige olie ververst). Antwoord: Ja oude auto, kan ook intern lekken in de uitlaat etc. (FYI ik zie nooit iets van een blauwe pluim oid)

Eenmaal thuis de olie gecheckt...en volgens mij zit er echt veel te veel olie in, zie de foto's. het oliepeil komt ruimschoot boven het max-streepje...

Itkj9sC.jpg

im7UAbg.jpg

Nu heb ik zeker een niet al te hoge pet op van Kwikfit (ook door eigen ervaringen) maar ik zie niets verkeerd aan de peilstok. De olie staat vrijwel precies op Max wat ook zo moet zijn. Als het peil op Min staat dan betekent het dat er geen marge meer is voordat er motorschade begint te ontstaan. Ruim boven Max is trouwens ook niet goed omdat dan de olie gaat schuimen.

De aangehaalde 3,5 ipv 4 liter; is dat niet de halve liter verschil die in het oliefilter blijft zitten?

Als er minder olie in zit (net op of net boven minimum) dan is de olie fractioneel eerder op temperatuur en heeft dan de juiste viscositeit. Oliedruk is er vrijwel meteen al dus dat is niet de belangrijkste. Deze haast onmeetbare vermindering van slijtage wordt echter al ruimschoots opgeheven door de snellere veroudering van de olie (er is minder olie om vuil op te nemen) en het risico dat op een steile helling of snel genomen bocht de oliedruk kort iets minder is.
Het voorschrift van de fabrikant is net tegen maximum aan en dat is bij alle fabrikanten zo. Het feit dat er een ruimte is tussen Max en min is een handreiking om het enigzins praktisch te kunnen houden (Nu hoef je niet elke druppel verloren olie meteen te compenseren).
Als de hoofdreden om dit te doen de opwarming is van de olie dan is een beter advies om eenvoudig minder vaak de motor koud te starten.

Engineer2 zei:
De olie staat vrijwel precies op Max wat ook zo moet zijn.

je mag me bril wel eens lenen.

maar de olie zit boven maximum. en niet een klein beetje.

waar het zwarte vervuilde olie op zit(mag je wel eens schoon maken) is waar max en min staat.

ik ben ook niet te vreden met bedrijven als kwikfit en auto5 en midas.

leuk voor goede ruutewissers. maar voor checks en beurten kan je beter naar de gewone garage.

Er zit duidelijk te veel in, is niet goed.
Is typisch Kwikfit, ook als er aan de auto niets mankeert wil men toch iets doen, zo ziet hun verdienmodel er nu eenmaal uit.
Maar uit je verhaal begrijp ik dat je de olie zelf ververst, dus enige kennis van een auto is aanwezig.
Ik vraag mij af waarom je dan nog een wintercheck laat doen bij Kwikfit, ze doen niets anders dan de vloeistoffen controleren, ruitenwisserbladen, verlichting.
Met jouw kennis zou je dit best zelf kunnen doen.

Yes, gecheckt in de garage vlakke vloer semi afgekoelde motor

En klopt wtb de wintercheck waarom...maar die is gratis met AllSecure dus ik denk altijd, 'waarom niet'?

Maar klopt inderdaad wat je zegt.....bij de vorige zomercheck te horen gekregen dat de remvloesitof niet meer goed was....terwijl ik die 2 maanden daarvoor vervangen had!! Ik zei dat, vervolgens monteur weer terug om de pH nog een keer te checken...'oh nee, toch goed! Ja soms duurt het even voordat de goede pH wordt aangegeven'.....uhhh say again? lol

Maar nog over die peilstok: ik was in de veronderstelling dat de streepjes voor liters stonden, maar ik begrijp nu dat dat niet zo is (?). En dat het gewoon de min en max aangeeft. ik vul de olie altijd tm het 4de streepje, dus dat het laatste vlakje net geen olie heeft. Hoeveel olie zit er dan ongeveer in?

van 1.5l tot 2.2l is vaak 4.5-5l genoeg.

van 0.9l tot 1.1 is vaak 3.5l en van 1.2l tot 1.4l is vaak 3.8l-4l

Zit 200ml. te veel in. maakt helemaal niet uit. Zou me er niet druk om maken.
Zelfs met 1 liter boven max krijg je geen motorschade.

Pffffff oude auto intern lekken in de uitlaat....... ECHT een KWIKFLUT antwoord. Mensen, laat je toch niet bedonderen..

Vriend van mij kwam eens langs na een oliebeurt bij de KF, rijdt ie weer weg. Allemaal olie op de weg, waren ze vergeten oliefilter goed vast te draaien 8-) Tis nog net niet beunhaas en co daar!

De bedenkelijke kwaliteit van die fastfitters is toch ook algemeen bekend. In mijn optiek moet je daar alleen naar toe gaan als je zelf heel goed weet waar je over praat, zodat je die jongens ook heel specifiek aan het werk kan zetten. (en beter nog: het herkent wanneer het fout gaat). Mij zul je daar niet zien, ik besteed die kennis graag uit een partij waar ik blind op kan vertrouwen. Net zoals ik vind dat een klant dat bij mijn werkzaamheden moet kunnen.

Heb uiteindelijk nog niks eruit gehaald. Maar toen ik gister onder de kap keek viel mij wel op dat er een olie-achige laag langs de rocker cover gasket zit (weet even niet de Nldse vertaling maar volgens mij is dat het :). Zat er volgens mij altijd al een beetje (auto heeft 225k gereden)...normaal (te bezorgd dus :)...of niet (wellicht door te hoge olidruk door net iets te veel olie bijgesmeten door KF)?

Zi0uxqV.jpg

lWKw0Qw.jpg

ESnusCy.jpg

vSN6JxN.jpg

Waarom ga je niet gewoon naar de dealer?
OPEL WINTER CHECK. GRATIS CONTROLE VOOR ALLE VEILIGHEID.
U gaat op vakantie of wilt om een of andere reden weten hoe het met de conditie en de veiligheid van uw Opel gesteld is? Kom dan bij de Opel dealer langs voor een gratis veiligheidscontrole van 36 essentiële onderdelen.
Bij de Opel Winter Check loopt de Opel dealer samen met u rondom uw auto voor een visuele inspectie van 36 essentiële punten.
De controle omvat onder andere:

Koelvloeistofniveau
Accu, polen, klemmen
Uitlaat
Conditie voorruit
Werking mistlampen
Motoroliepeil
Remvloeistofniveau
Remleidingen en –slangen
Remtest (inclusief handrem) op remtestbank
Ruitensproeiers
Ruitenwisserbladen
Werking verlichting
Ruitenwisservloeistof
Bandenspanning en –conditie
Claxon
Aanwezigheid krik en wielsleutel

De hoeveelheid teveel aan olie lijkt mij in dit geval niet ernstig. Daarnaast vraag ik mij af hoe diep de peilstok bij deze auto in moet om te peilen. Als je de peilstok parkeert in de schacht steek je m er gewoonlijk helemaal in. Maar om het olie peil af te lezen is dat niet altijd de bedoeling.

Er zit gewoon teveel olie in, dat is duidelijk zichtbaar op de pijlstok.
Een duidelijk te hoog oliepijl kan wel degelijk problemen geven. Dat Max teken staat er niet voor niets op!
Kwik fit zijn gewoon amateurs waar je niet wilt komen.

Terug
Bovenaan