Peter 8807342

Net ingestapt
Ik las zojuist met stomme verbazing het nieuws op NOS over Flexicharge dat zich gedwongen voelt om haar laadpalen op dieselaggregaten aan te sluiten:

Ik heb serieus even op mijn kalender gekeken of het niet toevallig al 1 april was. Nederland is gek geworden geloof ik. Als het zo moet, waarom zouden we niet beter een poosje doorrijden met dieselauto's? Dat is toch veel efficiënter dan via een laadpaal op diesel rijden in een Tesla of VW ID of zo? Het milieu blijkt een drogargument op deze manier. Elektrisch rijden om stikstof uitstoot te reduceren uit je auto, maar een ronkend stinkaggregaat achter de laadpaal kan wel? Wat vinden jullie?

^^ Dit is niet uniek hoor, komt op bouwplaatsen ook voor: is er in het bestek voorgeschreven dat er met elektrisch materieel gewerkt moet worden, is de stroomvoorziening ontoereikend en wordt er met diesel generatoren stroom opgewekt om de batterij pack's op te laden na werktijd.

Edit: dat is dus precies het voorbeeld (min of meer) van dat bedrijf, Flexicharge, Het is een laadpalen (punt) fabrikant die een nieuw bedrijfspand in aanbouw heeft en daar is dat aggregaat voor. Niet om stroom op te wekken voor IN de laadpunten.

Er worden aggregaten gebruikt voordefabriek om laadpalen te maken. Dat toch anders dan hier wordt gesuggereerd.
Niettemin zie je dit landelijk. Er wordt moeizaam gebouwd vanwege de stikstofproblematiek. Diselvrachtwagens moeten elderslossenwant op de bkuw gaat alles met elektrische hulpmiddelen. Kranen, dozers enz.

Als de bouw is opgeleverd zitten de nieuwe bewoners of bedrijven zonderstroom en staan er vlot een jaar een aantal dieselaggregaten. Blijkbaar geen enkel probleem.

En ons nieuwe kabinet gaat weer 20 miljard in stikstof stoppen zonder de echte problemen ook maar te benoemen.

Ik las zojuist met stomme verbazing het nieuws op NOS over Flexicharge dat zich gedwongen voelt om haar laadpalen op dieselaggregaten aan te sluiten:

Ik heb serieus even op mijn kalender gekeken of het niet toevallig al 1 april was. Nederland is gek geworden geloof ik. Als het zo moet, waarom zouden we niet beter een poosje doorrijden met dieselauto's? Dat is toch veel efficiënter dan via een laadpaal op diesel rijden in een Tesla of VW ID of zo? Het milieu blijkt een drogargument op deze manier. Elektrisch rijden om stikstof uitstoot te reduceren uit je auto, maar een ronkend stinkaggregaat achter de laadpaal kan wel? Wat vinden jullie?
Hoeveel liter diesel per kilometer heeft een EV nodig en hoeveel liter een gewone diesel?

Pas na het antwoord op deze vraag mag je verontwaardigd doen.

Ik heb ooit de berekening eens gemaakt aan de hand van de prijzen hier in België.

De goedkoopste manier om auto te rijden per km (aan energiekosten alleen) is met een elektrische auto die je gaat opladen via een generator die draait op stookolie.
De komt een stuk goedkoper uit dan stroom van het net te halen.

Als je rechtstreeks van je zonnepanelen kan laden is dat natuurlijk het goedkoopste maar dan moet je natuurlijk kunnen laden op momenten dat de zon schijnt.

Nu dit geeft vooral aan hoe idioot duur onze elektriciteit de laatste 4 jaar geworden is. (de stookolie is op die tijd ook vrijwel X2 gegaan)

Het vergelijk is lastig.... Het aggregaat heeft een hoop restwarmte, kan misschien ook gebruikt worden (Vergelijk met Fiat micro WKK project), Er zijn wat opwek- en laadverliezen en een electromotor heeft helaas ook geen 100% efficientie. Maar een doorsnee diesel van 1.800 - 1.900 kg rijdt waarschijnlijk ook geen 1:18 gemiddeld.

Helemaal waar ! En daarbij zijn dieselvoertuigen bijna allemaal voorzien van Roetfilter, SCR katalysator en Ad-Blue. Dieselgeneratoren blazen hun uitlaatgas bijna ongefilterd naar buiten, zeker bij een aggegraat op leeftijd.

Stroom op de bouw is wel een dingetje, aansluitingen zijn meer dan belangrijk. Ik was onlangs op een hoogbouw project in Amsterdam. De twee bouwliften konden niet op vol vermogen werken, transport van materiaal werd in de week einden gedaan, en de verwarming om bv het stucwerk te drogen werd voorzien door een palletkachel in containers opgesteld met leidingwerk. Stroomaansluitingen kunnen zo maar meer waarde hebben als het pand.

Dieselgeneratoren blazen hun uitlaatgas bijna ongefilterd naar buiten, zeker bij een aggegraat op leeftijd.

Mwah, sinds 2022 is de zgn. stage5 generator al verplicht bij nieuwe exemplaren én meer dan 500 draaiuren.
Dan hebben die apparaten dus een roetfilter, SCR katalysator en dus AdBlue.

(..)
Energie produceren met dieselaggregaten gaat helaas niet zonder uitstoot. Daarom moeten sinds januari 2022 alle nieuwbouw aggregaten voldoen aan de Stage 5 norm. Dit geldt niet voor aggregaten die minder dan 500 uur per jaar draaien (noodstroomaggregaten). Het doel is om de uitstoot van NOx (stikstof) en CO2 terug te dringen. Kortom schonere energie dus!

Waar moet je rekening mee houden?

Een aggregaat blijft diesel nodig hebben. Toch zijn er 4 punten waar je rekening mee moet houden bij Stage 5 motoren in aggregaten:

1. De motoren zijn voorzien van een roetfilter

Een motor moet standaard een roetfilter hebben om zo de roetuitstoot te verminderen. De roetfilter vangt het roet op die tijdens regeneratie* onder extreme hoge temperaturen verbranden. Op deze manier gaat de roetuitstoot naar beneden tot wel 99,9%. In principe is een roetfilter dus zelfreinigend zolang het aggregaat voldoende belast wordt. Wanneer het aggregaat niet voldoende belast wordt, dus het aggregaat komt niet voldoende op temperatuur, kan de roetfilter verstopt raken met alle gevolgen van dien.

2. De motoren hebben AdBlue nodig

Omdat een motor alleen aan Stage 5 kan voldoen door een nabehandeling van de uitlaatgassen, zullen motoren vanaf 50 kVA uitgerust zijn met een actieve katalysator. Meestal met AdBlue. Hierdoor kunnen de motoren schoner draaien. AdBlue is een vloeistof dat bestaat uit gedemineraliseerd water en ureum. Door de hete uitlaatgassen hiermee te injecteren is een groot deel van de stikstofoxiden (NOx) omgezet in zuivere stikstof en waterdamp. Twee onschuldige stoffen die van nature al aanwezig zijn in onze lucht. Het spreekt voor zich dat naast brandstof ook met enig regelmaat AdBlue bijgetankt moet worden. (..)

3. De motoren verbruiken fractioneel meer diesel

Je leest het goed. De nieuwe motoren verbruiken soms fractioneel meer brandstof. Hoe dit werkt? Een dieselmotor werkt volgens het zelfontbrandingsprincipe. De lucht boven in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna er brandstof wordt ingespoten om het mengsel te laten ontbranden onder compressie. Deze ontbranding zorgt voor uitstoot van schadelijke stoffen. Bij een lage verbrandingstemperatuur voor veel roet (PM) en bij een hoge verbrandingstemperatuur veel stikstofoxide (NOx). Om het aantal stikstofoxide (NOx) te verlagen wordt er fractioneel meer brandstof ingespoten om de verbranding als het ware te ‘koelen’.

4. Het is nog belangrijker om goed na te denken over de benodigde capaciteit

De nieuwe motoren moeten straks voor minimaal 30% worden belast om de juiste temperatuur in het uitlaatsysteem te realiseren. Dit is met name nodig voor de katalysatoren die pas goed functioneren vanaf een uitlaattemperatuur boven de 250 °C. AdBlue verneveld daaronder niet en zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem zal dicht klonteren. Het is dus belangrijk geen overcapaciteit in te zetten, maar puur te kijken naar wat je echt nodig heeft. (..)

~~~~~~~~~~~~~~

Naast de aggregaten heb je in de bouw ook zgn. stationaire dieselpompen voor bronbemaling. Naar wat ik zo her en der tegenkom zijn die wel vrij veel van de oude stempel, te zien en te ruiken.. Daar kan nog wel een slag in gemaakt worden, denk ik.

Noodstroom in ziekenhuizen komt ook van een dieselgenerator, dus zo gek is het niet

Het vergelijk is lastig.... Het aggregaat heeft een hoop restwarmte, kan misschien ook gebruikt worden (Vergelijk met Fiat micro WKK project), Er zijn wat opwek- en laadverliezen en een electromotor heeft helaas ook geen 100% efficientie. Maar een doorsnee diesel van 1.800 - 1.900 kg rijdt waarschijnlijk ook geen 1:18 gemiddeld.
Het is inderdaad een complexe vergelijking op alle gebieden.

Een diesel van 1900kg gaat het inderdaad vast moeilijk hebben om 1:18 te halen maar die diesel hoeft geen zware batterij mee te slepen en gaat ook niet zoveel wegen. Mijn Mégane estate haalt bijvoorbeeld wel met gemak de 1:18

Keerzijde van het verhaal: als ik wat ik hierboven geschreven heb moet doen om goedkoper te rijden zou dat willen zeggen dat ik en lawaaierige stroomgenerator in mijn achtertuin moet zetten, elke keer als ik mijn auto wil opladen een paar liter stookolie uit mijn tank moet overpompen,... Ja in zoiets heeft niemand zin natuurlijk - dan kan je al beter de fiets nemen.

En de enige reden dat het goedkoper uitkomt is omdat je dan legaal op stookolie kan rijden, want diesel die je in kleine hoeveelheden aan de pomp kan halen is een stuk duurder.

Langs de andere kant denk ik dat - als je toch een dieselgenerator nodig hebt - er veel winst kan behaald worden door wat technologie uit onze dieselauto's in generatoren te gebruiken.

Grote windmolens hebben ook een dieselaggregaat om de windmolen te tornen, langzaam te draaien, bij windstilte...!

Terug
Bovenaan