Laadpas, ervaringen

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo allemaal,

Zoals een aantal van jullie hier weet, rijd ik sinds een week volledig elektrisch. Nu ben ik bezig met het regelen van een laadpas, zodat ik ook onderweg kan laden. Ik zal grotendeels thuisladen, dus ik wil geen abonnement.
Nu heb ik al wat onderzoek gedaan en kreeg ik meermaals als tip de kaart van Shell. Ik heb inmiddels de app, de laadpas aangevraagd dacht ik, maar dat lijkt wat omslachtig en de klantenservice doet vaag. Ik wacht nu op een mail of het klopt dat ik de pas heb aangevraagd.
Ik zie nu in de app dat de pas onderweg is. Raar dat de klantenservice dat niet even kan bevestigen. App gaf dat eerder niet aan en loopt vaak vast. Hopelijk is dat niet zo tijdens het laden!

Nu ben ik benieuwd naar de ervaring van anderen. Ik rijd enkel privé, dus geen leaseauto of een andere vorm van zakelijk rijden. Wel woon- werkverkeer, maar dat is gewoon kilometervergoeding.

Kortom, welke pas(sen) gebruiken jullie en welke ervaringen zijn er?

Alvast bedankt!

Ik heb een Greenchoice pas naast een Shell druppel. Voor de paar keer dat ik de pas gebruik, is Greenchoice een gemakkelijke. Shell werkt (als ik het goed heb) met vaste prijzen die soms nadeliger kunnen zijn, vooral bij openbare 11kW laadpalen.
Het is ook handig om voor snelladen de FastNed app te installeren. Daar kun je ook de auto ingeven, zodat hij direct wordt herkend als je de stekker in de auto steekt. Afhankelijk of je vaak snellaadt kun je een abonnement afsluiten voor wat korting op de kWh's.

InCharge is Vattenfall, niet? Die is ook gratis aan te vragen wanneer je daar geen klant bent begrijp ik. ANWB is niet kosteloos, wel? Al valt de €2,95 ook te overzien.

Via Ford lees ik veel over Electroverse, iemand daarmee ook ervaring?

...Afhankelijk of je vaak snellaadt kun je een abonnement afsluiten voor wat korting op de kWh's.
Naar verwachting zullen we alleen snelladen tijdens vakanties. Dus een abonnement kan er niet uit en wanneer dat anders blijkt in de toekomst, kan je vaak nog overschakelen lijkt mij.

Naar verwachting zullen we alleen snelladen tijdens vakanties. Dus een abonnement kan er niet uit en wanneer dat anders blijkt in de toekomst, kan je vaak nog overschakelen lijkt mij.
Klopt en volgens mij (maar zoek dat na) kun je per maand het abo nemen. Bijvoorbeeld dus alleen tijdens de vakantie. Ook in andere landen (België, Frankrijk, UK) komen ook meer FastNed stations waar je dan terecht kunt. Overigens is als je voordelig wilt laden ook de Tesla app handig, daarmee kun je bij (de meeste) Superchargers terecht, ook als je geen Tesla hebt. Zeker afhankelijk van de tijd van de dag zijn de tarieven scherp.
Ben je bij een Van der Valk en gebruik je een 11kW 'gewone' laadpaal, let op. Daar betaal je de hoofdprijs.
Tip: download de Go-Charge app, die geeft een indicatie van de laadprijs voor verschillende passen, per laadpaal.

Ik zal een map met alle laad apps maken op mijn telefoon :ROFLMAO:

Die Go-Charge wordt slecht beoordeeld (2,4 uit 5), is dit echt een toevoeging? Anders kan ik beter zelf even vergelijken, kost misschien wat meer tijd, maar dan weet ik in ieder geval wie de goedkoopste is bij een paal.

Ik zal een map met alle laad apps maken op mijn telefoon :ROFLMAO:

Die Go-Charge wordt slecht beoordeeld (2,4 uit 5), is dit echt een toevoeging? Anders kan ik beter zelf even vergelijken, kost misschien wat meer tijd, maar dan weet ik in ieder geval wie de goedkoopste is bij een paal.
Het geeft in ieder geval een indicatie - je kunt zien welke passen over het algemeen hoger/lager scoren. De ANWB Onderweg app geeft een indicatie van de kWh-prijzen van laadpalen (net als brandstofprijzen), maar zonder onderscheid tussen verschillende laadpasproviders.

Ik heb een verzameling aan gratis passen/druppels: Shell Recharge, Ecotap, Vattenfall, ANWB en Maingau. En een stuk of 10 a 12 apps. Maar werkgerelateerd hou ik me er ook mee bezig.
De Ecotap rekent altijd CPO+2ct, dus daar hoef je niet echt over na te denken. Maar op Allego palen is Shell vaak weer voordeliger.

En hoe kijk je dan welke pas het voordeligst is? Heb je daar ook een bepaalde app voor? Of gebruik/ check je dan meerdere apps bij een paal?

Via Ford lees ik veel over Electroverse, iemand daarmee ook ervaring?
Bij mij in de straat zijn de Allego-palen ca 68ct. Via Shell is het standaard 55ct. Met Electroverse is het 48ct. Dus bij mij is Electroverse de goedkoopste. Ik zou eens gaan kijken wat de naar verwachting meest gebruikte palen zijn in je omgeving (of in de buurt van werk/familie) zijn en dan een aantal passen nemen die daar het beste op aansluiten.

Heb nog geen EV, maar wel al accounts bij ANWB, Shell en Electroverse geregeld. ANWB express gedaan omdat deze volgens mij ook dezelfde tarieven hanteren bij de Tesla-sites als dat je zou krijgen als je een account neemt bij Tesla (weet dat niet 100% zeker).

En zorg in het buitenland ook voor de pasjes zodat je niet alleen van je telefoon afhankelijk bent. Dat kan nog wel eens tegenvallen bij laadpalen als je geen of slechte dekking hebt. Geen ervaring dus mee, maar heb het wel in mijn oren geknoopt vanuit tips die ik her en der heb gelezen.

Ik heb tot nu toe veel apps geinstalleerd om tarieven te checken, heb geen app gevonden die een goed overzicht biedt over meerdere aanbieders heen.

En hoe kijk je dan welke pas het voordeligst is? Heb je daar ook een bepaalde app voor? Of gebruik/ check je dan meerdere apps bij een paal?
Mijn vrouw wil het nooit checken, dus die gebruikt altijd de Ecotap. Maar verder krijg je er wel wat gevoel voor: Vattenfall pas bij Vattenfall, en periodiek checken welke het voordeligst is Allego. Dus per CPO moet je een beetje weten welke de beste keus is.
Ik hoor veel mensen zeggen dat de ANWB pas overal voordelig is, maar dat vind ik serieus tegenvallen. Zeker startkosten tikken aan als je kortere laadsessies hebt.

Het zal ook ervaren zijn. Meerdere gratis passen en apps kan ook niet veel kwaad. En wat al werd gezegd, na een tijdje ken je de veelgebruikte passen wel. Gaat mij vooral om het gemak op vakantie, dus Duitsland, België Frankrijk, Oostenrijk, @JL86 land Zwitserland, Tsjechië, Italië wellicht. Maar dat komt wel goed nu denk ik.

Ik denk dat je de "West Europese" landen wel redelijk goed kunt afdekken met de Fastned-, Ionity- en Tesla apps. Wat ik begreep is dat de Shell app ook aardig wat dekking in het buitenland heeft en in CH heb ik ook nog M-Charge (van Migros) en voor de niet snelladers gebruik ik easycharge.

Wat ik meestal doe als we een vakantieland hebben uitgekozen, net voor vertrek eens googelen wat daar de meest gebruikte laders en apps zijn en dan die gewoon downloaden en voorafgaand een account aanmaken met je credit card gegevens zodat je altijd kunt laden.

Ik heb zelf geen enkel pasje en in de afgelopen 3.5 jaar ook nog niet nodig gehad. Apps op je telefoon kun je vaak oneindig downloaden en staan of liggen ook niet in de weg.

Het zal ook ervaren zijn. Meerdere gratis passen en apps kan ook niet veel kwaad. En wat al werd gezegd, na een tijdje ken je de veelgebruikte passen wel. Gaat mij vooral om het gemak op vakantie, dus Duitsland, België Frankrijk, Oostenrijk, @JL86 land Zwitserland, Tsjechië, Italië wellicht. Maar dat komt wel goed nu denk ik.
Even op Laadpastop10.nl kijken. En je daar ook aanmelden voor de nieuwsbrief. Wij zijn met onze EV (nog) niet in het buitenland geweest, het is hier de tweede auto. Maar ik heb een Maingau pas omdat die het voordeligst zou zijn bij snelladers. Maar dat bericht is van zes jaar geleden, dus of dat nog steeds zo is weet ik niet.

Die website had ik al gecheckt inderdaad.

Ik heb nog een oude portemonnee, zo'n kleine voor pasjes en briefgeld. Daar kunnen de laadpassen mooi in. Kan wel ergens in die mega laadruimte voorin de Capri.

Dat heb ik dus ook, zo'n sleuteltasje met dealernaam erop. Daar passen precies de pasjes in!

Voor op de lijst met te installeren apps: Ad-hoc map.

Voor het snelladen geen laadpas/app van een andere aanbieder gebruiken, deze kunnen een opslag rekenen en snelladen kan ook via pin/creditcard.

Welke laadpas je nodig hebt in Nederland voor openbare laadpalen hangt af van de regio waar je hem gaat gebruiken.
Ik gebruik de Vattenfall pas het meest, daarna Greenchoise (de app laat prijzen van alle laadpalen in de omgeving zien, je ziet dus snel of het goedkoper kan) en voor nood de Shellpas. Ik lees dat er mensen de ANWB pas gebruiken, niet doen, die is echt duur, alleen de startkosten al.

Terug
Bovenaan