Laden en snelladen in Spanje

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Naar aanleiding van berichten in media deel ik hier graag de situatie van laders en snelladers in Spanje. Tijdens mijn recente reis (N=1) door noord-oost Spanje lijkt me de situatie redelijk verbeterd. Mijn observaties:
  • Bij alle tankstations langs de autoroutes zijn (redelijk) veel snelladers. Als je van de snelweg afgaat, dan vind je regelmatig snelladers, maar deze hebben vaak een vermogen van 50 kW. Voordeel: het duurt wellicht wat langer maar de prijzen per kWh liggen dan vaak rond de 0,35 euro (op moment van schrijven). Echte snelladers (> 150 kW) rekenen al snel met 1 euro of iets meer.
  • Op het 'platteland' is de situatie minder duidelijk en minder 'dicht'. Er zijn op verschillende plaatsen AC-laders maar niet écht op elke straathoek. Maar dat is in Nederland in kleinere dorpen ook niet het geval.
  • Een goede indicatie vind je in de ANWB-app 'Onderweg', daar staan indicaties van de laadsnelheden en beschikbaarheid, en gelijk prijzen per kWh bij (wel afhankelijk van je eigen laadpas).
  • Ik ben niet met een elektrische auto in Spanje geweest, dus kan geen ervaring delen over laadpasjes en dergelijke.
Het viel me wel op dat in Spanje meer elektrische auto's rondreden (op Spaans kenteken) dan in Frankrijk - beide buiten grote steden. Voel je vrij om jouw ervaringen voor het opladen van je auto in Spanje te delen!

Terug
Bovenaan