Naar aanleiding van berichten in media deel ik hier graag de situatie van laders en snelladers in Frankrijk. Het idee was dat je in de vakantietijd vooral tegen wachtrijen voor snelladers zou staan. Tijdens mijn recente reis (N=1) door Frankrijk vond ik het zeer meevallen. Mijn reis was op werkdagen (dinsdag/woensdag in zuidelijke richting, woensdag/donderdag in noordelijke richting), vanuit Moeskroen (België) via Parijs naar Limoges/Toulouse/Narbonne. Mijn observaties:
- Bij alle tankstations langs de autoroutes zijn (veel) snelladers
- Ik zag bij geen enkel tankstation (bezocht of langsrijdend/zichtbaar vanaf de autoroute) een wachtrij voor de snelladers
- Op 'aires' zonder tankstation worden steeds meer (Allego) snelladers geplaatst. Veel daarvan zijn (op dit moment) nog in de installatiefase.
- Op het 'platteland' is de situatie minder duidelijk en minder 'dicht'. Er zijn op verschillende plaatsen AC-laders maar niet écht op elke straathoek. Maar dat is in Nederland in kleinere dorpen ook niet het geval. Snelladers vind je vaker dan in Nederland bij supermarkten (hypermarchés) en zelfs op parkeerplaatsen, soms naast een AC-lader.
- Een goede indicatie vind je in de ANWB-app 'Onderweg', daar staan indicaties van de laadsnelheden en beschikbaarheid, en gelijk prijzen per kWh bij (wel afhankelijk van je eigen laadpas).