Laders en snelladers in Frankrijk

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Naar aanleiding van berichten in media deel ik hier graag de situatie van laders en snelladers in Frankrijk. Het idee was dat je in de vakantietijd vooral tegen wachtrijen voor snelladers zou staan. Tijdens mijn recente reis (N=1) door Frankrijk vond ik het zeer meevallen. Mijn reis was op werkdagen (dinsdag/woensdag in zuidelijke richting, woensdag/donderdag in noordelijke richting), vanuit Moeskroen (België) via Parijs naar Limoges/Toulouse/Narbonne. Mijn observaties:
  • Bij alle tankstations langs de autoroutes zijn (veel) snelladers
  • Ik zag bij geen enkel tankstation (bezocht of langsrijdend/zichtbaar vanaf de autoroute) een wachtrij voor de snelladers
  • Op 'aires' zonder tankstation worden steeds meer (Allego) snelladers geplaatst. Veel daarvan zijn (op dit moment) nog in de installatiefase.
  • Op het 'platteland' is de situatie minder duidelijk en minder 'dicht'. Er zijn op verschillende plaatsen AC-laders maar niet écht op elke straathoek. Maar dat is in Nederland in kleinere dorpen ook niet het geval. Snelladers vind je vaker dan in Nederland bij supermarkten (hypermarchés) en zelfs op parkeerplaatsen, soms naast een AC-lader.
  • Een goede indicatie vind je in de ANWB-app 'Onderweg', daar staan indicaties van de laadsnelheden en beschikbaarheid, en gelijk prijzen per kWh bij (wel afhankelijk van je eigen laadpas).
Voel je vrij om jouw ervaringen voor het opladen van je auto in Frankrijk te delen!

Ik heb geen EV maar volg, misschien ook nog aangeven hoe vlot het betalen verliep.
Er zijn indianenverhalen over “op zijn minst 10 apps en 15 pasjes nodig”, in hoeverre klopt dat?
Kan je intussen al betalen met een gewone debet of creditcard?
Zijn er grote verschillen met SPA en ITA?

Ik heb (en had) geen Tesla dus daar had ik niet zo op gelet. We konden overwegend met een MTC-card (van leaseauto) en Greenchoice of Shell pasje overal terecht. Tegenwoordig heb je in Frankrijk ook best vaak Fastned langs de snelwegen, daar kun je ook met de Fastned app terecht (en plug & load als je de auto hebt geïnstalleerd in de app). Ik heb niet zo gelet op bankpasjes, creditcards. In UK is dat zeker bij snelladers al redelijk gewoon.
Ik zal ook een SPA topic aanmaken, maar ITA heb ik geen ervaring mee (niet geweest sinds -tig jaar).

indianenverhalen
Indianenverhalen dus.
Ik heb er twee, mijn pasje van 't werk en nog een reserve laadpas. Die reservelaadpas heb ik twee of drie jaar geleden eens moeten gebruiken. Toen de laadpas voor de EV van mijn vrouw wat op zich liet wachten, heb ik bijna twee jaar geleden mijn reserve laadpas aan haar gegeven, ik heb hem nog niet gemist.

Als reserve laadpas gebruik(te) ik de shell Recharge, die is ook zonder abonnement
Je mag ervan uitgaan dat Frankrijk het Europese land is/wordt met de beste laadinfrastructuur. Frankrijk zet massaal in op laadpalen om het tourisme te ondersteunen.
Frankrijk heeft ook een zeer hoog aandeel aan kernenergie (70%), in het week-end laadpalen laten opereren is voor hen dan ook puur marge (een kerncentrale stilleggen is nogal duur, en in het week-end hebben ze sowieso een overcapaciteit omdat veel fabrieken stil liggen ).

Deze zomer had ik een elektrische huurauto in Frankrijk. Alles betaald met creditcard / qr-code via telefoon. Nergens hoeven wachten. Range van de auto was 400 km. Tip; ga niet laden tijdens lunchtijd, dan is veelal alles bezet. Download zoveel mogelijk apps, zoals Ionity, Total, Fastned. Baat het niet schaadt het niet.
Als ik een vrije keuze had zou ik niet meer zo snel met een EV met vakantie gaan of de EV moet echt een giga range hebben. Nu ben ik toch wel relatief veel tijd kwijt geweest met laden.

Met een moderne auto kom je ook met de app van de OEM zelf uit. In-car navigatie gebruiken en hij berekent netjes waar en wanneer je moet laden. Ik heb zelf een Mini Charging card (zelfde als BMW, van Digital Charging Solutions). Daar één keer een Shell Recharger gehad die er niet op werkte, maar verder altijd 'raak'. Ik zou sowieso Shell Recharge niet aanraden. Die staat namelijk het vaakst vol (met Nederlanders) terwijl HPC's in de buurt/eromheen dan vaak gewoon vrij zijn.

Met een moderne auto kom je ook met de app van de OEM zelf uit. In-car navigatie gebruiken en hij berekent netjes waar en wanneer je moet laden. Ik heb zelf een Mini Charging card (zelfde als BMW, van Digital Charging Solutions). Daar één keer een Shell Recharger gehad die er niet op werkte, maar verder altijd 'raak'. Ik zou sowieso Shell Recharge niet aanraden. Die staat namelijk het vaakst vol (met Nederlanders) terwijl HPC's in de buurt/eromheen dan vaak gewoon vrij zijn.
Gelukkig heb je de grootste kans om bij TotalEnergies terecht te komen. Viel me ook op dat het merk met de schelp de hoogste benzineprijzen rekent aan de autoroutes...

Ik heb geen EV maar volg, misschien ook nog aangeven hoe vlot het betalen verliep.
Er zijn indianenverhalen over “op zijn minst 10 apps en 15 pasjes nodig”, in hoeverre klopt dat?
Kan je intussen al betalen met een gewone debet of creditcard?
Ik heb van mijn werk een Shell pas en voor de zekerheid nog een Ecotap en ANWB pas in het handschoenenkastje. Maar ik heb tot nu toe altijd gewoon met mijn Shell pas kunnen laden. Geen garantie dat het overal werkt maar ik heb nog geen problemen ervaren.

V.w.b. debet/creditcards: dat is deels historisch maar het is ook goedkoper. In feite bouwen de laadpaalexploitanten hun eigen betaalnetwerk en hebben zo niet de kosten van betaalterminals. De hardware is duurder dan wat nu wordt gebruikt en je hebt geen banktransactiekosten. Maar uiteindelijk moet we wel naar een situatie waar je gewoon met een bankkaart moet kunnen laden. Al was het maar voor als je een huur- of deelauto gebruikt.

Dat is toch al lang zo? Ik ken eigenlijk weinig laadpalen waar je niet met CC of debitcard kan betalen...

Terug
Bovenaan