Lamborghini Espada

louisz

Kilometervreter
Ik zat me op deze regenachtige dag eens af te vragen of er toevallig een Lamborghini Espada in Nederland te koop staat, wat zo'n ding nu eigenlijk kost, en hoeveel er überhaupt op kenteken staan.

Er bleken er 5 te koop te staan (meer dan ik had verwacht). En die staan dan ook nog eens allemaal bij dezelfde aanbieder (die kennelijk de markt monopoliseert), en ze zijn alle vijf uit 1973. De kentekens, zoals ze in de advertentie staan, blijken ook allemaal erg bij elkaar in de buurt te liggen: LA-81-43, LA-88-18, LA-89-18, LA-89-56 en LA-90-66.

Ga ik kijken hoeveel er op op kenteken staan, dan blijken dat er (volgens de RDW open data) 9 te zijn, waarvan 1 uit 1973 :confused:.

Geen van de in de advertenties genoemde kentekens is bekend bij de RDW, en in de Autoweek kentekencheck geven ze ook allemaal een foutmelding.

Het komt mij allemaal wat vreemd voor. Vermeldt deze verkoper (Aaldering in Brummen) gefingeerde kentekens? Of zijn de RDW gegevens wellicht onbetrouwbaar bij dergelijk oude auto's?

Wel wat raar ja. Ze hebben ook een serie 2 uit 1973 volgens hun. De serie 3 werd al in 1972 uitgebracht en een Lamborghini blijft niet ruim een jaar bij de dealer staan

Zijn fictieve kentekens, zal allicht gedaan zijn omdat het buitenlandse exemplaren (nog zonder nl registratie) betreft.

D Elzinga zei:
Zijn fictieve kentekens, zal allicht gedaan zijn omdat het buitenlandse exemplaren (nog zonder nl registratie) betreft.

Dat denk ik. Die auto's worden zonder registratie ingevoerd zodat er geen bpm etc over betaald hoeft te worden. Dus kentekenloos

Over auto's die ouder zijn dan 25 jaar hoeft toch sowieso geen BPM te worden afgedragen? En ze zijn ook ouder dan 30 jaar, dan is er (als ik Google goed begrijp) ook een vrijstelling van invoerrechten, wat zou spelen als de auto van buiten de EU komt (alleen kan dan nog BTW verschuldigd zijn, maar dat lijkt dan een zwaar gereduceerd tarief).

Maar goed, waarom noemen ze dan überhaupt een kenteken in de advertentie op? Ik zie regelmatig advertenties van auto's zonder kenteken, dus kennelijk verplichten de advertentiesites een kenteken niet.

Ik vind het ook wat apart dat de advertenties helemaal niets over de achtergrond van de auto's vermelden, bijvoorbeeld dat het importauto's zijn. Ik vermoed dat in deze markt voor exclusieve klassiekers de gedachte is dat de geïnteresseerden zich toch wel zullen melden en dat de benodigde informatie in een gesprek kan worden verstrekt. Maar dezelfde aanbieder verstrekt in bijvoorbeeld deze advertentie van een niet minder exclusieve Aston Martin Lagonda beduidend meer informatie. Misschien is dat omdat ze van die auto niet de enige aanbieder zijn? Als je monopolist bent, komen geïnteresseerden toch wel bij je terecht, zullen ze wellicht denken.

Even de exemplaren opgezocht. Een is een Zwitser, drie zijn Amerikanen, en een is onbekend maar gezien de aanduiding "EU car" vast ook geen Nederlands kenteken. Waarom niet alle advertenties even consistent zijn? Verschillende medewerkers, gedaan op een maandag, koffie was op, etc.

BPM en dergelijke gelden bij auto's van dergelijke leeftijd inderdaad niet, maar dit soort exclusieve auto's worden vaak ook weer doorverkocht aan het buitenland. Invoeren is dan zinloos.

LA zal wel voor Lamborghini staan.
Misschien weet de verkoper te herleiden welk productienummer de auto heeft, bijv 8918 en heeft daar uiteindelijk een kentekenplaat bij laten maken?

Bel hem eens op, dan weet je het.

Het lijkt mij ook wel logisch dat ze niet op Nederlands kenteken staat. De kans is erg groot dat koper niet in Nederland zal wonen.

Voor de liefhebbers, Harry van Harry’s Garage (oprichter EVO magazine) is momenteel de techniek van een Espada aan het restaureren (zie YouTube).

Als je serieus op zoek bent naar een Espada is een bezoekje aan de Gallery zeker de moeite waard. Vriendelijk en behulpzaam personeel, helemaal voor potentiële klanten waarschijnlijk. Vorige week nog mijn droomauto daar kunnen bewonderen, de Ferrari 365 GTB/4 Daytona.

Ken je deze al:

https://www.lamborghini-register.nl/lamborghini/home/v12-classici/espada

Prachtige auto's zijn het! Vorig jaar stond er nog een origineel NL auto op Marktplaats. Deze zilveren Espada had 30 jaar in een garage stil gestaan.

Prachtige auto's, maar elke Lambo uit die tijd was kwalitatief een bouwpakket. Ik kwam in 70-er jaren veel bij de toenmalige importeur over de (garage)vloer.

Als hij geen kenteken heeft, is het makkelijk op bedrijfsvoorraad zetten.
En deze gaan 99% zeker toch weer naar het buitenland, dus wat heeft een nl kenteken voor zin?

Ik weet ook een aantal oldtimerhandelaren die iedere auto direct op export zetten, wordt hij dan toch binnen NL verkocht dan zetten ze hem weer op nl kenteken.

VW Golf II zei:
Ken je deze al:

https://www.lamborghini-register.nl/lamborghini/home/v12-classici/espada

Prachtige auto's zijn het! Vorig jaar stond er nog een origineel NL auto op Marktplaats. Deze zilveren Espada had 30 jaar in een garage stil gestaan.

Die advertentie heb ik destijds ook gezien. :cool: Helaas ben ik nog nooit zo'n schuur tegen gekomen. :)

VW Golf II zei:

En dat is niet de enige originele Nederlander, ik kwam een tijdje geleden deze tegen:

33991807798_9b7a687461_c.jpg

Deze was het:

https://www.autoblog.nl/nieuws/waag-de-gok-en-koop-deze-vervallen-lamborghini-121122

Hij staat ook in het register vermeld.

Terug
Bovenaan