Lancia Gamma

MCW 41

Petrolhead

2026 Lancia Gamma Will Offer A Hybrid Too After Stellantis Changes Course​

• Stellantis confirms Lancia Gamma will launch in 2026 with hybrid and electric powertrains.
  • Based on the STLA Medium platform, it will be roughly the same size as the BMW 4 Series.
  • The new model will be built at Italy’s Melfi plant as part of Stellantis’ €2 billion investment.
teaser_gamma_2mb-671b79d6495a5.webp

It’s been a full year since we last heard any updates about the upcoming Lancia Gamma, but today there’s news, and it signals a slight shift in Stellantis’ plans. While the automaker previously seemed committed to making the Gamma an all-electric model, it now plans to offer hybrid versions as well, reflecting a broader adjustment to its electrification strategy across its brands. Stellantis is leaning on its adaptable STLA platforms to accommodate both EVs and hybrids, giving buyers more options in a market that still favors variety.

The announcement was made on Wednesday during the Stellantis Roundtable, held at the Ministry of Business and Made in Italy (MIMIT). The meeting saw Stellantis commit to €2 billion ($2.1 billion) in investments for Italian production, a move aimed at strengthening its relationship with the Italian government. Stellantis’ European boss, Jean-Philippe Imparato, revealed that the Gamma would include hybrid powertrains to meet evolving market demands.

Veel kritiek op Tavares, qua hoge prijzen begrijp ik dat ook zeker, maarre, Stellantis lijkt wel lekker aan de weg te timmeren.

la-nuova-lancia-gamma-mostrata-a-dipendenti-e-fornitori.webp

De nieuwe Lancia Gamma getoond aan een selecte groep medewerkers en leveranciers op een bijeenkomst op 15 mei. Nu nog afgedekt maar hopelijk snel te zien.

Volgens everyeye.it en diverse andere bronnen zal de Gamma in tegenstelling tot de zustermerken geen 1.2 puretech onder de motorkap krijgen. Instapper wordt de 1.6. Mogelijk ook als HEV zoals de Jeep Cherokee in de US.

Hopelijk lijkt hij op deze render, maar ik vrees er voor.
nuova-lancia-gamma-motore-1-2-puretech-base-1-6-v3-858651-1280x720.webp

Ik zou eerder schrijven:
Hopelijk lijkt hij niet op deze render, maar ik vrees ervoor.

De DS N*8 van Lancia. Ik kan geen reden bedenken waarom de Lancia beter (lees: minder slecht) zal verkopen dan de DS. De meer betaalbaarder Ypsilon is ook een flop. Maar leuk dat ze het proberen.

Wordt interessant weer eens een nieuwe grote(-re) Lancia te zien want dat is vermoedelijk 2 decennia geleden voor het laatst gebeurd. Wellicht dat de Ypsilon er van kan profiteren.

Ook dit is weer een gerebadge Stellantiskloon met geen enkel eigen gezicht en zal naar mijn mening dan ook geen succes worden. Had PIninfarine een auto laten ontwerpen, dan had het in elk geval een eigen smoel gehad.

Ook dit is weer een gerebadge Stellantiskloon met geen enkel eigen gezicht en zal naar mijn mening dan ook geen succes worden. Had PIninfarine een auto laten ontwerpen, dan had het in elk geval een eigen smoel gehad.

Dus als Pinin Farine (a) de Lancia had ontworpen was ie geen Stellantiskloon??

De impressie op Autoweek vind ik veelbelovend.
Ook deze impressie op een Franse website maakt mij wel nieuwsgierig naar het uiteindelijke ontwerp van de Gamma https://www.auto-moto.com/suv/futur...lien-extrapole-dun-celebre-suv-francais-71625.

De Auto-Moto render is niet veel beter dan die van de FP:
oogt inspiratieloos, design zonder enige spanning. Stijfjes, weinig expressief.

Mag hopen dat deze DS No8 variant uiteindelijk meer klasse uitstraalt dan Chinese D-segment confectie.

De voortekenen zijn niet echt gunstig. Kan Stellantis niet beter investeren in, ik noem maar wat, een sterke Volkswagen T-Roc-concurrent voor Opel? De techniek kan worden overgenomen van de Opel Astra en die kan zo 100.000 stuks op jaarbasis doen. Dat zet meer volgens mij meer zoden aan de dijk dan hobbyprojecten zoals de Lancia Gamma en DS N°8, goed voor enkele duizenden stuks in de eerste paar jaar.

PSA was in goede financiële gezondheid niet in staat om DS succesvol in de markt te zetten, zou een Stellantis met negatieve cash flow in staat zijn om inmiddels vier hoger gepositioneerde merken (Alfa Romeo, DS, Lancia, Maserati) succesvol te maken? Dit is een retorische vraag. Gelukkig mag de fabriek in Melfi waar de N°8 en Gamma gebouwd (gaan) worden, ook de Jeep Compass maken.

PSA was in goede financiële gezondheid niet in staat om DS succesvol in de markt te zetten
Over die goede financiële gezondheid valt te twisten, nog geen twee jaar voor de lancering van het merk moesten bijvoorbeeld Citroën en Peugeot de importeurspanden met alle bijbehorende faciliteiten verlaten voor een etage van een kantorenflat in de Bijlmer en in België een soortgelijk verhaal.

Waar ik Lancia echt met argus ogen volg en vaak verdoemd heb, vind ik die foto's van de homepage een heel aardig ogen. De Yp vond ik eerst echt helemaal niks maar nu ik vaker er een tegenkom (dezelfde in soort bronskleur), oogt ie best heel goed. Doet de Gamma bij mij meteen.

De voortekenen zijn niet echt gunstig. Kan Stellantis niet beter investeren in, ik noem maar wat, een sterke Volkswagen T-Roc-concurrent voor Opel? De techniek kan worden overgenomen van de Opel Astra en die kan zo 100.000 stuks op jaarbasis doen. Dat zet meer volgens mij meer zoden aan de dijk dan hobbyprojecten zoals de Lancia Gamma en DS N°8, goed voor enkele duizenden stuks in de eerste paar jaar.

Eens. Zeer twijfelachtige keuzes maken ze bij STLA. Er zit veel meer potentie bij Opel dan bij Lancia en DS. Er zou aanvankelijk ook een extra variant van de Astra komen (a la 408), maar die kwam er nooit en nu staat ook de Manta op losse schroeven (hoewel AW beweert van niet). Inmiddels is de Astra alweer bijna uit de gratie geraakt en kan ik me nauwelijks voorstellen dat de productie in de fabriek in Russelsheim financieel uit kan.

Er zal vast een beleid achter zitten maar als buitenstaander zit ik mezelf wel eens achter m’n oren te krabben bij deze club met afzonderlijk prachtige merken en hopelijk ook weer goede techniek.

Terug
Bovenaan