Lancia keert terug in Nederland

Volt

Asfaltkampioen
"Wie nu op Lancia.nl kijkt, ziet alleen informatie over service, onderhoud en accessoires ofwel alles gericht op de bestaande Lancia-klanten. Maar op de site staan spoedig weer nieuwe modellen. De fabrikant werkt aan een productoffensief en die verschillende types komen ook naar Nederland."

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Flancia_ypsilon_elle_93_041c04b70f820b85.jpeg

https://www.autovisie.nl/nieuws/lancia-keert-terug-in-nederland/

Een 'Ypsilon' op basis van de 208/Corsa
Een SUV op basis van de 2008/Mokka/DS3
Een 'Delta' op basis van de 308/Astra/DS4

Allemaal alleen als de elektrische variant.

Wat is precies het nieuws? Dat Lancia weer buiten Italie verkocht gaat worden is al tijden bekend. Een nieuwe Delta is zelfs al lang en breed aangekondigd...

https://autobahn.eu/artikel/459469/officieel-lancia-delta-komt-terug-in-2026

Autovisie.nl zei:
(..)
Tienjarenplan voor Lancia
(..) voor het Italiaanse merk, dat bij Stellantis onder het zogenaamde tienjarenplan valt. Zij zijn echter niet het enige merk die daaronder valt.

Ook Alfa Romeo en DS krijgen tien jaar om zich te bewijzen. Dat heeft Stellantis-topman Carlos Tavares onlangs nog laten weten. “Deze merken verdienen allemaal een kans om zich te bewijzen en om een productlijn op te bouwen. Per merk moeten de merkboodschap, de klanten, de doelen en de merkcommunicatie helder zijn. Elk merk krijgt de kans om iets vernieuwends te doen en klanten te trekken.”

(..)

Het uitgangspunt voor de drie merken is een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar bij bijvoorbeeld Alfa Romeo speelt ook een dynamisch rijkarakter een belangrijke rol. Tavares: “We doen alles om winstgevend te worden met de juiste technologie.” Volgens de topman is het huidige Alfa-programma niet afgestemd op de wensen van de hardcore liefhebbers van het merk. “We gaan dat veranderen”, belooft Tavares, maar hij waarschuwt dat dit tijd gaat kosten. (..)

https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-designbaas-moet-lancia-door-renaissance-leiden/

Nou, súcces...
Concurrentie in eigen huis.. want er zal dus één gemeenschappelijke EV basis zijn dat gebruikt moet worden.. en dan de hardcore Alfa rijder proberen aan te spreken???

Lancia rijders zijn het wel gewend dat hun auto's technisch gemeenschappelijkheden delen binnen het concern.. dus daar gewoon een luxe sausje overheen gieten en er wordt wellicht nog wat verkocht?

Dit gaat toch nooit werken.. zoveel merken.. en dan allemaal winstgevend krijgen.. jajajaja..

Er valt nog weinig over de kansen te zeggen zolang de plannen nog niet concreet zijnconcrete plannen nog niet bekendgemaakt zijn. Dat de merken andere doelgroepen moeten gaan aanspreken en op een andere manier op de markt gezet moeten worden als voorheen lijkt me eigenlijk zo klaar als een klontje. Dat men er bij Stellantis brood in ziet is op zijn minst interessant.

^^^ nou ja, zo her en der lekt er wel wat uit, natuurlijk. Okay, officieel is het allemaal nog niet.. maar het zou mij verbazen als men de traditionele kant op draait op dit moment.

Stellantis wil in Europa het agentuurschap in gaan voeren, dus rechtstreeks online gaan verkopen en dan de business partner (dealer) een afleveringsfee betalen..
Zo kán je natuurlijk het distributie en saleskanaal kosteneffectiever maken.. maar of dit op termijn realistisch is?

Automotive-online.nl zei:
Stellantis overweegt om het dealermodel in te ruilen voor een agentuurmodel. Dat vertelde Maria Grazia Davino, de Europese sales- en marketingbaas van het concern, tijdens een autoconferentie in Stuttgart. "We bewegen in de richting van een agentuurmodel", tekende Reuters op uit de mond van Davino.

Eerder al meldden bronnen aan Automotive dat Nederland bij de eerste landen zit waar een agentuurmodel wordt ingevoerd als de huidige contracten in 2023 aflopen. Officieel is dat nog niet bevestigd. (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/30177-stellantis-beweegt-richting-agentuurmodel

Tesla kon het online ook niet bolwerken.. en dus opende men tóch maar vestigingen. Ook wel makkelijk, met al die aftersales klussen. :T

Total Loss zei:
Al die 3 merken zijn ten dode opgeschreven, kansloze missie lijkt me.

Dat ze Alfa en Lancia nog een kans geven kan ik ergens nog wel begrijpen. Daar zit een hoop historie. Of het voldoende is? Ik betwijfel het.

Opel heeft waarde door de Duitse oorsprong en daar kan je marketingtechnisch veel mee. Zeker als ze de Duitsers wat ruimte geven.

DS kunnen ze beter gewoon opdoeken. Een van Citroën gestolen historie brengt op termijn denk ik niet veel.

Volgens een kenner is dan weer de ID-serie van VW gejat van Citroën (DS) :T

Las ergens ook reacties onder het mogelijk terugkeren van de Delta. Allemaal enthousiast maar waarom? Ja die ene generatie Delta was gaaf en is een icoon geworden maar het is niet zo alsof een nieuwe er precies zo uit gaat zien. Alfa Romeo verkoopt ook voor geen meter, ondanks de historie. Opdoeken die handel.

Zeker de Stelvio gaat hier in de regio toch aardig. Als ze de merken eigenheid durven te geven is er best ruimte voor een wat sportiever Alfa Romeo, een wat luxer Lancia en een Fiat wat zich op de compacte auto's richt. Geen van die drie merken is groot geworden met dertien-in-een-dozijn.
Gezien hoe vaak ik moet kijken om een nieuwe generatie Corsa te onderscheiden van een 208 is dat waar ik me zorgen om maak. Met een paar lampen en schermpjes anders ben je er voor de liefhebber nog lang niet.

J00P zei:
Nah, nu ze Opel gaan opdoeken komen er weer o.a. showroomplekken voor lancia vrij;)

De kenner! Stellantis gaat een merk opdoeken dat goed is voor bijna een miljoen verkopen op jaarbasis voor een lokaal merkje, waarvan velen niet eens zullen weten dat het nog bestaat. Ja, nee echt.

Don't shoot the messenger... https://www.autovisie.nl/nieuws/vakbond-vreest-voor-het-einde-van-het-merk-opel/

Niet zo bijdehand, vriend;)

Als het beste waarmee je in een tweemaal gewijzigd bericht kunt komen een 12,5 jaar oud artikel is, dan word ik even stil. Of je je eigen reactie als bijdehand beschouwt, mag je zelf kwalificeren. :)

Oh, inmiddels driemaal gewijzigd en een actueel artikel, we gaan vooruit. Er zijn inderdaad volop berichten over het voortbestaan van de Duitse Opel-fabrieken na 2025. Dat die geruchten zich verspreiden, zal niet zomaar zijn. De Duitse deelstaten en bonden hebben nog even om over de brug te komen. Als een Duitse vakbond vreest voor het einde van het merk Opel, denk ik dat hij bedoelt dat hij vreest voor het einde van de Duitse-fabrieken, ofwel Duitse werkgelegenheid. :)

Rutger DC zei:
Als het beste waarmee je in een tweemaal gewijzigd bericht kunt komen een 12,5 jaar oud artikel is, dan word ik even stil. Of je je eigen reactie als bijdehand beschouwt, mag je zelf kwalificeren. :)

Je wordt behoorlijk irritant.

Rutger DC zei:
Oh, inmiddels driemaal gewijzigd en een actueel artikel, we gaan vooruit. Er zijn inderdaad volop berichten over het voortbestaan van de Duitse Opel-fabrieken na 2025. Dat die geruchten zich verspreiden, zal niet zomaar zijn. De Duitse deelstaten en bonden hebben nog even om over de brug te komen. Als een Duitse vakbond vreest voor het einde van het merk Opel, denk ik dat hij bedoelt dat hij vreest voor het einde van de Duitse-fabrieken, ofwel Duitse werkgelegenheid. :)

Fijn dat je alle details zo goed bijhoudt...
Over het grotere geheel gesproken, je kan aannames doen over de beweegredenen, feit is dat het voortbestaan van Opel onder druk staat. Niet alleen de fabrieken.

J00P zei:
Fijn dat je alle details zo goed bijhoudt...
Over het grotere geheel gesproken, je kan aannames doen over de beweegredenen, feit is dat het voortbestaan van Opel onder druk staat. Niet alleen de fabrieken.

Feit is dat...

Het is een feit dat Opel na decennia van verlies weer winstgevend is.
Het is een feit dat Opel de nummer twee binnen Stellantis op de Europese markt is als het gaat om aantallen (cijfers januari-september 2021).
Het is een feit dat Opel op jaarbasis Opel de grootste verkoopplus in Europa van de grote vier van Stellantis (Peugeot, Fiat, Citroën) noteert.
Het is een feit dat Opel een actueel en uitgebreid modellengamma heeft en geen flaters heeft geslagen in Europa, in tegenstelling tot alle andere Stellantis-merken op Peugeot en Jeep na.
Het is een feit dat Opel in Europa 4,5 keer zo groot is in aantallen als Lancia, DS en Alfa Romeo samen.
Het is een feit dat Opel het best presterende merk in de op tien van de grootste automarkt van Europa is, namelijk Duitsland (+27,6% op jaarbasis, -1,2% in september, in beide gevallen het beste/minst slechte).

Je hebt vele jaren terug het einde van Opel al voorspelt voorspeld, maar Opel werd overgenomen door PSA.
Je hebt enkele jaren geleden voorspelt voorspelddat Opel niet meer als Duits wordt beschouwd in Duitsland en de verkopen zouden kelderen.
Je hebt enkele jaren geleden voorspelt voorspeld dat Opel een positionering à la Dacia zou krijgen, maar dat is gelogenstraft.
Nu zijn we terug bij af en voorspel je het einde van Opel. Je wekt de indruk dat je je mening al klaarhad voor je enige argumentatie had, gezien het linkje naar een 12,5 jaar oud artikel en inmiddels een actueel artikel met uitspraken van een Duitse vakbondsleider.

Je zou kunnen denken: "Nou, aan uitspraken over Opel waag ik me niet meer, want ik zit er altijd naast!".

Toch besluit je anders en dat mag, maar je kunt ook je eigen meningen tegen het licht houden en je argumentatie verbeteren.

CD9LOP zei:
Je wordt behoorlijk irritant.

Da's dan weer een bericht met een hoger waarheidsgehalte dan ik van je gewend ben. We gaan vooruit! (y)

Goed verhaal Rutger! (y)
( en het ging hier eigenlijk helemaal niet over Opel maar in eerste instantie over Lancia waar later Alfa en DS bijkwamen, de echte zorgenkindjes zeg maar )

Rutger DC zei:
Je wekt de indruk dat je je mening al klaarhad voor je enige argumentatie had, gezien het linkje naar een 12,5 jaar oud artikel en inmiddels een actueel artikel met uitspraken van een Duitse vakbondsleider.

Net als jij fouten maakt met je aannames, maak ik ook wel eens een foutje. Herinnerde me het artikel van een paar dagen terug. Plakte de verkeerde. Allemaal aangepast en no big deal.
Je aannames daarna zijn niet bijster slim, maar ach, wel vermakelijk;)

Het is weer eens zo ver, Joop presenteert één van zijn gedachtekronkels als feit en zet alle andere interpretaties van zijn bronnen (als hij die al geeft) weg als belachelijk. Ik kan in het genoemde artikel behalve de clickbait-titel geen geplande gebeurtenis of uitspraak ontdekken waaruit zou blijken dat het merk Opel komt te vervallen, maar dat zal vast wel weer aan mij liggen. :) Zou iemand op dit forum Joop nog serieus nemen..?

uj3yjsxbjh9q.jpg

r2cyfb1blqpt.jpg

Lancia is nog slechts een schim van wat het ooit is geweest. Het merk is nog enkel in thuisland Italië actief, waar het slechts één model verkoopt dat inmiddels behoorlijk op leeftijd is. Ondanks zijn hoge leeftijd verkoopt die Ypsilon in Italië nog behoorlijk, maar de ambities die Stellantis met Lancia heeft gaan verder dan de Italiaanse landsgrenzen. Lancia moet zijn vleugels opnieuw uitslaan in Europa, maar de vraag is natuurlijk hoe het merk zich van bijvoorbeeld Alfa Romeo en Peugeot gaat onderscheiden. Daarover geeft Lancia nu iets meer vrij.

In de aanloop naar de onthulling van Lancia's nieuwe designrichting blikt het merk terug op het verleden. Lancia noemt de Aurelia, Flaminia, Fulvia, Beta HPE, Gamma, Delta, Stratos en 037 als auto's waar het inspiratie uit put voor het design van zijn nieuwe modellen. Lancia gebruikt termen als eclecticisme, elegantie en vastberadenheid. Het merk omschrijft zichzelf als 'progressief-klassiek'. Daarmee onderscheid Lancia zich dus in ieder geval van Alfa Romeo dat zichzelf duidelijk sportiever dna toedicht. Daarnaast noemt Lancia zich een premiummerk

Lancia overlaadt zijn nieuwe modellen nadrukkelijk niet alleen met wulpse lijnen zoals het dat in het recente verleden bij auto's als de huidige Ypsilon en de laatste Delta deed. Zo wordt de nieuwe Delta een elektrisch model dat voor 2028 gepland staat overladen met 'geometrische lijnen'. In 2024 komt Lancia met een nieuwe en Ypsilon, waarvan geen elektrische versie komt, en twee jaar later verschijnt in de vorm van de Aurelia een nieuw elektrisch vlaggenship. Elk model krijgt zijn eigen onderscheidende designelementen mee, aldus Lancia. Daarnaast geeft Lancia al weg dat er in ieder geval één auto komt met ronde achterlichten zoals je die kent van auto's als de 037 en Stratos. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/het-nieuwe-lancia-progressief-klassiek/

Informatie dat AW is vergeten te melden:

Back in May, three new models were announced, with a next-generation Ypsilon supermini in 2024, a larger crossover in 2026, and a new compact Delta in 2028. We will be getting a first taste of what the future has in tow for the fabled automaker on November 28 during the Lancia Design Day. It's touted as being the first event of the "Lancia Renaissance" to preview a fresh design language that will shape next-generation cars arriving in two years' time.

Details about the new models are limited, although we do know the new 2024 Ypsilon will be about four meters (157 inches) long and is going to have an electric powertrain. Lancia's flagship coming two years later will stretch at 4.6 meters (181.1 inches) while the 2028 Delta is set to be a "sculpted and muscular car, with geometric lines” measuring 4.4 meters (173.2 inches). The Italian brand plans to launch only EVs from 2026 and will exclusively sell electric cars from 2028. https://www.motor1.com/news/620660/lancia-three-new-models-preview-november-28/

Om 14:00 de live-uitzending van de Lancia Design Day waar ze drie previews van auto's laten zien die de toekomst laat zien van het merk. Ik gok op concept cars: https://www.motor1.com/news/623826/lancia-design-day-livestream/

Lancia staat aan de vooravond van een ware 'renaissance'. Het Italiaanse merk laat in Turijn een zogenoemde speedform zien die vooruitblikt op het design van zijn nieuwe modellen en plakt er direct een gloednieuw logo op.

z2vy9rgbgzdz.jpg

1zbyxetbwwux.jpg

7h0ykk9b62r9.jpg

y9jy40fbmk0w.jpg

p5wyc5jb63qf.jpg

Een volwaardige conceptauto heeft Lancia nog even niet voor ons in petto, maar wel een zogenoemde speedform. Een sculptuur waarmee het een blik in de toekomst werpt. De Italianen noemen de creatie, een soort futuristisch kunstwerk, Pu+Ra Zero. Dit toont in grote lijnen de designtaal van Lancia voor de komende jaren, om precies te zijn voor wat er gaat komen vanaf 2024. Pu+Ra is de naam voor de nieuwe ontwerpfilosofie van Lancia en is kort voor Pure en Radical.

Het 'pure' zit 'm grofweg in vloeiende klassieke lijnen die volgens Lancia teruggrijpen op modellen als de Aurelia en Flaminia. Lancia vergeet zijn erfgoed dus zeker niet. We zien in de Pu+Ra Zero bovendien aan de achterkant iets dat doet denken een eerdere auto van het merk: de befaamde Stratos. Hoewel de Pu+Ra Zero behoorlijk abstract oogt, zitten er al concrete elementen in die we terug gaan zien op nieuwe productiemodellen van Lancia. Zo zien we aan de voorzijde drie oplichtende elementen die samen een soort Y vormen. Dat noemt Lancia een 'kelk' en is een directe verwijzing naar de grilles van bijvoorbeeld de oer-Delta en de Beta Trevi. Deze lichtunits gaan we in minder extreme vorm terugzien in de grilles van de nieuwe Lancia's, die daardoor volgens het merk ook in het donker direct als Lancia te onderscheiden worden. De ronde achterlichtjes die op de Pu+Ra Zero zitten, zien we in elk geval specifiek op de nieuwe Ypsilon terug.

Lancia bevestigt wat we voor een groot deel al wisten: er komen van 2024 tot 2028 drie nieuwe Lancia's. De nieuwe Ypsilon is de eerste, die mogen we al in 2024 verwachten. Daarna komen de nieuwe Delta en een nog naamloos vlaggenschip. Die laatste draagt mogelijk de naam Aurelia en komt naar verluidt nog voor de Delta, die waarschijnlijk pas in 2028 verschijnt. In 2028 is Lancia's nieuwe drietal compleet en met ingang van datzelfde jaar bestaat volgens Lancia het volledige aanbod enkel nog uit elektrisch aangedreven auto's. De kans is aanwezig dat de nieuwe Ypsilon aanvankelijk met brandstofmotoren leverbaar is, maar de elektrische variant uiterlijk in 2028 als enige overblijft.
De Lancia 'Aurelia' en de compacte middenklasser Delta staan waarschijnlijk al op Stellantis' nieuwe STLA-bases, die van meet af aan bestemd zijn voor enkel elektrisch aangedreven auto's. Voor de Ypsilon grijpt Lancia mogelijk nog wel naar een basis die nu al bestaat, dus wellicht wordt het een neefje van de Fiat 500e, of Lancia zet 'm wat hoger in de markt als verwant van de Peugeot 208 en Opel Corsa. De introductie van de nieuwe Ypsilon ligt echter wellicht nog ver genoeg in de toekomst om al op een nieuw platform te kunnen staan. De tijd zal het leren. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lancia-pura-zero-luidt-toekomst-van-lancia-in/?utm_source=rss&utm_medium=rssdefault&utm_campaign=rss

Tsja, weinig tastbaars nog dus...
MCW, wat wil je laten zien met je 13:24 post? Dat zijn gewoon hersenspinsels van een 'fan'.

Had graag ook weer e segment line up gezien bij Stellantis, nieuwe grote E-segment Lancia, Alfa, Peugeot, Citroen. Zal er wel nooit meer van komen, wat mij betreft erg jmmr.

LANCIA EMOZIONE PU+RA KRIJGT MEER STRATOS-INVLOEDEN​

HET ÉCHTE BEGIN VAN HET NIEUWE LANCIA
w4byxq5bm4x6_800.jpg

Lancia maakt zich op voor een ware wedergeboorte en toont komende maand zijn eerste conceptauto in jaren. Het gaat om een elektrisch studiemodel met verschillende designinvloeden van de iconische Stratos.
Het zijn spannende tijden voor liefhebbers van Lancia, want voor het eerst in jaren mogen ze weer uitkijken naar écht nieuwe auto's van het merk. Na jarenlang alleen de meermaals opgefriste Ypsilon te hebben verkocht in thuisland Italië gaat Lancia het met een nieuw modellenoffensief weer elders in Europa proberen. De eerste nieuwe Lancia laat nog tot 2024 op zich wachten, maar gelukkig krijgen we zeer binnenkort een voorbode van de nieuwkomer.
Op de eerder deze maand gedeelde foto van de 'Emozione Pu+Ra' geheten conceptauto zagen we duidelijk invloeden terug van de abstracte Pu+Ra Zero speedform die Lancia vorig jaar liet zien. Nu krijgen we het studiemodel vanboven te zien en zien we daar meer van terug. Op het dak zit een mysterieuze cirkel, waar de Pu+Ra Zero een met glas afgedekt rond gat had zitten. Kunstzinnig, maar nog niet heel veelzeggend. Er is meer concreets te zeggen over de voorruit van de conceptauto. Zoals duidelijk te zien is, wordt dat een behoorlijk fors exemplaar, dat vrij ver doorloopt om de hoeken. De A-stijl zit relatief ver naar achteren en Lancia spreekt zelf over een behoorlijk 'panoramisch uitzicht' vanuit de auto. De iconische Stratos had eveneens een sterk panoramische voorruit. Het lijkt er op dat de conceptauto niet alleen aan de achterkant aan de Stratos doet denken.
Lancia Emozione Pu+Ra

Een Stratos-achtig kontje.
Anderzijds zagen we eerder deze maand een digitale versie onder een doek, die juist een meer GT-achtige vorm had. Dan is er nog de vraag of de auto in überhaupt sportief gelijnd is, of dat het gaat om een hoogpotig studiemodel. Dat laatste is niet heel onwaarschijnlijk. De nieuwe Ypsilon trapt de wedergeboorte van Lancia af in 2024 en dat wordt zeer waarschijnlijk een compacte cross-over. Op 15 april weten we meer, dan is de presentatie van de Lancia Emozione Pu+Ra.

Bron

Ik wou wat gaan schrijven dat ik het project "Lancia" niet met vertrouwen tegemoet zie, maar ik had al eerder iets geschreven. Daar blijf ik maar even bij :ROFLMAO:

Dat ze Alfa en Lancia nog een kans geven kan ik ergens nog wel begrijpen. Daar zit een hoop historie. Of het voldoende is? Ik betwijfel het.

Opel heeft waarde door de Duitse oorsprong en daar kan je marketingtechnisch veel mee. Zeker als ze de Duitsers wat ruimte geven.

DS kunnen ze beter gewoon opdoeken. Een van Citroën gestolen historie brengt op termijn denk ik niet veel.

Terug
Bovenaan