Lassen en accu ontkoppelen noodzakelijk of niet

Guest
Wij hadden tijdens laswerkzaamheden aan een jag. een discussie. Moet je tijdens het lassen de accu ontkoppelen of niet.
De afstand waar wij gingen lassen tot aan de accu was de volledige auto lengte.
Laswerk aan de voorkant en accu staat in de kofferbak.

Vraag:
moet je altijd de accu ontkoppelen met het lassen en zoja waarom dan?

Als ik bij de buren mensen zie lassen aan vrachtwagens, gebeurt dit zonder de accu te ontkoppelen. Of zie ik iets over het hoofd?

mij hebben ze geleert dat dit wel noodzakelijk is.

omdat je anders de accu kunt kortsluiten(zie explosie) of overbelasten. alleen de min pool is genoeg.

heeft iets met aarding te maken.

heb wel eens me vorige baas zien lassen aan een karterpan maar die had de auto geaard.

Hangt ervan af hoe je last.

Alle elektrische lasapparaten MIG/TIG hebben een punt van geleiding nodig op de auto, dat kan inderdaad verkeerde aarding geven als de accu dan nog aanstaat, aangezien het chassis de aarde is. Of evt. schade tot elektrische componenten tot gevolg hebben.

Met gaslassen is het niet noodzakelijk, maar wel aan te bevelen vanwege evt. pieken in spanningen.

Niet per se nodig, misschien zelfs beter om het niet te doen. Wel een overspanningsfilter over de accu zetten om pieken op te vangen. Die zet ik er trouwens ook over als ik startkabels gebruik. Probleem van lassen is dat het chassis (waar je aan last) dezelfde component is waar alle elektrische componenten aan hangen. Ondanks dat die ophanging vanuit de massa gezien éénzijdig is, zorgt lassen wel voor spanningspieken waar gevoelige elektronica niet tegen kan. Het is niet te doen om alle elektronische componenten tijdens het lassen fysiek te scheiden van het onderdeel waar je aan last. Dus moet je zorgen dat je de eventuele spanningspieken weg filtert. De accu kan dat, een overspanningsfilter kan het ook. Natuurlijk moet je wel zorgen dat je geen kortsluiting maakt, maar die kans is met werken met een steeksleutel in de motorruimte minstens zo groot.

Jullie zien één ding over het hoofd: de grote stromen die bij het lassen optreden kunnen behoorlijk grote spanningen induceren, zowel in de bedrading als in de massa. Om te voorkomen dat daardoor schade kan ontstaan aan gevoelige electronica in de auto moet je altijd de massaklem van de accu losmaken.
Een overspanningsfilter over de accu helpt beslist niet, de inwendige weerstand van de accu is zelf al laag genoeg. De ironie: als het al enig verschil zou maken, zou het het risico alleen maar versterken.

Erik Baas zei:
Jullie zien één ding over het hoofd: de grote stromen die bij het lassen optreden kunnen behoorlijk grote spanningen induceren, zowel in de bedrading als in de massa. Om te voorkomen dat daardoor schade kan ontstaan aan gevoelige electronica in de auto moet je altijd de massaklem van de accu losmaken.
Een overspanningsfilter over de accu helpt beslist niet, de inwendige weerstand van de accu is zelf al laag genoeg. De ironie: als het al enig verschil zou maken, zou het het risico alleen maar versterken.

Nee, dat zijn juist de piekspanningen waar het om gaat. Over het wel of niet loshalen van de accu wordt hier ook eea geschreven:

https://www.amt.nl/techniek/artikel/2005/3/lassen-en-starthulp-piekspanningen-funest-voor-auto-elektronica-2005-03-10114153

https://www.tdiclub.nl/printview.php?t=41431&start=0

Helemaal eenduidig is het niet, maar de ervaringsdeskundigen cq professionals neigen toch ook naar laten zitten. En inderdaad een overspanningsfilter. Waarom dat niet zou helpen is me een raadsel, een condensator is juist geknipt voor zo'n klus.

Je massa klem losmaken helpt geen zier als je het mij vraagt. Waarom, omdat de accu geen enkele invloed heeft en ook niet mee doet in de stroomkring van je lasapparaat. Het lasapparaat maakt massa naar je lasapparaat, niet naar de accu. In principe hangen zowel plus als mis van het lassapparaat aan het chassis, dus de min van je auto.

Een starthulp is idd. een heel ander verhaal, omdat je die echt over de plus en min zet van de auto, die maak je dus echt onderdeel van het stroomcircuit van de auto.

+1 voor het overspanningsfilter , vorig jaar bij EPS uitlaten om mijn originele systeem recht te laten zetten, en die gebruiken dus ook een overspanningsfilter.

+1 voor het overspannings filter. Wat heb je aan een overspanningsfilter als een kant gewoon loshangt electrisch gezien.

Je zet een overspanningsfilter over de accu, maar de plus van die accu hangt ten opzichte van je lastrafo loos in de ruimte, want die maakt geen deel uit van de stroomkring.

De enige situatie die ik kan bedenken dat het mogelijk kwaad zou kunnen voor de electronica is als je de massa van de lastrafo ergens bij de achterbumper geplaatst hebt en je lasklusje ergens bij de voorbumper is, zodat je enige weerstands opbouw hebt in het circuit van je lastrafo. De stroomkringen van de auto zelf, zouden zich dan mogelijk als parallele weerstanden kunnen gaan gedragen, waardoor je vreemde spanningen krijgt.

Als je in dat geval dan wel je accu loshaald, ben je klaar. Hoge spanningen is niet erg, zolang er maar geen stroom gaat lopen.

Je zet een overspanningsfilter over de accu, maar de plus van die accu hangt ten opzichte van je lastrafo loos in de ruimte, want die maakt geen deel uit van de stroomkring.
Die plus van de accu gaat ook weer naar alle elektrische componenten in de auto. Zeg je hiermee dus ook dat lassen aan een auto de elektrische componenten niet kan raken?

Barri zei:
Die plus van de accu gaat ook weer naar alle elektrische componenten in de auto. Zeg je hiermee dus ook dat lassen aan een auto de elektrische componenten niet kan raken?

Zolang de weerstands overgang tussen de plus en min van je trafo nagenoeg nul is, niet nee.
Daarbij zal een spanningsfilter over je accu ook niet echt helpen in geladen toestand, denk ik, want die gedraagt zich ook als een geleider.

Ik ga sowieso al lassen met het contact uit. Dus alle componenten zijn spanningsloos en daar gebeurt dan niks meer mee.
De accu zelf is ook niet blij van piekspanningen dus ik gooi altijd de -pool los.

Waarom zou je die kleine moeite niet doen?

Bij vrachtwagens heb je vaak een hoofdschakelaar die de dikke draad van de accu onderbreekt, dat is het zelfde effect als de pool losnemen.

Groetjes,
Jan

Bij veel recente auto's loop je direct te klooien met radio-instellingen en radio-codes, vandaar. Monteur die ik ken gebruikt daarom ook zo'n overspanningsbeveiliger.

Janneman zei:
Ik ga sowieso al lassen met het contact uit. Dus alle componenten zijn spanningsloos en daar gebeurt dan niks meer mee.
De accu zelf is ook niet blij van piekspanningen dus ik gooi altijd de -pool los.

Bij vrachtwagens heb je vaak een hoofdschakelaar die de dikke draad van de accu onderbreekt, dat is het zelfde effect als de pool losnemen.

Groetjes,
Jan

Gaat niet om wel of niet de moeite, ik haal ook altijd de accu los. Maar de vraag is, is het echt nodig, dan denk ik van niet, mits je massa maakt zo dicht mogelijk bij het te lassen deel.

Janneman zei:

Groetjes,
Jan

Ik heb tegenwoordig zelfs een voeding omgebouwd zodat ik de auto op spanning kan houden als de accu er af gaat. Eén van de problemen van 'moderne' vw's is het feit dat bij loshalen van de accu de airbagcomputer in storing kan gaan. Die kan alleen gereset worden door de dealer en de kans is zelfs aanwezig dat de computer daarna vervangen moet worden. Nieuwe auto's spanningsloos maken is niet zonder risico. En wat het lassen betreft zijn de meningen dus verdeeld. Het kan zelfs zijn dat loshalen van de accu meer kans op schade geeft dan aangekoppeld laten met een overspannigsfilter.

Ik ben het vaak genoeg vergeten, de pool los te halen.
Gelukkig is er nooit wat gebeurd, ook aan de "modernere" auto's met regelapparaten, airbags e.d. nooit storingen opgetreden.

Aan te bevelen: absoluut. Negatieve ervaringen met het niet doen: bij mij geen.

Schommelende benzinemeter voyager 2.4 sind's vorige week.
Er is wel 6 weken geleden wel een stuk gelast aan de tank zijde (onderkant dorpel)
Zo is er bij het lassen de accu niet los geweest wat ik zeker weet want de radio vroeg GEEN CODE.....
Wie kan er mij een antwoord geven eventueel?

En hiervoor schop je een 5 jaar oud topic omhoog? 6 weken is een hele lange tijd. Waarschijnlijk de flotter van de sensor die vast zit ofzo

De accu hoeft niet altijd los; je kan ook een kastje aansluiten die de overspanning opvangt. Dus het probleem hoeft niet door het lassen te zijn veroorzaakt.

Hoewel al een oude draad toch nog een opmerking over lassen aan een auto. Ikzelf ben bepaald geen expert maar ik probeer gewoon logisch na te denken (waar dus ook fouten in kunnen zitten). Een autoaccu heeft de min pool aan chassis (aarde) en dus loop de stroomkring van + naar -. Mijn TIG apparaat heeft de aarding juist op + in de DC stand en dus loopt de stroomkring via de aarding naar de toorts. Met andere woorden ....ik denk dat het verstandig is de accu los te halen (beide polen) zodat er geen conflict kan ontstaan en de elektronica niet met een omgekeerde stroomkring hoeven om te gaan. Een aantal modules zijn namelijk niet via contact geschakeld anders kun je de auto ook niet met afstandbediening openen bijvoorbeeld.
Heb ik daar een punt of slaat het nergens op?

Terug
Bovenaan