Lease auto kiezen

Wim v Erp

Startmotor
Goedemiddag,

ik heb vanuit mijn werkgever een leasebudget van €875,- per maand. Dit budget is op basis van 60 maanden looptijd en 30.000 kilometer per jaar en inclusief het brandstofvoorschot. Verder moet het een elektrische auto zijn.
Mijn eigen wensen zijn vrij typisch dus dat verkort de lijst lekker:
  • Hij moet wat kunnen trekken (en dus ook een trekhaak krijgen), voor dit budget is 500kg ongeremd minimaal
  • Hij moet zo ruim mogelijk zijn (minstens 450l)
  • Een ruime actieradius hebben (wltp van minstens 400)
  • Verwarmde stoelen zijn gewenst
Ik heb, samen met de leasemaatschappij, de lijst tot 3 verkort (ik sta uiteraard open voor andere opties):
  • Kia EV3, deze is medio juli te koop dus dan weet ik pas de prijzen en specificaties.
  • Tesla Model 3 RWD
  • Renault Scénic e-tech ev60 170pk evolution
Hebben jullie ervaring met deze auto's die ik in ogenschouw zou moeten nemen?

Valt me nog mee dat je er 3 uit weet te halen. Zo op het eerste gezicht is het zowel qua budget als qua eisen best een uitdaging.
Twee van de drie zijn vrij nieuwe auto's, dus de kans op ervaringen is relatief klein. Zelfs de Model 3 refresh is nog vrij jong.
Succes met kiezen!

Een proefrit in de Tesla is in 2 minuten geboekt. Ga dat doen, ook in die 2 anderen. Wat Tesla te bieden heeft qua snelladen en kofferbak, uitrusting, daar kunnen die anderen niet tegen op.
Tesla model 3 is de enige van die 3 waarmee ik op vakantie zou gaan naar Zuid Spanje qua laadgemak en laadsnelheid.

Een andere optie is de Toyota bZ4X Business!

Laatst bewerkt:
De ev3 lijkt me de beste value for money.

Uit laten betalen en prive een auto kopen geen optie? Dat doe ik en bespaar toch best wat geld.
Lijkt mij ook de beste inderdaad: Kia/Hyundai doen het echt goed op EV gebied.

De Renault Scenic staat gewoon bij de dealer klaar voor een proefrit, ik heb er al wel in gezeten.

Het is een hele ruime auto, met een bijzonder fraai interieur, het materiaalgebruik is erg goed. Volgens testen is het een hele comfortabele auto.

Met de Tesla kun je ook heel eenvoudig een proefrit maken.

Is 875 incl brandstofcomponent voldoende voor 1 van die drie? Goh.

Ik zou sowieso niet kiezen voor een auto die je niet -minimaal- irl kunt bekijken. Valt de EV3 dan af? Neem aan val wel. Sowieso is dat een auto in een lager segment/klasse dan de andere 2, mijns inziens. Mogelijk wel gunstiger in de lease, dus.

De Tesla is de leukste en voor wat het is behoorlijk praktisch, want veel bagageruimte. Echter geen grote achterklep. Die heeft de Renault wel, en die is bovendien qua bediening veel conventioneler dan de Tesla, met Android Automotive en aardig wat fysieke knoppen voor o.a. kachelbediening enzo. Al met al is de Renault de meest praktische en je zit er -verwacht ik- achterin ook wat beter in dan de Tesla, die toch geen heel beste achterbank heeft. Dus Renault wat mij betreft.

Gaat dat passen, een Model 3 voor dat budget? Wat zit er dan allemaal in het leasecontract?
De Tesla is de leukste en voor wat het is behoorlijk praktisch, want veel bagageruimte. Echter geen grote achterklep.
Mijn ervaring is dat je dan in ieder geval minder gevraagd wordt om te helpen met verhuizingen en ander gesjouw. Toen ik nog een V70 had was ik ieders vriend. Nu met mij Model 3 belt niemand meer op zaterdagochtend. :)

Wat doet de EV3 qua kofferbak? Gevoelsmatig is het een vrij compacte auto. Eerste indruk zegt mij; ga voor de Scenic. En auto's zoals de E-3008 ?
Die is te duur verwacht ik, maar ik heb het bij de lease maatschappij neergelegd.
Een andere optie is de Toyota bZ4X Business!

Thanks, ik heb het op mijn lijst toegevoegd.
De ev3 lijkt me de beste value for money.

Uit laten betalen en prive een auto kopen geen optie? Dat doe ik en bespaar toch best wat geld.
Uit laten betalen kan ook, maar dan moet ik een auto zoeken en heb ik kosten voor onderhoud en brandstof. Dat meegerekend weet ik niet of ik veel bespaar.
Gaat dat passen, een Model 3 voor dat budget? Wat zit er dan allemaal in het leasecontract?

Mijn ervaring is dat je dan in ieder geval minder gevraagd wordt om te helpen met verhuizingen en ander gesjouw. Toen ik nog een V70 had was ik ieders vriend. Nu met mij Model 3 belt niemand meer op zaterdagochtend. :)
Of de Model 3 in het budget past wordt door de leasemaatschappij nog uitgezocht.

Als ik het zo lees dan zijn de meningen verdeeld en moet ik vooral een proefrit maken met allemaal. Sowieso wachten op een fysieke kennismaking met de EV3 voordat ik deze bestel of afschrijf.
Bedankt voor de input.

de Scenic lijkt de beste papieren te hebben, zeker als het gaat om de ruimte en als totaalpakket.

Het zijn gewoon heel verschillende auto. De tesla de leukste om te rijden, de Scenic de ruimste en de EV3 misschien wel het meeste waar voor je geld (goedkoper). Dus zou inderdaad eens rondkijken.

Maar 875 per maand waarbij het brandstofcompontent van 2500 km per maand al bij in zit, (zeg 167 kw p/m = (=/- 80-100 euro) en dus ook de afschrijving van 30.000 per jaar bij een EV verbaast het mij dat zowel de tesla als de scenic daar in passen.

Die is te duur verwacht ik, maar ik heb het bij de lease maatschappij neergelegd.

Thanks, ik heb het op mijn lijst toegevoegd.

Uit laten betalen kan ook, maar dan moet ik een auto zoeken en heb ik kosten voor onderhoud en brandstof. Dat meegerekend weet ik niet of ik veel bespaar.

Of de Model 3 in het budget past wordt door de leasemaatschappij nog uitgezocht.

Als ik het zo lees dan zijn de meningen verdeeld en moet ik vooral een proefrit maken met allemaal. Sowieso wachten op een fysieke kennismaking met de EV3 voordat ik deze bestel of afschrijf.
Bedankt voor de input.

Simpele rekensom:

Bijtelling = ((brandstofkosten+onderhoud+afschrijving+verzekering+wegenbelasting)*risico%) - netto kmvergoeding - netto uitbetaling mobiliteitsbudget

bijv

350 > 500 - 100 - 400

Dan is privé rijden goedkoper..

Nadeel is dat je dan wel een startbedrag nodig hebt om de auto daadwerkelijk aan te schaffen. Wil je een vergelijkbare auto prive aanschaffen heb je het ook al snel over > 25.000 Euro. Dat heeft niet iedereen zomaar liggen. En als je dat moet financieren komen er weer andere afwegingen om de hoek kijken.......

De Renault Scenic staat gewoon bij de dealer klaar voor een proefrit, ik heb er al wel in gezeten.

Het is een hele ruime auto, met een bijzonder fraai interieur, het materiaalgebruik is erg goed. Volgens testen is het een hele comfortabele auto.

Met de Tesla kun je ook heel eenvoudig een proefrit maken.
Ik heb er in gereden het is een fijne auto. Het enige nadeel is dat die door het gemis aan 4wiel sturing (wat een Espace wel heeft) toch logger aanvoelt.

Maar prima ding!

Maar 875 per maand waarbij het brandstofcompontent van 2500 km per maand al bij in zit, (zeg 167 kw p/m = (=/- 80-100 euro) en dus ook de afschrijving van 30.000 per jaar bij een EV verbaast het mij dat zowel de tesla als de scenic daar in passen.
Ik heb vorig jaar mei nog een heroriëntatie gedaan (skoda stond in bestelling maar levertijd leek oneindig te gaan worden) in de leasecalculator van mijn werkgever (is een portal waarin je selecteert, vervolgens kiest wagenpark de leasemij) op o.a. de Tesla Model 3. Uitgaande van 48mnd/35k km (toendertijd standaardcontract bij ons), kwam ik inc brandstofcomponent op €1022 uit.

Fiscale waarde van de Model 3 is inmiddels 1000 euro lager dan toen, Directlease rekent voor 60mnd/30k km €928 inc brandstofcomponent.

Uiteraard zijn dit beide slechts indicaties, uiteindelijke leasetarief zal met diverse aanvullende keuzes (winterbanden, eigen risico, vervangend vervoer, kortingen, etc) samenhangen.

De Renault komt wat goedkoper uit bij DirectLease:

Nota bene, zaken als winterbanden, vervangend vervoer en minimaal eigen risico bestuurder zijn eigenlijk standaard dus die moet je wel meenemen in de prijsindicatie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan