Lease zevenzitter

JohanPG

Net ingestapt
Wij hebben onlangs een derde kind mogen verwelkomen en komen nu eigenlijk ruimte tekort op de achterbank om 3 kinderzitjes kwijt te kunnen (Golf station 2019). Nu kan ik via het werk een andere auto uitzoeken via zakelijke lease. Met oog op een eventuele 4e kleine over ca. 2,5 jaar hadden wij ons ingesteld op een 7-zitter, zoals een Touran.
Helaas is het aanbod zevenzitters op station of MPV vlak blijkbaar minimaal tegenwoordig en kom je dan vooral op grote SUV's uit. Dat heeft vanuit de werkgever niet per se de voorkeur, omdat het toch een bepaalde 'dikke wagen' uitstraling heeft. Los daarvan beginnen deze rond de 45k en ik wil met de aankoopwaarde ongeveer onder 40k blijven. Voorkeur vanuit de werkgever voor elektrisch, aar gezien de afstanden die ik rijd mag het ook hybride zijn.
Occassion willen ze niet aan.

Nu is de enige optie waar ik op uit kom de Dacia Jogger. Qua prijs zeer gunstig, weet niet hoe dit gaat bevallen na de Golf, maar daarvoor hoop ik even een proefrit te kunnen maken.

Mis ik nou alternatieven die tussen de voordelige Jogger en de duurdere auto's (Kodiaq, Grand Scenic, Tiguan etc.) in zit?

De Dacia Jogger is in zijn prijsklasse de enige 7 persoons auto, die je nieuw kunt kopen/ leasen.

Er zijn wel meer opties maar die kosten aanzienlijk meer.
Zoals de Peugeot 5008, Renault Espace, VW Tiguan Allspace etc.

Er zijn gewoon nauwelijks zevenzitters nieuw te koop. Dat is overigens wel van alle tijden: of niet te koop, of erg krap, of best duur.
Best een praktisch probleem dus, een vierde kind ;)

7-zitters waar je met goed fatsoen meer dan 5 mensen in kunt vervoeren waren altijd al amper te vinden. Plek 6 en 7 waren niet geschikt voor volwassenen en voor kinderen in MaxiCosi's en zittingverhogers. Eigenlijk alleen geschikt voor kinderen tussen de 1,20m en 1,50m die geen verhoger meer nodig hebben.

Dat de werkgever een auto ter beschikking stelt in de vorm van zakelijke lease is mooi, dat die niet bij de privésituatie past is natuurlijk jammer, maar niet het probleem van de werkgever. Is er geen mobiliteitsbudget mogelijk? Ik ken werkgevers waar je dan afhankelijk van je functie 600-750 euro per maand krijgt voor het zakelijk gebruik van je privé-auto. Waarbij je dan nog de gereden zakelijk kilometers kunt declareren. De eis vanuit de werkgever is dan vaak nog wel dat de auto representatief moet zijn, bij aanschaf maximaal 3 jaar oud mag zijn en dat je dan na maximaal 5 jaar gebruik de auto vervangt.

Een leaseauto is niet goedkoop:
- leasekosten en brandstof voor de baas
- btw bijtelling voor de baas
- bijtelling voor de werknemer.

Ik heb een eigen BV en met geen mogelijkheid kan ik een gunstiger zakelijk rijden dan prive rijden + 0,23cent/km declareren. Zelfs met een youngtimer is dat lastig.

Dus vraag je baas om de autokosten bruto/netto uit te keren en dat eens uit te laten rekenen door de boekhouder.
En ga daarna zoeken naar een Ford Galaxy.

Ben benieuwd hoe de Jogger gaat bevallen. :p

(Voor een alternatief, zie mijn antwoord op het Skoda-forum........ ;) .)

Terug
Bovenaan