Lederen bekleding tiptop maken

De Dude

Petrolhead
Dag lieve forum luitjes. Ik heb weer een mooi projectje op het oog komende winter. Daar ik mijn koplampen eruit moet halen om ze te sealen, dacht ik waarom pak ik dan niet gelijk de bestuurdersstoel aan?

Waarom hoor ik je denken…

…Nou omdat ik na een poging te hebben gewaagd op de oprit ik erachter kwam dat het verdraaid lastig is om de koplampen bij een F10/F11 eruit te halen als je auto niet op een brug staat. En als die dan toch 24u op een brug binnen staat (ivm drogen van de kit), waarom dan niet maar gewoon gelijk mn 2e grootste irritatie aanpakken; de bestuurdersstoel?

Goed lange introductie. Waar heb je het nou over Dude?

Ik heb last van de typische BMW instap schade. De Comfort stoelen hebben een vrij hoge zijwang zeker als je die elektrisch oppompt, waardoor er instapslijtage is ontstaan met kleurverschil. Dit had ik al heel netjes opgepakt met Colourlock ,maar nu het leder ook scheurtjes begint te vertonen wil ik het in 1x goed aanpakken. En als ik dan toch bezig ben, verf ik gelijk het deurpaneel en middenarmsteun want dat zijn typische onderdelen die op een gegeven moment zich ook gaan melden (nu nog niet).

En daar komt mijn vraag hier: Wie heeft er ervaring met zelf het leder van de autostoel fixen en heeft hier tips en tricks voor?

Ik wil het volgende doen:
- Leder scheurtjes opvullen
- Leder kreukels proberen eruit te krijgen met industriele fohn
- Leder opnieuw verven

Ik gebruik hiervoor de volgende set: https://www.geist.nl/autoleder-reno...80c0715104073fee421b0bfad5e579aa0af5a62f79739

(Dit heette vroeger Colourlock)

Mijn grootste twijfel zit ‘m in hoe te verven. Voorheen heb ik daar een sponsje (die je bij het pakket krijgt) gebruikt, maar daar ik het in 1x goed wil doen en de hele stoel wil pakken, dacht ik eraan om het misschien te spuiten met meerdere lagen.

Zou je dit met een air brush kunnen doen of moet je echt een professioneel systeem? Claude zegt dat het met een air brush en 1,5-2bar prima kan, je alleen wel meer geduld moet hebben. Dat is prima want het is geen groot oppervlakte en je spuit sowieso met meerdere lagen.

Er is 1 MAAR; ik heb geperforeerd leder ivm de stoelventilatie. Is spuiten dan verstandig? Wellicht als je gewoon in schuine hoek spuit en wat meer verdund?

Ik zal even foto’s plaatsen van het leder straks

Leuk project met de stoelen. Wat ik wel eens gezien heb, is dat ze de stoelen spuiten en daarna met een naald de gaatjes er weer heel precies in prikken.

Lars

Ik volg deze ook.
Tip: als jij het voordoet heb je een voorsprong op de rest qua kennis en kunde. Dan doe je het de volgende vast (nog) beter ;)

Ik doe het geperforeerde deel van de stoelen nu met een uitgewrongen klamme microvezeldoek na voorzichtig te hebben gestofzuigd. Dat is dus het zit- en rugvlak en de binnenzijde van de opstaande bolstering van de stoelen. De rest van de stoel, armsteunen, hoofdsteun, stuur… al wat niet geperforeerd leer is doe ik eerst met Meguiars Leather Cleaner en dan met Gold Class Rich Leather Gel. Als die laatste op is ga ik Gold Class Luxury Matte uitproberen. Ik sta wat eerlijk gezegd huiverig om met een “product” dat niet verdampt zoals een klamme doek over de geperforeerde delen te gaan, ik ga die duizenden gaatjes echt niet met een naald gaan openprikken hoor :giggle:

Voor mij is dit goed genoeg naar tijd / resultaat / behoud, maar het kan vast veel beter. En een beetje opletten bij in- en uitstappen helpt ook. Ik had de slechte gewoonte mijn leesbril in mijn achterzak te steken maar dat heb ik afgeleerd intussen.

Ik volg ook, de zijwand van m’n bestuurdersstoel is ook niet de mooiste meer, kan wel wat liefde gebruiken!

, ik ga die duizenden gaatjes echt niet met een naald gaan openprikken hoor :giggle:
Ik heb dit wel gedaan toen met de spons op een plekje. Begon met veel teveel verf.

Tip hiervoor is zo’n soft gum tandenstoker. Gewoon doosje van de Lidl voor eurootje

Qua leder schoonmaken en voeding gebruik ik al jaren Gliptone. Ben ik erg tevreden over.

Die intense cleaner in emmertje met klein beetje water doen.

De normale is gewoon in spuit vorm

IMG-3409.jpg

Zo ziet het er nu uit.

Eerst Gliptone (Gentle) cleaner en een paardehaar borstel, rustig rondjes maken en het vuil zo los halen.
Daarna met vochtige microvezel doek afnemen en even laten drogen. Desnoods herhalen.
Pas als echt helemaal droog is met een conditioner aan de slag.

Had jij je wiel eraf gehaald ? Ik kwam er echt niet bij ook niet met m’n wiel heelmaal uit/ingedraaid
Wiel moet er wel af , kan prima met een krik.

Volgende week ga ik de mijne omwisselen , heb in juni eentje op Marktplaats gevonden.
Gelijk nieuwe afdichtingsrubbers besteld bij Offenga voor richtingaanwijzer- en koplamparmatuur .

Ik heb hem er al een keertje uitgesleuteld, duurde een kleine 2 uur, de tweede keer zal het wel sneller gaan

Wiel moet er wel af , kan prima met een krik.

Volgende week ga ik de mijne omwisselen , heb in juni eentje op Marktplaats gevonden.
Gelijk nieuwe afdichtingsrubbers besteld bij Offenga voor richtingaanwijzer- en koplamparmatuur .

Ik heb hem er al een keertje uitgesleuteld, duurde een kleine 2 uur, de tweede keer zal het wel sneller gaan
Nice goed bezig. Het liefste heb ik de full LED maar die zijn OEM niet te betalen en Ali durf ik niet hehe

Terug
Bovenaan