LEGO Bouw- en ideeënhoekje! Wie is er niet groot mee geworden? Draag je steentje bij!

Haha, heerlijk topic zal dit worden :love: Toys for boys!!!

Van Lego Technic heb ik staan: Bugatti, Lamborghini en Land Rover (new) Defender. Ik zou nog de Classic Defender wel willen. Wanneer mijn kleine neefjes komen, laat ik ze hier lekker mee spelen. Ze zijn nog niet zo oud, dus na paar bezoekjes zijn er flinke stukken van de auto's af. Goed excuus om ze uit elkaar te halen en weer opnieuw op te bouwen.
Voor de Bugatti heb ik via rebrickable ook bouwtekeningen om er een Audi R8 roadster van te maken, met werkende dakconstructie. Die bouw ik om en om, als-ie weer eens stukgespeeld is.

Van imitatie-Lego een Bentley Blower. Hiervan had ik plaatje voor het grijpen:
Blower-Mouldking-2.jpg

Niet in bezit, maar met dank aan vriendjes wel gebouwd: de McLaren F1 auto, de Ferrari en grote Volvo loader/truck. Allemaal Lego Technic, dat vind ik toch echt het leukste.

Daarnaast, eigenlijk niet auto-gerelateerd, heb ik ons nieuwe huis zelf in Lego gebouwd. De 1:1 versie wordt in december a.s. opgeleverd. Garage voor 3 auto's, waar ik maar vast modelautootjes in heb gezet. Hoort het hier toch een beetje thuis :rolleyes:

In-Collage-20240721-151146420.jpg

In-Collage-20240721-151644852.jpg
Ik hoop dat de echte versie een beter dak krijgt.....

Lego blijft mooi. Heb de T2 staan, de 911 die je als turbo of targa kan bouwen, de FIAT 500. Ik zou het allemaal willen bouwen maar het kost wat. En waar zet je het neer...

Ik ben wel meer van het bouwen, vooral de grote Technic sets vind ik geweldig.
Als favoriet toch wel de 42082, the big red
Meer dan 4000 delen en een echte technische set, met elektromoren, overbrengingen n een uitgeschoven hoogte van meer een meter.

42082.jpg

Ik heb hem een keer of 5 gebouwd en vervolgens compleet gesorteerd op kleur en in de originele doos verkocht op Marktplaats. Heeft me al met al € 60,- gekost.

Vervolgens op dezelfde manier de 42143 Ferrari Daytona SP3 aangeschaft en na een aantal keer bouwen weer verkocht. Nu aan het kijken welke set de volgende wordt

Tips?
Is de 42100 Liebherr R9800 leuk om te bouwen?

Ik heb geen ruimte voor dit soort sets, en dus ook geen ervaring mee, maar als je het geld ervoor over hebt zou ik het gewoon proberen. Als je het tussendoor makkelijk weg kan zetten hoeft het ook niet in één dag af, hè?

Als zowel auto en groot Lego fan staan er bij mij zeer veel voertuigen in de hal hangen de technic f1 auto's aan de muur en in de slaapkamer staan 20 lego f1 auto's en een rij creator/icons auto's waaronder een omgebouwde 911 targa rijkspolitie uitvoering

Die Raptor, G AMG en McLaren P1 zijn ook gaaf zeg! De Ferrari natuurlijk ook, maar dat hoef ik niet meer te zeggen. :p

Dat zou betekenen dat je met Custom stickers zelfs een Politie Porsche kan bouwen! :cool:

Laatst bewerkt:
Wat een leuk topic. Lego maakt me altijd blij, vroeger al, Lego bestond geloof ik nog maar net, en nu nog. Mijn "hoogtepunten" uit die tijd zijn een 911 targa, Spifire en X1/9. Die zijn zijn zo kenmerkend gevormd dat je nog met de standaardblokjes en de banden van de eerste generatie technic iets leuks kon maken.

Tijdens een bezoek aan Lamborghini ooit een doos van de Gallardo daar gekocht, maar nooit gemaakt nog.

In de tussentijd met de mannen ontelbare doosjes gemaakt. En bij de oudste is dat ook gebleven met een recente grote 911, Mercedes F1 en Concorde.

Zelf de laatste tijd wat F1 modellen en de "grote" F1 Ferrari gebouwd.

Die Concorde lijkt me gaaf, en de Eiffeltoren ook. Maar waar moet ik het laten?

Spitfire en X1/9 lijkt me ook wel wat, maar daarvan kan ik me geen sets herinneren.

Haha, nee,dat soort sets waren er toen nog lang niet. Praten hier over een jaar of 50 geleden dat ik dat maakte van de basis basis legosteentjes met zon 1/3 2x8 plaatje als vering voor een as. Op de Spifire was het een 1/3 1x8 per wiel voor omdat de motorkap open kon en er een "motor" in moest. Zal bij gelegenheid eens kijken of er nog iets van bewaard is gebleven.

Haha, nee,dat soort sets waren er toen nog lang niet. Praten hier over een jaar of 50 geleden dat ik dat maakte van de basis basis legosteentjes met zon 1/3 2x8 plaatje als vering voor een as. Op de Spifire was het een 1/3 1x8 per wiel voor omdat de motorkap open kon en er een "motor" in moest. Zal bij gelegenheid eens kijken of er nog iets van bewaard is gebleven.
Oh leuk, daar ben ik dan wel heel benieuwd naar! Zeker omdat het een eigen creatie is.

Hey wat leuk, een Lego topic. Heb zelf ook het een en ander verzameld de afgelopen jaren, gek genoeg niet echt auto's nog maar wel een zooi technisch lego zoals een hijskraan, vrachtwagen, sleepauto en een vliegtuig. Verder ook een heel aantal huizen uit de Creator Expert serie (y)

Tijdje verder, nog niet begonnen of besteld door omstandigheden. Wel weet ik dat ‘Project HY’ me voor nu 15 euro kost. Niet dat ik alles dan compleet heb, nog lang niet zelfs, maar dat kosten de onderdelen die ik tot nu toe kan vinden in totaal.

Prachtig, die Siàn hebben wij ook, schitterende auto en model.
Recent een Lego Speed Champions gebouwd met zoonlief - set 76916 - Porsche Le Mans 963, 280 blokjes.

Leuk! Ik gebruik de T1 deels qua inspiratie hoe die in elkaar zit, met natuurlijk wel de specifieke afwijkende details van de HY in gedachten houdend. Een onderstel bijvoorbeeld wordt dusdanig dichtgebouwd dat je er weinig meer van ziet.

Deze vrachtwagen heb ik eind jaren 80 (ik ben in 1979 geboren) zelf gemaakt van de Lego steentjes die ik nog los had. Ik was er toen heel trots op en heb hem nog altijd bewaard.

Daaronder een parkeergarage van Lego Legoland uit diezelfde periode, het was toen een verjaardagscadeau waar ik heel blij mee was. Een paar jaar geleden heb ik overwogen om al dat oude Lego te verkopen, maar er zitten me toch teveel herinneringen aan...

54919911229_72be089fed_c.jpg

54919661216_cc5a470a99_c.jpg

Deze vrachtwagen heb ik eind jaren 80 (ik ben in 1979 geboren) zelf gemaakt van de Lego steentjes die ik nog los had. Ik was er toen heel trots op en heb hem nog altijd bewaard.

Daaronder een parkeergarage van Lego Legoland uit diezelfde periode, het was toen een verjaardagscadeau waar ik heel blij mee was. Een paar jaar geleden heb ik overwogen om al dat oude Lego te verkopen, maar er zitten me toch teveel herinneringen aan...
Die zelfbouw-dingen zijn (vind ik) toch het allerleukst! En als het niet in de weg staat waarom zou je het dan wegdoen?

Misschien een leuke tip: ik ben momenteel aan het kijken op de website van Steentjeswereld wat ik daar allemaal kan krijgen om mijn idee uit te werken, als ik dat zo zie zou ik ook wel eens naar de winkel in Marum willen! :ROFLMAO:

54919911229_72be089fed_c.jpg

54919661216_cc5a470a99_c.jpg
Die straten herken ik wel. Wij hadden volgens mij een politiebureau en nog wat zaken. En een trein.

Je kon straten ook los kopen. Wij hadden er ook verschillende. Deze hadden wij omdat mijn oudste broer deze vroeger had. Die heb ik paar jaar geleden bijna helemaal weer opgebouwd (miste teveel onderdelen om rechtergarage te maken) en met kerst als cadeau na al die jaren weer teruggegeven.

6382-1.jpg

Je kon straten ook los kopen. Wij hadden er ook verschillende. Deze hadden wij omdat mijn oudste broer deze vroeger had. Die heb ik paar jaar geleden bijna helemaal weer opgebouwd (miste teveel onderdelen om rechtergarage te maken) en met kerst als cadeau na al die jaren weer teruggegeven.

6382-1.jpg
Ik twijfelde of we de brandweerkazerne hadden een nu ik deze foto zie weet ik het zeker: die hadden we ook.

Laatst bewerkt:
Ik twijfelde of we de brandweerkazerne hadden een nu ik deze foto zie weet ik het zeker: die hadden we ook.

Tof :) Wel leuk dat ik pas in 2023 doorhad welke onderdelen van hem waren aangezien wij ze gebruikten voor onze eigen creaties (hij is van '79, ik van '84) Op de volgende links kan je sowieso veel oude sets zoeken:

hier en hier

Tof :) Wel leuk dat ik pas in 2023 doorhad welke onderdelen van hem waren aangezien wij ze gebruikten voor onze eigen creaties (hij is van '79, ik van '84) Op de volgende links kan je sowieso veel oude sets zoeken:

hier en hier
Daar zie ik ook Ferrari-sets tussen staan waar bij mij onderdelen van missen. Gesloopt in 2006 door mijn puppy.
(Echt waar! :ROFLMAO:) Hondje is er niet meer, maar de kapotte onderdelen nog wel. :p

Laatst bewerkt:
Ik was altijd de bouwer en samen speelden we. Ik weet om eerlijk te zijn niet of we al dat Lego nog hebben. Al mijn Lego Tecnic sets liggen wel nog in Nederland, dat weet ik zeker.

Doordat ik alles in 2023 weer had uitgezocht zijn mijn 2lingbroer, zus en oudste broer weer helemaal into LEGO :unsure: Al koop ik niet teveel. En nieuwe dingen verkoop ik na een tijdje weer want doe er verder toch niks mee na het bouwen.

Daar zie ik ook Ferrari-sets tussen staan waar bij mij onderdelen van missen. Gesloopt in 2004 door mijn puppy.

:ROFLMAO: Foei!

Ik was altijd de bouwer en samen speelden we. Ik weet om eerlijk te zijn niet of we al dat Lego nog hebben. Al mijn Lego Tecnic sets liggen wel nog in Nederland, dat weet ik zeker.

Kan je aanraden het uit te zoeken. Hoe ouder ik word hoe meer je bezig bent met nostalgie. Moest wel traantje laten toen ik de eerste piratenset van vroeger weer opbouwde. Mooie herinneringen.

Kan je aanraden het uit te zoeken. Hoe ouder ik word hoe meer je bezig bent met nostalgie. Moest wel traantje laten toen ik de eerste piratenset van vroeger weer opbouwde. Mooie herinneringen.
Ga ik zeker doen. Het is alleen lastig uitzoeken door de afstand. Het ligt allemaal bij mijn ouders.

Leuk dit topic! Hier ook groot LEGO-fan, spreekbeurt op de basisschool gehouden zelfs. Daarvoor zelfs contact gehad met LEGO zelf, wat materialen toegestuurd gekregen.
Mijn twee dochters zijn medium enthousiast haha. Meeste LEGO staat nog bij mijn ouders, ik heb wel drie sets van Technic staan. Helaas heeft de tand des tijds ze geen goed gedaan...
8880, prachtig met de versnellingsbak!
8480, met fiber optic, vond ik heel bijzonder.
8479 vond ik misschien wel de meest bijzondere van deze drie, met scanner! Heel veel zelf mee geëxperimenteerd, tot een echt werkende klok aan toe! Daar was ik echt trots op haha.

Oké. Vol goede moed ben ik dit topic begonnen maar door een samenloop van omstandigheden komt er weinig van het LEGO-bouwen terecht in de praktijk. Het zij zo…

Leuk topic. Heb de Lego uit mijn jeugd (geboren in 1979) nog. En binnenkort neem ik de Lego van mijn vader (was geboren in 1951) ook mee bij mijn moeder. Zie weer wat dingen ter herkenning hier.

Zijn er recent nog leuke LEGO auto- of motomodellen uitgekomen?
Ducati Panigale vind ik erg gaaf maar 200€ is ook niet niks natuurlijk.

Ik heb recent wat Playmobil en LEGO weggegeven, vooral Lego City; 100% Complete sets met de dozen zoals nieuw uit de winkel. Niemand doet er nog iets mee hier, dat verkopen etc is teveel gedoe voor peanuts en - vooral en daar gaat het om - het was voor een goed doel.
Mijn partner is lerares en haar school wil een leuk cadeautje geven aan elke leerling met Kerst. Ze letten er wel op dat de kinderen uit minder gegoede gezinnen iets “duurders” krijgen dan kinderen die het thuis breder hebben.
Hef gaf me een erg goed gevoel!

Terug
Bovenaan