Leuk of zielig? Een Peugeot 206+ Rallye. De auto die Peugeot nooit bouwde

Jilger

Startmotor
Even een leuke kwestie hier peilen...

Lang geleden bouwde Peugeot de 205 Rallye. In feite een hele kale versie van de 205 die met een 1.3 benzinemotor bijna net zo snel was als de veel luxere en ook veel duurdere 205 GTI.
Later was er volgens hetzelfde recept ook nog de 106 Rallye, die qua prestaties heel dicht in de buurt kwam van de duurdere en luxere 106 GTI. In Groot-Brittannië was er zelfs ook nog een 306 Rallye, die hier helaas nooit geleverd is.

De 205 en 106 Rallye waren niet luxe uitgevoerd, maar wel sportief aangekleed. Witte stalen velgen, spatbordverbreders, stickers in de kleuren van Peugeot (Talbot) Sport en gekleurde accenten in het interieur (tapijt en soms ook de gordels).

Van de Peugeot 206 zijn genoeg sportieve en snelle versies gebouwd. Van de XS 1.6 16V via de 2.0 GTI tot aan de 177 pk RC. Ook van de opvolger, de 207 zijn snelle versies verschenen, maar nooit van de 206+.

Vandaar mijn idee om zélf een 206+ Rallye te creëren. Neem een witte, rode of zwarte 3-deurs 206+, het liefste natuurlijk een 1.4.
Kies er eentje met aluminium pedalen, een lederen stuurwiel en de aluminium tankdop, dan is de basis al een beetje sportief.
Verwijder de wieldoppen en spuit de stalen velgen wit. O ja, doe er ook gelijk zwarte naafdoppen met Peugeotlogo (bijvoorbeeld van een Partner) bij.
Laat een stickerset à la 106 Rallye namaken maar dan met '206+' in plaats van '106' en breng deze op de correcte plaatsen aan.
Vervang de originele zwarte gordels door rode of blauwe (afhankelijk van de bekleding van de auto die zwart of zwart/blauw is).
Eventueel kun je spatbordverbreders aanbrengen en de auto (iets) verlagen
En om het echt helemaal af te ronden zou je nog een andere einddemper en een open luchtfilter kunnen monteren, voor een wat voller motorgeluid.

En klaar is je 206+ Rallye!

Zelf lijkt het mij wel een gaaf project, maar volgens mijn vrouw is dit een zielige poging voor een nep-Rallye en kun je beter een echte kopen.
Op zich heeft ze wel een punt, maar een originele 205 Rallye is erg duur, en een 106 Rallye is ook niet goedkoop. Bovendien zijn dat oude auto's, zonder ABS, airbags en airco en daarmee eigenlijk ongeschikt voor dagelijks gebruik. Tot slot ben ik bang dat een 106 Rallye vaak wel een beejte afgetrapt is, wat weer voor hoge onderhoudskosten zorgt, en zijn onderdelen die specifiek voor de Rallye zijn mogelijk lastig te vinden.

Dus vandaar de vraag: is een 206+ Rallye een leuke, dagelijks inzetbare hommage aan de legendarische 205 & 106 Rallye, of is het een zielige vertoing? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Leuk budget projectje. Een beetje in de stijl wat de Zwitserse (?) importeur onlangs met de 208 heeft gedaan.

Ik zou het doen. Waarom niet? Is jouw auto en maakt niet uit wat anderen ervan denken. Ik zit me haast af te vragen waarom Peugeot dat niet zelf gedaan heeft. Stuurwiel en pedalen zijn met een beetje handigheid best zelf te vervangen. Qua tankdop kom je dan denk ik uit bij een 206CC.

Zeker niet zielig. Gewoon doen als je dat leuk lijkt. Als auto's ( zelfs maar een klein beetje) je hobby zijn, dan is het toch prima om een eigen invulling daaraan te geven.
Je moet je alleen wel bewust zijn dat, in tegenstelling tot een echte Rallye, de modificaties je meer zullen kosten dan dat ze ooit weer opbrengen. Tenzij je die ene persoon ooit nog tegenkomt die voor jouw persoonlijke ideeën en uitvoering wil betalen.

Andere angle....

Een 106 Rallye die helemaal netjes is blijft vanwege de historie wellicht geld waard. De 206+ zal in ieder geval niet de komende 10 jaar geld waard worden. Ik heb recent een Clio 2 phase 1 RS gekocht, met werk. Dat kost me uiteindelijk allemaal bij elkaar net zoveel als een rijdend exemplaar.

Maar dan heb ik er wel 1 zonder lekkages, met een vers opgebouwde motor, alle seals vervangen, versnellingsbakje nagekeken, nieuwe koppeling, van onder en boven schoongemaakt en een paar plekjes bijgespoten om de beginnende roest weer terug te dringen. Voorzien van een mooi vers onderstel, alle rubbers in de onderkant bekeken en vervangen, remmen nagekeken, etc.

Mocht er dan onverhoopt iets gebeuren ben ik niks armer of rijker aan het einde van die auto. Heeft me alleen tijd gekost en tijd is hobby.
Als Peugeotliefhebber is een 106 Rallye of een 205 Rallye daar uitermate geschikt voor. En heel eerlijk, ook al heb ik de luxepositie dat ik meerdere autos heb staan op de oprit, het gebrek aan ESP etc. lijkt mij het fijnste aan zo'n oude auto met historie.

Ik vind het wel een leuke idee, maar het is denk ik wel lastig om het origineel echt te benaderen. Gewicht is bijvoorbeeld een belangrijk punt. Een 106 en 205 zijn echt lichtgewicht auto's en dat is wat ze zo speels maakt. Ik weet niet wat een 206 weegt, maar ik denk toch wel net een stukje meer. Voor dagelijks gebruik is dat natuurlijk prima, want meer veiligheid. Het is naar mijn idee dan meer een knipoog naar het origineel dan dat je het echt als een daadwerkelijke opvolger kunt zien.

Ik vraag me af in hoeverre het verwijderen van de wieldoppen en wit spuiten van de originele velgen voldoende effect geeft. Geen idee hoe de originele velgen eruit zien zonder wieldoppen, maar ik zou denk ik een maatje groter overwegen (zowel hoogte als breedte).

Tot slot ben ik bang dat een 106 Rallye vaak wel een beejte afgetrapt is
De 206+ zit ondertussen ook wel een beetje in de budgetcategorie waarin weinig geld wordt besteed aan goed onderhoud. Dat lijkt me ook wel iets om rekening mee te houden.
Misschien een beter idee om een 106 XS of Sport van een laat bouwjaar als basis te gebruiken, dan heb je wel een bestuurdersairbag en met heel veel geluk ook airco en ABS (waren beide optioneel).
Of om zelfs een 107 als basis te gebruiken...

Of om zelfs een 107 als basis te gebruiken...
Nee, ik ga geen 107 opleuken.
Ten eerste niet omdat ik nu een 206 Gentry uit 2004 heb. Een 107 is dan in alle opzichten een stap terug.
Ten tweede niet omdat ik de 107 eigenlijk een verschrikkelijke auto vind. Het ziet er niet uit als een echte Peugeot, het voelt niet aan als een echte Peugeot en het rijdt niet als een echte Peugeot.

Ik snap je gedachte en ik denk dat er best wat leuks van een 107 Rallye te maken zou zijn, maar dat mag iemand anders dan doen.

Nee, ik ga geen 107 opleuken.
Ten eerste niet omdat ik nu een 206 Gentry uit 2004 heb. Een 107 is dan in alle opzichten een stap terug.
Ten tweede niet omdat ik de 107 eigenlijk een verschrikkelijke auto vind. Het ziet er niet uit als een echte Peugeot, het voelt niet aan als een echte Peugeot en het rijdt niet als een echte Peugeot.

Ik snap je gedachte en ik denk dat er best wat leuks van een 107 Rallye te maken zou zijn, maar dat mag iemand anders dan doen.

Wij hebben een 107, het is volgens onze garage wel de beste Peugeot ooit gebouwd. :ROFLMAO:
Voor een dergelijk project als deze zou ik zelf ook een 206 of 207 gebruiken.

Absoluut niet zielig maa een 206+ als basis...? De minst geslaagde 206 als je het mij vraagt. Liever de 'echte' 206 of bv de 206 SW zodat het echt iets apart is.

Mwah, een witte 206+ als basis vind ik geen gek idee. Zoiets:

Voor het mooie nog een rood tapijt erin, maar dat gaat misschien wat ver. Dan alleen een rode mattenset icm rode gordels en aluminium pedalen.

Ik heb de 206 en 207 gehad. Allebei in SW uitvoering. Ook een week een 206+ te leen gehad.
Raar mengelmoesje van beide, zowel binnen als buiten.
Maar als jij hem mooi vindt, lekker aanpassen naar jouw smaak

Bedankt voor de leuke reacties.

Zoals gezegd is de 107 niet mijn smaak. Van de gewone 206 zijn diverse sportieve uitvoeringen gemaakt en de 207 vind ik ogen en rijden als een 206 met obesitas.
Juist omdat er van de 206+ nooit sportieve versies gemaakt zijn, lijkt mij die heel geschikt voor dit project.
Daarnaast is de 206+ tot eind 2012 gebouwd en daarmee nog jong genoeg voor dagelijks gebruik.
Momenteel heb ik nog een 206 Gentry automaat van 2004, dus een auto van 2012 zou qua leeftijd een flinke stap vooruit zijn.
Maar goed, de Gentry is net weer APK goedgekeurd en mag nog een jaartje blijven.
Toch denk ik dat de opvolger uiteindelijk een 206+ wordt die tot Rallye verbouwd gaat worden.

Rood tapijt ga ik niet doen. Een mattenset met een rode (of blauwe) rand wel. Rode of blauwe gordels vind ik ook leuk en doen veel qua visueel effect. Er zijn namelijk ook 206+en met zwart/blauwe bekleding. Ik denk dat rode gordels en matten met rode rand daar minder mooi bij staan dan blauwe. Bovendien was de 106 Rallye ook met blauw tapijt verkrijgbaar.

Qua velgen zou ik eerst eens moeten kijken hoe de originele stalen velgen staan als je ze wit spuit. Dat kost niet veel.
Een iets duurdere optie zou zij om originele 15” lichtmetalen wielen wit te spuiten. Dat is misschien ook wel leuk.
De duurste maar misschien ook mooiste optie is om witte Sparco of O.Z. velgen te kopen en die eronder te zetten. Die lijken erg op de velgen die ooit onder de WRC-versies zaten.

Kortom, er is nog tijd zat om na te denken, maar het zou zomaar kunnen dat ik er over een tijdje toch aan begin.

Bij de 208 hebben ze stalen wielen van de Berlingo gepakt toch? Staat wel net even wat beter. En wellicht zijn er ook 16 inch stalen velgen met de juiste steek leverbaar.

Ik zie potentie voor een leuk unieke auto. Witte 206+ 1.4 als basis. Die zijn er. Alleen zien dat je een nette deal te pakken krijgt.
16" steelies met de goede steek i.c.m. een lichte verlaging 2 a 4 cm (ze staan standaard mij net te hoog op de wielen).
Gewicht terug dringen waar mogelijk. Ik denk aan:
Isolatie materiaal onder de matten / deuren / motor compartiment.
Radio en speaker eruit of versoberen (want minder gewicht).
Uitlaat vervangen voor wat lichters (mag natuurlijk wat sportiever klinken).
Inlaat traject vervangen voor een lichtere after market inlaat systeem.
EGR eraf slopen (zolang dit geen storingen geeft).

Dan kun je natuurlijk extremer gaan:
Meer plastic delen uit het interieur te verwijderen en de achterbank eruit, maar dat gaat misschien ver.
Stoelen zijn ook altijd een dingetje als het op gewicht aankomt.
Airco eraf slopen voor minder gewicht (compressor / condensor / droger / leidingen eromheen) of zoeken naar een exemplaar waar het niet op zit.
Ramen voor van elektrisch naar handmatig ombouwen (scheelt weer 2 motoren)

Dan wordt het zeker een ode aan het origineel en met wat PU bussen in de ophanging (icm verlaging en banden) ook een serieus scheurijzertje.

met 30 tot 50 kilo zit je iig onder de 1000kg ledig gewicht, wat dan wel leuk is. Meer kilo's is alleen maar leuker.

Ik kon goedkoop aan een repro stickerset van een 106 Rallye phase 2 komen, dus die heb ik alvast besteld.
Als de ombouw er nooit van komt, kan ik die set altijd nog doorverkopen.

Een totaal gestripte auto wordt de Rallye sowieso niet. Het idee is wel dat we er met het hele gezin (5 personen) in moeten kunnen. Dat is nóg een reden om geen 107 of 108 als basis te nemen, die hebben maar 4 zitplaatsen.

Terug
Bovenaan