Leuke gezinsauto (15k-18k plus inruil)

Rsd1989

Startmotor
Tot voor heel kort reed ik met mijn gezin (vrouw en dochter van anderhalf) rond in een BMW E90 uit 2006. Leuke auto en ruim zat voor dagelijks gebruik, maar het was ook een oudje natuurlijk en er stond inmiddels 255k op de klok. Vorige maand wel weer goedgekeurd, dus voorlopig zouden we daar in rond blijven rijden. Alleen nog geen 3 weken na de keuring besloot ie al z'n koelvloeistof eruit te gooien. Ik zag een losse slang, maar na het vervangen daarvan en de druktest bleek helaas dat de koppakking aan z'n eindje was gekomen. De (bevriende) garagist voelde zich er niet comfortabel bij om nog aan een fix te beginnen bij een auto van die leeftijd en kilometerstand. De auto lekte ook al olie uit het cardan en hij sloot niet uit dat hij onderweg naar de koppakking nog wel wat verborgen leed tegen zou komen. Lang verhaal kort, de E90 is niet langer van mij. Omdat ik in een klein dorp zonder enige vorm van OV woon heb ik wel een auto nodig, dus bij dezelfde garagist inmiddels een 2007 Corsa opgepikt voor 1800 euro. Technisch een uitstekende auto (al is de lak in slechte staat, vandaar de lage prijs), maar met een gezin is dit uiteraard geen oplossing voor de lange termijn. Ik heb zelfs al de afspraak met de garagist dat hij hem bij de APK volgend jaar (ik heb hem met een verse APK mee gekregen) voor 1200 euro weer terug koopt.

Lang verhaal kort, volgend jaar willen we een gezinsauto kopen. Daar hebben we het al wel eens over gehad en mijn vrouw gaf dan altijd aan dat ze graag een hogere instap wilde. Ik als autoliefhebber vond een praktische gezinsauto met hogere instap een no-brainer: Ford S-max. Alleen blijkt dat mijn vrouw dat een lelijke auto vindt en die wil dus niet aan de S-max. En zo verder pratend blijken we enorm ver uit elkaar te liggen qua wat we mooi vinden, zelfs nu de hogere instap niet per se meer hoeft en stations ook op tafel liggen.

-Ik zou heel graag een Ford willen. Naast de S-max vind ik bijvoorbeeld ook de Mondeo een hele mooie wagen, maar zij ziet beiden niet zitten.
-Zij extrapoleert het gedrag van petjes in een Golf R naar het complete Volkswagen-gamma dus als het aan haar ligt komt er geen enkele VW in
-Zij (en haar familie) heeft altijd Opel gereden en ze heeft al meermaals laten vallen een Meriva of Zafira wel mooi te vinden maar dat vind ik zoals vrijwel alle Opels hele suffe auto's (en ik denk ook niet modern genoeg voor wat we willen, maar daar kom ik zo op terug).

En zo zijn er nog wel van allerlei verschillen waardoor het lijstje van auto's die we allebei mooi vinden heel, heel erg klein is (en dus sowieso net niet helemaal mijn eerste keuze). Hebben jullie wel eens met dat bijltje gehakt en hoe kiezen jullie uiteindelijk een auto uit? We gaan beginnen met zaterdag eens bij een Van Mossel Mega Occassion Center kijken.

Qua eisen die we (/ik :p ) hebben:

-Uiteraard airco en cruise control, maar dat heeft zelfs die tijdelijke Corsa van me allebei al dus dat hoef ik eigenlijk niet eens op te noemen
-Android Auto
-Parkeersensoren en/of camera
-Memory seats (hele grote pre, maar niet per se nodig)
-GEEN leren bekleding, tenzij er ook stoelverwarming en -ventilatie in zit
-Beetje fatsoenlijke motor. Het hoeft zeker geen enorm racemonster te zijn maar een viercilinder in plaats van een opgefokt driecilindertje is wel een must. En ik wil ook wel een beetje normaal heuvels op kunnen in gebieden als de Ardennen. De E90 die ik had was een 320i en dat was prima, al zijn er natuurlijk nog altijd momenten dat ik mijn allereerste auto met 235pk en 300Nm op 1300kg mis!
-Automaat (pre, zeker niet nodig)
-En het belangrijkste: fatsoenlijke bagageruimte waar wij allebei onze koffers (deze) en de buggy van de kleine in kwijt kunnen (hoedenplank mag overigens er prima uit daarvoor, maar ik wil geen bank plat hoeven leggen).
-Geen EV! PHEV zou op zich nog wel kunnen, maar ik woon in een klein dorp waar vrijwel iedere woning eigen parkeergelegenheid heeft dus alle laadpalen op privégrond staan. Zelf hebben we ook een oprit, maar een huurhuis en een investering als een laadpaal in een huis dat niet van mijzelf is vind ik zonde. Grote voorkeur heeft dus "gewoon" benzine. Kilometrage is ongeveer 20k per jaar.

We kijken naar MPV's, stations en SUV's. Ik denk alleen dat SUV's niet praktisch genoeg gaan zijn? Mijn ouders hebben een Grandland X, daar hebben we laatst in gepuzzeld met de koffers maar die bagageruimte is dus gewoon te klein.
Het lijstje van auto's die we allebei mooi vinden is kort:
-Mazda 6
-Opel Insignia
-Renault Talisman (alleen geen idee hoe zoiets rijdt als je uit een BMW komt en altijd al de voorkeur hebt gehad voor iets sportiever rijdende auto's. Toen ik in mijn studententijd hiker was vond ik Frans en dan met name Renault echt niks)
-Skoda Superb

Auto's die ik afgeschoten heb die zij wel zou willen:
-Opel Meriva
-Opel Zafira
Verder weinig input van haar, maar ze is ook niet zo'n autoliefhebber die het leuk vindt daarover na te denken

Auto's die zij afgeschoten heeft die ik wel zou willen:
-Ford S-Max
-Ford Mondeo
-Ford Galaxy (al had die grootte ook wel wat overkill geweest)
-Volkswagen Passat
-Lync & Co 01
-Citroen C4 Grand Picasso (ja, Frans, maar m'n pa heeft er ooit een half jaar eentje gehad als voorloopauto en ik vond het op een gekke manier een hele leuke auto)
-Volvo V60/V70

Als ik iets over het hoofd zie dat hoor ik het graag! We twijfelen ook wel eens of ons huidige lijstje geen overkill is en een Octavia/Astra/Focus etc niet net zo prima zouden zijn, maar we willen wel een jaar 10-15 met de volgende auto gaan doen dus een puber/jongvolwassene moet ook goed achterin passen, wie weet komt er nog gezinsuitbreiding en al dat soort dingen.

260935458

Dit lijkt mij een prima keuze!

Iets kleiner maar wel zuinig en veel power, Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid!

Die Corolla ziet er keurig uit, die had ik zeker nog niet overwogen! Ga eens kijken wat daar zoal van te koop staat.

Qua Mazda 6, die vinden we allebei heel mooi dus dat is ook echt een grote kanshebber, maar is de 145pk sterk genoeg? Ik neig er dan wel naar om de 165pk te pakken (of gewoon de 2.5:cool: maar die zie je bijna nooit en is ook wat overbodig :p ).

Het lijstje van auto's die we allebei mooi vinden is kort:
-Mazda 6
-Opel Insignia
-Renault Talisman (alleen geen idee hoe zoiets rijdt als je uit een BMW komt en altijd al de voorkeur hebt gehad voor iets sportiever rijdende auto's. Toen ik in mijn studententijd hiker was vond ik Frans en dan met name Renault echt niks)
-Skoda Superb

Als ik iets over het hoofd zie dat hoor ik het graag! We twijfelen ook wel eens of ons huidige lijstje geen overkill is en een Octavia/Astra/Focus etc niet net zo prima zouden zijn, maar we willen wel een jaar 10-15 met de volgende auto gaan doen dus een puber/jongvolwassene moet ook goed achterin passen, wie weet komt er nog gezinsuitbreiding en al dat soort dingen.
Het lijstje lijkt mij prima, stuk voor stuk zijn het aantrekkelijke en ruime auto’s.

De Renault Talisman is geleverd met instelbare achterwielsturing en zonder.
Het is een hele prettige auto om te rijden.

Laatst bewerkt:
Maar als je maar met z'n 3en bent en misschien een kind er bij neemt, waarom dan in vredesnaam een S-Max en niet zijn kleine broertje de C-Max?
C-Max
0-d7916c63aa36d9ed5cee910bdb004688.jpg

Of gewoon een nieuwere 3 serie?
320i
0-f1b7a1354b961a9e98e2d1b53c65025b.jpg

Wist niet eens dat er Mazda 6'en met 145 pk geleverd waren. Rij zelf ook een 6, 165 pk en is ruim voldoende.

Is al door velen hier aangehaald en de 2.0 Sky activ is echt oer en oer degelijk. Weet niet wat je inruil is maar ik wil je wel meegeven dat vooral het laatste facelift model (2017 of 2018) een veel mooier interieur (volledig vernieuwd) heeft dan de uitvoering ervoor. Zeker in vergelijking met een Talisman of Insignia merk je dit direct.

Dat gezegd hebbende: is je bedrag plus inruil hier voldoende voor? Dan doen. Redt je dit niet en moet je voor een pre laatste facelift Mazda 6 kijken dan weet ik niet hoor... interieur vind ik dan maar mwah.

Zou lekker bij je eigen lijstje D-segment stations blijven, zijn al prima opties, veel keus voor dat budget en je zal nooit ruimte tekort gaan komen in de toekomst.

Om iets out of the box erin te gooien:

Subaru Levorg

subaru-levorg-1-6-gt-170pk-comfort-aut-navi-led-clima-lmv-stoelverwarming.jpg

Denk dat je verder met een D-segment station voldoende ruimte hebt. De Superb is een ruimtewonder, maar de drie andere genoemde stations zijn ook allemaal prima auto's.

Ik heb zelfs al de afspraak met de garagist dat hij hem bij de APK volgend jaar (ik heb hem met een verse APK mee gekregen) voor 1200 euro weer terug koopt.
Dat klinkt top zeg. Goed geregeld.

Uit jouw shortlist lijkt me de Mazda 6 het beste matchen met jouw wensen. Dan rijd je weer een mooie auto.

De Corolla is een C-segmenter (de Mazda een D). Volgens mij op de achterbank niet fantastisch ruim, wel veel liters in de kofferbak.

De laatste Ford Focus is volgens mij behoorlijk bang for buck (voor zover je dat kunt vinden met de huidige prijzen voor auto's) als je kijkt naar ruimte en betrouwbaarheid. Dit is voor een C-segmenter volgens mij één van de ruimste. De bagageruimte is een klap groter dan bij de Mondeo.

Succes met je zoektocht!
(wel vervelend zo'n moeilijke vrouw ;))

Uit jouw shortlist lijkt me de Mazda 6 het beste matchen met jouw wensen. Dan rijd je weer een mooie auto.

De Corolla is een C-segmenter (de Mazda een D). Volgens mij op de achterbank niet fantastisch ruim, wel veel liters in de kofferbak.

De laatste Ford Focus is volgens mij behoorlijk bang for buck (voor zover je dat kunt vinden met de huidige prijzen voor auto's) als je kijkt naar ruimte en betrouwbaarheid. Dit is voor een C-segmenter volgens mij één van de ruimste. De bagageruimte is een klap groter dan bij de Mondeo.

Succes met je zoektocht!
(wel vervelend zo'n moeilijke vrouw ;))
Lees wel alleen dat topicstarter maar liefst 10 tot 15 jaar met de auto wil doen. Weet niet wat het jaar kilometrage is maar dan zou ik qua betrouwbaarheid toch eerder voor een Mazda 6 2.0 gaan dan een 1.0 EcoBoost blokje in de Ford.

Verder is de focus idd een prima wagen.

Nadelen van de Mazda: hogere wegenbelasting en verbruik. Maar was voor mij het geld waard (en rij niet meer dan 10.000 per jaar dus verbruik boeit me niet zoveel).

Ik ben ervan uitgegaan dat ie dan voor een 4-cilinder Focus zou gaan. Zo'n 3-cilinder EcoBoost zou ik zelf heel graag overslaan tweedehands.

Goede suggesties, zeker de Talisman zou ik niet over het hoofd zien. De Skoda suggesties ook niet.
Zelf zou ik voor de 6 gaan met je wensen, maar het is een mooi segment om te shoppen.

Ik zou het laten afhangen van garantie / nabijheid / km-stand / uitrusting en hoe goed de garage scoort.

Succes en laat nog weten wat je keuze geworden is.

Even een druk dagje op werk gehad en veel suggesties! Om even wat antwoorden te geven zonder direct zaken te quoten:

-Mijn jaarkilometrage is rond de 20k. Ik werk meestal 1, soms 2 dagen op kantoor en de rest thuis dus rij zeker niet elke dag, maar de stukken DIE ik rij zijn wel lang (kantoor is 70km enkele reis, ouders zijn 80km enkele reis, vrienden tussen de 100 en 180km enkele reis...).
-Levorg is een hele leuke out of the box-optie!! Ga ik me zeker eens in verdiepen
-C-max vind ik zelf niet de allermooiste auto, maar ik ben wel een grote fan van hoe Fords rijden dus die komt zeker op de lijst
-Focus heeft volgens mij geen eens 4-cilinders meer in de 4e generatie (tenzij de ST maar dat is nou ook weer niet nodig), maar ik denk dat de 1.5 Ecoboost al een stuk minder opgefokt is dan de 1.0 ook al heeft ie ook maar 3 cilinders?
-Nieuwere BMW zou zeker ook een optie kunnen zijn, al twijfel ik of de 3-serie groot genoeg is. De E90 was niet fantastisch op de achterbank, al zullen latere 3-series wel groter zijn.
-Mazda 6 vinden we inderdaad echt de mooiste auto van het rijtje, maar inmiddels heb ik me wat verder ingelezen en de stoelen krijgen niet de beste recensies.. Zijn die echt zo erg?

Om nog wat extra informatie toe te voegen, mijn uitgaven aan de E90 waren ongeveer 500 euro per maand. Dat bestond uit 70 euro wegenbelasting, 60 euro verzekering, tussen de 200 en 300 euro benzine en 200 euro reservering voor onderhoud. Afschrijving vind ik minder interessant aangezien dat kosten zijn en geen uitgaven. Dat vind ik een mooi bedrag om aan te houden, al vind ik het ook niet erg als dat oploopt naar 600 of 700 euro als ik daar een leuke auto voor kan rijden.

En om dan toch wat te quoten :p :

De garagist z'n oorspronkelijke plan was om de Corsa te laten spuiten en dan voor 3.5k te koop te zetten terwijl ik hem nu dus voor 1800 mee heb. Dat gaat ie natuurlijk volgend jaar alsnog doen, dus het is voor hem ook lekker dubbelop verdienen zo. :LOL:

• Leuk
Waarderingen: 944
Oh ja, de 2-Serie Active Tourer en Grand Tourer hadden ook nog op het lijstje gemoeten die mijn vrouw heeft afgeschoten :LOL:

Die andere auto's vind ik zeker wel leuk (zelfs de Astra! al komt die wel achteraan het lijstje haha), maar die komen op het lijstje "dit moeten we echt passen, want vooralsnog liever D-segment dan C-segment".

-Mazda 6 vinden we inderdaad echt de mooiste auto van het rijtje, maar inmiddels heb ik me wat verder ingelezen en de stoelen krijgen niet de beste recensies.. Zijn die echt zo erg?
Stoelen, zitpositie is erg persoonlijk. Om het even op Mazda als merk en voor mezelf qua ervaring toe te passen vermits je een Mazda 6 overweegt : in het vorig model MX-5 zat ik prima in, het huidig model neigt eerder naar mwah, het passeert, maar houdt ook niet over, vooral uitstappen. CX-3 heb ik weggedaan omwille van de zitpositie (voor de rest prima auto), huidige CX-30 is echt zalig om in te zitten, vooral de 4-voudige elektrische lendensteun is voor mij een zegen..
Ik ken de Mazda 6 markt / modellen onvoldoende, lijkt me dat het zitmeubilair daar nog wat beter is dan bij een compacte SUV.

Rijd zelf nu zo'n 4 jaar en 125.000 km in de Mazda 6 (Sedan) en kan zeggen dat ik met mijn 1.80m niet heb te klagen over de (lederen electrische) stoelen. Waar ik in mijn vorige 6 weleens last van mijn onderrug had na langere stukken, hier nog nooit meegemaakt!
Gaat overigens om de 2.0 165pk versie en die heeft voldoende power over, zelfs met caravan erachter.
Heb de 6 gekocht met 92.000km op de teller en tik binnekort de 215.000km aan en buiten de reguliere beurten iedere 3/4 jaar geen centje pijn!
Verbruik ligt ongeveer op 1:14.5, dus valt me voor een D-segmenter met groot atmosferisch non-turbo blok eigenlijk nog wel mee.

De talisman zou ik persoonlijk links laten liggen als je er een aantal jaar en dus km's mee wil doen. Ken wat mensen die mindere ervaringen hebben met die wagen. Mooie wagen, dat wel!

Succes in je zoektocht!

Ik zou zeker gaan proefrijden in een Focus IV 1.5. Ik heb zelf een 1.0 125 pk (geen mhev) en ik vermoed dat die niet voldoet. De 1.5 is een stuk sterker, wel een 3-cilinder inderdaad. Maar een echt ruime auto en het is dat ik naar een EV kijk en wat meer power zou willen, maar ik ben echt tevreden over de rest van de auto!

Ik zou toch wel kijken voor een Insignia, superb of de levorg boven de Mazda. Helaas hebben ze bij veel Mazda's het oude Japanse kwaal roest niet helemaal opgelost. Of héél goed letten op (beginnende) roestplekken, eigenlijk sowieso altijd‍♂️

,
Ik zou toch wel kijken voor een Insignia, superb of de levorg boven de Mazda. Helaas hebben ze bij veel Mazda's het oude Japanse kwaal roest niet helemaal opgelost. Of héél goed letten op (beginnende) roestplekken, eigenlijk sowieso altijd‍♂️
Dat roest verhaal is enkel van toepassing op de eerste generatie Mazda 6en dus jouw uitspraak is mijn nziens achterhaald. En de Levorg is zeker een betrouwbare uit of the box sugestie, maar zeker niet op het niveau van de genoemde D-segmenters. Ook qua verbruik blijven de subi's helaas nog wat achter.

,

Dat roest verhaal is enkel van toepassing op de eerste generatie Mazda 6en dus jouw uitspraak is mijn nziens achterhaald. En de Levorg is zeker een betrouwbare uit of the box sugestie, maar zeker niet op het niveau van de genoemde D-segmenters. Ook qua verbruik blijven de subi's helaas nog wat achter.
Hier kan ik het inderdaad alleen maar mee eens zijn. De Mazda 6 waar topicstarter naar kijkt heeft GEEN roest issues. Is iets van een verder verleden.

Sterker nog, ik denk met alle online reviews in het achterhoofd dat er vrijwel geen betrouwbaardere D segmenter station is te vinden.

Bedankt voor alle inzichten tot dusverre! Staan zeker interessante suggesties tussen, maar tot dusverre is vooral de Mazda 6 nog een stuk favorieter geworden dan hij al was.

Voor nu gaan we zaterdag naar een groot occassion center om veel verschillende auto's te zien (en te passen). We hebben nog een jaar de tijd om iets te vinden, dus dat gaat zeker goedkomen. Zal het topic absoluut blijven updaten!

Vandaag het eerste rondje dealers gedaan. Nog niet gelet op uitvoeringen, motoren, kleuren etc en niet gereden maar puur gekeken naar de kofferbakken, ruimte op de achterbank en gewoon hoe de auto's er in het echt uit zien in plaats van op een foto. Paar conclusies:

-Mazda 6 is een hele fraaie auto van buiten (al hebben wij een witte bekeken en dan is ie aan de saaie kant), maar van binnen vonden we het allebei wat tegenvallen in de praktijk. Ruimte op de achterbank was ok, maar niet zoals verwacht. Beetje vergelijkbaar met de kleinere auto's die we gezien hebben en waar ik later op terug kom.

-Renault Talisman is ook een fraaie auto, zeker in de kleur die wij gezien hebben (aubergine) maar die had wat minpuntjes. De schakelpook zit gek hoog (wat dan weer niet uitmaakt als we een automaat zou nemen maar toch) en de achterbank is vrij laag met een behoorlijk hoge dorpel. Ik vond het in ieder geval geen hele fijne ervaring, met name bij het uitstappen. Ook de beenruimte achterin is redelijk vergelijkbaar met de Mazda, niet wat je zou verwachten bij de grootte van de auto maar zeker ook niet verkeerd.

-Skoda Superb is gewoon heel groot en dat is heel prettig. Ik kan gewoon met m'n benen languit achter mezelf zitten. Kofferbak ook gigantisch. Het is ook zeker geen lelijke auto en ik kan er niks verkeerd over zeggen, maar het doet me ook niet zo veel.

-Opel Insignia is van binnen ongeveer net zo groot als die Superb, heel positief verrast daardoor aangezien m'n pa destijds de eerste Insignia heeft bekeken en dat niet fantastisch was. En ik dacht dat ik dit nooit over een Opel zou zeggen, maar het is gewoon een dikke wagen.

Dan nog een rits kleinere auto's die we beiden mooi vonden, maar waarvan we twijfelden of het qua ruimte wat zou zijn.

-Kia Ceed station. Fraaie auto (en Experience Green is echt een mooie kleur) met een verrassend grote kofferbak. Helaas is dat wel duidelijk ten koste gegaan van de ruimte op de achterbank waarmee deze afvalt.

-Cupra Leon station. Gewoon een mooie auto die qua binnenruimte en kofferruimte prima is. Je kan natuurlijk niet loungen op de achterbank zoals in de Superb/Insignia maar m'n vrouw kan achter mij zitten zonder haar knieën tegen de stoel te hebben en dat is beter dan de E90. Het is best vergelijkbaar met de 6 en maar heel iets krapper dan de Talisman.
Nou is de Cupra natuurlijk een PHEV wat niet onze voorkeur heeft en 220pk is (hoe leuk ook) niet nodig, maar "gewoon" de Seat gaat erbij op het lijstje.

-Ford Focus station. Ook een erg ruime auto en ik ben zelf wel fan van hoe Fords rijden, maar het interieur viel me wat tegen. Vond dat overigens ook bij de Mondeo en S-max die m'n vrouw toch al niet wilde. M'n pa heeft een Mondeo MK4 gehad, die vond ik van binnen echt veel mooier dan de nieuwere generaties.

Voor nu is de lijst Opel Insignia op 1 met kort daarachter de Superb. Ik heb me verder nog niet enorm in de prijzen verdiept, maar de Superb die we vandaag gezien hebben was met vergelijkbare kilometerstand gewoon even 10k duurder dan de Insignia (wel wat jonger en hij had memory seats), dat vind ik wel een heel groot gat. De Leon is ook heel interessant en overwegen we zeker. Mazda 6 en Talisman zijn eigenlijk een beetje afgevallen.
We hebben ook nog veel andere dingen gezien, maar de conclusie is dat SUVs gewoon echt niet praktisch zijn (ja, als het formaatje vrachtwagen wordt zoals de Volvo XC90 wel) dus het moet een station gaan worden. Andere conclusie is dat we prima bereid zijn het budget te verhogen tot 20-22k als dat nodig mocht zijn om geheel aan onze wensen te voldoen.

Volgende keer ook maar eens rijden met een paar auto's, dus wordt zeker vervolgd!

Niemand heeft een kia niro aangeprezen, heeft alles wat je wil maar is geen race auto. Koop er 1 van 3 jaar oud en heb je zeker nog 10 jaar plezier. Ik heb al 3 kia,s gereden, nieuw, de niro heb ik al 8 jaar en wil hem eigenlijk niet inruilen.

Bij een Superb moet je het jezelf gunnen om voor een heerlijke uitvoering te gaan. Zoiets:
10-15 jaar met een auto die al bijna 2 ton op de teller heeft... zeker weten? Erg zwaar ook zo'n 4x4.
Los daarvan, vette bak, maar of het geschikt is voor TS ;)
Heb zelf ook veel in deze hoek gezocht. Insignia is voor een betere prijs te krijgen dan een Superb.
En ook wel 4x4 verkrijgbaar hèhè.

Top dat je zo een uitgebreide rit langs de dealers / garages hebt gemaakt, geeft vaak nieuwe inzichten.

Uit nieuwsgierigheid, welk bouwjaar Mazda 6 ging het om?

Bij een Superb moet je het jezelf gunnen om voor een heerlijke uitvoering te gaan. Zoiets:
Dat is al een stuk leuker dan de zilvergrijze 1.4 die we hebben gezien ja (al had die ook echt heel veel opties). 280pk is dan weer niet zo erg nodig, al is dat natuurlijk altijd leuk!
"Spectaculaire" uitvoering van de Insignia. Misschien wat "te" maar voor dit budget zijn er ook prima andere exemplaren te vinden, dit is echt wel een uniek exemplaar wat dat betreft.
Voor zoiets zouden we zeker bereid zijn het budget op te hogen, want dit tikt wel heel veel hokjes af! Al wil mijn vrouw heel graag de kilometerstand onder de ton houden, deze specifieke zou ze denk ik afwijzen vanwege de kilometerstand.
Top dat je zo een uitgebreide rit langs de dealers / garages hebt gemaakt, geeft vaak nieuwe inzichten.

Uit nieuwsgierigheid, welk bouwjaar Mazda 6 ging het om?
Het was een 2017, om precies te zijn deze: https://www.autobedrijfhoefnagel.nl...activ-g-145-s-cruise-control-stoelverwarming/

Ik dacht eigenlijk dat de 2015 facelift de enige was, maar ik zie dus echt nu net pas dat er in 2018 ook een facelift geweest is. Misschien ook nog eentje van na 2018 bekijken dan, maar ik weet niet of dat het lijstje gaat veranderen omdat de ruimte op de achterbank een beetje tegenviel ten opzichte van wat je zou verwachten. Dan gaan we denk ik liever voor een C-segmenter, de Leon is qua ruimte echt een hele positieve verrassing geweest in dat segment en is gewoon een hele fraaie auto.

Jep had het idd al genoemd in een eerdere reply (maar twijfelde ook 2017 of 2018) en dit is niet de laatste facelift, die ik zelf wel heb. Is met die laatste facelift echt heel veel gewijzigd, zowel interieur als koets. De versie die jij hebt bekeken zou ik zelf ook niet kopen. Maar de laatste facelift ga je denk ook niet vinden binnen je budget.

Maar goed hij lijkt sowieso redelijk afgevallen:)

Succes met de zoektocht!

De Mazda 6 uit je link is de “kale kip” uitvoering, zou ik altijd afraden.
Superb heeft veel km en wellicht een zuiperd met en 280PK en 4x4.
Insignia vind ik van deze 3 de beste suggestie maar idd vergt oprekken budget.

Ontgaat mij ook volledig waarom de 4 x 4 en dat vermogen. Nergens voor nodig. Liever een versie met een zo dik mogelijk interieur en een normale motorisering. Scheelt je op alle vlakken knaken.

Jep had het idd al genoemd in een eerdere reply (maar twijfelde ook 2017 of 2018) en dit is niet de laatste facelift, die ik zelf wel heb. Is met die laatste facelift echt heel veel gewijzigd, zowel interieur als koets. De versie die jij hebt bekeken zou ik zelf ook niet kopen. Maar de laatste facelift ga je denk ook niet vinden binnen je budget.

Maar goed hij lijkt sowieso redelijk afgevallen:)

Succes met de zoektocht!
Net even snel foto's bekeken, dat interieur van die laatste facelift is er wel echt heel erg op bekomen zeg! Misschien zeker waard om nog eens naar te kijken. Budget iets oprekken kan zeker als het echt een auto is die we heel graag willen.
Ontgaat mij ook volledig waarom de 4 x 4 en dat vermogen. Nergens voor nodig. Liever een versie met een zo dik mogelijk interieur en een normale motorisering. Scheelt je op alle vlakken knaken.
Hier neig ik ook wel een beetje naar ja. Mijn eerste auto was een Skoda Octavia vRS die gechipt was en 235pk op 1300kg had. Dat was heel erg leuk, maar die tijd van keihard optrekken heb ik ook wel een beetje gehad. Ik wil ook weer niet terug hoeven schakelen als ik pak hem beet de Heienoordtunnel uit rij (en eigenlijk ook niet in heuvelachtige gebieden als de Ardennen), want zo'n auto heb ik ook gehad (een Picanto) maar ik denk dat dat bij auto's in dit segment sowieso wel in orde is. De E90 die ik had was een 320i, dat was qua prestaties gewoon goed voor mij. Het was de snelste viercilinder die er destijds was (al is dat natuurlijk tegenwoordig niet meer zo'n goed vergelijk), maar had niet het veel hogere verbruik dat de 323i en hoger hadden met hun zes-in-lijns dus gewoon een prima sweet spot.

In de praktijk deed de witte kleur hem ook echt geen goed. Ik vind de 6 echt een hele mooie auto, maar dit was gewoon saai. En dat terwijl ik zelf ook ooit een witte auto heb gehad :p

De modellen waar ik aan dacht zijn de Kuga

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Vignale | Zeer Luxe Uitvoering! | Tre

En de Grand Scenic

Renault Grand Scénic 1.3 TCe Limited | Camera | Sensoren | C

Succes met de zoektocht!

Dit lijkt me wat betreft lange termijn gebruik een verstandige optie. Lage kilometerstand en best prima uitvoering met fijne opties ( bijvoorbeeld het digitale instrumentarium en Intellilux verlichting )

Edit : Ah jammer, zie nu dat het een import is

De modellen waar ik aan dacht zijn de Kuga

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Vignale | Zeer Luxe Uitvoering! | Tre

En de Grand Scenic

Renault Grand Scénic 1.3 TCe Limited | Camera | Sensoren | C

Succes met de zoektocht!
Ik wist eigenlijk niet eens dat er nog steeds een Grand Scenic was! Op zich leuke optie, maar bij elke MPV waar ik het over heb (S-max, Espace, Touran etc) zegt mijn vrouw steevast "als je dit mooie auto's vindt kunnen we net zo goed een Zafira nemen" dus ik vrees dat ik dat er niet doorheen krijg :p

Kuga ook mooie auto, maar SUV is na zaterdag wel afgevallen want we hebben er niet een gevonden die ECHT praktisch was.
Dit lijkt me wat betreft lange termijn gebruik een verstandige optie. Lage kilometerstand en best prima uitvoering met fijne opties ( bijvoorbeeld het digitale instrumentarium en Intellilux verlichting )

Edit : Ah jammer, zie nu dat het een import is
Import heb ik niet per se iets op tegen hoor.

Draai het om. JULLIE vinden dat er een andere auto moet komen? Jij hebt suggesties, zij schiet het af op basis van kofferruimte en looks. Er is nog geen meter gereden…
Maak samen een prioriteitenlijst, laat haar maar zoeken (en dan kan jij schieten ;)). Voer je wensen in de autoweek zoekmachine en open je vizier. Grote kans dat er gepolderd moet worden en wellicht komen jullie op heel wat anders uit. ( na familie met volvo, zelf 38 jaar volvo, hebben we ontdekt dat er ook nog andere merken zijn:))
Je hebt een (bevriende) garagist, vraag deze om mee te denken, mn als je er 10-15 jr mee verder wil. Er zijn door strengere milieueisen nogal wat “kwetsbare” motoren op de markt gekomen, die je ms liever niet wil hebben.

Lang verhaal kort, volgend jaar willen we een gezinsauto kopen.

-Ik zou heel graag een Ford willen. Naast de S-max vind ik bijvoorbeeld ook de Mondeo een hele mooie wagen, maar zij ziet beiden niet zitten.
-Zij extrapoleert het gedrag van petjes in een Golf R naar het complete Volkswagen-gamma dus als het aan haar ligt komt er geen enkele VW in

Auto's die zij afgeschoten heeft die ik wel zou willen:
-Ford S-Max
-Ford Mondeo
-Ford Galaxy (al had die grootte ook wel wat overkill geweest)
-Volkswagen Passat
-Lync & Co 01
-Citroen C4 Grand Picasso (ja, Frans, maar m'n pa heeft er ooit een half jaar eentje gehad als voorloopauto en ik vond het op een gekke manier een hele leuke auto)
-Volvo V60/V70
Jij hebt geen andere auto nodig, maar een andere vrouw ;) Bij die van mij kan ik gewoon een S-Max kopen en zeggen dat het een Zafira is ;)

“Hebben jullie wel eens met dat bijltje gehakt en hoe kiezen jullie uiteindelijk een auto uit?”

Prioriteiten…wie vindt wat belangrijk….
Ik: achteruitrijcamera en sensoren, niet te grote draaicirkel, redelijk zicht rondom, voldoende ruimte boodschappen en belangrijk! :moet bij wegrijden direct goed voelen. (liever geen panorama en wit of rood) aversie tegen automaat.
Hij: goede zit, wegligging, wel een beetje vlot / geen uitgeperste drie cylinder oid. (Geen opel of frans voor zover je daar nu nog van kan spreken, maar wel opengesteld voor Aziatisch, wat ooit ondenkbaar was:sneaky:)
Beide makkelijk een zit kunnen vinden zonder de auto te verbouwen.( lengte verschil) ( geen elektrisch stoel oid)

Daarvan via zoekmachine een lijstje gemaakt, geprobeerd technisch zwakke broeders er uit te filteren. Dan blijft er al niet veel over en deze zijn we gaan bekijken/zitten en eerste proefrit gemaakt. Was direct goede rij ervaring, maar wegens weinig occasion aanbod in handgeschakeld tijdens een vakantie eenzelfde motor met automaat in een ander model gehuurd om goed te testen en naar zoiets zijn we thuis op zoek gegaan( maar dan geen cabrio:giggle:)
Wij beginnen dus redelijk rationeel…..
Wie tussen de regels leest, ziet dat ik niet de hoofdbestuurder ben, dus het veto lag bij mijn wederhelft. (De zitting moest voor mij geen cm langer zijn en ik ben wel goede vriendjes geworden met de automaat en de rest van de toeters en bellen komt hopelijk nog)

Best een ingewikkelde zoektocht. Auto ‘s zijn tegenwoordig wereldauto’s het land van herkomst van het merk zegt heel weinig/ niks over de kwaliteit of betrouwbaarheid.

Kijk gewoon of de auto heel goed past bij de wensen, dat is het belangrijkste.

Ga kijken, maak proefritten, en kijk dan bijvoorbeeld op the carexpert hoe goed het model scoort op betrouwbaarheid. ( een a, b of c score is prima)
Belangrijk is dat het een prettige auto is om te rijden.

En bij een 2e hands auto wordt de betrouwbaarheid voor een groot deel bepaald hoe er mee is omgegaan, en of de auto goed is onderhouden.

Met mijn eigen auto ( ook een wereld auto) gebouwd in Turkije van een Frans merk, met Duitse automaat en een motor die ontwikkeld is door een Frans, Duits en Japans merk etc. heb ik de afgelopen 5,5 jaar geen enkele reparatie of storing gehad. En de vorige met Frans Japanse genen was ook hele goede en zeer betrouwbare auto.

Ik zie hierboven de 1.5 Ecoboost viercilinder (niet te verwarren met de 1.5 driecilinder) voorbij komen. Uitkijken met deze viercilinder Ecoboost motoren. Zowel de 1.5, 1.6, 2.0 als 2.3 hebben een ontwerpfout in het onderblok. Dit is de koelsleuf die tussen de cilinders loopt. De koppakking is op dat punt zeer smal en zwak. Meestal gaat de koppakking lek tussen cilinder twee en drie. Gevolg is dat het koelwater in de verbrandingsruimte komt. In gevallen van oververhitting kan de cilinderwand ook scheuren op dit punt. Pas vanaf 2020 past Ford een gemodificeerd onderblok toe. Echter vrijwel alles wat hier in Nederland wordt aangeboden, heeft nog het onderblok van voor de modificatie met alle risico's van dien. Meer info? Google even op 'coolant intrusion Ecoboost'. Hier nog een linkje naar een revisiebedrijf, kun je ook zien wat het je kost als het fout gaat: https://techservicecenter.nl/ford-1-5-ecoboost/#overhitting

En bij een 2e hands auto wordt de betrouwbaarheid voor een groot deel bepaald hoe er mee is omgegaan, en of de auto goed is onderhouden.
Mijn vorige auto was altijd netjes dealer onderhouden, van de eerste eigenaar geweest, bij de dealer gekocht. De auto daarvoor bij een handelaar gekocht, best wat achterstallig onderhoud en goed gebruikt. Toch had ik daar veel minder problemen mee dan met zijn opvolger, ondanks veel meer kilometers. Daar reed ik van beurt naar beurt, terwijl de nieuwe regelmatig (dure) reparaties nodig had waarbij bij sommige de auto niet meer te rijden was. Onderhoud en geschiedenis is belangrijk maar ze kunnen ook gewoon een slechte auto gebouwd hebben. Ik heb de auto uit ergernis veel eerder ingeruild dan ik van plan was, zo klaar was ik er mee.

Terug
Bovenaan