Levensduur accu Kia Optima PHEV en kosten revisie?

onnaj

Wegverkenner
Hoi,

Wij overwegen de aankoop van een Kia Optima SW 2.0 PHEV.

Het lijkt me een fantastische auto, alleen ik vraag me af hoe lang het batterijpakket zo'n beetje mee zal gaan?

En zijn deze indien nodig te reviseren en wat zou zoiets bij benadering kosten?

Die we op het oog hebben is uit 2018 en heeft ergens tussen 90-100k km gereden. 100k is ook wel de max qua kilometrage voor ons.

Zou natuurlijk niet willen dat door een defect accupakket de auto dadelijk ineens zowat afgeschreven is. Het is toch zo'n 20k wat we eraan uitgeven.

Hebben ook al de Passat GTE overwogen. Alleen weet dat als daar iets met de bak mis is, het vaak begint bij €5.000,-!

Een e-Niro is ook nog een optie alleen deze zijn sinds enkele weken ineens niet meer aan te slepen :(

Hoe lang het batterijpakket meegaat hangt o.a. af van hoeveel deze al is gebruikt en hoe deze is geladen. Voor de levensduur is 20-70% laden veel beter dan van 0-100%.

Er zit maar een kleine accu in de Optima van 9,8 kWh bruto, in de praktijk misschien 30 km actieradius. De vraag is of je daar veel aan hebt, kun je b.v. thuis laden. Een veiliger alternatief is b.v. een Toyota Corolla TS hybride die in de praktijk net zo zuinig kan zijn als je niet veel elektrisch kunt rijden met de Optima. De Corolla is ook 400 kg lichter en heeft veel meer bagageruimte!

Laatst bewerkt:
^^ Optima is dan wel een klasse groter, naar mijn idee. Meer Avensis niveau (maar die was er toen al niet meer).

Het lijkt me een fantastische auto, alleen ik vraag me af hoe lang het batterijpakket zo'n beetje mee zal gaan?

En zijn deze indien nodig te reviseren en wat zou zoiets bij benadering kosten?

Tja, dat weet niemand exact, natuurlijk. De (standaard) garantietermijn die Kia ervoor geeft is, op looptijd, verlopen.
Je kan eventueel de verlengde Kia garantie bijkopen als jouw auto aan de voorwaarden voldoet en je zelf niet te veel rijdt. Dan heb je nog, minstens, twee jaar zekerheid.

Zou natuurlijk niet willen dat door een defect accupakket de auto dadelijk ineens zowat afgeschreven is.

Gelukkig heb je bij de PHEV dan altijd nog de verbrandingsmotor. ;) Dus economisch total loss zoals bij een BEV het kan zijn, zal het niet zijn.

Vraag op z'n minst een accudegratietest aan bij de verkopende partij (of regel dat zelf en maak de uitslag als een voorbehoud in de koopovereenkomst. ).

Misschien heeft Kia tegen de tijd dat jij het misschien nodig hebt, wel de productie en levering van refurbished batterijpakketten op orde. Te lezen in onderstaand artikel.

Nog meer info:

Een Optima haalt met moeite 33km volgens de Nedc test methode, daar blijft misschien 25km van over in de zomer.
Wat zoek je precies voor auto, want voor 20k zijn er beter opties.

Hoe lang het batterijpakket meegaat hangt o.a. af van hoeveel deze al is gebruikt en hoe deze is geladen. Voor de levensduur is 20-70% laden veel beter dan van 0-100%.

Er zit maar een kleine accu in de Optima van 9,8 kWh bruto, in de praktijk misschien 30 km actieradius. De vraag is of je daar veel aan hebt, kun je b.v. thuis laden. Een veiliger alternatief is b.v. een Toyota Corolla TS hybride die in de praktijk net zo zuinig kan zijn als je niet veel elektrisch kunt rijden met de Optima. De Corolla is ook 400 kg lichter en heeft veel meer bagageruimte!

We komen nu van een Auris en wat ons echt tegenviel is de binnenruimte. Verder vind ik de CVT niet geweldig en zou ik minimaal de 2.0 willen. Die is niet met een lage kilometerstand voor ons budget te krijgen.

Een Optima haalt met moeite 33km volgens de Nedc test methode, daar blijft misschien 25km van over in de zomer.
Wat zoek je precies voor auto, want voor 20k zijn er beter opties.
Ah ik dacht dat ze toch minimaal 40-45 km zouden redden!

We komen nu van een Auris en wat ons echt tegenviel is de binnenruimte. Verder vind ik de CVT niet geweldig en zou ik minimaal de 2.0 willen. Die is niet met een lage kilometerstand voor ons budget te krijgen.
De Corolla TS heeft wel een verlengde wielbasis dus zou meer beenruimte achterin hebben dan de Auris, wel is de auto vrij laag.

Prijs van een nieuwe Kia Optima PHEV batterij in de VS $5705.89 MSRP: $8339.00

een gebruikte heb je voor ongeveer $1100

De Corolla TS heeft wel een verlengde wielbasis dus zou meer beenruimte achterin hebben dan de Auris, wel is de auto vrij laag.

Prijs van een nieuwe Kia Optima PHEV batterij in de VS $5705.89 MSRP: $8339.00

een gebruikte heb je voor ongeveer $1100

Dat is nog wel te overzien, tenminste qua gebruikte dan ;)

Ik ga eens alle plussen en minnen naast elkaar zetten tussen de PHEV of e-Niro of wellicht gewoon een Passat B8 op benzine...

waarom niet kijken naar wat jongers zoals een megane PHEV. zo'n kia uit 2018 is toch al weer 8 jaar oud. de techniek staat niet stil en zou met zulke auto's vooral naar een jongere auto kijken (en wat minder naar kilometers)

voorbeeldje

tenminste fatsoenlijke actieradius, 50km moet je goed halen in de praktijk.
jonge auto, bouwjaar 2023
slechts 85.000 km in dit voorbeeld
Met 160pk prima vermogen
Luxe uitgerust
Ruimer dan een auris

of deze , bij een merkdealer, rijklaarprijs, bouwjaar 2022, hou je nog 4500 euro in de zak , mocht er ooit in de toekomst wat mee zijn ;) al staan ze als behoorlijk betrouwbaar te boek

Dankjewel! Ik vind zelf de Megane niet super mooi en de aandrijflijn ben ik ook minder enthousiast over.

Ik zou dan eerder voor de Talisman gaan, die vind ik beter kloppen

Dankjewel! Ik vind zelf de Megane niet super mooi en de aandrijflijn ben ik ook minder enthousiast over.

Ik zou dan eerder voor de Talisman gaan, die vind ik beter kloppen

wat is er mis met de aandrijflijn? Heb er zelf geen ervaring mee in een megane, maar een collega die er nu een jaar of 2 mee rijd is er heel tevreden over. Je koopt gewoon een hele klap modernere auto mee dan een oude Optima.

ja een Talisman is ook mooi, maar die is er volgens mij niet met PHEV aandrijflijn, er van uit gaande dat dit een wens was

De Corolla TS heb ik zelf onlangs achterin gezeten, nu ben ik 1.90 maar ik kon niet normaal in mijn stoel zitten zonder met mijn hoofd tegen de zijkant van de hemelbekleding te zitten. Ook de beenruimte is zeer matig. Tenzij er iemand van minder dan +/- 1,60 voor mij zit moet ik met mijn knieën langs de rugleuning van de persoon voor mij zitten. Prima voor een kort ritje maar ik heb de Auris/Corolla volledig afgeschreven als familieauto nu mijn zoon de 1.60 gepasseerd is.

Uiteindelijk hebben we de keuze toch laten vallen op een e-Niro. We vonden de Optima toch een te groot risico omdat deze zo weinig verkocht zijn in Nederland. Vind hem wel een stuk mooier dan de Niro dat dan weer wel.

Overigens is de batterij van de Optima voor tussen de €2000-4500 te reviseren.

Laatst bewerkt:
Ik (wij) hebben sinds juli 2023 de Optima Sportswagon uit 2018. Was voormalige leaseauto uit België. Toen 160k op de teller en momenteel bijna 208k. Alles werkt nog perfect. De KIa dealer heeft eind vorig jaar de conditie van de batterijen uitgelezen en deze waren nog 100%. Het kan natuurlijk dat de leaserijder de accu nooit thuis heeft opgeladen maar ik rijd in de zomer zeker een dikke veertig tot vijftig kilometer volledig elektrisch. Dit zijn dan provinciale wegen van afwisselend 60 - 80 kilometer.
Ik lees een hoop reacties hier maar volgens mij hebben ze geen een van allen de Optima in bezit.

Ruime auto en komt niet vaak voor in autoland. Koop je de Executive uitvoering dan blijft er niks te wensen over. Is de accu leeg dan heb je alsnog een dikke 2.0 liter viercilinder liggen in het vooronder die je verder brengt (beter dan een 1.0 driecilinder). EN.... 1500kg (geremd) trekgewicht. Heerlijke auto en goede caravan trekker. Alle lokale ritjes (en woon- werk ook voor mij) gaan volledig elektrisch, opgeladen door de zon op ons dak.

Wil je iets unieks op de oprit hebben staan dan kies je de Optima, wil je liever iets meer elektrisch bereik en nog meer trekgewicht dan kies je de Lynk en Co 01 die je op elke straathoek tegen komt.

Succes met uw keuze

De KIa dealer heeft eind vorig jaar de conditie van de batterijen uitgelezen en deze waren nog 100%.

dat is vrijwel onmogelijk, zelfs helemaal nieuw uit de fabriek komen ze vaak al met 98% of soms al wat lager omdat de eerste degradatie al heel snel gaat. als je eenmaal 2 ton op de klok hebt dan mag je al heel blij zijn met een score tussen de 80 en 90%, wat natuurlijk ook prima is. maar 100% is onmogelijk , alleen al door de leeftijd van 8 jaar, en zou mij het resultaat gelijk in twijfel brengen.

Ook als de eerste eigenaar hem niet heeft geplugd, een optima laad en ontlaad tijdens het rijden ook gewoon.

Wel een heel fraai ding! heb er ook een paar keer in gereden en zeker als station liefhebber helemaal top.

Ik vind het ook echt een heel mooie auto. Tenminste wat anders dan standaard en ook van binnen top!

Volgens mij bouwt Kia extra reserve in in de accu, wat beetje bij beetje vrijkomt en hierdoor het percentage dus onbekend hoog blijft.

Denk wel dat je geluk hebt hoe er mee om is gegaan. Op het Kia forum was er ook iemand die hij 200k km nog maar 60% over had. Deze moet dus de auto of zo verkopen of een dure revisie doen.

Ook BEV van Kia hebben na jaren en vele kilometers nog steeds een ongekend goede SOH.

De eerste jaren gaat het percentage overigens vaak ook het hardst achteruit. Daarna gaat het minder hard.

dat is vrijwel onmogelijk, zelfs helemaal nieuw uit de fabriek komen ze vaak al met 98% of soms al wat lager omdat de eerste degradatie al heel snel gaat. als je eenmaal 2 ton op de klok hebt dan mag je al heel blij zijn met een score tussen de 80 en 90%, wat natuurlijk ook prima is. maar 100% is onmogelijk , alleen al door de leeftijd van 8 jaar, en zou mij het resultaat gelijk in twijfel brengen.

Ook als de eerste eigenaar hem niet heeft geplugd, een optima laad en ontlaad tijdens het rijden ook gewoon.

Wel een heel fraai ding! heb er ook een paar keer in gereden en zeker als station liefhebber helemaal top.
Bij KIA bouwen ze vaak extra capaciteit in waardoor nieuw boven de 100% komt en het uitlezen was op de werkplaats apparatuur zelf van KIA (stond ik naast). Dat het bij bv Aviloo er anders aan toe gaat, dat zal. Ik ben tevreden met wat ik, elke dag weer, elektrisch kan afleggen.

Bij KIA bouwen ze vaak extra capaciteit in waardoor nieuw boven de 100% komt en het uitlezen was op de werkplaats apparatuur zelf van KIA (stond ik naast). Dat het bij bv Aviloo er anders aan toe gaat, dat zal. Ik ben tevreden met wat ik, elke dag weer, elektrisch kan afleggen.

klopt, kia en hyundai doen dat wel vaker. niet zozeer extra capaciteit maar hun definitie van een gezonde accu is gewoon anders. maar dat betekend dus gewoon dat de accu mogelijk wel degelijk flink gedegradeerd of verouderd is, maar dat ze dus feitelijk nooit een accu onder garantie hoeven te vervangen , zelfs niet als deze al flink versleten is aangezien hun ijkpunt van 100% ergens anders is dan de werkelijke accu conditie. Heel slim. KIA / Hyundai blij, geen garantiekosten, en de klant is daardoor ook nog heel blij ook blijkbaar want die hebben hoge SoH waardes.

Risico is wel dat een accu die onder de 70% komt slecht is. Niet alleen kan er 30% minder capaciteit in maar het degradatieproces gaat ook veel sneller. aangezien KIA en Hyundai modellen soms met 110% of 120% uit de fabriek komen zou dat betekenen dat de accu ook al bij veel hogere percentages al versneld gaat degraderen.

Voelt toch een beetje als sjoemelen om zichzelf in een beter daglicht te zetten. al heb ik KIA en Hyundai wel hoog zitten qua kwaliteit als het om accutechniek gaat

Terug
Bovenaan