Levensduur flatblade ruitenwisser

Mechanix

Kilometervreter
Op mijn Verso-S zit een enkele maar wel brede ruitenwisser. Het wisserblad is nu een flatblade van Bosch. Die heb ik vorig jaar vlak voor de APK vervangen, en zal er nu een jaartje opzitten. Helaas begint hij wat te strepen dus ik ben bang dat ik hem opnieuw moet vervangen. Is een levensduur van 1 jaar niet erg kort voor een wisserblad?

Tijdens het wissen zie je het blad soms ook wat over de ruit stuiteren, alsof hij niet stevig genoeg op de ruit wordt gedrukt. Nu kan je blijkbaar ook een traditionele wisser op deze auto zetten. Zou die beter werken dan een flatblade, aangezien daar nog een soort veerconstructie in zit?

Ik vervang ze elk jaar wel. Op de Citigo elke twee jaar, maar dat is te lang. Die begint na anderhalf jaar ook wel te stuiteren.
Op de C1 had ik destijds een ouderwetse wisser, maar die was te breed voor zo'n constructie (65cm dacht ik) waardoor ie ging strepen op de drukpunten. Een flatblade hield het daar wel een paar jaar vol.

Bij mijn Lexus CT200h was het wisselen van de flatblade ruitenwissers ook een onderdeel van een jaarlijkse beurt. Ingeleid door wat stuiteren over de ruit waardoor dwars op de wisrichting het water ook wat bleef staan (afgezien van het geluid dat niet prettig is/was). Ik had de indruk dat af en toe het wisserblad even schoonmaken iets hielp.

Die lange zit ook op de Aygo. Die zijn echt heel gevoelig inderdaad. Ik moest hem hier ook jaarlijks vervangen. En iedere maand een beetje bij buigen. Mooi idee, maar 2 wissers zijn beter.

Tnx voor de reacties! Dan is een traditionele wisser geen optie en zal ik even kijken of er aan wat anders is te komen dan Bosch. Aan de andere kant, van die paar tientjes per jaar ga je ook niet failliet.

Een enkele lange wisser geeft gewoon eerder strepen, dan 2 korte wissers.
Zorg ook dat de voorruit goed schoon is. Dat kan ook helpen.

De Bosch flatblade hoort zeker tot de betere wissers,
een goed alternatief is de flatblade van Valeo.

Persoonlijk niet zo onder de indruk van de Bosch-wissers rubber kwaliteit.....
Dat is nochtans het onderdeel van het proces waar Bosch in uitblinkt ivm bv Valeo.
Die lange zit ook op de Aygo. Die zijn echt heel gevoelig inderdaad. Ik moest hem hier ook jaarlijks vervangen. En iedere maand een beetje bij buigen. Mooi idee, maar 2 wissers zijn beter.
Ze zijn op zowat alle vlakken superieur aan de klassieke ruitenwissers. Het probleem is gewoon dat autoruiten steeds minder vlak zijn (maar meer gekromd) waardoor het voor iedere ruitenwisser moeilijk wordt om te functioneren. Wanneer Toyota dan ook maar één wisser op de wagen zet (Aygo), wordt het helemaal moeilijk voor die ruitenwissser, ongeacht zijn ontwerp.

Ik heb, toevallig, net nieuwe flatblade's van SWF op de auto zitten, wel twee wisserarmen.
Het schrapende geluid van de vorige, traditionele, wissers is nu weg (en die streepten ook, dus inderdaad voor de APK keuring alvast de wisserbladen vervangen) maar nu met die flatblades na een goede 160 kilometer aan één stuk met regen gereden te hebben, zit er al een licht streepje in als de wisser terug naar ruststand gaat. :sick:

Ze zijn op zowat alle vlakken superieur aan de klassieke ruitenwissers. Het probleem is gewoon dat autoruiten steeds minder vlak zijn (maar meer gekromd) waardoor het voor iedere ruitenwisser moeilijk wordt om te functioneren. Wanneer Toyota dan ook maar één wisser op de wagen zet (Aygo), wordt het helemaal moeilijk voor die ruitenwissser, ongeacht zijn ontwerp.
Ik vraag me nu af of ik een taalkundige fout heb gemaakt of dat je mij gewoon niet hebt begrepen.

Niet iedereen gebruikt de wissers om alleen de regen of condens weg te vegen.
Ze worden ook vaak gebruikt om dode vliegjes weg te halen of een dun laagje sneeuw. Soms zitten ze in de vroege ochtend een beetje vast gevroren aan de ruit. Dan heb je oog nog de zon, die het rubber aantast. Dus de levensduur is afhankelijk van veel factoren. Maar ieder jaar of om de 2 jaar vervangen is niet gek.

Bij mijn auto begon er eentje al na 3 maanden flink te strepen. Dat viel onder garantie. Maar wat ik a las, de kwaliteit is op zijn minst niet constant.

Neen, in mijn reactie ik geef wat gewoon extra uitleg bij wat jij neerpent.
Mijn egaa maakte deel uit van het team dat de flatblade heeft ontwikkeld bij Bosch.
Dank voor deze uitleg: Ik had tot nu toe ( zeg ongeveer 10a15 jaar) goede ervaringen met de flatblade van Bosch. Alleen op mijn huidige auto (EQC) valt het me tegen: binnen een jaar reeds springen/stuiteren ze over de ruiten.
Dat de ruit iets meer gebogen is zou er idd mee te maken kunnen hebben (naast het feit dat ze ook erg lang zijn: wat ook niet mee zal helpen)

Had een buurman die daar ook over klaagde en vervolgens bij de minste vorst de wisserbladen het werk liet doen om de ruiten te krabben. Zeg niet dat dit nu bij u ook het geval is overigens. Maar er zijn zoals zovaak veel factoren die invloed hebben op slijtage.

Staat je auto buiten (in de zon)?
Hoe zorgvuldig krab je de ruiten bij vorst?
Hoe vaak maak je de auto schoon, waarbij een agressief wasmiddel (wasstraat?) ook nadelig kan zijn voor de rubbers
In welke staat is je voorruit? Veel putjes, steenslag etc. slopen de wisserbladen
Hard van bomen? Is ook funest voor de wissers
Rij je door gebieden met veel vliegjes/muggen, is na maanden lang vliegenvegen ook een aanslag op je rubbers
Welke ruitenwisservloeistof gebruik je? Had ooit een klant die in de winter spiritus erbij gooide, bevroor nooit maar is wel funest voor rubbers. Om maar iets te noemen.

Daarnaast drukt een enkele wisser minder hard op de ruit omdat er maar 1 "drukpunt is" en zullen de randen dus altijd sneller tekenen van slijtage zichtbaar geven d.m.v. strepen. Overigens vind ik 1x per jaar vervangen best prima. Ken maar weinig producten die nog als nieuw werken als ik ze 12 maanden buiten leg.

Het stuiteren komt ook vaak door waxen die wasstraten gebruiken, dus ga je door de wasstraat met de auto en gebruik je een waxprogramma, dan kan dit zeker een veroorzaker van het gestuiter zijn.

Hier ook elk jaar vervangen, iets kunnen rekken door een waterafstotende coating op de ruiten. Maargoed ik mishandel ze ook, regen, sneeuw, droog, zand whatever.

Overigens vind ik 1x per jaar vervangen best prima. Ken maar weinig producten die nog als nieuw werken als ik ze 12 maanden buiten leg.
Daar zeg je het inderdaad. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, hadden zij een Clio 3 Estate en ik een gewone Clio 3. Alle 2 voorzien van Valeo flatblades. Bij mijn ouders gingen die dingen met gemak 3 jaar mee terwijl ik blij mocht zijn als ze het een jaar uitzongen.

Verschil? Hun auto stond binnen in een warme garage, de mijne buiten in de buurt van een dennenboom. Wegens risico op omvallen is die boom weggehaald, mijn ruitenwissers waren mij dankbaar, maar de noodzaak om airco in de woonkamer te zetten doordat de schaduw van die boom weg was? Tja dat koste een pak meer dan ruitenwissertjes.

De autohandel had een Bosch Twin, dus die heb ik er nu opgezet. Valeo hadden ze ook wel, maar die was 11 euro duurder. Als deze wisser ook weer snel gaat strepen koop ik alsnog die Valeo.

Daar zeg je het inderdaad. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, hadden zij een Clio 3 Estate en ik een gewone Clio 3. Alle 2 voorzien van Valeo flatblades. Bij mijn ouders gingen die dingen met gemak 3 jaar mee terwijl ik blij mocht zijn als ze het een jaar uitzongen.

Verschil? Hun auto stond binnen in een warme garage, de mijne buiten in de buurt van een dennenboom. Wegens risico op omvallen is die boom weggehaald, mijn ruitenwissers waren mij dankbaar, maar de noodzaak om airco in de woonkamer te zetten doordat de schaduw van die boom weg was? Tja dat koste een pak meer dan ruitenwissertjes.
Dit zie je ook met banden terug. Auto's in warmere landen hebben ook sneller uitgedroogde banden etc. opzich niets geks aan. Maar dat maakt het zo lastig om een "oorzaak" te vinden, omdat een minimaal verschil al flink effect kan hebben.

Terug
Bovenaan