Levensduur multiriem

Wat is volgens jullie de levensduur van een multiriem? Mijn auto (eerste eigenaar) is reeds 12 jaar in onderhoud bij de dealer waarbij ik deze wagen heb gekocht. Maar nog nooit is de multiriem vervangen. Als ik er zelf achter vraag, is het antwoord, dat hoor je wel wanneer deze begint te slijten, dan maakt deze een slippend geluid.
Wat is jullie mening hierover?
Gegevens auto: Hyundai I30 SW 1.6 Diesel 110pk. Huidige kmstand: 217.000km.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Als het goed is wordt bij een onderhoudsbeurt de staat van de riem bekeken op barstjes, droogtescheuren en slijtage... Zolang deze inspecties worden uitgevoerd en er verder geen klachten zijn als versleten spanrollen, lekkende waterpompen etc etc. kan de riem blijven zitten. En anders vervangen!

Bedankt voor je snelle antwoord Pietzoveel. Geen van de gevallen die je opnoemt is (voorlopig) van toepassing. Wat betreft de waterpomp, deze is ook nog nooit vervangen. Is daar dan ook het advies, zolang er niets kapot is, afblijven?

Ik zou het hier intussen befaamde “Dario principe” aanhouden, if it ain’t broke do not anything at all :)
Geintje, ik zou het advies van de garage volgen al is 217K km met de originele riem niet niks natuurlijk, bij de meeste auto’s zit dat tussen de 150 en 180K KMS.
En zodra ze twijfels hebben, asap laten vervangen. Zeker als je plant er nog lang mee te rijden. Anders is het een probleem voor de volgende eigenaar.

Dank voor jullie adviezen Pietzoveel & Niseko.
@Niseko het plan is idd om nog zolang mogelijk ermee door te rijden. Vandaar mijn vraag naar de garage en jullie i.v.m de multiriem en waterpomp. Maar blijkbaar is iedereen van mening if it aint broken, dont fix it. :)

Zo een riempje kost niet veel, dus als vervangen je rust geeft zou ik dat doen.

Persoonlijk zou ik hem al lang vervangen hebben, maar ik doe dat dan ook gewoon zelf.

Waterpomp... Bij de ene auto is die al wat degelijker dan bij de andere. Om een voorbeeld te geven, bij de oude Renault 1.9l diesel (of 1.8l benzine, allemaal 1 pot nat) heb ik die pompen nooit weten stuk gaan. Wel weten dichtslippen met smurie omdat de koelvloeistof nooit vervangen werd. Zelfde verhaal met de 1.7l Isuzu motoren in Opels, die waterpompen gingen ook raar of zelfden stuk.

Om bij dezelfde merken en tijdperk te blijven, de 16V benzinemotoren uit Opels kon je de waterpomp absoluut niet laten zitten bij een distributiewissel. Kans op falen was pakweg 90%. Zelfde verhaal met de 1.2l van Renault.

Bij deze betreffende Hyundai geen idee, maar als er geen speling of lekkage is, is dat alvast een goed teken.

@BartF7P dank voor je reactie.
Misschien idd bij de volgende beurt de multiriem dan toch maar laten vervangen.
Wat goed om te horen wat betreft de waterpomp. Enig idee wat de kilometerstanden waren van deze auto's?

Koelvloeistof laat ik (in tegenstelling wat de garage aanbeveelt) toch vervangen. Volgens de garage was dit niet nodig gezien deze levenslang goed was. Echter in het onderhoudsboekje staat: vervangen bij 210.000km of 120 maanden. En vervolgens om de 2 jaar. Daar heb ik dan wel even moeten op aandringen om dit wel te doen.

Vreemd, want de eerste i30's CRDI's hadden veel problemen met de koeling en de koelvloeistof... Ik heb de verwarmingsradiator moeten laten vervangen, die zat volledig dicht geslibt bij 200k km.

Deze is de 2de generatie i30 (2012-2016). Misschien was het bij deze generatie verbetert, of heb ik gewoon veel geluk gehad.
Maar om enige context te geven: de dealer is nooit fan geweest van preventief onderhoud/vervangen van vloeistoffen. Daar heb ik altijd zelf initiatief voor moeten nemen. Geen idee waarom.

Op de 1e series waren zelfs terugroepacties waarbij alles wat met koelvloeistof in contact was geweest vervangen werd.... Ik begreep dat er af fabriek (Tsechie) er een verkeerd type koelvloeistof was gebruikt die met bepaalde metalen reageerde en veel vuil opleverde (waardoor van alles dicht ging zitten)

In je onderhouds boekje staat volgens mij hoe lang je distributieriem mee kan en waarneer je hem moet vervangen. Geluid hoor je volgens mij niet. En al zou je die horen dan ben je te laat en kan de distrie ieder moment knappen. Gewoon laten vervangen wanneer de tijd daar is.

Terug
Bovenaan