Lexus ES | Vanaf € 64.995

MCW 41

Petrolhead
fhCGuqb.jpeg

8DGI5iw.jpeg

kUlsYpV.jpeg

AFS2bHn.jpeg

• The first Lexus core model to be re-imagined as a multi-platform vehicle, offered with hybrid and BEV powertrains
  • Embodies Lexus’ new design language, inspired by the next-generation BEV concept, LF-ZC
  • Offers all-around ride comfort that ES has always been known for, while providing a luxurious in-cabin experience for all passengers

Hoogste tijd voor de ES. Als ie hier volgend jaar verschijnt heeft de huidige 8 jaar in praktisch ongewijzigde vorm dienst gedaan. Blijft 'ie wel waardevast door, dat dan weer wel. En fijn dat de ES de positie van de LS niet gaat innemen, ondanks de meermaals aangehaalde term 'global flagship'. De LS is er sinds '17, dus daar mogen ze nu aan gaan werken :eek:

Ik zie elementen van huidige Camry en Crown, en duidelijk een evolutie van z'n voorganger; nog vrij goed herkenbaar als Lexus ondanks het verdwijnen van de spindle grille. Jammer dat het logo enkel nog op de neus is geplaatst, hopelijk krijgt de rest van de wereld gewoon een stuur met mooi logo i.p.v. uitgeschreven. Ook jammer dat Lexus lijkt af te stappen van een groot deel van de fysieke knoppen, met name de ronde knoppen voor audio en climate control. Hopelijk blijft de afwerking op het hoge niveau, dat Lexus inmiddels boven Audi, BMW, Mercedes en Volvo heeft geplaatst.

Ze hebben iig nog die Nissan Ariya-hapische knoppen op het dashboard. En je ziet sowieso dat de Japanse auto's met grotendeels Chinese techniek zo minimalistisch zijn omdat ze voornamelijk voor de Chinese markt zijn ontwikkeld. Hopelijk zijn de echte Japanse auto's niet ontdaan van echte knoppen.

Vind deze ES op het eerste oog een interessante vorm hebben maar alles erg 'grof' ontworpen. Wel mooi ingetogen interieur.

Prachtige auto.
En als je dan onder het Autoweek filmpje kijkt, staan daar occasions van het “oude” model:
Lexus ES

Blijft ook een mooie auto.
Lexussen blijven lang “goed”.

Op Auto Zürich:

960px-Lexus_ES_350h_%28XZ20%29_Auto_Zuerich_2025_DSC_3469.jpg

960px-Lexus_ES_350h_%28XZ20%29_Auto_Zuerich_2025_DSC_3451.jpg

960px-Lexus_ES_350h_%28XZ20%29_Auto_Zuerich_2025_DSC_3465.jpg

Alexander Migl/Wikimedia

Inderdaad wel een mooie basisvorm, maar tamelijk bizarre keuzes voor de invulling/details maken het niet zo'n mooie auto wat mij betreft. De naden bij de achterlichten en motorkap zien er niet mooi evenwichtig uit - ook bij de auto in de vorige post. Hopelijk is dat een probleem dat zich alleen bij de voorserie voordoet.

De inkepingen op de neus en bumpers vind ik ook niet mooi, net als de koplampen en de bizarre lijnen op de motorkap. In het interieur zie je dezelfde ontwikkelingen als bij veel andere fabrikanten (bijvoorbeeld de Mazda CX-5): een opgeruimder interieur, maar op het eerste gezicht anoniemer (ook door ontbrekend merklogo) en een minder hoogwaardiger voorkomen.

Vanaf 65 mille, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we deze niet vaak gaan zien.

Prijzen Lexus ES - Maart 2026​

VersieUitvoeringAandrijvingVermogenAccuRijbereikPrijs
350eLuxury LineElektrisch224 pk77 kWh581 km€64.995
350eExecutive LineElektrisch224 pk77 kWh575 km€74.995
350ePresident LineElektrisch224 pk77 kWh575 km€78.995
500e Direct 4Luxury LineElektrisch AWD343 pk75 kWh529 km€69.995
300hLuxury LineHybride201 pk--€66.795
300hExecutive LineHybride201 pk--€70.995
300hExecutive Line AWDHybride AWD201 pk--€73.495

Grappig, ik heb deze helemaal gemist op de EV Experience terwijl ik wel bij die BZ4X ertegenover heb staan kijken.
Zeker nu er geen logo meer achterop staat wordt het wel erg anoniem.

Natuurlijk, de ES zal ook nu weer geen potten breken in NL, maar volgens mij zijn de prijzen behoorlijk marktconform. Zeker kijkende naar z’n directe concurrenten als Audi A6 e-tron, BMW i5, Mercedes EQE en Volvo ES90.

De prijzen misschien wel, maar wat je krijgt dan weer niet 224pk is nou niet overdreven veel en 581km range is netjes. Een i5 heeft 340pk en 625km range.

• Leuk
Waarderingen: Arno
Ik zie de leaserijder inderdaad ook eerder kiezen voor een i5, die is gevoelig voor de pk’s en logo’s. Als particulier werd het voor mij zonder twijfel de Lexus; kwalitatief hoogwaardiger, 15 jaar/1.000.000km garantiedekking op 70% SoH vs. 8 jaar/160.000km bij BMW. Maar goed, de leaserijder maakt andere keuzes, en aangezien wellicht 90% in deze klasse zakelijk wordt gereden, zie je dat dus ook terug in de verkoopcijfers.

Terug
Bovenaan