Lexus RZ (update @ pag. 2)

MCW 41

Petrolhead
lexus-rz-450e-front-corner.jpg

lexus-rz-450e-nose.jpg

lexus-rz-450e-rear.jpg

The RZ 450e shares underpinnings with the Toyota bZ4X and Subaru Solterra. While the footprint appears to be similar, the Lexus has different styling like a sharper nose.

The powertrain for the RZ 450e is still a mystery. Both the bZ4X and Solterra are available with a total of 215 horsepower (160 kilowatts) from an electric motor powering each axle. Toyota doesn't have a range estimate for the all-wheel-drive bZ4X, but the Solterra can go an estimated 220 miles (354 kilometers) with its 71.4-kilowatt-hour battery.

Laatst bewerkt:
Niet dat ik me er nu zo aan stoor, maar aangezien je zelf nogal eens wat op topictitels hebt aan te merken: waarom zet je bij Lexus de motorisering of vermogensaanduiding in de topictitel (LX 600h, RZ 450e)?

Dan is het nog steeds een Lexus RZ, zie foto 1. De vorige Lexus LX was er als 460, 470, 570, 570 Supercharger en 450d afhankelijk van markt. De nieuwe voorlopig alleen als 600, maar meer uitvoeringen volgen ongetwijfeld.

Misschien wel, misschien ook niet. Kan topictitel altijd aanpassen als het zover is.

OT: te duidelijk familie van de bZ4X maar dan met wat RX-450h trekjes. Ben nog niet erg onder de indruk, al is het zeker geen lelijke auto.

Vind 'm uiteindelijk best goed ogen. Mooier dan een Q4. Toch mis ik nog de optische verfijning bij Lexus.

Als lexusrijder, model met spindlegrille, vind ik dit een ingetogen wat saai ontwerp. Zo van achterzijde gezien ziet het er aardig uit, van opzij 13 in 12 ontwerp, helaas. Toyota en Lexus mogen nu wel eens met de specs loskomen, die niet baanbrekend zullen zijn vermoed ik behalve belofte bij bz4x dat actieradius winter nauwelijks zal afwijken van actieradius zomer, dat zou een first zijn in EV land naast uiteraard het behoud van accucapaciteit, 90% na 10 jaar laden, ook uitstekend.

CD9LOP zei:
Toyota en Lexus mogen nu wel eens met de specs loskomen, die niet baanbrekend zullen zijn vermoed ik behalve belofte bij bz4x dat actieradius winter nauwelijks zal afwijken van actieradius zomer, dat zou een first zijn in EV land naast uiteraard het behoud van accucapaciteit, 90% na 10 jaar laden, ook uitstekend.
Dus de zomerspecs naar beneden beperken zodat de winterspecs niet teveel afwijken, slim :T :)

iDS zei:
CD9LOP zei:
Toyota en Lexus mogen nu wel eens met de specs loskomen, die niet baanbrekend zullen zijn vermoed ik behalve belofte bij bz4x dat actieradius winter nauwelijks zal afwijken van actieradius zomer, dat zou een first zijn in EV land naast uiteraard het behoud van accucapaciteit, 90% na 10 jaar laden, ook uitstekend.
Dus de zomerspecs naar beneden beperken zodat de winterspecs niet teveel afwijken, slim :T :)

Tja, als je een mustang E leaset zoals collega met meer dan 610km bereik vlgs Ford en dealer en dit is 330km in de praktijk bij temp rond 1 graden (met 100% opladen accu's) en gematigde rijstijl, dan heb ik liever 480km opgave (Bz4, voorwielaangedreven versie) wat in praktijk ook behaald wordt, hoewel e.e.a. uiteraard nog moet blijken.

Denk niet dat dit bedrijf gaat liegen (zoals gebruikelijk bij onze oosterburen) en waar maakt wat ze aangeven, dit is bij de hybrids ook het geval. Fabrieksopgave en praktijk verbruiken ontlopen elkaar nauwelijks.

Op het eerste gezicht een heel geslaagd model, vind ik. Gelukkig niet van die overdreven wielkasten zoals bij de bZ4X.

Specs worden krek eender aan de Bz4x met vierwielaandrijving, range minimaal 450km, prijzen vanaf Euro 60k.

Met zo'n stuur kan je toch niet inparkeren? :confused: (en ja, het zal vast automatisch kunnen maar dat gaat enorm traag en je kan helft van de plaatsen overslaan).

Wouter82 zei:
Met zo'n stuur kan je toch niet inparkeren? :confused: (en ja, het zal vast automatisch kunnen maar dat gaat enorm traag en je kan helft van de plaatsen overslaan).

Niet voor Europa dit stuur.

Matige specs helaas, gaat hem niet worden. 116 km minder WLTP dan vergelijkbare Bz4, opmerkelijk. Voor zakensedan dus echt te weinig, zal in praktijk range van 350km zijn zomer en winter nog minder, onbegrijpelijk van Lexus.

CD9LOP zei:
Matige specs helaas, gaat hem niet worden. 116 km minder WLTP dan vergelijkbare Bz4, opmerkelijk. Voor zakensedan dus echt te weinig, zal in praktijk range van 350km zijn zomer en winter nog minder, onbegrijpelijk van Lexus.

Wat is de range van deze tov de 4wd bZ4X dan?

4wd zou op zo'n 480 komen en fwd op 516, eerder ook 450 opgegeven voor BZ4x. Van Lexus had ik zelfde verwacht 480 a 500km en zeker niet slechts 400km, zeer teleurstellend en wat mij betreft 2e valse start van Lexus in EV segment. Keuze van Toyota relatief klein accupakket aan te bieden is geen verstandige in zakensegment. Had het als Lexus fan en rijder graag anders gezien maar dit lijkt nergens op.

De RZ is geen zakensedan. De bZ4X 4WD komt 470 kilometer ver, voor de RZ 450h (altijd 4WD/twee motoren als ik het AW-bericht goed lees) wordt ongeveer 400 km verwacht en dat is 70 km verschil. Maar wellicht valt de definitieve, theoretische actieradius wel net als bij de bZ4X gunstiger uit dan verwacht. Bovendien heb je in het bZ4X-topic ongeveer 10 keer per pagina verkondigd dat de winteractieradius nauwelijks afwijkt van de zomeractieradius en de opgegeven actieradius bij Toyota in tegenstelling tot bij de concurrentie prima haalbaar is, dus ik heb hoge verwachtingen. ;)

Rutger DC zei:
De RZ is geen zakensedan. De bZ4X 4WD komt 470 kilometer ver, voor de RZ 450h (altijd 4WD/twee motoren als ik het AW-bericht goed lees) wordt ongeveer 400 km verwacht en dat is 70 km verschil. Maar wellicht valt de definitieve, theoretische actieradius wel net als bij de bZ4X gunstiger uit dan verwacht. Bovendien heb je in het bZ4X-topic ongeveer 10 keer per pagina verkondigd dat de winteractieradius nauwelijks afwijkt van de zomeractieradius en de opgegeven actieradius bij Toyota in tegenstelling tot bij de concurrentie prima haalbaar is, dus ik heb hoge verwachtingen. ;)

We gaan het afwachten maar specs zijn erg matig voor een merk als lexus, dan verwacht je meer en ze leveren weer niet. Voor de BZ4 is door Toyota een winteractieradius opgegeven van 330km plus en zomer van 450km plus, de wltp van de fwd op 516 km uiteindelijk., redelijk. De verwachting is voor de Bz4x dat deze idd op zo'n 450km zal uitkomen, zoals bij de hybrids van Toyota liggen wltp en daadwerkelijke actieradius dicht bij elkaar. En de Rz is uiteraard een auto die in zakensegment valt.

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

dgBNeA9.jpg

zhd9k7v.jpg

hUaElZt.jpg

drk1Pe2.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

2023-lexus-rz-450e.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

lexus-rz-450e-2022.jpg

2023-lexus-rz-450e.jpg

VEaxM7p.jpg

Veel foto's: https://www.carscoops.com/2022/04/lexus-rz-450e-debuts-as-a-posher-toyota-bz4x-with-309-hp-and-0-62-in-5-6sec/
En hier ook: https://www.motor1.com/news/580933/2023-lexus-rz-450e-debut/

Veel mooier dan de Toyota maar echt aantrekkelijk vind ik het ook weer niet. Het doet me gewoon niet zoveel. Interieur idem dito, vind een Mazda er van binnen fraaier en luxer uitzien.

Verwachte WLTP actieradius is ongeveer 460 km, marginaal minder dan de Toyota bZ4X AWD met 470 km. Prima specs voor zo'n grote auto met een accupakket van 71,4 kWh en uitstekende prestaties.

Volt zei:
Verwachte WLTP actieradius is ongeveer 460 km, marginaal minder dan de Toyota bZ4X AWD met 470 km. Prima specs voor zo'n grote auto met een accupakket van 71,4 kWh en uitstekende prestaties.

Oke dacht dat de 400km al wltp opgave was. Maar als deze nog vastgesteld moet worden en zoals ook bij de Bz4 bleek hoger gaat uitvallen dan valt eea mee.

2023-lexus-rz-450e.jpg

2023-lexus-rz-450e.jpg

On paper, the RZ 450e doesn’t really impress when compared to some of the other all-electric vehicles with which it will be competing. It has some really nice tech; the DIRECT4 all-wheel-drive system sounds promising, and we can’t wait to fully test it out. The steer-by-wire yoke system left us wanting to drive it more and has restored my faith that a yoke, when properly done, can be a wonderful thing.

However, Lexus is a premium brand. In the world of electric vehicles, “premium” must include great driving range and recharging speed. If the RZ 450e can deliver the 0-80 percent charging time of 30 minutes, (my skepticism has been registered) then that’s acceptable. And even still, the paltry 225-mile range will make it one of the lowest-range new EVs to hit the market this year. (...) But at this point it’s hard to believe the company couldn't have entered the BEV market with a more compelling offering, given the staggering resources of the brand. Time will tell all.

Volledige rijindruk van een prototype: https://www.motor1.com/reviews/583148/2022-lexus-rz450e-prototype-first-drive/

Carfanatic zei:
Beetje lauwe ontvangst.

Valt wel mee, zoals Volt aangeeft hierboven heeft de RZ relatief klein accupakket, wltp moet nog officieel bekend gemaakt worden ook. Het is een degelijke nieuwkomer met wel opmerkelijk weinig eenheden voor de Usa markt, van de Bz4 worden eerste jaar ook maar 50.000 exemplaren gemaakt, beginnen voorzichtig blijkbaar.

Terug
Bovenaan