LR toch?

Don H

Wegverkenner
Sta op het punt te tekenen voor een Tesla Model3 LR. Een EV, niet omdat ik het speciaal wil of voor de bijtelling, heb privé andere auto's, maar omdat de werkgever en haar opdrachtgevers dat nu eenmaal willen.

Dat wordt aanvankelijk een andere manier van vooruitdenken en onderweg plannen. Met de oude herinnering aan een P508 1.6eHDI met 72 liter tank, wordt dat wel even omdenken. Te doen? Zeker, denk ik.

De keuzelijst biedt een heel breed aanbod aan EV's. Eigenlijk denk ik direct aan een Tesla Model3, in LR uitvoering met 750 km WLTP. Niet omdat het noodzaak is, maar omdat het kan. Over 4 jaar denk ik mogelijk er anders over, maar nu overheerst de herinnering nog van veel km's en snel voltanken.

Meer budget dan een M3 + kleurtje + 2-tone interieur is er niet; overschrijding van normleasebedrag is een no-go voor mij.

Heeft iemand nog een goed (persoonlijk) argument om voor een lagere WLTP bij de M3 te gaan?

Om anderen wat gegoogle te besparen: LR is Long range, €6k duurder volgens carbase op deze site.

Goede argumenten? Er zijn toch 6000 (euro) argumenten?

Geen idee hoe dat voor jou uitpakt. Is die range iets dat je elke dag tegenkomt of ga je melden dat je slechts twee keer per week 30km woon-werk rijdt en op werk én eigen oprit gaat opladen. Al je familie en vrienden wonen in hetzelfde dorp en op vakantie doe je altijd met vliegtuig of trein :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Om anderen wat gegoogle te besparen: LR is Long range.

Goede argumenten? Er zijn toch 6000 (euro) argumenten?

Geen idee hoe dat voor jou uitpakt. Is die range iets dat je elke dag tegenkomt of ga je melden dat je slechts twee keer per week 30km woon-werk rijdt en op werk én eigen oprit gaat opladen. Al je familie en vrienden wonen in hetzelfde dorp en op vakantie doe je altijd met vliegtuig of trein :ROFLMAO:
En hoe vaak heb je 750km range in je tank? :)

De hamvraag is hoeveel km rijdt je gemiddeld en hoe vaak maak je grote ritten?
Grote ritten in de zin van vakantie, gaat deze niet meemaken.
Een eerdere maximale dag volgens de rittenstaat, uitgaande van volle lading bij kantoor 's ochtends, incl. de thuisreis en de volgende dag terug naar kantoor, zou een goede 500 km geweest zijn. Dit zou wel maximaal voor een etmaal zijn (en ook niet wekelijks voorkomen). Op zo'n dag zou ik dus met de LR geen tussentijds (snel-)laadpunt nodig hebben. Lijkt mij wel zorgeloos rijden zonder verplichte P-momenten.
Financieel maakt mij de SR of LR niet veel uit. Hooguit dat bij keuze voor de SR, er budget is voor de (fraaiere) Nova velgen. Maar voor wie doe je dat?

SR is wel lichter neem ik aan. En de bijtelling? Je noemt 500km maar daar zit weer een nacht tussen, dus eigenlijk heb je die extra range helemaal niet nodig.

Je kan wel zeggen dat je met extra range iets flexibeler bent bij bijvoorbeeld een nachtje niet laden. Omdat de schoonfamilie op de oprit geparkeerd heeft of gezinsleden altijd vergeten de auto aan te sluiten.

Laatst bewerkt:
De Renault Scénic E-TECH EV87 heeft ook al 625 km WLTP, moet toch ook genoeg zijn. Dan heb je een meer praktische Europese auto!

261195071

Deze week geleverd. Eerste ervaring is dat 750 wltp in praktijk nu nog 615 km is. En dat in een koude week, met 's ochtends 1x standverwarming/ ruitontdooiing gebruikt en soms nog beetje spelen met het gaspedaal. Verwacht dat met beetje nadenkend autorijden, in de zomer die 750 km wel eens gehaald kan gaan worden.

Terug
Bovenaan