Lynk & Co 02

MCW 41

Petrolhead
df3d3d2bcc2895231fe3a100f9b98504@204048-1.jpg

866dc633f8b9753b31093143a9d2ed58@201134.jpg

278a40957cd1a695a0b438b9aae48a5b@2039674.jpg

lynk_co_z20.jpg

Thanks to a Chinese government ministry, we now know a whole lot more about the Europe-bound Lynk & Co Z02. The new car is expected to be unveiled in Europe sometime in October before being first seen publicly in China at the Guangzhou Auto Show in November.

Known as the Z20 in China, the car is expected to be called the Z02 in Europe and may well go on sale in the EU before China. It uses Geely’s SEA2 platform, which is a version of the company’s sustainable experience architecture platform customized to smaller vehicles. It is the same platform used by the Zeekr X, and the Lynk & Co Z20 can, in many ways, be seen as a direct sibling.

Thanks to the Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) listing, we now know that the Lynk & Co Z20 has dimensions of 4460, 1845, and 1573 mm (l/w/h) and a wheelbase of 2755 mm. As suspected, the Lynk & Co Z20 is slightly bigger than the Zeekr X (see specs), which, for reference, is 4450, 1836, and 1572 mm with a wheelbase of 2750 mm.

So far, there is only one power option for the Lynk & Co Z20, a 250 kW TZ220XYA01 electric motor. For single motor versions of the Zeekr X the motor is rear mounted and so presumably this is also the case in the Lynk & Co Z20, although for the Zeekr X the single-motor version uses a less powerful 200 kW motor. The MIIT listing gives the battery as being a lithium iron phosphate unit but gives no details about the capacity. We previously believed the car would share the same battery as the Zeekr X. However, the 66 kWh battery fitted to the Zeekr X is an NCM battery and not lithium iron phosphate, meaning that the Z20 has a different battery. Buyers can specify 18 or 19-inch wheels in five different styles. Curb weight for the Lynk & Co Z20 is 1899 kg.

De Z20 of Z02 debuteert morgen in Milaan:

Ik vraag me af wat dit in Europa toevoegt naast de Zeekr X, Smart #1 en Volvo EX30 uit de Geely-stal.

Wat is dat voor staartvin achterop joh... Nee, niet mijn smaak.

Ik moet wel zeggen: die rode versie oogt netter dan de eerder getoonde grijze.

Laatst bewerkt:
Het wordt tijd dat de beloofde importheffingen op chinese auto´s ingevoerd worden.
Heel veel van hetzelfde, zwaar gesubsidieerde chinese troep. Wordt hier niet echt gelukkig van.
Beetje negatief misschien, maar heb een zware aversie tegen chinese spullen, wegens een stuitend gebrek aan originaliteit en kwaliteit.

Het wordt tijd dat de beloofde importheffingen op chinese auto´s ingevoerd worden.
Heel veel van hetzelfde, zwaar gesubsidieerde chinese troep. Wordt hier niet echt gelukkig van.
Beetje negatief misschien, maar heb een zware aversie tegen chinese spullen, wegens een stuitend gebrek aan originaliteit en kwaliteit.

Ja top die importheffingen, als je wilt dat de Europese Auto-industrie snel verleden tijd is...

wegens een stuitend gebrek aan originaliteit en kwaliteit.
Dit dus. Ik moet ook bekennen dat ik er weinig moeite voor doe om alle merken uit m'n hoofd te kennen. Maar als ik een Chinees zie rijden herken ik 'm ook meteen dusdanig als Chinees. Want in mijn hoofd zijn alle Nio's, Zeekr's, Aiways, Xpengs hetzelfde, want zo zien ze er ook uit.

De achterkant is nog wel grappig maar het interieur vind ik wat bedroevend.
Ben benieuwd wanneer de Lync en Co modellen naar Zeekr worden omgebatchet.

Je zegt een "zware aversie tegen chinese spullen" te hebben, dus ik neem aan dat je helemaal niks Chinees in huis hebt.
Klopt, waar ik een bewuste keuze kán maken, doe ik dat zeker.
Dat impliceert dus niet dat ik geen chinese spullen in huis heb, ga er vanuit dat u weet dat dit simpelweg onvermijdelijk is.

Als caravanner die niet in één dag naar Italië hoeft te kunnen rijden is dit voor de particulier eindelijk een bruikbaar en betaalbaar alternatief naast andere elektrische caravantrekkers. 1600 kg geremd is een mooie waarde voor een auto die vergeleken in luxe maar 3-4 mille duurder is de een bejaarde Suzuki Vitara of S-Cross. Daarbij komt nog dat je naast de gasloze woning een reservebatterij van ruim 60 kW hebt staan die je voor nood (3,3 kW AC) in huis kunt gebruiken mocht het net er uit liggen. Daar kan geen Vitara + thuisbatterij tegenop. Ik vind het een mooie auto met goede proporties. De lengte en breedte zijn vergelijkbaar met die van de Qashqai, maar de wagen is met een hoogte van 157,3 cm 5 cm lager dus veel minder een duidelijke SUV. Ook 5 cm lager dan een Karoq en 9 cm lager dan een Tiguan. En minder dan 6 cm hoger dan mijn huidige Nissan Pulsar dat echt als hatchback wordt getypeerd. Echt dus een crossover.

Ja top die importheffingen, als je wilt dat de Europese Auto-industrie snel verleden tijd is...
Zonder import beperking gaan ze gegarandeerd kapot. China gaat net zo lang door tot alle concurrentie kapot gemaakt is. Ze hebben echt de langste adem. Dan beter niet meer naar China exporteren en op kleinere schaal blijven produceren dan nu

Als caravanner vind ik dit ook een geslaagde auto wanneer het om de specificaties gaat. Van het interieur word ik echt niet vrolijk en daar zit je onderweg toch tegenaan te kijken. De buitenkant ziet er op een paar details na wel goed uit. Die doorlopende lichtunit in de achterspoiler vind ik namelijk ronduit lelijk. Als je de caravan aangekoppeld hebt kan je de werking van de achter- en remlichten wel goed controleren want ik neem aan dat je in de binnenspiegel een flinke rode gloed ziet van het licht dat op de caravan gereflecteerd wordt. Ik neem 'm ondanks zijn positieve aspecten niet in overweging. Ik blijf net zo lang doorrijden met de huidige benzineauto die mij zeer goed voldoet tot er een betaalbare Europese of Japanse EV is met voldoende trekgewicht. Ik hoop dat Skoda het trekgewicht van de Elroq nog een keer aanpast. Dat vind ik echt een mooie auto.

Ik kan er niet heel warm voor lopen een inwisselbaar ontwerp. Ik vond de eerste Lync & Co eerlijk gezegd best een mooie auto. Maar dit? Ik sla even over.

Terug
Bovenaan