Maak kans op 2 toegangskaarten voor de EV Experience in Zandvoort van 21 tot 23 september!

RobertS86

Wegverkenner
Hi Community!

Van 21 tot 23 september zal er weer een editie plaatsvinden van de EV Experience in Zandvoort, waarbij het circuit zal worden omgebouwd tot de grootste Electric Vehicle Experience van Nederland! Uiteraard hebben we een aantal kaarten beschikbaar voor onze trouwe AutoWeek Community.

De laatste EV’s staan voor je klaar in de pitstraat en op de paddock. De pitboxen zijn omgebouwd tot pop up stores van diverse merken en leveranciers. Bij deze experience blijft het niet bij kijken, want de laatste modellen staan voor je klaar om een proefrit mee te maken op het circuit!. Talloze inspirerende workshops over hoe je de overstap maakt naar elektrisch rijden en wat je daarover moet weten ontdek je in de VIP Lounges boven de pitboxen. Op de paddock achter de pitboxen vind je nieuwe e-mobility solutions, zoals, e-bikes, steps, scooters en electric motorcycles! Check voor meer info deze website.

Wil je dit gave event daarom absoluut niet missen? Meld je dan aan in de comments hieronder en wie weet sta jij binnenkort op Circuit Zandvoort tijdens de EV Experience 2023!

Oh leuk, was dat vorig jaar ook niet zo?

Het lijkt me interessant zo' n dag. Hoewel ik mijn Rover nog niet zou inruilen op dit moment op eentje , vind ik vooral de opmars van de Chinese merken boeiend om te zien. Ook andere zaken zoals steps klinken boeiend.

Het lijkt me vooral erg leuk om te zien wat de nieuwe techniek allemaal kan doen, en hoeveel anders het is in vergelijking tot mijn Rover.

Laatst bewerkt:
Inclusief treinkaartjes? Je moet er natuurlijk wel in stijl naartoe kunnen reizen.

Heel erg gaaf! Zeker een aanrader, ik doe mee als er ook een kaartje vanaf Zwitserland voor het vervoer erbij zit . Kans acht ik klein dus gun het een ander!

Ik was er vorig jaar, erg leuk om met diverse EV's te kunnen rijden.
Zeker een aanrader!

Voor degenen met echt interesse in EV’s en elektrisch rijden een leuk evenement. Toevallig won ik vorig jaar twee tickets en ben ik er geweest, maar het ligt voor mij persoonlijk niet voldoende binnen mijn interessegebied qua auto’s.

Ik doe graag mee met de winactie. Ik was er vorig jaar en heb een prima dag gehad. Leuk om dit jaar weer te gaan!

Als de kaartjes nog niet vergeven zijn, heb ik ook belangstelling. Ben toevallig met mijn afstudeerscriptie bezig over Chinese (veelal) elektrische auto's en zo te zien zijn er bijzonder veel deelnemende automerken, waaronder veel Chinese merken.

Bedankt nog voor de tickets! Was er vanmiddag naartoe gegaan met mijn vader en het was ondanks het vreselijke weer een leuke middag, zal hier over een paar dagen nog een fotoverslag plaatsen.

Mijn vader heeft een ronde Zandvoort gedaan met de Zeekr 001 (de AWD met 544 pk) en toen zat ik op de achterbank, daarna hadden we ingetekend voor een ronde met de Xpeng G9. We bleken in de verkeerde rij te staan, dus het werd een Xpeng P7, de achterwielaangedreven Long Range (276 pk). Ook prima, de auto deed er verder niet zo toe. Het is allemaal wel een stuk spannender dan met de DS 3 E-Tense (136 pk) van mijn vader. :)

Ditmaal zat ik achter het stuur. Ik had nog nooit op een circuit gereden en vond het vooraf nog best spannend, maar met een instructeur naast je kan er niet veel fout gaan, het is een kwestie van de aanwijzingen opvolgen. Als de instructeur zegt "dan mag je nu het gaspedaal (stroompedaal) vol intrappen," doe ik dat maar, hij zal het wel weten. ;) Met pillonen als hulpmiddel kon je zo goed mogelijk de bochten pakken. Door de combinatie van achterwielaandrijving en het kletsnatte circuit voelde je wel af en toe dat 'ie een beetje wilde gaan glijden, maar het is natuurlijk een moderne, veilige auto, dus dat is niet zo'n probleem.

Leuk Rutger! Ik was er vandaag ook. Gereden in de Corsa E en de Megane. Die eerste vond ik echt leuk, die tweede minder.

De Ford Explorer vind ik een mooi ding, dat wordt wel wat!

Een Corsa E? Dat was dan zeker een pre facelift-exemplaar van bijvoorbeeld een bandenfabrikant ofzo?

Mijn fotoverslag:

Deel 1

Niet elektrisch, maar wel helemaal nieuw is de Transit Custom, die op de parkeerplaats van standhouders e.d. stond. Deze heeft een kenteken uit Keulen, waar Ford Europe natuurlijk is gevestigd.

Ford pakte flink uit met volgens mij negen exemplaren van de nieuwe Explorer, al kon daar nog niet op het circuit mee worden gereden.

Ford had ook de Electric Supervan 4 racebus meegenomen. Zogenaamd geïnspireerd op de Transit Custom, maar ik herken er meer een Renault Espace van een paar generaties geleden in terug.

De Geely-groep was ruim vertegenwoordigd. Ik weet niet meer of Polestar er nog stond (Volvo in ieder geval niet), maar anders waren Lotus, Zeekr en Smart (50/50 joint venture met Mercedes-Benz) er nog.

Ben nog niet erg overtuigd van het Eletre-ontwerp.

De Zeekr 001 is erg goed gelukt en rijdt ook nog eens goed. De auto schiet vooruit als je het gaspedaal intrapt (Performance AWD). Mijn vader is behoorlijk lang en vindt stoelen vaak niet lekker zitten, maar de 001 zat juist erg goed. Dan kun je wel merken dat veel engineering in Zweden plaatsvindt, want veel Aziatische modellen hebben toch minder prettige stoelen voor langere personen.

Smart kunnen we nu wel als Chinees beschouwen, want zo heel Duits was het toch al niet (wijlen Fortwo en Forfour rolden in Frankrijk respectievelijk Slovenië van de band). Na de #1 lanceert Smart nu al de tweede auto, de #3.

Er waren ook elektrische vrachtauto's van Mercedes-Benz en Mercedes-Benz-dochter Fuso (Mitsubishi Fuso).

Bij Peugeot stonden de vernieuwde E-208 en E-2008.

Nio had het hele modellengamma meegenomen, zoals de EL7...

Maar ook raceauto EP9, waarmee je de openbare weg niet op mag.

Bij Hyundai stond uiteraard de nieuwe Kona Electric.

Maar vers van de pers is de Ioniq 5 N, het topmodel met 609 pk (650 pk in boostmodus).

Het zoveelste Chinese automerk in Nederland: XEV. Of nou ja, automerk, een quadricycle. De auto wordt gemaakt door het Chinese Fulu, een maker van "low-speed electric vehicles" (LSEV's).

Deel 2

Bij BYD stond natuurlijk de Atto 3, maar ook de 'nieuwe' Dolphin en Seal waren erbij.

Een Tang op de parkeerplaats, een model waar er niet veel van worden verkocht.

En het elektrische busje ETP3: nieuw voor Nederland, maar in China al sinds 2014 op de markt. De auto oogt dan ook erg belegen vergeleken met de andere BYD's.

Het nieuwste Chinese automerk in Nederland is Voyah, het luxe EV-merk van Dongfeng.

Hieronder zie je nog net een Aiways. Er stonden wat U5's, maar nog steeds geen U6.

De nieuwe Toyota Prius. Erg mooi, maar ook krap en veel teveel een niche als plug-in hybride.

SsangYong was aanwezig met de elektrische Korando en de nieuwe Torres. Er stond een exemplaar met verbrandingsmotor, maar alleen de elektrische variant wordt in Nederland leverbaar. Die heeft een 73 kWh-LFP-accupakket van BYD.

De elektrische hothatch MG4 XPower met 435 pk. Moeders mooiste is die 4 wat mij betreft niet.

BMW Nederland was er niet bij, maar BMW was vertegenwoordigd door een dealer.

De Renault Twizy is dood, leve de Mobilize Duo. Dit is nog een prototype. Het exterieur is minder opzienbarend dan de Twizy, maar het interieur vond ik érg leuk!

De Renault 5 Concept, of nou ja, een stukje ervan.

Op de parkeerplaats stonden liefst drie exemplaren van de XPeng P5 geparkeerd. Dit model is hier nooit leverbaar geworden: de belangstelling viel tegen en de introductie van het hele merk werd toen uitgesteld.

De P7 is hier nu wel gelanceerd. Die is groter, maar krapper dan de P5. Daar heb ik dus mee gereden. Vind 'm niet echt mooi, overigens.

De XPeng G9 is onopvallend, maar vind ik optisch veel geslaagder.

Dan nog wat omgebouwde klassiekers, viermaal Duits:

Een Messerschmitt:

56 foto's:

Leuk Rutger! Het lijkt wel alsof het bij jou een stuk droger was dan tijdens mijn bezoek haha. Welk merk / auto was voor jou de absolute winnaar die dag?

Het lijkt wel alsof het bij jou een stuk droger was dan tijdens mijn bezoek haha.
Is dat sarcastisch? De ene na de andere bui trok over. :D Maar het kan altijd natter natuurlijk.

Mijn winnaar van de dag? Hmm, lastig. Ik vind een Tesla Model 3 (met als belangrijkste nadeel dat er zoveel van rondrijden) of BYD Seal mooi, mijn favoriet qua design is de Nio ET5 sedan in die zandkleur. Dat vind ik misschien wel de mooiste sedan van dit moment. Als sympathisant van ietwat zielige underdogmerken moet ik ook de SsangYong Torres noemen. Op papier lijkt dat gewoon een goede auto, maar ik kan me met de huidige verkooporganisatie niet voorstellen dat dat wat gaat worden. Ik hoop dat er meer redelijk betaalbare elektrische modellen komen zoals de MG4 of BYD Dolphin, misschien wordt dat bijvoorbeeld de productieversie van de Renault 5 Concept. Dat lijkt een ontzettend leuke auto te worden. Wat ik een beetje een sneue auto vind, is de Mustang Mach-E Rally die er ook stond.

Wat een mooi verslag @Rutger DC ! Bedankt Autoweek / @RobertS86 voor de gewonnen kaartjes! (ook namens mijn vader)

Ik ben zaterdags geweest, en ik vond het een leuke dag. Het weer was met vlagen wel enorm waardeloos, maar daar kon het event niets aan doen.

Ik heb mijn ogen wel uitgekeken, want veel modellen/merken kende ik niet. En ook de rondjes over het circuit waren erg leuk vond ik.

Ik heb zelf in een BYD Dolphin gereden, deze dus:
53215568686_e70638cdf0_c.jpg

Een auto waar ik nieuwsgierig naar was, omdat het een beetje een "normale / niet al te grote" EV is, die ik eventueel zelf ook ooit zou overwegen. Dat reed niet verkeerd. Netjes afgewerkt, mooie

53215877503_d91cdcc229_c.jpg

Mijn vader vond de Atto 3 erg fraai, dus daar heeft hij een rit in gemaakt. Je merkte toen al dat zeg maar de instructeur die mee ging van invloed was, mijne was een jongere gozer heel enthousiast en vriendelijk en leuk. Deze was ouder en bijna chagrijnig.

53215959234_d4a2d5d7d9_c.jpg

Ik heb ook nog gereden in de Voyah Free, dat vond ik echt een hele mooie auto, veel groter dan ik ook ooit zou kopen. Maar echt een hele mooie auto, ook van binnen met het dashboard wat elektrisch naar boven komt als de auto start.

53215877418_3141bd2eb1_c.jpg

De eerste Smart vond ik een boeiend ontwerp, dus de XEV YoYo heb ik ook goed bekeken, ik heb er ook een ronde in gereden, maar ik vond het wel vrij spartaans. Zeker ook als je hem vergelijkt met een Smart forTwo

53215959414_eace92f82c_c.jpg

Bij de laatste hoosbui schuilden we bij Aiways, mooi moment om dit merk wat beter te leren kennen. Helaas waren de testauto's leeg en reden we in deze auto. Het lichte interieur was erg mooi, de buitenkant ook wel.

Al met al was het een erg leuke dag, pap en ik hebben er een weekend van gemaakt en op de camping naast het circuit overnacht.

Ik ruil mijn Rover nog niet in, maar een auto als de BYD Dolphin vind ik wel aantrekkelijk, dat reed best goed, voelde goed aan en was qua looks ook niet verkeerd (okay geen prachtige Brit of Italiaan). Als er dan wat betaalbare EV's komen die ook wat kunnen trekken, dan ben ik om.

Terug
Bovenaan